Jump to content

Rådyrjakta 2011.


ersa

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hatt en knalldag her på vestskauen med skyfri himmel og 4 kjempeflotte loser fra basset fauven Dio. Detter resulterte i en liten 4 tagger og en harapinne begge skutt i los :D Positivt overasket over 3 rådyrloser da jeg har observert mye mindere rådyr i år.Det merkes godt på stammen at det holder til flere gaupejævler i distriktet :evil:

Klarte og legge igjen kameraet i dag men lover at det ikke skal gjenta seg.

SKITT JAKT VIDERE :D

Link to comment
Share on other sites

6182463720_0cec03947a_b.jpg

hobøl by killertriz, on Flickr

 

Dette var en mager trøst for en elgjeger med Jämthund. Hund og samboer trakk 1 uka i år. Dat var det bare å finne en gal dachs og prøve lykken og Zena svikter aldri. Dette var det tredje dyret hun fikk ut i dag.

 

Rifle Lakelander 389

Kikkert: zeiss victory diavari 3-12x56 med BDC

Ammo: Hjemmerulla 3006 og barnes TSX

Link to comment
Share on other sites

Koselig tråd! Gratulerer til dere som har lyktes alt :) Selv driver jeg med innjaging og litt jakt med den unge dachstispa vår for tia.. Det ser ut til å gå rette veien, så det er en fryd å være i skauen med henne. Hun presenterte en rågeit for meg på 10 meters hold i dag, men siden det var en geit, og at farta var såpass stor fikk rifla ligge i ro i fanget..

 

To spørsmål: jeg har hørt, og til dels erfart at rågeita gjerne legger igjen kjeene sine en plass etter å ha bli jaget en liten stund.. Er det noen som har noen formening om hvor lang tid det ca tar før hun gjør dette? Jada, litt ''hvor stor er en stein''-spørsmål dette, men om noen har erfart noe så hadde det vært spennende å høre..

Og hva gjør at bikkja så ofte ender opp med å følge geita fremfor kjeene i slike situasjoner? Lukter hun så mye kraftigere?

Link to comment
Share on other sites

Geita setter ofte igjen kjeene i uttaket. Særlig tidlig i jakta. på disse tider kan man se om geita har kje ved at de bytter til vinterpels noen uker senere enn geiter uten kje. Men det kreves at man er ute å observerer litt, for å fastsette tidspunkt for når det skjer i de ulike områder.

Link to comment
Share on other sites

Da falt årets første rådyr i måneskinnet. Det var ei geit innpå først men hun var så innmari urolig at hun stakk ganske fort. Men etter en liten times tid kom hun tilbake, og mens jeg driver og lirker børsa i posisjon så kommer bukken brått inn fra høyre og stiller seg opp med breisida til på 26 m :)

 

301401_10150404543401970_567821969_10505811_1223539208_n.jpg

 

Bukken har visst vært ute i hardt vær; ene øret er kappa av:

 

rbukkogbjoa008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett av 21 bilder i serie jeg tok, fra geit og kje kommer i bassetlos (selvsagt) via at kjeet stiller seg opp på 40 m hold og blir skutt, og her hvor det ruser ut tydelig godt truffet (det renner ut...) og det faller 20 meter fra posten etter 30 m utras. Kjeet var lite som ei håndveske, men kjøttet er iallfall mørt... ;)

 

normal_Red_5396-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da falt årets første rådyr i måneskinnet. Det var ei geit innpå først men hun var så innmari urolig at hun stakk ganske fort. Men etter en liten times tid kom hun tilbake, og mens jeg driver og lirker børsa i posisjon så kommer bukken brått inn fra høyre og stiller seg opp med breisida til på 26 m :)

 

Gratulerer Jaktlykke!

 

Blir det fortsatt oppservert Gaupe i Sveio?

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten ungbukk i går kveld :) Sto plutselig der på 70 meter, .222 Norma blyspiss gjorde susen, tre skritt så falt den om.

Litt vanskelig å sitte i ro på post siden jeg var omringet av lemmen som tildels kravlet mere over enn rundt meg.

Noen som kan fortelle meg hvor gammel denne bukken er? Ca 2 cm små horntapper. kjeven kunne vel ha forklart meg det men den tok jeg ikke vare på.

 

 

 

 

 

 

 

rdyr.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

2 bukker

 

Første bukk, 6tagger, skutt tidlig morgen i Nordalen i M&R m/ Blaser 93 / 6,5x55 og Oryx 156gr. på ca.80 mtr

Slaktevekt 16 kg.

 

Bukk nr. 2, 4 tagger, skutt samme plass med samme våpen og Oryx kule, en uke etter, avstand ca. 120 mtr

Slaktevekt 14 kg.

 

På bukk nr. 2 var Morris,en Basset Artesien Normand,med.(9 mnd) Og han fekk prøve blodspor på vilt for første gang. (Sporet ble ca. 150 mtr) Og nå fekk vi igjenn for all treningen. Matfar klarte nesten ikke og holde og følge i sporlina. Stooor stas både for hund og eier :smile:

 

Hærlig :D:D:D

 

 

u7xw3.jpg

 

4r9ppw.jpg

Link to comment
Share on other sites

etter mange timers bukkejakt uten hell, bestemte jeg meg for å ta en killing jeg har sett på seks ganger.

jeg snek meg innpå og hadde geita og killingen i tråkorset i ca en time før jeg bestemte meg. satte skudde litt høyt på 60m og dyret datt i smellen. brukte lapua scenar 6,5x55 10,1g.

 

ganske intresant å sikte på et dyr såppas lenge før en bestemmer seg for å skyte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Får vel fylle på litt fra forrige ukes jakt siden jeg endelig fant ut hvordan jeg skulle få bildene over fra telefon til PC..(Takk til Tord)

 

Tilbringer noen kvelder i uka i ei krasafaren gammal postbu for tiden og venter på at det skal bli kveld:

 

normal_Bambi003.jpg

 

Sånn rett før jeg hadde tenkt å rusle hjem en kveld kom 3 dyr tuslende forbi, og etter å ha vurdert dem litt sørget jeg for at det ene ble liggende:

 

normal_Bambi001.jpg

 

Er faktisk småimponert hva telefonkameraet klarer i det sparsomme lyset fra billigpannelykta jeg bruker under utvomming.. Inngangshullet er sogar synlig:

 

normal_Bambi002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har falt to dyr siste uka.

 

Første var denne lille tassen tatt med 6.5 Grendel:

 

imag00181.jpg

 

Igår felte jeg en firetagger. Slenger inn et bilde når jeg får dem oversendt fra brodern.

 

Avslutter med bilde fra post idag tidlig. Intet sett/Intet hørt idag, men det er en firetagger til der ute som skal i bakken.

 

imag0040i.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig klaffet rådyrjakta for meg! Har slitt med å få skutt for bikkja, men forrige søndag samlt det gitt :D En flott los på 20 minutter. Klaven stoppet opp på 50 meter og fikk kula inn bak bogen og ut i brystet. Bikkja lå under halv minuttet bak og gav på for fulle mugger. Helt rå opplevelse!! :D:D

 

11gna8n.jpg

 

 

 

Se mer på: http://nordpaanordi.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 3 rådyr i helga.

Lørdag var meg og guttungen på 6 år på plass før 8 om morgenen. Etter nesten 2 timer på fot henter Beaglen opp 2 dyr. En eldgammel returbukk uten gevir og ei gjeit.

6 åringen ligger ved siden av meg når dyret kommer på et par hunder meter. "Skyt pappa" visker han...vent sier jeg...må se hva slags dyr det er. Dyret kom innom på 100m og stanset med fronten mot oss. "Skyt pappa" visker han igjen.

Vi må vente....Bukken kommer inn under oss og kommer opp på ei lita fjell hylle på 20m.

 

Jeg kikker bak på guttungen som sitter med store øyner og et kjempe glis...han mangler begge frem tennene :lol:

Så snur jeg hode igjen og setter et skudd bak bogen. Dyret faller i skuddet.

Han er med og vommer og tar seg av hunden på vei ut av heia. Vi har bål og griller pølser.

 

Han går i første klasse og der har de samling hver mandag morgen om hva de har opplevd i helga........tenker de andre ungene var litt "sjokkert" :lol::lol:

 

XPhoto.php?uuid=ca621b8d-0347-8510-3120-9a264144e077&scaleversion=640&type=0

 

 

Dagen etter er jeg med i nytt terreng. Beagelen jobber bra og kommer etter 2 timer med ei lita gjeit. Jeg sier på radioen at losdyret er ei gjeit men får umiddelbart til svar at jeg måtte bare skyte.

Får hu på 40m med siden til.

 

Når beaglen kommer frem til losdyret har jeg vommet og hengt dyret opp i et tre. Jeg tar band på hunden og går noen hundre meter videre og slipper på nytt.

Nytt søk og etter et par timer ser jeg en bukk komme oppover ei li på andre siden av dalen. Jeg legger meg ned og venter. På gode 200m stopper bukken ved breisiden til og ser etter hunden.

 

Jeg slipper skuddet og den går i bakken i smellet.

 

En flott 5 takker (mulig 6 takker om du legger godviljen til…hadde en liten klump i tillegg til 5 gode takker.

 

En god helg vil jeg si.

 

XPhoto.php?uuid=278aba3d-4bc0-b414-9d1c-2444cb5791e6&scaleversion=640&type=0

 

 

 

 

-g

Link to comment
Share on other sites

:D:P ja tirsdag morgen blir det vel en tur ut og slippe hund.blir vel ikke flere før helga så da blir det og trene hund og kansje fall om en har flaks og står på rette plassen og riktig dyr selvsagt. men som sagt trivelig og ut i skogen og bål og los og kaffe -mat. da har n alt---
Link to comment
Share on other sites

Omsider får jeg også være med på denne tråden...

 

Hadde meg en laaaang rusletur på heia i dag. Gikk i tre-fire timer uten å se noe som helst. Syns likevel det var for tidlig å gi seg da jeg kom tilbake til bilen, så gikk en tur rundt ei hei til. Der støkte jeg denne karen som tok ned i et dalsøkke og opp i bratta på andre siden. Fikk et par sekunder der den sto stille, og det var heldigvis nok.

 

En ungbukk som nettopp må ha mistet geviret. Helt mykt og rødt i skallen.

 

392342_10150347665166687_628476686_8473246_573497354_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...