Jump to content

Rådyrjakta 2011.


ersa

Recommended Posts

Nå som Wingmaster HD er bortimot umulig å få tak i, hva er så det beste alternativet til hagleammunisjon til rådyra? Hagla er forøvrig kamra i 12\76. Ser at bl.a. XXL har igjen en del i 12\89, men mange av oss er ikke hjulpet med det. Forslag mottas med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja da har en drevi på ei stund med rådyrjakta,mange fine loser både med hannen som er 7 år.blanding av basset og dacks og tispa som er 2år.den er drever-dacks. tispa skøt jeg en bukke killing i fjor så det hadde vært topp og felt noe mer snart nå som hun har losa så mye,er vel av slaget jakttulling og kalle,gir seg alderi men er litt for løs i kjeften håper det gir seg lit etter som erfaringa kommer. hannen er ganske så sikker,når en høre han byne og boffe så er det rådyr forand.men jeg synes har er litt lat til og søke ut i det jeg slepper han,han må drive på ei stund før han drar ut.tispa er lettere slik,det går i øst og vest med en gang og da skjer det fort ting. så i dag ble det endelig felling for hannen,bynte med at han ble slept og søket var trangt syns jeg,jeg gikk forsiktig bortover i terrenget og helt i andre enden av terenget så dro losen i gang,fikk dyra på 40-50m først så da slepte jeg det videre.gikk rundt i fine runder og kom at en tur til geit med killing,men selvsagt for langt hold for hagle at.losen gikk så opp mot en post og der smalt det. ble stille litt og så bynte han på at på dyret som det ble skutt på og da kom det rett ned at på meg på 15m pang og der lå det en bukkekiling.losen kom så det joma rett på fallet.slikt er konge når en elsker bikkjejakt :D ny dag i morgen og håper vi får fall for tispa

Link to comment
Share on other sites

Vurder å kjøp rifle du!

nope. hvor mange rifler trenger man da?

har 6.5x55 og 300 win mag. 300 winmag'n er førstevalget også er jeg ikke gammal nok til å sitte alene med rifle på post på rådyr enda ;)

 

 

Vist man skal skyte storvilt lovlig må man være 16 år hvist man sitte sammen med en over 20 år som har jaktet storvilt aktivt i 3 år eller mer. Eller være 18 år og ha lov til og sitte alene!

Link to comment
Share on other sites

hmm. da får man lære dem som er jegerprøve intstruktører litt mer i ang dette. mente rådyr kunne jaktes alene med hagle jeg men.

okkusom jeg tar på meg skylda og holder meg til regelverket. tar heller å spør litt mere. men alle kan ta feil og det er menneskelig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blei ei rådyrgeit etter jobb idag, årets første :)

Hadde postert i ca 20min da den kom frem å beita. Da var klokka ca 15:45, så det var ikke veldig lyst, var også litt skodde.

Etter smellen, som jeg bare "viste" traff bra, så spratt den til skogs. Jeg venta ca 10min før jeg gikk fram, da var det begynt å bli litt mørkt.

Gikk litt irundt skuddplassen inne i skogen, men fant ingenting. Så henta jeg en lommelykt, og gikk tilbake til skuddplassen, og fant hår og blod der. Hadde allerede vært på telefon med en kjenning, som skulle ta med seg bikkja og komme.

Fulgte blodsporet, så etterhvert at det var endel blod, så jeg var trygg på at det ikke hadde kommet langt. Og etter ca 50m litt rundt omkring i skogen, så jeg det liggende på ca 20m, stein dødt :)

Jeg gikk ikke nærmere, for å se om bikkja (som er ganske fersk i faget) fant det. Jeg gikk tilbake til skuddplassen og satte de på sporet, og det tok vel ikke mer enn ca 1min før de var framme hos dyret :) Heldigvis en happy ending! :D

 

Bilde0003.jpg

Jeg fikk ikke veid den, men synes det var grei størrelse på det.

Link to comment
Share on other sites

Nyskjerrig på hva du skyter med siden dyret løper 70m avgårde med bra treff..?

Jeg jakter med 6,5x55 og ingen av de rådyra jeg har skutt har løpt en eneste meter.

 

Da har du enten vært veldig heldig. Eller så har du ikke skutt mange rådyr.

 

I forige uke alene, skaut jeg 5 dyr, alle truffet "riktig" og alle datt på stedet..

Klart at dyr kan løpe litt selv om man treffer bra, men 70 meter var da litt mye (synes jeg) Er vel bare jeg som er heldig da...?

 

Kan legge til at jeg bruker 140grs. oryx.

Link to comment
Share on other sites

I høst skjøt jeg en fin rådyrbukk med 50grs Hornady V-max(22-250). Kula trengte gjennom bogsiden og fikk en perfekt eksplosjon i motorrommet på bukken. Holdet var 100-110 meter og den tegnet at skuddet satt der det skulle. Likevel fikk bukken karret seg 60-70 meter inn i skogholtet.

Link to comment
Share on other sites

Nyskjerrig på hva du skyter med siden dyret løper 70m avgårde med bra treff..?

Jeg jakter med 6,5x55 og ingen av de rådyra jeg har skutt har løpt en eneste meter.

 

Da har du enten vært veldig heldig. Eller så har du ikke skutt mange rådyr.

 

I forige uke alene, skaut jeg 5 dyr, alle truffet "riktig" og alle datt på stedet..

Klart at dyr kan løpe litt selv om man treffer bra, men 70 meter var da litt mye (synes jeg) Er vel bare jeg som er heldig da...?

 

Kan legge til at jeg bruker 140grs. oryx.

 

Oryx finnes ikke i 140grs 6,5 bare 156grs.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en kjempe los med dacsene i går og endte med at tre rådyr kom seg igjennom alle postene :overrasket:

 

Er utrolig at de greide å komme fordi alle oss, men men da har vi noe å jakte på neste helg også :mrgreen:

 

 

Har lagt ut noen bilder fra en Polen tur jeg var på for to tre uker siden 8)

kommer til å legge ut enda flere bilder senere, det tar litt tid å gå igjennom 2500 bilder :winke1:

 

se på :arrow:http://jegere.wordpress.com/2011/11/09/ ... polen-tur/" target="_blank for å se bildene :D

 

Liker at dere kommenterer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Søndag fylte den eldste guttungen min 8 år, og fikk jaktdress av meg slik jeg hadde lovet.

SNØA66 her på Kammeret som jeg jakter sammen med var også opptatt denne dagen med familieselskap siden dattera hans også har bursdag samme dag.

 

Men vi hadde snakket om at vi kanskje skulle "prøve å slite" oss fra heimen, og møtes for et lite kjapt drev på ettermiddagen før det ble mørk.

Forklaringen / unnskyldningen for å komme seg ut ble at guttungen måtte jo få prøve den nye jaktdressen sin !

 

SNØA66 tok med dreveren min Leo og slepte, det ble ganske fort los.

Etter å ha sittet stille på post i 5 minutter hadde guttungen klart å slette hundelista, veipunktene mm på Astroen :lol:

 

Men etter en drøy time og litt omposteringer fikk jeg skutt en pen 6 tagger som jeg tror vil holde til sølv :D

 

Denne dagen vil bli husket lenge !

 

normal_BukkRL2011OR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg må høre litt med drev folket, hvor fort jager bikkjene deres under los. Mistenker at drevern min jager alt for fort. Jeg syntes det er rart også for han er ikke så veldig lang, men fryktelig spretten. Syntes snitt farta han s har vært litt høy med utredning osv. Derfor nulla jeg i uttaket i dag og han hadde los fart på 9.2 km de første 6 km. Og snitt farta på 1.8 mil var 6.3.

Link to comment
Share on other sites

det er vel sånn at, saktere det går jo bedre, for da stopper rådyra oftere og venter på hunden.. .men skal så klart ikke gå alt for sakte heller....det er jo å forskjellig fra hund til hund, og rase til rase... jeg er ingen mester, men hør med folk som har drever.. vi har strihåret dachs.

Link to comment
Share on other sites

I høst skjøt jeg en fin rådyrbukk med 50grs Hornady V-max(22-250). Kula trengte gjennom bogsiden og fikk en perfekt eksplosjon i motorrommet på bukken. Holdet var 100-110 meter og den tegnet at skuddet satt der det skulle. Likevel fikk bukken karret seg 60-70 meter inn i skogholtet.

 

 

Hva?

 

Skyte rådyr med v-max? Ikke rart den sprang. V-max er en patron beregnet på mindre predatorer som som rev, bever osv. Aldri bruk denne på rådyr da den eksploderer/splintrer med en gang den treffer. Har skutt mange rev med 50 grn v-max i 22-250 og flere av kulene har ikke gått igjennom.

 

Dette kunne gått skikkelig galt om du hadde truffet bein...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var rart den løp videre :|

Jeg poengterte at et rådyr kan løpe langt selv med et godt treff.

I mitt eksempel så tok v-maxen seg igjennom og sprengte alt som heter for vitale organer, allikevel kom rådyret seg noen meter før det døde.

Og ja, jeg har selv også skutt endel rev med 50grs selvladet v-max, og annet vilt forsåvidt, så du måkke komme her og komme her :wink:

Jeg har forsket litt med v-max kuler i rifla mi, så jeg vet hva patronene jeg ladder er god for.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at det er nødt til å bli et utgangshull på rådyr skutt med rifle for at det skal være forsvarlig? :wink:

For å sitere meg selv TO ganger:

"Kula trengte gjennom bogsiden og fikk en perfekt eksplosjon i motorrommet på bukken."

"I mitt eksempel så tok v-maxen seg igjennom og sprengte alt som heter for vitale organer, allikevel kom rådyret seg noen meter før det døde."

Er det ingen her som har opplevd at et rådyr løper noen meter etter et perfekt plassert skudd med hullspiss?

Kapper du av hodet til høna med øks så løper den gjerne litt etterpå den også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det du driver med er ren galskap jeger93. Kanskje jeg skal begynne å bruke v-maxkuler i min 300wm også på elg? Siden du sier det sprenger vitale organer som du sier... Helt forkastelig at du forsvarer det også.

 

V-max er og blir en kule konstruert for skadedyr. Vil tippe at det som evt. måtte være spiselig av kjøtt rundt skuddet er full av splintrer.

 

Noen som vet om varmintkuler faktisk er lov å bruke på storvilt? Det står iallefall i viltloven at viltet ikke skal utsettes for unødig lidelse. Føler du er relativt nære å trå over streken her. V-max er og blir en patron beregnet på småvilt.

 

Men du har rett i en ting: dyr kan løpe langt selv med godt treff.

Link to comment
Share on other sites

Det er krav til ekspanderende ammo (vmax... check)

Det er krav til anslagsenergi (vmax.. check)

ikke no problem i følge loven å bruke vmax til rådyr, er det?

 

For storvilt kommer jo også kulevekt inn i bildet.. vet ikke hvor tunge vmax en får men om den veier mer enn 139 grains/9 gram så er de vel fullt lovelige for storvilt også.

 

Edit: sjekka på hornady.com og ser ut til at tyngste er 120 grain. Andre varmint kuler vet jeg ikke.

 

Nå handler vel denne tråden om Rådyr primært... utfra tittelen?

Link to comment
Share on other sites

Nydelig dag i skogen i dag, med knapt minus grader, svak jevn vind og en flott "show" Beagle los på ca 70 minutter:-) Det enslige dyret kom dessverre akkurat utenfor skuddhold, men hva gjør vell det etter en flott los:-) Dere som konstant skal understreke hvor elendige Tyribergets hunder er kan dra til h…. Dere har IKKE peiling!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...