Jump to content

Er våpen dyrt i Norge?


GreyGhost

Recommended Posts

Prispåslag:

T3 lite blånert (billigste utgave og USA pris omgjort med kurs 5.2 + norsk MVA brukes som start punkt):

T3 Lite:_______Norge 0kr.________________________USA 0kr

T3 Lite SS_____Norge 1600kr._____________________USA 480kr

T3 SV_________Norge 3720kr (ca 4700 med skinna).__USA 5850kr

T3 Tactacal____Norge 7160kr._____________________USA 6320kr

 

 

Hvor finner du t3 tactical til 7160 nkr? er dette ferdig importert til norge eller i en norsk nettbutikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter spent på hva slags pris upgrade sett til .desert eagle 357 mkvii til .44 xix ender opp på.. fikk retail prisen fra magnum research ( de har helt sjuk kundeservice, mail svar ila. ca 12 timer avhengig av når du sender mailen)

 

Prisen for en "halv desert eagle" i . 44 ligger på 750usd , hele pistolen, 1440usd.

 

Det som blir interressant her er frakt osv , da det er kun deler av et våpen, er det like dyrt å sende? Men får jeg prisen, og er den lav nok, så kan jeg fint vente rimelig lenge på delene... fordi her betyr hver eneste krone som kan spares.. ikke hvor fort det kan skaffes...

Link to comment
Share on other sites

Prispåslag:

T3 lite blånert (billigste utgave og USA pris omgjort med kurs 5.2 + norsk MVA brukes som start punkt):

T3 Lite:_______Norge 0kr.________________________USA 0kr

T3 Lite SS_____Norge 1600kr._____________________USA 480kr

T3 SV_________Norge 3720kr (ca 4700 med skinna).__USA 5850kr

T3 Tactical____Norge 7160kr._____________________USA 6320kr

 

 

Hvor finner du t3 tactical til 7160 nkr? er dette ferdig importert til norge eller i en norsk nettbutikk?

He he, her må du nok lese litt bedre, øverst her står det en overskrift med ordene prispåslag, eller om du vil pris forskjell, der jeg har gått utifra den norske og den amerikanske prisen på en T3 Lite som 0 og så vist prisforskjellen mellom modellene. Og i Norge er veil prisen 7160kr dyrere enn en T3 Lite, og i USA er Veil prisen 6320kr dyrere en en T3 Lite (USA prisene er regnet med 5.2 kr kurs og så påslått norsk mva for å få samenlignbare priser).

 

Veil prisen i Norge for Tactical er jo 16150kr fra schau.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
I denne tråden er det det mange forskjellige regnestykker fra forskjellige meningshavere, men det går igjen et tall: FFL= 100$

 

Spørsmål: Hvilken FFL-dealer er dere benytter til denne prisen?

 

Den prisen inkluderer nok eksportløyve. Er $100 kun for FFL transfer, grenser det mot bondefangeri.

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet fra sidene til ETSS, et firma jeg har benyttet tidligere. Det har blitt dyrere.......

 

 

 

Effective Immediately as of September 25, 2008: We MUST charge a $250 export license fee for every approved U.S. State Department export permit. This is legally required by the U.S. State Department.

 

Please understand that this fee is in ADDITION to all others, and does not remain with ETSS, but is remitted entirely to the U.S. State Department.

 

 

 

We charge a per-gun Permit and Processing Fee of 15% of the purchase price for per-gun-values of up to $3,000. The minimum charge is $125 and maximum charge is $300.

 

We charge a per-gun Permit and Processing Fee of 10% of the purchase price per firearm valued at over $3,000.

 

Additional charges include Shipping and Handling. (For example, shipping via Federal Express to the nearest Federal Express airport destination in your home country.) Shipping and Handling charges vary.

 

The export process can and often is complicated and time-consuming. The packaging and shipping process can be as well. Our priority is to complete each order thoroughly and have all goods delivered safely. Our reasonable rates are not a true reflection of the time and care we spend on each order, but rather our friendly way of encouraging and supporting our fellow collectors, hunters, and sport shooters world-wide.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg kan huske, og nesten uten unntak, så har det vært slik at du kan ta den veiledende amerikanske prisen og multiplisere denne med ti for å finne ut hva et tilsvarende våpen vil koste hos forhandler i Norge. De siste årene har jeg stort sett syslet med bueskyting og denne "regelen" jelder også i forhold til bueutstyr. Det skulle ikke forundre meg om dette gjelder for annet sportsutstyr også.

 

I mine yngre år, da jeg var student, jobbet jeg i en sportsbutikk som også solgte våpen. Forskjellen mellom innkjøpspris og utsalgspris var en faktor tilnærmet 2,5. Alle våpen ble kjøpt inn via norsk importør som også skulle ha sin fortjeneste.

Link to comment
Share on other sites

IDen gangefaktoren (2,5 eller 3) er den vi brukte i sjappa jeg jobbet i tidliggere også.

Dog kunne den være opp imot 5 på ting fra Italia og Spania

Hei.

Driver butikk. kan du gi meg navnet på disse importørene :?: slike kalkyler finner jeg ikke.

Kan gi deg noen eksempler:

Hagle1 innkjøp kr. 9085.- eks mva. veil ut. kr. 14990.- inkl mva

hagle2 innkjøp kr. 5021.- eks mva. veil ut. kr. 8220.- inkl mva

rifle1 innkjøp kr. 7625.- eks. mva veil ut kr. 10499.- inkl mva

:?::?::?:

Kjøper jeg inn 3 våpen av samme type så er det først når det tredje våpenet selges at jeg tjener penger.

Legger til at jeg ikke selger våpen :!:

Link to comment
Share on other sites

IDen gangefaktoren (2,5 eller 3) er den vi brukte i sjappa jeg jobbet i tidliggere også.

Dog kunne den være opp imot 5 på ting fra Italia og Spania

Hei.

Driver butikk. kan du gi meg navnet på disse importørene :?: slike kalkyler finner jeg ikke.

Kan gi deg noen eksempler:

Hagle1 innkjøp kr. 9085.- eks mva. veil ut. kr. 14990.- inkl mva

hagle2 innkjøp kr. 5021.- eks mva. veil ut. kr. 8220.- inkl mva

rifle1 innkjøp kr. 7625.- eks. mva veil ut kr. 10499.- inkl mva

:?::?::?:

Kjøper jeg inn 3 våpen av samme type så er det først når det tredje våpenet selges at jeg tjener penger.

Legger til at jeg ikke selger våpen :!:

 

Det var ikke importøren, men butikkinnehaveren som la på slik at utsalgspris ble 2,5 ganger det han selv måtte gi for våpene (og utstyr forøvrig). Det hører med til historien at dette var før internett sørget for en landsomfattende tilgang, og at butikken befant seg i et område uten nevneverdig konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

En 80 år gammel slektning, fikk realisert sin drøm i -59. Da kjøpte han en Merkel o/u hagle i kal 16/70 i Oslo for Kr 1500,-. Han var tømrer, og kunne tjene opptil 10 kroner timen på gode akkorder.

I dag koster nesten samme hagla ca 33 000,- ,og en tømrer idag kan tjene 220 i timen, så i begge tilfeller betyr det 150 bruttotimer arbeid.

Ellers kan man vel si at det har vært lettere tilgang på penger de siste åra. For en 15-20 år sia var det stort sett ombygde mausere og Bushnell/Leupold/Redfield sikter å se på jaktfeltstevnene, rundt forbi. Men det har forandret seg mye.

Link to comment
Share on other sites

En 80 år gammel slektning, fikk realisert sin drøm i -59. Da kjøpte han en Merkel o/u hagle i kal 16/70 i Oslo for Kr 1500,-. Han var tømrer, og kunne tjene opptil 10 kroner timen på gode akkorder.

I dag koster nesten samme hagla ca 33 000,- ,og en tømrer idag kan tjene 220 i timen, så i begge tilfeller betyr det 150 bruttotimer arbeid.

Ellers kan man vel si at det har vært lettere tilgang på penger de siste åra. For en 15-20 år sia var det stort sett ombygde mausere og Bushnell/Leupold/Redfield sikter å se på jaktfeltstevnene, rundt forbi. Men det har forandret seg mye.

 

Altså ca. en måneds lønn?

 

En tømmrer for 50 år siden jobba nok muligens et snev mer en 37,5 timer i uka......

Det finnes ikke en utdannet tømmrer i Norge som tjener kun 220.- pr.i dag!

Link to comment
Share on other sites

Våpen er ikke spesielt dyrt i Norge. Generelt er prisene lavere nå (relativt sett) en for noen år tilbake.

 

Europeiske produkter stiger i takt med vår prisutvikling, mens lav dollarkurs samt Kinas virkelige inntog på verdensmarkedet har gitt oss tilgang på mye stæsj av variabel kvalitet.

 

Vi har et nokså fritt globalt marked for våpen/tilbehør. Riktignok førsøker eksempelvis Zeiss seg på prisdiskriminering og "dumping" av optikk i USA (Conquest), men generelt får man vel tak i det meste av produkter samme hvor i Vesten man befinner seg.

 

Til de av dere som sutrer over norske priser, eller kanskje ikke har bodd så lenge i Statene at dere enda har rukket å bli helt "tørre bak ørene", er det ikke grunnlag for sutring. Sjekk ut hvor i Verden du får det rimeligst, og kjøp greiene der. Utnytt markedsliberalismen og den gleden som ligger i all teori om internasjonal handel, komparative fortrinn o.l. Tror mange har en del å hente på det området.

 

Er dere fortsatt misfornøyde, se dere om etter et annet land - flytt nærmere varene hvis transaksjonskostnadene er for store,- og noen kroner til eller fra på kikkertsiktet er det som betyr mest i livet. Man får ikke alltid i både pose og sekk. Til de av dere som mener man skal bruke mer oljepenger på innenlandske investeringer - ta dere en tur til Island. Hvis myndighetene fører en ekspansiv finanspolitikk i Norge går karusellen stadig raskere,- til alt revner og går til helsikke. Det må til enhver tid være en sunn balanse mellom sysselsetting, inflasjon, rentenivå, eksportpriser og importpriser o.l. som skal være i likevekt. Er ikke så enkelt at man bare kan pøse på fra sparegrisen. Jeg tror de fleste vil innse at Norge totalt sett ikke er et komplett "nisseland" når det kommer til stykket, men et meget bra land å bo i. Utnytt velferdsstaten med glede. Selv om du kanskje (som et eksempel) kunne vært selvassurandør av et sykehusopphold til 25.000,-/døgn, er det ikke gitt at alle andre har denne og lignende forutsetninger, eller hadde hatt evne eller mulighet til å skaffe seg nødvendig forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Utnytt velferdsstaten med glede.

 

Jeg ville vel heller sagt bruk velferdsstaten med glede, utnytt smaker litt at juks&bedrag. Vi betaler skatt og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal bruke de ordningene som vi betaler for, når vi først har de.

 

Tror vi er enige når det kommer til "praktisk bruk" av velferdsstaten. På samme måte som jeg mener man (i alle fall teoretisk sett) bør søke å handle varer der disse er rimeligst - og dermed bygge oppunder et velfungerende globalt, markedsliberalistisk system, hvor vi drar nytte av hverandres komparative fortrinn, mener jeg også at man skal ta i bruk de godene velferdssamfunnet "tilbyr". Bruk "effektivt" de mulighetene som ligger i systemet vi alle finansierer over skatteseddelen. På den måten blir ressursene i systemet utnyttet best mulig i henhold til intensjonene i lovverket. (Intensjonen i lovverket er ikke at man skal drive juks&bedrag - slike holdning/adferd tar jeg sterk avstand fra).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...