Jump to content

Kjøpe .223 eller vente på 6,5x55


ChristianL

Recommended Posts

Skal kjøpe min første rifle, men har en helt spesifikk problemstilling.. (Har lest masse rundt og halve FAQ'en uten å finne svar.) Jeg har ett meget begrenset budsjett og rifla skal i all hovedsak brukes til småviltjakt, blir det storviltjakt på meg kan jeg låne våpen.

Så spørsmålet er om jeg burde gå for en T/C venture i 6,5x55 med ett meopta kikkertsikte fra winge våpen. Har fått forespeilet at pris kan komme ned på rundt 8000, men de har ikke rifla på lager og vet heller ikke når de får den inn.. Pakken: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2825 og http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=2892

Siden tålodigheten min er på størrelse på fyrstikkhode har jeg sett at Jaktdepotet har en pakke med en savage rifle i .223 med lyddemper og kikkertsikte til 6500. Pakken: http://www.finn.no/finn/torget/butikk/a ... e=26801918

 

Så spørsmålet er om jeg kan få innspill om hvilken av pakke jeg bør ta.

 

PS: Uansett hva dere sier kommer jeg ikke til å kjøe tikka, sako eller browning så det hadde vært fint hvis dere kunne holde dere til disse pakkene :)

Link to comment
Share on other sites

Da kjøper du en 223. Dermed har du storviltkravet som unnskyldning til å kjøpe en børse til om litt. :wink:

Har du invilget søknad på begge kaliber?

 

Husk også at du må skyte opp med den børsa du skal låne, for å jakte storvilt med. Dette gjør det litt upraktisk å låne børse i forhold til å ha egen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Vømmel, uten at jeg har kikket nærmere på pakkene du har sett deg ut.

 

All erfaring tilser at det heller blir senere enn tidligere dersom en forhandler sier "har det ikke inne, og vet ikke når jeg får det". Det er kjempebra at de er ærlige på det da de ikke vet, men hvis du vil ha ei rifle nå innen rimelig tid så tror jeg ikke du skal vente på 6.5'en.

Link to comment
Share on other sites

Da kjøper du en 223. Dermed har du storviltkravet som unnskyldning til å kjøpe en børse til om litt. :wink:

Har du invilget søknad på begge kaliber?

Har ikke søkt enda, men det går fort her i distriktet, forrige gang (første gang) fikk jeg svaret dagen etter at jeg søkte.. Problemet er bare økonomispørsmålet når man er 16 år og har begrenset med penger.. kan ikke si jeg har lyst til å drite meg ut første gang for så å måtte kjøpe ny om ikke lenge..

 

Edit: Takk for svarene, får bruke helga til å tenke på det og så ringe litt rundt på mandag..

Link to comment
Share on other sites

Kjøp tikka, sako eller feks browning istedet... :-)

Oh no, you didn't :D

 

Mitt generelle råd i våpenvalg: aldri kjøp noe annet enn det du har mest lyst på, innenfor de rammene som gjelder til akkurat dette potensielle kjøpet.

 

Det er dette som er problemet for jeg har veldig lyst på Venture'en og Savage'en har jeg aldri sett.. Uheldigvis har jeg absolutt ikke lyst til å vente.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Trangt budsjett??? Gå for 6,5 du...perfekt til alt fra mus til hjort og dugende til elg også......dessuten billig ammo gjennom skytterlag/DFS.......OG billige ladekomponenter hvis du lader selv...skal du jakte på småvilt og det er LITT vind så funker 6,5en mye bedre...ikke så vindfølsom som 22 kalibrene og den har kulebane og punch nok til x antall hundre meter....vent heller på 223n du....synes jeg ivertfall..

Link to comment
Share on other sites

er vel ganske sjeldent at et gevær er ubrukelig når det selges,seff kan det skje.

 

om du er usikker,så lever det in til en børsemaker som kan se over det.

er heller kikkertsikter en skal være litt forsiktig med å kjøpe brukt,men går som oftest bra det også:)

 

er kanskje mulig at der børsa skulle befinne seg,at det skulle være en kjekk kar fra kammeret,som kanskje kunne tatt seg en tur å tittet,og kanskje skutt et skudd eller 3 og se om alt skulle være som det skal. bare en ide:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke gi deg noen råd når det gjelder riflemerker i det lavere prissjiktet. Som hovedregel vil jeg si at det er bedre å velge et brukt våpen av kvalitetsmerke enn et nytt billig alternativ.

Men jeg skjønner problemet ditt med manglende garanti og erfaring. Det hadde vært fint om du kunne få hjelp av en erfaren ved kjøp av brukt.

Om valget av kaliber (6,5 eller .223) kan jeg av erfaring si noe om.

Jeg vil råde deg til å kjøpe 6,5, av flere grunner som noen her allerede har nevnt.

 

Jeg kjøpte for et par år siden en Remington SPS i kal .223 Rem. Det var umulig å få gode samlinger med det kaliberet, ikke engang med Remingtons egen ammo. Det må noe feil med akkurat den riflen, tenkte jeg.

Jeg leste om kalibret og snakket med flere andre som hadde (og hadde hatt) en .223.

Erfaringen til disse var jevnt over

1. Veldig kresen på ammo. Noen ladde selv for å få brukbare samlinger.

2. Følsom ovenfor vind.(lett kule).

Heldigvis fikk jeg kvittet meg med den riflen.

6,5x55 har jeg derimot lang og meget god erfaring med, fremfor alt god presisjon, flat kulebane, lite følsom evenfor vind, allsidig kaliber til jakt og til konkurranse (jaktfelt f.eks.) God tilgang på rimelig ammo.

 

(Jeg har selv en Meopta R1 som jeg er meget godt fornøyd med. Kvalitetsmerke.)

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis fikk jeg kvittet meg med den riflen.

 

Og med det skjønner jeg hvorfor mange er skeptisk til å kjøpe brukt.

 

Kan ikke huske noensinne å ha sett annonser hvor eier sier han ikke er fornøyd og gir opp. Gjennom å ha lest ulike tråder her på forumet hvor folk har diverse problemer med børsene sine, tviler jeg veldig på at alle bruktbørsene som selges er perfekte. Hvor blir de av? Tipper mange kjøper brukte våpen som kunne vært bedre ja.

 

Kjøp heller en rimelig ny sier nå jeg.

 

I valget mellom .223 og 6,5x55 er nok sistnevnte et bedre valg om man er usikker. Imidlertid, å måtte vente på en 6,5 hele høsten og ikke fått bruke våpen, er .223 valget! Bedre med børse enn ingen...

 

Hva med å evt legge i en lapp eller to og få tak i en 6,5 som er tilgjengelig, eller heller være litt mer åpen for andre merker? Tror ikke det produseres mange dårlige våpen i dag, så det meste burde være trygt.

Link to comment
Share on other sites

1. Veldig kresen på ammo. Noen ladde selv for å få brukbare samlinger.

2. Følsom ovenfor vind.(lett kule).

 

1. Totalt feil, er faktisk akkurat motsatt. 223 er kjent for å være nokså altetende, dette inkluderer og variasjoner i ladninger. Har selv flere ganger opplevd ekstrem presisjon i 223 ved første test-ladning. Eneste grunnen til å "lade videre" har vært for å presse opp hastigheten.

 

2. Helt korrekt, men ikke så ille som enkelte skal ha det til. Har ikke opplevd de store problemene med dette med 55gr kuler.

 

Skal jeg gi mitt råd til trådstarter, så må det bli å kjøpe 223 nå. Har vært i just samme situasjonen som deg, og jeg kjøpte 223 først. Så ble det en 6,5x55 et år senere. Grunnen til at en 6,5 ble kjøpt inn, var at jeg ønsket å begynne å skyte på lengre hold. Til lengre hold (da snakker vi 500-600 meter), så egner ikke 223 seg (M67, må ikke hisse deg opp nå :lol: ). Snakker generelt nå. Skal du skyte langt med 223, må du ha en twist/riflestigning på 1:9/1:8, mens omtrent ALLE rimelige 223 selges med 1:12. Da begrenser kulevekten seg til rundt 55gr.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Er også ganske uenig i at 223 er upresist, hvorvidt et våpen er kresent på ammo vil variere fra våpen til våpen, her kan det og være ganske store variasjoner mellom to våpen av samme fabrikat og modell. Selv opplever jeg god presisjon uansett hva jeg mater 223n min med, hjemmelada er selvsagt best, men billig wolf ammo gir også plenty god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

1: Det er stor forskjell på Bushnell og Meopta i optisk kvalitet! Meopta'en vil gi deg en mye bedre opplevelse på din jakt :)

 

2: Kjøp en rifle som er kjent for å være god å skyte med, presis og som har et visst kvalitetsnivå. Det er mye bedre å kjøpe en pent brukt Tikka T3 enn den Savage'n....

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

enig med Slurry, se på finn etter noe brukt. Finnes mye bra til en billig penge der. 8)

Mitt inntrykk av bruktmarkedet er at prisene ofte ligger nær nypris, langt høyere enn TC's Venture som trådstarter har lyst på.

 

I 6.5x55 kommer også faren for å få tak i våpen som ikke kan brukes med moderne ladninger, og hvor montering av kikkertsikte etc. blir dyrt..

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg gi mitt råd til trådstarter, så må det bli å kjøpe 223 nå. Har vært i just samme situasjonen som deg, og jeg kjøpte 223 først. Så ble det en 6,5x55 et år senere. Grunnen til at en 6,5 ble kjøpt inn, var at jeg ønsket å begynne å skyte på lengre hold. Til lengre hold (da snakker vi 500-600 meter), så egner ikke 223 seg (M67, må ikke hisse deg opp nå :lol: ). Snakker generelt nå. Skal du skyte langt med 223, må du ha en twist/riflestigning på 1:9/1:8, mens omtrent ALLE rimelige 223 selges med 1:12. Da begrenser kulevekten seg til rundt 55gr.

Savage bruker vel 1:9 twist på 223-løpene sine.

 

@mauser69: Har du holdt i / skutt med Savagen? Greit at Tikka byr på kvalitet, men det går fint an å lage langt billigere våpen som skyter bedre enn jeg, og sikkert den jevne kammerbruker gjør. Jeg har ikke sett på specs for savage-rifla, men TC Venture kommer jo med frittliggende løp og bra presisjonsgaranti. Prismessig hadde nok jeg gått for Venture over T3.

Link to comment
Share on other sites

enig med Slurry, se på finn etter noe brukt. Finnes mye bra til en billig penge der. 8)

Mitt inntrykk av bruktmarkedet er at prisene ofte ligger nær nypris, langt høyere enn TC's Venture som trådstarter har lyst på.

 

I 6.5x55 kommer også faren for å få tak i våpen som ikke kan brukes med moderne ladninger, og hvor montering av kikkertsikte etc. blir dyrt..

 

Er du alvorlig? Mener du dette?????

Selv på Kammeret.no må dette nærme seg rekorduttalelse. Moderne ladninger???? Han snakker vel faen ikke om å kjøpe en Krag?

 

Pris er relativt. Kontakt de som har stått noen uker så tipper jeg du finner folk der som er villig til å gå atskillig ned i pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare presisere hvordan jeg kvittet meg med den riflen som jeg nevnte i innlegget.

Jeg hadde ikke samvittighet til å selge den på bruktmarkedet, men byttet den inn hos den forhandleren hvor jeg hadde kjøpt den ny. Jeg fortalte samtidig hvorfor jeg byttet.

Som skytter var han faktisk enig med meg når det gjalt valget av kaliber.

Mitt råd til trådstarter er fortsatt: Kjøp en brukt rifle av et kvalitetsmerke i kal. 6,5x55.

Men her på forumet er det mange erfaringer og meninger. Var du i tvil før, blir du neppe sikrere nå.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Da budsjettet ditt er begrenset, kjøp Howa 1500 i det kaliberet du har mest lyst på.. Howa 1500 i 6,5x55 har gjentatte ganger gjort det meget bra i tester, og har selv både Howa 1500 i 6,5x55 og 223, og er mycket fornøyd! :)

 

Men Kammeret er tildels forutsigbart: du vil få en drøss med svar, så må du bare selektere ut fra hva du syns høres mest korrekt ut, og ikke minst hva som passer lommeboka di.

 

Men jeg ville HELT klart sett etter en brukt Tikka eller Howa, fremfor å kjøpe noe nytt ræl. Har aldri kjøpt nye våpen, og har enda ikke angret. :)

Link to comment
Share on other sites

WOW, her har det kommet mange svar i løpet av helgen :o

Må bare takke for at folk her på kammeret er så engasjerte.. Jeg tenker jeg ser litt mer på bruktmarkedet, kanskje snakker med noen på kammeret som kan leke mentor :roll: , og generelt sett avventer situasjonen litt til, men jeg skal ringe litt rundt til diverse butikker i morgen og høre om levering og lignende..

 

Edit: Og grunnen til at jeg ikke vil ha en tikka er så enkel som at "alle" har det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med børsene til Thompson, men hvis det er av interesse kan jeg komme med litt erfaringer med andre rifler.

 

Jeg fikk nettopp en Browning A- bolt i 6,5X55 i hus. Så langt har jeg kun fått testet den med et par ladninger, men det ser veldig lovende ut med tanke på presisjon (har gitt meg samlinger på under 20 mm med Hornady A-max foran MRP). I utgangspunktet hadde jeg aldri vurdert denne riflen i dette kaliberet, men slik omstendighetene var da jeg fikk den hadde jeg ikke mye valg. Nå er jeg i ferd med å like denne børsa bedre og bedre for hver gang jeg tar den ut av skapet. Joda, den ser kjedelig ut med mattblånert stål og stokk i (ganske fin oljebehandlet) valnøtt, men den gir et veldig solid og gjennomført inntrykk. Løpet ser også ut til å være av svært god kvalitet -prisklassen tatt i betrakning- med skarpe konturer og blanke overflater (innvendig).

 

Jeg er også begeistret for tre låseklakker, 60 graders hevarmsløft og et avtrekk som er rent og svært lett å justere for vekt. Balansen er fin og stokken passer meg bra. Magasinløsningen, med avtagbart boksmagasin på hengslet underbeslag- slo meg som i overkant redundant, men etter litt bruk fremstår den faktisk som ganske smart. Løpet kommer ferdig gjenget for demper fra fabrikk.

 

Howa 1500 har jeg eid et eksemplar av tidligere. Det er mulig at jeg var uheldig med min, men denne riflen likte jeg svært dårlig. Oppsumert: grusomt avtrekk og dårlig presisjon. Tikka T3 var et alternativ da jeg hentet A-bolten, men etter å ha tafset på en T3 var valget enkelt. I utgangspunktet har jeg ikke store motforestillinger mot en og annen plastikkdel, men på T3' en var det rett og slett for mye.

 

Et annet bunnsolid alternativ jeg kan anbefalle er Ruger Hawkeye. Jeg anskaffet meg en "Predator" i fjor høst og skrev litt om den her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351&hilit=nye+takter+fra+ruger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...