Jump to content

zeiss duralyt,hva er det?


v-max

Recommended Posts

Skal vere økonomisiktet til zeiss.Har sjølv duralyt 2-8x42 og er godt fornøygd med det.Litt uskarp i kantane med 2.ganger forstørring, ellers er den god i motlys og skumring.Denne er utan lys.Valde denne på Finnlighten som allround sikte.Kvaliteten skal vere god ifølge guruen Lien som hadde testa den og gjitt den ni av ti poeng på skalaen sin. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen m å ha fått MANDAGS utgaven av zeiss duralyt ? Jeg har 3-12x50 og er strålende fornøyd. Har lest flere tester og den scorer høyt i alle.Mulig vi har ulikt syn men for meg er den veldig bra,har også en del kompiser med forskjellige kikkerter og de skryter av min duralyt.Kan selvfølgelig ikke samenlignes med en kikkert til 20000-25000 men i sin prisklasse så er den god.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Zeiss Duralyt 3-12 x 50, og er godt fornøyd med min. En god kikkert i mellom pris klassen. Den er nok ikke helt i klasse med zeisser i 25 tusen kr klassen. Merker også mange er lunkene til Duralyt, men de fleste som eier en sånn kikkert er fornøyd, virker det som.

Link to comment
Share on other sites

nå er det el ikke akkuat slike kikkerter det er snakk om heller :roll:

 

og det er kikkertsikte det er snakk om nå,ikke en kikkert. om folk il kjøpe uklare kikkertsikter/kikkerter kjør på!

men jeg kaster ikke bort penger på noe slikt. og hadde heller ikke kastet bort 40 000kr på en gammel kikkert som er"konsentrert klarhet i midten"

 

jeg regner også med at med de kikkertene du snakker om,så er alle like,og ikke bare noen som er uklare. det er det som lukter fisk ang duralyten.

 

oh btw..jeg har sett i dyre stjernekikkerter før,og de/den koster 70-80 000 og suprice..den er fin og klar hele veien..

Link to comment
Share on other sites

Sier det samme i denne tråden. Har en duralyt 3-12x50, (uten lys) jeg syns den er verdt penga sine, men alt kommer ann på smaken, og den er som kjent som baken :mrgreen: Men fra spøk til revolver så trur jeg det kommer mest ann på tidligere erfaringer, og hvor bortskjemt øya dine er for og si det sånn. kan være litt som briller. varierer fra nest til nese :wink: Husk også at det er sånn stille-ring på ukularet, der stiller man den til og passe akkurat DITT syn.

Link to comment
Share on other sites

Sier det samme i denne tråden. Har en duralyt 3-12x50, (uten lys) jeg syns den er verdt penga sine, men alt kommer ann på smaken, og den er som kjent som baken :mrgreen: Men fra spøk til revolver så trur jeg det kommer mest ann på tidligere erfaringer, og hvor bortskjemt øya dine er for og si det sånn. kan være litt som briller. varierer fra nest til nese :wink: Husk også at det er sånn stille-ring på ukularet, der stiller man den til og passe akkurat DITT syn.

 

 

jøss..er det en stille ring på kikkert/kikkertsikte..ar nytt for meg :overrasket:

fjernet ikke ujenhetene i kantene på det jeg fikk i posten i hvertfall.

sikkert bra sikter så lenge en ikke får et som er uklart.jeg kjøper i hvertfall aldri duralyt igjen.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte duralyt her for en mnd siden kjempe kikkert min er ikke uklar i kantene på 3 en gang, skal etter helge dra for og kjøpe en til :!:

Jeg kan ikke se noen forskjell i den og viktory kikkerten da vill jeg si at duralyten faktis er bedre i skumring og den holder langre utover kvelen.

Skal man ha opptikk som overgår alt så finnes det i utgangspunktet bare et merke og d er swarovski, kjøper du Z6i av den så har du kikkert for livet.

Men å kalle duralyt for dårlig er jeg ikke enig i går høyt opp på lista mi. og ja jeg har hatt mange kikkert sikketer sikkert flere en mangav derre som har skrevet her.

Link to comment
Share on other sites

Når folk fortel om dårlige erfaringar med Duralyt så trur eg på dei.Det samme med dei som har motsatt erfaringar. Difor lurer eg på om dei har for dårlig kvalitetskontroll på Duralyt serien? Eller om kvalitetskrava er satt så lågt at slik variasjon må ein rekne med?

Link to comment
Share on other sites

Har 3 duralytter selv + at flere av kameratene mine har. Ingen av de er noe å si på iallefall.

Vet det er litt mer følsomme på justeringen, har hørt at flere av de som klager på de, ikke har det beste synet heller, og må kansje gjøre noe med det.

 

Vi hadde en som testa en her, så ikke var fornøyd, men etter at 4 personer til testa den og var fornøyde med den, fant de ut at førstnemte måtte gjøre noe med synet sitt og det var han enig i.

Sier ikke at dette gjelder alle, men det kan kansje vere noe.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg var for en stund siden ute etter nytt kikkertsikte, og brukte litt tid på å forsøke flere merker og typer. Jeg var relativt klar på at jeg ikke ønsket å gå over 8-9 lapper, så selv om jeg testet de dyreste så ble det bare med det. I denne prosessen var jeg hos flere forhandlere, og snakket med enda fler på telefon. Det som slo meg var at de aller fleste forhandlerne anbefalte meg å ikke kjøpe duralyten, og dette begrunnet de med at kvaliteten på siktet ikke står i stil til merket zeiss, og hva zeiss er blitt så godt kjent for. Jeg er naturlig litt skeptisk til slike uttalelser fordi jeg ofte får en "selger" følelse over selgeren. Men etter å ha kikket på duralyten, holdt den i hendene mine og kikket gjennom den, også montert på rifle, ble jeg som tidligere sagt ikke imponert på noen som helst måte.

 

Jeg endte, etter også ha vurdert zeiss classic, opp med en meopta meostar 3-12x56 m/lysdot, og mener denne kikkerten går forbi duralyten på alle måter.

 

Men husk, ingenting av dette er vitenskapelig bevist, og gjenspeiler kun mine erfaringer og meninger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I fjor høst kjøpte jeg en 2,5-10x42 som ble montert på min 375 Ruger.

Innskytingen gikk greit, men jeg stusset litt på at den var noe uklar i kanten.

Etter turen til Namibia i April, tok jeg en grundigere visuell sjekk, og etter mitt syn var det en ikke uvesentlig uskarphet langs kanten, såpass mye som ca en fjerdedel inn mot midten.

 

For fjorten dager siden var jeg innom Sportsbutikken.no i Molde der jeg kjøpte siktet, og de kunne bekrefte ved selvsyn det samme som jeg opplevde. Siktet var uskarpt langs kanten.

De hadde en 1,2-5x36 inne, og denne var krystallklar, så det ble bytte der og da uten problemer av noe slag.

Som andre har vært inne på, det syns som om kvalitetskontrollen på disse siktene er noe dårligere enn med Zeiss produkter forøvrig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Duralyt kontra Conqest da ! hvem er best ?

I heletatt tror jeg dette med og vurdere en kikkert kommer an på hva du har hatt fra før .

 

 

både ja og nei,men når et kikkertsikte til 6000kr+er uklart i kantene,noe min hawk til 1200kr ikke er,så ja..

jeg hadde satset på conquest om jeg måtte velge,men det er meg^^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...