Jump to content

Rådyrjakta 2011.


ersa

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må bare spørre alle dere rådyrjegere!

 

Hvordan er rådyr stammen der dere jakter? har det vært en for tøff vinter for at det ikke har overlevd så mange dyr eller har det gått greit med killingene fra i fjor!

 

Er det mye bukker eller er det flest av geiter i terrenget ? er litt interessert i å høre hvordan rådyr stammen er i landet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så 5 rådyr i tett flokk på et av jordene i terrenget mitt i kveld. Det var så mørkt at jeg ikke så hva slags dyr det var.

Finnes det en slags fasit på hvilken dyr som går sammen? Magefølelsen min sier to gjeiter med 3 kalver.... kunne se ut som om det var to eller tre store og to eller tre litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Mitt første rådyr ble skutt idag. Har tidligere bare holdt på med hjortejakt.

Det ble en geit (uten kalver) og slaktevekten var på 31 kg.

Ser f.eks. på wikipedia at slaktevekt på rådyr er 10-20 kg.

Er det et unormalt stort rydyr jeg har skutt eller er dette normalt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er unormalt stort :lol:

Bra stor slaktevekt på rådyr er 19-20 kilo :mrgreen:

Så, jeg vet ikke jeg...

Rund vekt får du nok rådyr på 31kg i :mrgreen:

 

Mulig jeg må ta en ekstra sjekk med en annen vekt, stoler ikke helt på den vekta. Men Rådyret var tungt så jeg er ganske sikkert på at det var over 20 kg.

 

Sikker på at det ikke var en hjortekalv du skjøt? :lol:

 

Nei, det var ingen hjortekalv :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

De gangene jeg selger rådyr, selger jeg dem i hel vekt ferdig flådd til samme pris som jeg selv gir. Ca 1500,00. Jeg parterer også for dem om de ikke kan det sjøl. Og det kan ikke de fleste :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på fredag med dreveren min Tinka på 1,5 år. Ble los etterhvert og etter en liten runde på 7-8 min. stoppet det ett dyr i ei glenne ovenfor meg, pang og rett ned. Hennes 6. los og første fall :D Bikkja dro videre etter de andre dyra men kom tilbake etterhvert. Etter noen minutter på fallet dro hu avgårde ned mot uttaket og ny los. Så dyret men det gikk alt for fort nedi tetta. Losen varte nesten en time men med tap ett par ganger. Deilig å være igang :!:

 

007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis Kolbe-Rolf! Morro :D

 

Går selv og håper på første fallet for unghunden (1 år) nå om dagen. Hadde en fin los med hun i dag, men dyra ble støkka, og dro rett ut. Drevdyra og bikkja kryssa riksveien som det vanligvis er ganske mye trafikk på, så jeg kasta meg i en bil og valsa rundt i veien med refleksvest, så jeg fikk fanga henne på tilbaketuren.. Takket være Garminen kunne jeg stå og ta hun imot akkurat da hun skulle ut på veien for andre gang...

Link to comment
Share on other sites

Fikk rådyr nummer fire for sesongen i går. Dukket opp mens hunden loset som bare det - på nabolagets terreng. Hadde to andre dyr på post også, men de kom altfor fort. Fin dag på heia. Ikke minst når hunden kommer snorrett tilbake i baksporene sine etter tre timers los. Noen dager er det ekstra herlig å være jeger :D

 

389220_10150357259651687_628476686_8542418_1186030642_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

At det å skyte hodyr skal legge en demper på suksessen er for meg veldig vanskelig å forstå!

Så du/dere mener at det bare skal skytes bukk og bukkekje sånn at hodyra får muligheten til å formere seg og rådyrstammen blir større!?

 

Her får hvert vald tildelt ei kvote utifra størrelsen på valdet og bestandstetthet (telling), den er videre inndelt i antall kje, bukk og rå. Hos oss ble det i år totalt 30 dyr, 15kje og resten voksne dyr. Er det mye bukk ett år skytes det flere bukker er det mye hodyr skytes det flere hodyr osv.

Dette bestemes av den lokale viltnemda for at de skal kunne ha en fornuftig balanse mellom kjønn på de voksne dyra, samtitig som at det skytes ut nok ungdyr til at rådyrstammen ikke vokser seg for stor, noe det finnes flere gode grunner til! For mange rådyr = for lite mat om vinteren, noe som videre resulterer i at dyr ikke klarer vinteren osv osv..

 

Det er ikke mitt ansvar å avgjøre hva som skal skytes eller ikke, det er opp til viltnemda! Jeg skyter det jeg får tildelt, men velger å la de største og flotteste bukkene vere i fred så de får formere seg og videreføre gode gener osv. De skyter jeg når de er på "retur"

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en grei begrunnelse.

Slik er ikke ståa helt i mitt terreng.

Terrenget mitt er nok noe mindre en det du beskriver. Mener og huske at det er på rundt 20 kvadratkilometer hvor nesten halvparten er boligfelt. Her har jeg en kvote på 7 valgfrie dyr. Jeg tror heller ikke det er noen fare for at stammen skal bli for stor, siden det ligger inntill en stor allmenning som de kan trekke til. Det blir også foret vinteren gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...