Jump to content

Rikosjetter fra hagleskudd!


TxH

Recommended Posts

Heisann godtfolk.

 

Tenkte å høre med dere om noen har erfaringer med rikosjetter fra hagleammunisjon bestående av ulike materialer? Det være seg vismut, bismuth, stål, tungsten, sink, tinn osv. osv.

 

Har noen f.eks. erfaringer med at det kan oppstå rikosjetter fra trær ute i skauen? Det finnes jo en hel del historier rundt at harde haglmaterialer kan riksosjere fra f.eks. stein, men lurer på hvordan det er med vegetasjon som står iveien for et hagleskudd?

 

La oss f.eks. si at en går i tiurskauen med hagla ladd med Remington Wingmaster HD i str. 4, du får inn en "fulltreffer" i ei tjukk gran på forholdsvis kort hold. Er det fare for rikosjetter her?

 

Setter stor pris på alle som deler erfaringene sine her! :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel noe fysikk som kan tilsi at det ikke kan rikosjere av treverk vil jeg tro?

 

Uansett, selv har jeg smelt av stålpatroner rett i ei gran en gang, og har og skutt i tykk plank.. Ingen rikosjetter så vidt jeg merka :P

 

Men derimot, skjøt 2 skudd etter en hare som løp langs en stein. Gnistføyka stod, og haglsvermen kom i retur... Gikk bra da, og fikk bare på jakken osv.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men hadde det ikke hvert en ide å få frem slike hendelser som et argument i blydebatten? Mener å huske at det ble argumentert med at det bare var en teoretisk mulighet for å bli truffet av harde haggel om man skulle treffe en stein. (Noen som hadde regnet på det)

Dette vil jo havne på vektskålen i positiv retning for oss... :)

 

Kanskje NJFF er veien å gå?

Link to comment
Share on other sites

for noen år siden var det en dame herfra Lofoten som døde etter at rikosjett traff henne i øyehulen. Så stål er IKKE ufarlig.

 

Hvis du mener den episoden hvor en kvinne ble skutt av sin svoger, var det vel ikke snakk om rikosjetter, men direkte treff av flere hagl hvorav ett gikk gjennom øyenhulen og inn i hjernen. Tragisk sak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er kaldt, så blir granlegger harde nok til å kunne gi rikosjetter, også med rifleammo.

 

Husker også at jeg en gang skjøt på en halvmater lang ca 10cm bred flis som stakk opp fra en stubbe, rett nok med luftgevær, men den sendte kula tilbake og traff meg i brystet. Godt det ikke var øyet... Men runde hagl og luftgeværkuler har en del til felles, og slike "bladfjærer" står det en del av rundt omk i skogen etter hogst.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

nei, men i stein så blir det være :) treverk er ikke noe problem..

Halvdan Sivertsen: verre vær i (fiske)været en det herre..

 

Har hørt om påståtte rikosjetter av stålhagl fra steinet bakgrunn. Uten å kunne gå god for sannhetsgehalten i påstandene. Helt utenkelig er det vel likevel ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Her en dag så skulle eg teste skudd bilde på en ny hagleamo.

30m mot pizza papp.

Bakgrunn var grov sand med litt stein. men like forbanna så sprett de stålhagla i alle rettninger!

Eg bruker vernebriller når eg er ute med hagla, og det vil eg på det sterkeste anbefale.

Vismuth er ganske bra med tanke på risiko rikosjett..

Men stål hagl er noe forbanna drit når man ser på rikosjett fare. Bruk vernebriller!

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Prata med en på jaktdepotet. Han anbefalte ikke vismut i kaldt vær til jakt i steinur og lignende som overalt i Lofoten.

Nå vet jeg ikke hvor kaldt han mente, men han påstod at vismut ble hardere i kaldt vær og dermed kunne det være fare for rikosjett..

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Har jaktet en del med hagle.. men stål og tungsten mot vilt som står på berg eller steinur er mildt sagt farligt.

Bruk værnebriller av høy kvalitet..

Men Vismut og Tungstenmatrix er ok etter min erfaring.

Stål har eg grei erfaring med mot kråkefugl i tre eller som flyr over, men bruker BB og 2 er hagl cal12-76mm med mye hagl og høy hastighet.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

at vismuth skal være farlig for rikosjetter har jeg vanskelig for å tro. har jaktet fjellrype med vismuth i 3 sesonger, aldri merket noe til rikosjetter.

Skjøt også en hare på rypejakta i høst, med samme vismuth, et hagel som hadde truffet lårbeinet til haren var stort sett blitt til pulver.

Link to comment
Share on other sites

at vismuth skal være farlig for rikosjetter har jeg vanskelig for å tro. [...]

Ta det helt med ro, vismuth har flere ugunstige egenskaper i forrhold til gode gamle bly, men økt rikosjettfare er ikke blandt de (f.eks så gir vismuth sprø hagl, for å bøte på det blander mann inn tinn men da får man (for) lette hagl...). Skulle vi gått rundt å trodd på alt det "fyren i våpensjappa" forteller hadde orming fremdeles vært standard prosedyre på nye gevær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...