Jump to content

Storviltpatron til 6,5x55


Madsemainnj

Recommended Posts

Tviler ikke, og før det brukte de Jarmann, og før det kammerlader, og før det munnlader,armbrøst,bue, klubbe.. ja lista blir lang.

Jeg er godt trent med grombørsa mi, og setter greit 4 skudd i 5ern på elgfiguren, stående, repetering til med våpen til skulder, på under 10 sekunder. Da er en .375 H&H mag. med 270 grn Swift A-frame i 845 m/s bedre enn 6,5 . Si hva F**N dere vil :lol::lol:

 

Skitt storviltjakt alle sammen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Beklager dumt spørsmål. Men hvorfor ikke fem skudd?

 

Ikke så dumt spørsmål det. Børsa mi, en Winchester Safari Express M 70 tar 3 skudd i magasinet + 1 i kammeret.

 

Sånn og forstå ja, lurte jammen på om dere hadde kuttet ut det siste skuddet på prøven :) klarer et skudd ekstra i min sako.

Beklager off topic :oops:

 

Men skulle gjerne likt og prøvd den oryxen (for det er slett ikke ei dårlig kule) selv i 6,5 og sett med egne øyner hvordan den oppførte seg. Jeg pleier og forholde

meg til den regelen at "Det som ikke skal skje, det skjer". I det legger jeg at alle kuler kan "havarere" uansett fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en mengde storvilt med Oryx, alt fra rådyr til afrikanske store antiloper. Har kun gode erfaringer med kula. Har aldri sett store inngangshull eller mye blodgraps. Noe blodutslag vil man alltid få med treff i bogen. Dette er det lett å fjerne, bare å skjære bort rett rundt kulehullet og skrape bort blod som ligger mellom kjøtthinner. Tror ikke jeg har måttet kaste mer en en halvkilo pr vilt jeg har skutt. Norma Elite har hatt litt frynsete rykte og er ei kule jeg ville styrt unna. Pris på jaktkuler har kun akademisk interesse. Hvor mange jaktpatroner med premiumkuler bruker du pr år ?

Har selv gått over til Barnes TSX (Hjemmeladet i 270 win) og er jeg veldig godt fornøyd med denne og vil sannynligvis ikke bytte mer. Presisjonen i min rifle ble forbedret med over 50%.

Eller kan man oppleve mye rart både med premiumkuler og dårligere kuler. Skjøt for noen år tilbake en bever med swift A Frame. Den satt med ryggen til og gikk ned som en sekk. Fikk mildt sagt en overaskelse da jeg fant igjen kula i nakken! Den hadde ikke ekspandert, den var bøyd og blyet tøt ut av tuppen ???

Min anbefaling er: Gå for Oryx, det er et sikkert valg

Link to comment
Share on other sites

De blir tillatt til neste år hvis de nye forskriftene går i gjennom. Da blir kuler ned til 107 grs godkjent såfremt de har nok anslag på 100 meter. Men nesten uansett hvordan en lader så greier en ikke kravet med kappet pipe.
Hvor har du dette fra, noen link? Er det samme anslags krav?
Link to comment
Share on other sites

Nosler er jo kjent for å funke. De lager litt av hvert i maskinen og utover de.

Men de jeg har sett vært skutt med Nosler har vært veldig kjøttdeig. Ikke bra med tanke på kjøttet. Veldig bra med tanke på at de gjør den jobben de skal

Link to comment
Share on other sites

Dere som sitter og gnikker og gnur på om ei pakke patroner koster 299,- eller 599,- det er 300,- forskjell, tenk på alt annet drit dere bruker 300,- på i året. Hva er da 300,- på ei pakke patroner ??????? 3 pakker sigaretter, 25liter drivstoff på bilen... Skjønner ikke at folk gidder, noe som har så mye å si for kjøtt ødeleggelser og fall av dyret.. Det er vel gjerne folk som syter med å avlegge de 30 plikskudda i året å, og det er ett minimum. Burde vært 100skudd minimum for makan til mange dårlige skyttere det finnes her i landet..

 

Hehehe ble forresten ikke noe elg idag. :)

Link to comment
Share on other sites

I dag skjøt jeg min første hjort. Det var en kolle som jeg skjøt på på 60-70m med Elite Express. Kula splintret inne i dyret og la igjen masse bly rundt omkring i kjøttet rundt der hvor jeg traff. En tilfeldighet? Har lett og lett her inne på kammeret, men det er ingen som har et konkret svar på en god patron for 6,5x55. Ekan betraktes som en nybegynner, så ikke kom med diverse ladedata og snåle kulenavn, det skjønner jeg ingenting av, men gi meg råd og fortell om erfaringer dere har selv med patroner i 6,5, og gi meg navnet på en patron jeg kan gå i butikken å kjøpe, og den skal kunne brukes på både elg og hjort. Er Elite expressen god nok til elg? Eller bør jeg kjøpe en annen, og i tilfelle hvilken?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mads :winke1:

Her er di patronene du leter etter :wink: Sako 6.5x55 SE 156 grs 10,1 gr. Gamehead.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30804545

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Eliten hadde før ett dårlig ry. Den nye er forbedret.

 

Men Nosler er vel det som kan sies å være efektiv. Lager bare graut i elgen. Blir graut fra nakke til rau men elgen detter.

 

Har tenkt tilbake å kikket på bilder fra jakta de siste åra. De dyr som er skutt med 6,5x55 er som regel ikke noe flott syn. Blodgraps å dritt.

 

Nei takker meg heller til større å tyngre kuler som ikke går fort. Stor sårkanal og gjennomskyting. Pene slakt å alt er bare gjilt.

 

Min erfaring å mening.

Jøssenavn :!: Må ha manglet dette sprengstoffet i mine Noslerkuler,for jeg har aldrig opplevd"graut"fra nakke til ræva..Skutt endel dyr med Nosler Partition,særlig i 243 og 338,og aldrig ødelagt noe som helst!Og dyra detter fort!

Link to comment
Share on other sites

Så var 6,5 debatten i gang, gidder ikke hive meg på den. Mer konstruktivt, og nikke hue i veggen vil jeg tro :!: .

 

Til årets villreinjakt har jeg kjøpt meg en Winchester Featherweight i 6,5x55. Blaseren blir for tung å bære på, langt inne på vidda. Toppet Winchesteren med en Bushnell Elite 4200 3-9x40. Valget står mellom Nosler partition og Nosler Accubond (140 grain), skal lade opp med begge å se hvem som samler best. Vil tror at begge to går bra nok når kruttrøyken har lagt seg. Når noterte data er evaluert, så er presisjons vinneren med på jakt :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

kva ville de valgt til hjortajakt med 6,5x55 når løpet berre er 47 cm langt, er dette noe en bør ha i bakhovet at hastigheita sannsynligvis blir lav? og bør ein velga kule deretter. Har skote 3 hjorta med rifla 2 på kort hold ei kolle med fusion og ein bukk med fusion den og, begge desse dyra var trefft bak bogen og sprang noen få meter fra ca 10 til 20 sån ca.

 

I fjor skaut eg ein spissbukk på ca 150 m hold med elite ekspress den gjekk ca 40 m kanskje, så har jo ikkje hat problem til no alle har gått ned med eit skot og alle har blitt treft bak bogen.

 

Men dersom eg får et halvgodt treff, treff grove bein eller skulle reist på elgjakt kva ville de ha valgt til kule da? Eller ville de ha bytta løp til 60 cm og heller tatt kostnaden med det, veit ikkje kva det koster men det er det sikkert noen som kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke, og før det brukte de Jarmann, og før det kammerlader, og før det munnlader,armbrøst,bue, klubbe.. ja lista blir lang.

Jeg er godt trent med grombørsa mi, og setter greit 4 skudd i 5ern på elgfiguren, stående, repetering til med våpen til skulder, på under 10 sekunder. Da er en .375 H&H mag. med 270 grn Swift A-frame i 845 m/s bedre enn 6,5 . Si hva F**N dere vil :lol::lol:

 

Skitt storviltjakt alle sammen :thumbup:

Oii. Så flink.

Link to comment
Share on other sites

kva ville de valgt til hjortajakt med 6,5x55 når løpet berre er 47 cm langt, er dette noe en bør ha i bakhovet at hastigheita sannsynligvis blir lav? og bør ein velga kule deretter.

Eg har trua på Oryx 10,1. Eg vil og tru at Mega eller andre meir eller mindre kovensjonelle blyspissar frå 10 g og oppover vil vere passande. Når farten blir låg bør ein sjå etter litt tunge kuler som ikkje er for harde.

 

Ellers kan du jo lese i tråden at det fins gode og dårlege erfaringar med alt av kuler og kaliber. Oryx 10,1 i 6,5 er ei kule som får veldig mykje skryt frå alt i frå jamne jegerar til våpenskribentar og frå jegerar med mange hundre hakk i kolben. Det er ikkje utan grunn, sjølv om det alltids fins dei som ikkje likar den og har andre favorittar.

 

Det fins og mange som meinar at man ikkje skal bruke 6,5 i heile tatt. Og mange som meinar at du skal slutte med jakt. Det fins og folk som ikkje lika øl og folk som syns mannfolk er meir stas enn kvinnfolk. Du må berre sile ut kven du skal høyre på og ikkje :wink:

Link to comment
Share on other sites

kva ville de valgt til hjortajakt med 6,5x55 når løpet berre er 47 cm langt, er dette noe en bør ha i bakhovet at hastigheita sannsynligvis blir lav? og bør ein velga kule deretter.

Eg har trua på Oryx 10,1. Eg vil og tru at Mega eller andre meir eller mindre kovensjonelle blyspissar frå 10 g og oppover vil vere passande. Når farten blir låg bør ein sjå etter litt tunge kuler som ikkje er for harde.

 

Ellers kan du jo lese i tråden at det fins gode og dårlege erfaringar med alt av kuler og kaliber. Oryx 10,1 i 6,5 er ei kule som får veldig mykje skryt frå alt i frå jamne jegerar til våpenskribentar og frå jegerar med mange hundre hakk i kolben. Det er ikkje utan grunn, sjølv om det alltids fins dei som ikkje likar den og har andre favorittar.

 

Det fins og mange som meinar at man ikkje skal bruke 6,5 i heile tatt. Og mange som meinar at du skal slutte med jakt. Det fins og folk som ikkje lika øl og folk som syns mannfolk er meir stas enn kvinnfolk. Du må berre sile ut kven du skal høyre på og ikkje :wink:

 

Ja det er det som er problemet med internet, folk er ikkje enige, men til alvor er ikkje fusion noe av det samme som oryx?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...