Jump to content

Storviltpatron til 6,5x55


Madsemainnj

Recommended Posts

I dag skjøt jeg min første hjort. Det var en kolle som jeg skjøt på på 60-70m med Elite Express. Kula splintret inne i dyret og la igjen masse bly rundt omkring i kjøttet rundt der hvor jeg traff. En tilfeldighet? Har lett og lett her inne på kammeret, men det er ingen som har et konkret svar på en god patron for 6,5x55. Ekan betraktes som en nybegynner, så ikke kom med diverse ladedata og snåle kulenavn, det skjønner jeg ingenting av, men gi meg råd og fortell om erfaringer dere har selv med patroner i 6,5, og gi meg navnet på en patron jeg kan gå i butikken å kjøpe, og den skal kunne brukes på både elg og hjort. Er Elite expressen god nok til elg? Eller bør jeg kjøpe en annen, og i tilfelle hvilken?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mads :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som nevner Nosler Partition??

Har enda ikke skutt elg med denne, men har lest test/omtale fra A. M. Bråthen som hevdet denne var like god som de fleste andre.

Stoppa i andre sida på en allminnelig stor elg, iflg han..

Denne var visstnok en av de aller første "superkulene", tykkere på midten sånn at den soppa seg og deretter fortsatte gjennom med resten (bakparten holder seg i teorien hel).,

Link to comment
Share on other sites

Ingen som nevner Nosler Partition??

 

Partition er en bra patent - imponerende faktisk - det er jo den samme ideen a-frame bygger på, men den er bonda - med skillevegg på tvers slik som partition. Men partition vil tømme seg rimelig fort foran skilleveggen - spesielt etter treff i bein. Jeg hark skutt noe med denne i 30-06 (200 grains) -- vedlig god effekt. Noen soppa seg fint, andre ganger var det bare det bak skilleveggen som var igjen ) nærmest som en liten stift. Veggen på tvers var jo en genial måte å sikre et minimum av restvekt på så lenge man ikke bonda kulene. - Lapua mega klarer jo dette uten bonding pr idag - selv om den ligger noe bak oryx og a-frame i restvekt (i snitt).

 

Mvh Langlo

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Mulig at Oryx har høy restvekt, men fy faen for en drittkule. Ekspanderer jo faen meg før den treffer. Inngangshull du kan gå gjennom er ikke særlig.

 

+1. Helt enig, har prøvd det samme, med samme resultat.

 

Bruk helller Norma vulkan. Den brukte jeg i 6,5 i mange år med bra resultat. Skjøt både elg hjort og reinsdyr med Vulkan. Etter mitt skjønn en meget bra kule i 6,5.

Har også brukt Lapua Mega med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Remington corelokt ultrabonded

 

Den så bra ut :)

 

Det kan imidlertid se ut som en utfordring å klare kravet til anslagsenergi på 100 meter for kuler mellom 9 og 10 gram - 2700 Joule.

 

Et overslag viser at du må ha over 714 m/s ved 100 meter for å klare dette med denne kula. Da må du ha en utgangshastghet på 851 m/s. Dette er mulig med MRP og Vihtavouri N560 TEORETISK SETT. Under utprøving av noe slikt må man være svært nøye med å vurdere trykktegn, da de ligger godt inn på maks.

 

NB - dette er ikke Ladninger jeg har prøvd - kun regnet ut.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Remington corelokt ultrabonded

 

Den så bra ut :)

 

Det kan imidlertid se ut som en utfordring å klare kravet til anslagsenergi på 100 meter for kuler mellom 9 og 10 gram - 2700 Joule.

 

 

Hmm.... eeehhhh... phøkk også..

Tenkte ikke på det..

Pytt,jeg får bruke de på andre ting enn hjorten da.

(har nettopp ladet noen med n-160)

Link to comment
Share on other sites

Og hvem skal sjekke og sjekker at den kulen holder kravet langt inne på ei hei? Slutt nå med det tullet. 6,5x55 er godkjent til Storviltjakt med en minste kulevekt på 9 gram. Bruk heller tiden på og skyte og ikke å ri paragrafene!

 

Dette er en mening du har rett til å ha. Noen synes at det å følge loven, er regelrytteri. Du i dette tilfellet. Jeg vet ikke om du har fordeler av at folk flest følger loven ellers? - Det er rikelig med muligheter til å skyte med lovlig ammunisjon på storviltjakt. De fleste jegere jeg møter på Kammeret og ellers har det som en naturlig del av sine vurderinger, at de vil gjøre ting lovlig. Når vi diskuterte dette, var det for å finne gode storviltpatroner. Dette var for meg interessant å regne ut, ren moro. Jeg formaner ingen om å følge loven. De jeg kjenner fra før av, følger loven helt av seg selv. Jeg er her som entusiastisk hjemmelader, ikke som oppsyn.

 

Om du vil starte en egen tråd for dette temaet kunne du jo kalle den "ulovlige storviltpatroner for 6,5x55" - da ville du sleppe å forholde deg til en "tulling" som meg.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ikke se at jeg har kalt noen direkte for tulling, og beklager visst du mener at jeg har kalt deg det. Men at om ei kule skulle mangle si f.eks 30m/s for og være lovlig er dette tullete og henge seg opp i. Jeg er også ivrig hjemmelader og peiser ikke på 6,5x55 for og oppnå mest mulig fart, men heller god presisjon. Hva er best? Mest mulig fart eller presisjon? Dessuten er det f.eks en vesentlig forskjell på og følge trafikk loven eller om ei kule mangler 30 m/s. Men nå skal ikke jeg ødelegge mere av denne tråden siden jeg selv bruker .375H&H

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte vel etter ferdig / fabrikkammo så selv uten kranglingen er denne tråden et godt stykke off topic.

 

Jeg holder fast ved min anbefaling av Federal med Trophy Bonded kule, god kule med bra presisjon og lovlig på storvilt iflg data på esken. Uansett hva man synes om dette kravet er det jo ikke noe minus at ammo'en faktisk holder...

Link to comment
Share on other sites

Prøv oryx. Jeg har ihvertfall ikke noen negative erfaringer med den. Pene slakt og høy restvekt. Dette gjelder rådyr og hjort, har ikke erfaring med oryx på elg. Prøvde elite selv for noen år siden, aldri mer. Felte 1 dyr med elite, så resultatet og brukte resten av eliten på rev og bane. Drittkule. Har brukt oryx etter det.

Link to comment
Share on other sites

Norma oryx ekspanderer veldig raskt, pga litt flat tupp. Granatefekt på inngangssiden.

Ethvert projektil vil "ekspandere veldig raskt", hvis det treffer et eller annet, mer eller mindre hardt, i tilstrekkelig høy hastighet. "Etterbrenner" her på forumet ladet 6,5-300 WWH med hullspisskuler, og når de fikk fart nok, ble de forvandlet til en bly-sky noen meter foran munningen! Luftmotstanden var altså nok til ekspansjon/eksplosjon!

 

De 10-grams Oryx jeg har sett virkningen av, i normal 6,5-hastighet, har vært OK. I fjor skjøt jeg 3 elg (2 kalver og ei kvige) med 180 grs. Oryx i 308 NM, utg. hastighet 875 m/s, meget fine slakt! Derimot er den Oryx-loten (18,5 g) jeg har brukt i 9,3x62 noe bløt - jeg fant igjen ei kule, som gikk diagonalt gjennom en liten okse, den hadde "bare" 86,5 % restvekt!

 

Nosler Partition har jeg ikke erfaring med i 6,5, men i kaliber 30 er den framre delen av den ei virkelig DÅRLIG tradisjonell blyspisskule. Jeg vet ikke om jeg har sett verre slakt enn etter Nosler-kuler (men så har jeg (heldigvis?) ikke sett RWS sine tilsvarende konstruksjoner i praksis!). At den bakre delen sørger for sikker felling, er ei mager trøst. Det er ikke stor, men meget vesentlig forskjell på Nosler P og Swift A-frame (som er det projektilet jeg stort sett bruker) - men A-frame finnes vel ikke ferdigrullet i 6,5x55.

 

Barnes ttsx eller tsx har jeg hørt skal vere veldig bra!
Trådstarter spør etter ferdig-ammo - finnes disse som fabrikkprodukter?
Link to comment
Share on other sites

I dag skjøt jeg min første hjort. Det var en kolle som jeg skjøt på på 60-70m med Elite Express. Kula splintret inne i dyret og la igjen masse bly rundt omkring i kjøttet rundt der hvor jeg traff. En tilfeldighet? Har lett og lett her inne på kammeret, men det er ingen som har et konkret svar på en god patron for 6,5x55. Ekan betraktes som en nybegynner, så ikke kom med diverse ladedata og snåle kulenavn, det skjønner jeg ingenting av, men gi meg råd og fortell om erfaringer dere har selv med patroner i 6,5, og gi meg navnet på en patron jeg kan gå i butikken å kjøpe, og den skal kunne brukes på både elg og hjort. Er Elite expressen god nok til elg? Eller bør jeg kjøpe en annen, og i tilfelle hvilken?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mads :winke1:

 

Jeg har tilgode å finne noe som virker godt på storvilt. Derfor bruker jeg større kaliber til det.

Men som blinkbørse funker den.

 

Min mening

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgode å finne noe som virker godt på storvilt. Derfor bruker jeg større kaliber til det.

Men som blinkbørse funker den.

 

Da skal jeg hjelpe deg :-) Både Oryx og Lapua er gode storvilt-patroner til 6,5.

Jeg skal garantere deg, ved bog,hjerte,lunge eller andre vitale deler så er elgen din død iløpet av kort tid!

Oryx ødelegger mye kjøtt? Gjør ikke jamt over det meste det ved bogtreff ? Uansett, hvor mye kjøtt snakker vi om

som går tapt her? 0,2 kg av 250kg ?

Link to comment
Share on other sites

Jada, ri nå paragrafkjepper her. Hvem er det som kommer og måler utgangshastigheten og anslagsenergien på en 139 grs kule på jakt?

 

Det eneste jeg gjorde her var å veilede ersa ift dagens regelverk, da han sier at alle kuler på 140 grs er tillat på storvilt, og at vekt er eneste faktor.

 

Tror uansett denne diskusjonen er ganske ut-debatert her på forumet, og ser ingen vits i å gå inn i en ny.

Uansett så kommer ikke barnes med ei kule på 139 grs i dag, så diskusjonen faller vel egentlig her.

Personlig er jeg ingen paragrafrytter, og mener norge er ganske "overbyråkratisert" om jeg kan kalle det det.

Jeg har selv laget en tråd tidligere hvor jeg spør om det er på tide å regulere kravet om kulevekt og anslagsenergi etter dagens moderne kuler (homogene kuler og såkalte "superkuler" som garanterer høy restvekt) viewtopic.php?f=20&t=29091&start=0

Det er ingen tvil om at 130 grs tsx og 120 grs ttsx hadde vært blant norges beste elgkuler i 6,5 hvis de hadde vært tillat.

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel være mulig å oppdrive 140 gr Woodleigh ferdigrullet? Den er ok hvis ikke prisen blir for stiv. Partition er etter min erfaring en kjempekule i nettopp 6,5, selv om den gir litt blandete resultater i andre kaliber.

Dessverre så er ikke erfaringsgrunnlaget tilstrekkelig, et knippe dyr fra forskjellige vinkler og avstander sier ingenting om kulen. Skal man kunne si noe med hold i må man bruke samme kule/ladning på jakt i 50 år, og alle dyr må skytes på samme plassen. Sånt blir det vitenskap av.

Derimot er det litt leit hvis man etter 40 år begynner å bli misfornøyd....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok tørre og påstå at woodleigh og oryx er så godt som like i ekspansjon. Uten og ha sjekket, kommer ikke fusion i 6,5?

 

I følge Federal sine hjemmesider finnes ikke Fusion i 6,5.

 

Om så ville den vært ladet til lavt amerika trykk, ikke lovlig til våre største.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok tørre og påstå at woodleigh og oryx er så godt som like i ekspansjon. Uten og ha sjekket, kommer ikke fusion i 6,5?

 

I følge Federal sine hjemmesider finnes ikke Fusion i 6,5.

 

Om så ville den vært ladet til lavt amerika trykk, ikke lovlig til våre største.

 

Fusion finnes i 6.5x55, men er som du sier ikke godkjent til elg, rein og hjort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eliten hadde før ett dårlig ry. Den nye er forbedret.

 

Men Nosler er vel det som kan sies å være efektiv. Lager bare graut i elgen. Blir graut fra nakke til rau men elgen detter.

 

Har tenkt tilbake å kikket på bilder fra jakta de siste åra. De dyr som er skutt med 6,5x55 er som regel ikke noe flott syn. Blodgraps å dritt.

 

Nei takker meg heller til større å tyngre kuler som ikke går fort. Stor sårkanal og gjennomskyting. Pene slakt å alt er bare gjilt.

 

Min erfaring å mening.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på mange elg og hjortefall med 6,5, og må bare si. Skal du ha kjøpepatron, Kjøp Norma Oryx. At noen kan mene at Vulkan og Mega er bedre enn Oryx kan jeg ikke forstå. Vulkan er en ordinær drittblyspiss med litt fancy tupp, Mega'n også, men den har vel en slags låsing i mantelen, og er vel ikke så gærn i moderate hastigheter. Oryx'n er lodda, og de kulene jeg har veid, har alle veid 85% +

Har faktisk også sett en del gjennomskyting på mellomstor elg med Oryx'n. Noe i hvertfall jeg liker.

 

Selv vil jeg ha ORDENTLIG børse på storviltjakt, spes hos oss, for der er det jaktbar bjønn for tida :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...