Jump to content

Er våpen dyrt i Norge?


GreyGhost

Recommended Posts

Driver å orienterer meg litt om aktuelle pistoler til militærfelt og googler litt. Da finner man jo mye info på f.eks. amerikanske nettsider, og mange "utenlandske priser" som man bare kan drømme om her på berget.

 

Er våpen generelt dyrt i Norge i forhold til andre land?

I så fall - hva skyldes det? Er det forhandlere eller importører som tar seg fett betalt eller skyldes det andre ting?

Finner en del eksempler på at prisen er godt over det dobbelte på noen pistoler sammenliknet med USA.

 

Eller tar jeg feil? Er det kanskje bare f.eks. USA som har spessielt lave priser? Hvordan er prisnivået i andre land?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel rett og slett på bakgrunn av at Norge er et dyrt land uanndsett......

Bare se på bil prisene.

Norge skal jo alltid være et slikt revolisjons land, å det må den vanlige arbeider klassen betale prisen for.

Takket være våre geniale politikere.

 

Det koster å drive butikk i Norge da blir prisene der etter.

 

Sauer 150 har jo beskrevet dette veldig tydelig i en av sine tråder.

 

Men jeg har ingen problemer med å betale prisen våpen koster i Norge.

Ihværtfall når jeg får service/service/service å jeg trenger ikke å vente så lenge på dem osv..........

Link to comment
Share on other sites

Det meste av våpen koster flere kroner i Norge enn i endel andre land. Men da må vi huske at vi har et høyere lønns- og kostnadsnivå enn mange av disse landene. Og det faktum at lovverket gir oss 5 års reklamasjonsrett på slike produkter påfører importørene en forpliktelse som de er nødt å ta hensyn til i prisfastsettelsen. Vi kan ikke forvente amerikanske priser samtidig som vi har norske personalkostnader (amerikanske lønnsmottakere har f.eks. ofte bare to ferieuker i året) og norsk reklamasjonsrett. Dersom produsenten bare gir ett års garanti må den norske importøren ta regningen for de neste fire årene. Og det er ingen andre enn kundene (oss) som kan gi importørene de inntekene som trengs for å dekke denne forpliktelsen.

 

Jeg må innrømme at jeg handler alt av Glock-deler fra USA, men når det gjelder komplette våpen handler jeg innenlands.

Link to comment
Share on other sites

til sammenligning koster en Desert Eagle ca 5-7000kr i usa, og fra 13-20000 i norge... (13000 er det minste jeg har hørt og da tatt inn med mange andre våpen) DE fleste våpen er ca 10x US pris (dvs. de fleste butikker har i alle år operert med 10kr per dollar uansett kurs... spill, pc hardware osv... våpen er i samme bås.. Lønninger, mindre marked, dyre export/import avgifter og 5 års reklamasjonsrett hjelper ikke..

 

Men merkelig nok, er det ganske likt i danmark, hus/bil og lønninger relativt likt (de skatter jævlig mye mere dog) men der er prisene langt lavere, mens i sverige er de omtrent like som her...

 

Men norge er dyrt, og 5års reklamasjons retten kunne jeg fint avsett på våpen... orker ikke engang tenke på å sende et sært våpen DE tilbake til fabrikk... Den typiske US løsning på defekte våpen er, send til bake, få fiksa eller ny.. nesten bedre å kjøpe billig og brukt, og heller leve med å måtte betale for reserve delene selv

 

Leste akkurat på en US forum, en som kjøpte seg en nesten ny DE, som var litt ujevn i ramma.. der rekylfjærene er... ( det er faktisk sånne små ting på alle, stor klunky pang med mye marginer) Men likevel, de sendte han en ferdig frankert box, han bare kunne legge pistolen i, få en ny i retur, men litt ekstra som plaster på såret!

 

Ser for meg å sende pistolen min tilbake til butikk hvis noe går galt, og vente på US deler ol.. oh hell..

Link to comment
Share on other sites

Tradisjonelt tjente amerikanske arbeider bedre og hadde en høyere levestandard enn alle andre steder i verden, pga konstant mangel på arbeidskraft i hele den veldige ekspansjonsperioden for amerikansk industri, fram til verdens ledende økonomi. Tenk bare på hvem og hvor det ble vanlig at vanlige arbeidere eide bil og hadde råd til å kjøre den, og eide kjøleskap....

 

Samtidig hadde man områder i USA (som er et stort land!! ) med mye dårligere lønn og tilbakeliggende økonomi - disse områdene leverte jordbruksprodukter til lavere priser enn i land USA kunne sammenligne seg med økonomisk.

 

I dag er bildet en del annerledes, men:

Noen raske søk vil avsløre at mat fremdeles er mye billigere der enn her, bensine likeså, det vet alle, men mer overraskende: elkraft også! Vi har koblet oss til EU / Europa-markedet og betaler i dag i praksis det samme som i Europa, på tross av at 80% av vår elkraft stammer fra for lengs bedbetalte kraftverk.....

Bortsett fra i noen få pressområder er det fremdseles billigere å lkjøpe jord og sette opp bygninger i USA

Lønningene er lave for ufaglært arbeidskraft og kriminelt lave for aliens, feriene kortere, få om noen utgifter til sykekasse, pensjon mv...

 

Ser man på lista er det svært mange grunner for at alt er dyrere her, samtidig er vi (for manges vedkommende) sikret et liv i sosial trygghet.

 

Men ja - Våpen er dyrt i Norge. Ikke minst BRUKTE våpen, de er etter hva jeg hører 3 - 4 ganger dyrere i Norge enn i USA, og DEN prisen har vi ingen andre å skylde på enn oss selv, skyttere og jegere....

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingen nøyaktige prisar her ,men var ikkje amerikanske rifler ganske dyre for på 70 80 pg 90 talet?

Når eg ser i gamle jaktblad å så ser eg i alle fall at Leupold sine kikkertsikter kostar færre kroner no enn for nokre år sidan. I tillegg er optikken blitt endå bedre på mange av modellane. Dette trur eg har med den sterke konkurransen internett har ført med seg.

 

Eg kjøpte for eksempel ein Swarovski Habicht 7x42 GA som er ein porroprismekikkert for 5210kr i 1990. No kostar den 6608 kr hos Natur og fritid. Det er ein prisstigning på 26.8% Eg trur neppe det er så mange andre produkt som har hatt like liten prisstiging på 18 år.

Og berre tenk på kva ein må betale for rimelegaste Remington, Howa eller Weatherby Vanguard idag. Jo eg trur nok konkurransen har komme oss til gode.

Noko anna er det med hus og bil,men til gjengjeld så blir dei sjelden kjøpt på nettet + at du må betale masse avgifter osv

Link to comment
Share on other sites

Ja våpen er svært dyrt her i kongeriket, kontra andre land.

Kurs er ikke medregnet i følgende begregning.

 

11000 danske for en Pardini GT9-6 Duotone. Av dette betaler du kun norsk moms på 8250 danske( NOK 2062)+moms på frakten( 25% av200 kroner).

 

Det er god butikk å tjene 4000+ mer pr. våpen enn sine kolleager på kontinentet, bare for vi er bekymret for garanti krøll.

Husk at våpen forhandlere i utlandet tjener også bra!

 

15250 NOK her til lands for samme våpen :roll:

 

Det er på tide at vi slutter å være en saueflokk som er redd for alt!

Hvis vi er ærlige mot oss selv, så kjenner "alle" noen som kan våpen, og en får kjøpt mange tennstempler for 4000,-

 

Når Norske importører flår oss pga. frykten for garanti kluss(er det foressten lovlig?), så er det på tide å reflektere på hvor behagelig det er å være sau og hvor enedeløs rått det er å være ulv!

Link to comment
Share on other sites

Når Norske importører flår oss pga. frykten for garanti kluss(er det foressten lovlig?), så er det på tide å reflektere på hvor behagelig det er å være sau og hvor enedeløs rått det er å være ulv!

Selvfølgelig er det lovlig. Enhver som selger en vare har lov til å fastsette prisen selv. Men er man for mye i utakt med markedet får man selvsagt ikke noe omsetning å snakke om. Og hvis ikke salgsinntektene skulle dekke omkostningene med reklamasjoner, hvor skulle da disse pengene komme fra?

 

Men som du skriver, så står man fritt til å importere selv. Så da velger hver enkelt den løsningen han/hun er mest komfortabel med. Og dersom varen holder et høyt kvalitetsnivå, er ikke risikoen så stor.

Link to comment
Share on other sites

Men som du skriver, så står man fritt til å importere selv. Så da velger hver enkelt den løsningen han/hun er mest komfortabel med. Og dersom varen holder et høyt kvalitetsnivå, er ikke risikoen så stor.

 

Men dersom risikoen ikke så stor - så gjelder vel dette for importør/forhandler også?

 

Skulle gjerne sett noen kommentarer (og gjerne regnestykker!) fra en forhandler her - som kunne forklart dette.

Dersom man tar et et par våpen som er nevnt her da, som DE og Pardini - hvor mange %av de som selges får man reklamasjoner på som ikke dekkes av garanti fra fabrikken? Og hva koster dette forhandleren/importøren?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Mri har iallefall topp service i usa, de fleste med problemer med DE`n uansett alder får det meste av problemer billig dekket hos fabrikken... til tider gratis. En jeg har hatt kontakt med måtte sende inn en opp mot 12 år gammel DE med funskjons problemer... de bytta fjærer, og bolt ol... betalte ikke ei krone... eneste han betalte for var refinishing... så pangen så omtrent ny ut når han fikk den tilbake.. hvis du ikke gidder det, de bruker bare i USA opp mot 2-3 mndr på dette, så sender de deler, men da koster det.

Når det gjelder reperasjoner av våpen, er visst de fleste store i usa helt sjef på å fikse ting og gi med ekstra stuff... alt for kunden, og unngå å bli saksøkt skulle noe sprenge i trynet på en fyr hehe... Dette klarer de helt fint uten 5 års reklamasjons rett... men dette gjelder så og si kun våpen industrien der borte... verre med elektronikk...

 

Eksempel... fjørsett komplett til alle delene på våpnet koster 49usd pluss frakt... dvs. 250 spenn. (bestilte selv for å ha, tok 5 dager å få, men lå 2 dager i tollen pga 50 spenn over grensa.. så totalt 7 dager...tar jo like lang tid å få stuff innlands jo.

 

Hos walther i tyskland koster samme settet 900kr ca... hva blir prisen i norge da tro? For en haug med fjærer i pen innpakning...

 

samme med magasiner... 45usd...i tyskland, ca 1000kr

Link to comment
Share on other sites

Men merkelig nok, er det ganske likt i danmark, hus/bil og lønninger relativt likt (de skatter jævlig mye mere dog) men der er prisene langt lavere, mens i sverige er de omtrent like som her...

 

Det er faktisk mye dyrere å være Medelsvenson enn Nordmann, lavere lønnsnivå og høyere skattenivå. Den vanlige mannen i gata i USA har det heller ikke spesielt romslig økonomisk.

 

Om du har noen 10-15 år gamle Våpenjournalen, Jakt og fiske eller noe slikt er det interesant å se på annonsene; nye våpen kostet stort sett det samme i kroner dengang som nå. Min påstand er at våpen er greit priset i Norge; tilbehøret derimot-der tror jeg fortjenesten er mye høyere enn hva imoprtører og forhandlere vil innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Nei, generelt sett synes jeg ikke våpen i Norge er dyrt, men det kommer ann på hva man etterspør.

 

Luftvåpen synes jeg er dyrt, der kan man spar mye ved egen import.

Men når det gjelder våpen som Baikal, BRNO 452 mkII så er faktisk enkelte modeller billigere i kr enn hva de var for noen år siden.

Selvfølgelig finnes det dyre varianter og typer, men de har alltid vært dyre som f.eks. drillinger.

 

Tilbehør og ammo synes jeg heller ikke er spesielt dyrt, riktignok er haglpatroner dyre hvis man utelukker stål, men det er vel blyforbudets skyld.

Kikkertsikter, de mere vanlige som Bushnell, Tasco, er også i mange tilfeller blitt rimligere, noe annet er vel kanskje kvaliteten ( Kinaprodusert ).

 

Syns selv man får både .22lr - hagle eller kraftigere rifle til høyst overkommelig pris i dag, hvis man ikke skal velge fra øverste hylle.

Link to comment
Share on other sites

krig gjør ammo dyrt... men uansett i forhold til statene... 5x omtrent... og de syns det er dyrt som f... om dagen... jeg mener knappe 10usd for wal mart ammo...for 500skudd .22lr... ruin...

 

De syns natruligvis 50AE til ca 1 usd skuddet er skitdyrt..

 

Virker som det er 2-3x på våpen og 5x på ammopris... selv med selvlading sliter du med å ende på de prisene.

 

sagt med godt norsk... "det maker ikke sense" :D

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å flytte til Statene om alt er så billig der. Men i et land som har minstelønn på 35 kr og der mange må ha 2 jobber så blir jo ting dyrt der og. Hvor mye koster ei Howa pakke med det meste du trenger. Passer man litt på den så har man jo våpen ut livet. Og da syns jeg ikke det er så dyrt. Er mye værre med bensinsprisen syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å flytte til Statene om alt er så billig der. Men i et land som har minstelønn på 35 kr og der mange må ha 2 jobber så blir jo ting dyrt der og. Hvor mye koster ei Howa pakke med det meste du trenger. Passer man litt på den så har man jo våpen ut livet. Og da syns jeg ikke det er så dyrt. Er mye værre med bensinsprisen syns jeg.

 

Setter man polakker som plukker jordbaer som maalestokk blir ting dyrt i Norge ogsaa.

Tror du virkelig at minsteloenn er standard i statene?

 

Har man en brukbar utdannelse og er interessert i aa bruke den gaar man vesentlig opp i levestandard ved aa flytte til USA. Man trenger ikke flytte saa langt engang, UK eller Tyskland funker ogsaa i stor grad.

 

Dersom man foretrekker aa sitte paa raeva hele dagen og basere seg paa andres innsats er sikkert Gnore mye bedre ...

Link to comment
Share on other sites

:) Mitt svar til trådstarter:

Det virker på meg som om 'vi' ikke har så veldig mye å klage på, da jeg SER hva de enkelte viser fram av 'våpengarderobe' på stevner og treninger....

Tror nok ikke det er så mange andre land som har brukere med så godt utvalg som det 'vi' stiller med på skyting... Klart det finnes unntak (Us&A)..

:!: Og ALIKEVEL kjøper mange våpen over grensa og ødelegger for de få våpenpusherene vi har i landet....

Link to comment
Share on other sites

Setter man polakker som plukker jordbaer som maalestokk blir ting dyrt i Norge ogsaa.

Tror du virkelig at minsteloenn er standard i statene?

 

Har man en brukbar utdannelse og er interessert i aa bruke den gaar man vesentlig opp i levestandard ved aa flytte til USA. Man trenger ikke flytte saa langt engang, UK eller Tyskland funker ogsaa i stor grad.

forskjellen er at vi som er på minstelønn(eller ikke så langt unna hvertfall), kan leve forholdsvis godt her i fantastiske Norge

 

Dersom man foretrekker aa sitte paa raeva hele dagen og basere seg paa andres innsats er sikkert Gnore mye bedre...

det heter NORGE, takk

et land uten brunost, kleppfisk, kveite, breiflabb, nrf og janteloven...pføy!!!

Norge er best.

 

 

 

det ble veldig OT, men det er i rikets interesse.

Link to comment
Share on other sites

forskjellen er at vi som er på minstelønn(eller ikke så langt unna hvertfall), kan leve forholdsvis godt her i fantastiske Norge

 

Nei. Den viktigste forskjellen er at jeg ikke sponser det der via skatter, avgifter og kunstige lønnsutjevninger mer.

 

det heter NORGE, takk

et land uten brunost, kleppfisk, kveite, breiflabb, nrf og janteloven...pføy!!!

Norge er best.

 

Jeg går ut i fra at allt det ovenstående er ironisk ment?

 

det ble veldig OT, men det er i rikets interesse.

 

Det tviler jeg egentlig på.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo faktisk de av oss som rett og slett velger å bo i Norge selv om vi ikke må. Og jeg er ikke 100% sikker på at det automatisk gjør oss til latsabber eller andre typer tilkortkommere.

 

For min egen del, så har jeg bodd i 3 andre land, før jeg flyttet hjem med god samvittighet. Kos deg i Texas, men ikke se ned på oss som ikke velger å flytte dit.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo faktisk de av oss som rett og slett velger å bo i Norge selv om vi ikke må. Og jeg er ikke 100% sikker på at det automatisk gjør oss til latsabber eller andre typer tilkortkommere.

 

For min egen del, så har jeg bodd i 3 andre land, før jeg flyttet hjem med god samvittighet. Kos deg i Texas, men ikke se ned på oss som ikke velger å flytte dit.

 

Kanskje du burde lese hva jeg skriver foer du poster slikt selvhoeytidlig svada?

 

Jeg tviler paa at det saa veldig mange flere latsabber i gamlelandet enn andre steder, forskjellen er at de som gidder aa jobbe der finansierer latsabbene i mye stoerre grad - paa bekostning av sin egen kjoepekraft.

Link to comment
Share on other sites

THor, når sover du? Oppe seint i natt på chat'en og tidlig oppe i dag?

 

Satt og ventet paa kjerringa i gaar kveld, forsinket restaurantbesoek. I dag sitter jeg stort sett paa raeva hele dagen. Flytter kontor 3 etasjer ned. Regner med at de henter PCen straks.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man foretrekker aa sitte paa raeva hele dagen og basere seg paa andres innsats er sikkert Gnore mye bedre ...

Må være dette jeg misforsto da...

 

Forøvrig betyr svada 'tomme ord, fraser, ordgyteri'. Og jeg mente hvert ett ord. Både at jeg bor frivillig i Norge, og at jeg håper du koser deg i Texas. Jeg har bare gode minner derfra.

Link to comment
Share on other sites

synes ikke våpen generelt sett er så dyrt i forhold til inntekt.

utstyrshysteriet derimot har nok steget, en zastava koster 5000 og den kan du sikkert ha i 50 år.

 

ammunisjon er svindyrt.

 

Min inntekt er ganske så normal og jeg må nok si at det er dyrt her til lands! Derfor imorterer jeg.

 

Å kunne kjøpe seg et konkuranse våpen til 15k-17k tærer hardt på økonomien til en vanlig arbeider.

Lurer litt på trådstarter sin spørsmål, det er det samme som å spørre om solen står opp i morgen...

 

Men i dagens Norge finnes det folk med tilnærmet ubergenset økonomi :!: Da får en ubegrenset med svar :roll:

Link to comment
Share on other sites

ja jeg leser i avisen om denne lønnsfesten, men har ikke merka så mye til den, annet enn oss noen kompiser inn olje sektoren som har vel doblet lønningene sine på noen få år.....

Jeg syns vel alt er dyrt i dette landet ... det meste har dollarpris minst x10 uansett kurs her til lands, fra DVD`R til våpen...

Link to comment
Share on other sites

Ja alt er dyrt i lille Norge, men det kommer til å bli betydlig verre. Større forskjeller på lønsnivået, fortsatt høye avgifter (usosialt så det rekker). Muligens litt lavere skatter (helt tullete, fjern heller avgiftene). Og snart mye dyrere mat. Og når vi kommer dithen at vi bruker halve lønna til mat (blir jo ikke bønder igjen så alt skal importeres, og siden det er knapphet på mat vil prisene stige eksplosivt), er vi tilbake til utgangspunktet. Det blir lite penger igjen til våpen og amo etter mat og huslån er betalt, for bilen som de fleste av oss må ha blir heller ikke rimligere i bruk. Avgifter på utlandsreiser (ferie) må man regne med kommer til å stige voldsomt (miljø avgifter og drivstoff priser). Så det er ikke tvil om at det Norske folks kjøpekraft vil bli kraftigt innskrenket fremover. Vi lever nå i en gul alder, så rask med dere det dere kan så lenge dere kan. Med manglende vilje og evne til å investere i eget land (spesielt infrastruktur), har nemlig politikerne dømt oss til evigt medlem hos Aetat, der vi kan sitte med hvert vårt bittelille sugerør i oljefondet.

 

Så jeg våger påstanden, at akkurat nå er våpen og det meste annet billigt i Norge, og enda billigere om man vil sideimportere (ta reklamasjonsansvaret selv). Det fleste har jo råd til det de vill (med en smule prioritering) om man ikke absolutt skal ha alt på engang (mange av dem for tiden, og med de låna mange av disse har, så ligger de tynt ann i disse rentestignings tider).

Link to comment
Share on other sites

Og snart mye dyrere mat. Og når vi kommer dithen at vi bruker halve lønna til mat (blir jo ikke bønder igjen så alt skal importeres, og siden det er knapphet på mat vil prisene stige eksplosivt), er vi tilbake til utgangspunktet.

 

 

Husholdningene bruker stadig mindre andel av inntekten til mat, om jeg ikke husker helt feil er det ca 11% idag mot over 50% på -50/-60tallet.

I vår del av verden vil neppe oppleve noen matvaremangel utover helt marginale produkter av type "Nedlagte værbjeller av 5-fotede bukker fra Madagaskar".

 

Et interesant eksperiment er å ta en eske, pose, konvolutt og samle absolutt alle kviteringer og kassalapper i 30 dager for så å sette opp en oversikt over hva en bruker penger på.

Link to comment
Share on other sites

Driver å orienterer meg litt om aktuelle pistoler til militærfelt og googler litt. Da finner man jo mye info på f.eks. amerikanske nettsider, og mange "utenlandske priser" som man bare kan drømme om her på berget.

 

Er våpen generelt dyrt i Norge i forhold til andre land?

I så fall - hva skyldes det? Er det forhandlere eller importører som tar seg fett betalt eller skyldes det andre ting?

Finner en del eksempler på at prisen er godt over det dobbelte på noen pistoler sammenliknet med USA.

 

Eller tar jeg feil? Er det kanskje bare f.eks. USA som har spessielt lave priser? Hvordan er prisnivået i andre land?

 

GG

 

 

Et våpen koster ikke stort mer enn noen få halvlitere, og skal du skyte mye dropper du jo allikevel de fleste halvliterne.

Du får en pent brukt CZ 9mm for ~3500,- som du kan hevde deg godt med i felt.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Sitat Thor:

 

Satt og ventet paa kjerringa i gaar kveld, forsinket restaurantbesoek. I dag sitter jeg stort sett paa raeva hele dagen. Flytter kontor 3 etasjer ned. Regner med at de henter PCen straks.

 

Høres nesten ut som det går nedover i Houston om dagen? :mrgreen:

 

Hva slags skapelig utdanneles bør man ha for å slippe inn og jobbe i USA, for det skal visst etter sigende ikke være så lett? :? Jeg arbeider innen bank og finans, og kunne forøvrig tenkt meg litt arbeidserfaring fra statene... :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at tråden overlever en stund, men føler vel kanskje at det blir litt mye ot her nå.

 

Mitt (opprinnelige) spørsmål gikk mer på om våpen er spessielt dyrt her i forhold til andre land, og da mener jeg absolutt og ikke relativt. Hvor mange timer jeg må jobbe for å kjøpe det og det blir ganske uinterressant mener nå jeg da, da kan man heller se på Bigmac-indeksen eller andre ting.

 

Det jeg stusser over er at jeg kan kjøpe en Beretta 92FS splitter ny i USA for 500$. Om jeg så legger på 100$ for å få en FFL til ordne papir-mølla, og legger på frakt og moms, så kommer jeg kanskje på ca. 4500 spenn.

 

Listeprisen hos Schou er vel ca. 11.500. Det finnes flere andre eksempler også. Da synes jeg det er dyrt, uansett hva en amerikansk og en norsk busssjåfør tjener. Hvorfor må Schou/Forhandler tjene 7 tusen spenn på denne?

 

Nå er det sikkert litt andre priser og utgifter man har når man tar de fra Italia som vel er tilfelle med de som selges i Norge, men jeg synes allikevel det er drøyt.

 

En Beretta Silver Pigeon får du for ca. 11k ferdig importert, hos Schou +/- 20k

 

CZ 75 Tactical Sport kommer på under 5K, hos Schou er veiledende 11K.

 

Dette er bare 3 tilfeldige eksempler jeg bruker da prisene på Schou er lett tilgjengelig og det er relativt poplære våpen (Kanskje med unntak av 92FS'en da - men det er bare fordi folk ikke vet bedre :wink: )

Link to comment
Share on other sites

En Benelli MP 90 WC ( pistol), kan du få for 5500-6000 kr i USA :D

Veiledende pris her på berget er vel for tiden 15000.- :shock:

Skulle ikke forundre meg om frakten var billigere til Norge, og da er det vel enda mer underlig at det er så dyrt her hjemme.

Det er nok som det sies,,,, at vi Nordmenn er villige til å betale denne prisen, så da blir det der etter :D:D

 

Om våpen er dyrt i Norge ,, JA :!::!::!:

 

Hadde det vært billigere, så hadde kanskje alle konkuranseskyttere, stilt med nyere og mer konkuransedyktige våpen, ( overfor bla, Svenskene) som igjen kunne ført til økt rekrutering, som igjen ville ha hevet nivået på Norske skyttere betraktelig :!::!::D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hverken skriver eller leser mye her inne lenger, men siden en iblant får mailer om å svare i tråder, skal jeg gjøre et lite forsøk i denne tråden også

 

Greyghost - Om du kan skaffe de våpnene du beskriver til de prisene du legger inn her inkl mva, frakt, og etc skal jeg gladelig kjøpe mange av deg og du har herved et skriftlig jobbtilbud som innkjøper hos oss med tiltredelse snarest!

 

Tror det er på tide med endel mer regnestykker før jeg svelger de prisene. Om du skaffer Tactical Sport i 9 mm/40 S&W til 5000,- alt inklusive har du akkurat solgt 20 stk. Jaktdepotet kjøper alle du kan skaffe. OK?

 

Samme med Beretta Silver Pigeon alt inklusive til 11k, ferdig levert Drammen? Skulle tilsi en nettopris på ca 6500,- ja takk tar imot dem også med stor takk.

 

Rart alle ikke har startet egen butikk når det er både 2 og 3 x på varene en selger. Tror det er en ide for flere å virkelig prøver istedenfor å sitte bak tastaturet og synser om kostnadene ved våpenimport. Spesielt fraktpriser og hvilke befraktere som gjør utfortolling, lisensjobben og frakter våpen for 40-50$ stk er vi ekstremt interessert i kontakt med.

 

Så kan en jo lese tråden om import av Pardini igjen, nå 2 mnd etterpå er det merkelig hvor selektiv hukommelsen til enkelte er når ting bare kommer litt på avstand. Fint å være Ulv, ikke sant??

 

Og jada våpen er dyrt i Norge som alt annet. Faktisk koster mange akkurat det samme krone for krone idag som de gjorde for 15-20 år siden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tja hvorfor 7k i fortjeneste?

La oss se litt på det regnestykket der:

 

500$ (våpen) + 100$ (FFL) + 100$ (frakt) = 700$ x 5.2 (realistisk vekslingskurs med visa i dag) = 3640kr

3640 x 1.25 = 4550kr + tollgebyret på ? (husker ikke) levert på døra. Reklamasjon/garanti 1år all frakt ditt ansvar. 910kr i avgifter til staten

Alle våpen fra beretta til statene kommer i egne containere = minimum frakt/enhet.

 

 

Norsk pris 11500kr veil. 11500/125x100 = 9200kr Altså 2300kr i avgifter til staten.

tipper pris ut til forhandler ligger rundt 7500kr (alle klager jo på dårlige marginer, så jeg er kansje vel snill her). Pris inn til Schau ligger nok rundt 4700kr (små volum gir forholdsvis mye høyere pris).

Importør tjener nok ca 2800kr på den og forhandler en 1700kr.

Ca en 2.0 kalkyle for importør og ca 1.5/1.6 kalkyle for detaljist.

 

Hva får en så for den ekstra kostnaden den høyere kalkylen utgjør i Norge? Jo 5 års reklamasjonsrett og 2 års garanti om jeg ikke tar helt feil.

Hvor mange slike våpen selges i året? La oss si 20 stk, og la oss si 2 stk må erstattes/repareres i garanti/reklamasjonstid for importørens kostnad (etter fabrikkgaranti på ett år), altså 4700x2x1,25 = 11750kr.

20 stk genererer 20x2800= 56000kr - (i utgangspunktet) 28% skatt = 40320kr.

40320kr - 11750kr = 28570kr / 20 = 1428.50kr/stk i ren netto fortjeneste for importøren. Dette ser ikke så avskrekkendes ut.

 

Alt dette er selvfølgeligt gjettverk, siden jeg ikke sitter på de riktige tallene. Men det ser ut til at vårt forbruker trygge system, påfører importør betydlige ekstra kostnader i forhold til enkelte andre land. Dette kombinert med ørsmå volumer gir skyhøye kostnader til slutt bruker. Nå er det godt mulig jeg leggerfor lite penger i potten til importør her (høypris artikkler innenfor elektronikk og HI-FI bruker normalt være priset opp med flere 100% i Norge), men jeg mener å ha hørt at våpenmarkedet er så presset, at produsenter som selger til USA ikke tjener så mye per enhet som når de selger ellers i verden.

 

Jeg sitter med en snikende følelse av at egenimportsummen egentlig er litt lav når jeg ser tallene, minner meg om ting som man tar med selv og slik sett selv er befrakter på. For det regnestykket er helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg jobber i en bedrift der det blant annet jobber to stykk fra "unaiten". Disse er begge godt utdannet og har/hadde(i usa) bra stillinger. Dem er enige om at lønnen rakk mye lenger i USA kontra Norge.

 

Som mange har påpekt så er Norge et høykostland på mange måter : skatt, lønn, avgifter, forbrukerrettigheter - dette gir utslag i generellt høyere priser på alt. Dette har sine fordeler(sosiale goder).

Litt surealistisk kan det alikevell føles til tider når tradisjonelle nasjonale goder(strøm) markedsutsettes samtidig som et høyt avgiftsnivå opprettholdes (f.eks elavgift) (det verste av begge verdener?)

 

En relativt flat beskattning/avgiftspålegging/prisstigning gjør vel kanskje også nå sitt at de sosiale forskjellene øker. (en kan diskutdere hvor solidarisk det er summa sumarum)

Også litt spesiellt for Norge er det vel også at en lavt utdannet arbeidstager (f.eks Eletrikker) lett kan tjene mer en arbeidsdager med 3-5års høyere utdannelse. Uten at jeg tar stilling til om dette er riktig eller galt.

 

Men - en skal ikke glemme at Norge i svært mange sammenhenger blir sett på som et av de bedre landene å leve i. De aller fleste har en grei situasjon (selv om det finnes unntak).

 

 

Personlig kjøper jeg det jeg kan(tjener noe på) fra USA, våpen(børser) kjøper jeg i Norge (gidder ikke papirarbeidet). Etter det jeg kan se så er ikke de våpnene jeg har kjøpt så forferdelig mye dyrere i Norge kontra usa - men en må følge med litt på tilbud og utsalg (f.eks det stod en ny sako 75 hunter i 30-06 til 8000kr på xxl for en tid tilbake) Zeiss (Victory) kan det også se ut som det er lite å spare på å importere fra USA. (frakt og mva spiser fort opp mye av gevinsten)

 

Ble mye utenomsnakk/rot dette, men svaret mitt blir: Ja - generellt sett er våpen/alt dyrt. Relativt sett: usikker.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags skapelig utdanneles bør man ha for å slippe inn og jobbe i USA, for det skal visst etter sigende ikke være så lett? :? Jeg arbeider innen bank og finans, og kunne forøvrig tenkt meg litt arbeidserfaring fra statene... :idea:

 

 

Jeg har ikke inntrykk av at det finnes mye utlendinger inne bankvesenet, min kone arbeider med industrial banking og har tidligere jobbet med boliglån. Det er stort sett bare amerikanere der. Klarer du å selge deg selv til en sponsor er ikke det noe hinder riktignok.

 

Min business er energisektoren, som er en helt annen sak. Hver gang man setter opp et prosjekt-team er innfødte amerikanere i mindretall. Jeg så dette klart for ingeniører og ledelse for flere år siden, men nå begynner også de teknisk-administrative stillingene å bli tatt opp av utlendinger. Jeg er forøvrig utdannet siv.ing. fra NTH (da det het det) og jobbet som overingeniør i et større oljeselskap da jeg emigrerte. Min kone er amerikansk så det tok meg noe slikt som 6 timer å få min første arbeids/oppholdstillatelse fra ambassaden, men det er lenge siden og før 9/11.

Link to comment
Share on other sites

1.Det billigste jeg har sett for å ordne eksport fra USA er 10% av våpenets pris, min 300US$

2. De fleste fraktfirma vil ikke transportere våpen

 

Blir litt annet regnestykke da:-)

Link to comment
Share on other sites

1.Det billigste jeg har sett for å ordne eksport fra USA er 10% av våpenets pris, min 300US$

2. De fleste fraktfirma vil ikke transportere våpen

 

Blir litt annet regnestykke da:-)

 

Du har et poeng der ja. Håndvåpen spesielt er et helvete å transportere innenfor USA også. Kun overnight air og postvesenet tar ikke i noen våpen med ildtang.

Link to comment
Share on other sites

Sitat Thor:

 

Satt og ventet paa kjerringa i gaar kveld, forsinket restaurantbesoek. I dag sitter jeg stort sett paa raeva hele dagen. Flytter kontor 3 etasjer ned. Regner med at de henter PCen straks.

 

Høres nesten ut som det går nedover i Houston om dagen? :mrgreen:

 

Hva slags skapelig utdanneles bør man ha for å slippe inn og jobbe i USA, for det skal visst etter sigende ikke være så lett? :? Jeg arbeider innen bank og finans, og kunne forøvrig tenkt meg litt arbeidserfaring fra statene... :idea:

Jeg har en fortid innen bank og finans (FX og Capital Markets) og de av mine kolleger som reiste "over dammen" dro bortover for å jobbe i de norske bankene sine datterselskaper eller filialer i New York. Så dersom du jobber i en av "storbankene" er kanskje det den letteste veien dit?

 

Jeg har en kompis som bor i Houston, han er opprinnelig flymekaniker. Han fikk jobb der borte via sin erfaring med gassturbiner. Så det fins flere veier til Rom...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hverken skriver eller leser mye her inne lenger, men siden en iblant får mailer om å svare i tråder, skal jeg gjøre et lite forsøk i denne tråden også

 

Greyghost - Om du kan skaffe de våpnene du beskriver til de prisene du legger inn her inkl mva, frakt, og etc skal jeg gladelig kjøpe mange av deg og du har herved et skriftlig jobbtilbud som innkjøper hos oss med tiltredelse snarest!

 

Hva er årslønnen for en innkjøper hos dere :mrgreen:

 

Tror det er på tide med endel mer regnestykker før jeg svelger de prisene. Om du skaffer Tactical Sport i 9 mm/40 S&W til 5000,- alt inklusive har du akkurat solgt 20 stk. Jaktdepotet kjøper alle du kan skaffe. OK?

 

Ta en titt på f.eks. denne:

http://www.gunsamerica.com/993842458/Guns/Pistols/CZ/CZ_75_SP_01_TACTICAL9MM_NIB.htm

 

Den koster altså $525.

Hvis vi da bruker Vingemutterens tall under her så kan regnestykket se slik ut:

 

Våpen $525

FFL $100

Transport: $100 (Selv om det virker litt i overkant for meg da)

Da er vi oppe i $725 som blir ca 3770 NOK (Fremdeles med Vingemutterens tall).

 

Så kommer den til Norge og vi skal betale moms som blir beregnet på våpen+transport (Jeg trekker fra FFL som ikke skal beregnes her, da det er en tjeneste jeg har kjøpt i USA).

Da blir det moms på $625 som er ca. NOK 3250 = 812 spenn.

 

Da er vi oppe i 3770+812 som skulle bli ca. 4582 NOK. Så kommer det sikkert litt tollgebyr og sånn, men allikevel er vi milevis unna 11 000 NOK som i Norge.

 

Samme med Beretta Silver Pigeon alt inklusive til 11k, ferdig levert Drammen? Skulle tilsi en nettopris på ca 6500,- ja takk tar imot dem også med stor takk.

 

Da kan vi f.eks klikke på denne:

 

http://www.gunsamerica.com/904972544/Guns/Shotguns/Beretta-Shotguns/O-U/Hunting/Beretta_686_Silver_Pigeon.htm

 

Og gjøre samme regnestykke:

Våpen: $1800

FFL: $100

Transport: $200 (Vi kan sikkert dobble her når våpenet er litt større)

 

Da får vi altså ved ankomst Norge en pris på ca. $2100x5,2=10920

Så legger vi till norsk mva på våpen og transport ($2000)=2600. Da er vi vel oppe i 13520 da, sånn ca.

OK - kanskje ikke halv pris, men avansen til importør/forhandler er jo ganske bra i kroner og øre også da.

 

 

Rart alle ikke har startet egen butikk når det er både 2 og 3 x på varene en selger. Tror det er en ide for flere å virkelig prøver istedenfor å sitte bak tastaturet og synser om kostnadene ved våpenimport. Spesielt fraktpriser og hvilke befraktere som gjør utfortolling, lisensjobben og frakter våpen for 40-50$ stk er vi ekstremt interessert i kontakt med

 

Men dersom det er så fælt og dyrt å være forhandler i Norge, hva med å komme med et regnestykke da?

 

HVOR TAR JEG FEIL ? HVA ER GALT MED MINE TALL ?? Er det umulig å få fraktet en pistol til fra USA til Norge for $100 ? Eller er det andre gebyrer jeg som privatperson ikke har tatt med i beregningen?

 

Jeg skjønner jo at du er uenig - men da synes jeg du skal komme med noen "motbevis" her? Hva Tjener en norsk forhandler på en Tactical Sport i 9mm?

 

Og hva med en Silver Pigeon? Spytt ut tallenene da, og forklar oss hvor pengene tar veien -så kan vi jo alle gjøre oss opp en vurdering av om det er dyrt eller ikke? Vi ser jo selvsagt alle verdien i at det finnes forhandlere i Norge, og er villig til å betale for service, fagkunnskap og garantier og forbrukerrettigheter, men personlig vil jeg heller kjøpe en pistol til 5 k fra USA, en 11K i fra en norsk forhandler.

 

Så kan en jo lese tråden om import av Pardini igjen, nå 2 mnd etterpå er det merkelig hvor selektiv hukommelsen til enkelte er når ting bare kommer litt på avstand. Fint å være Ulv, ikke sant??

 

Hvilken tråd?

 

Og jada våpen er dyrt i Norge som alt annet. Faktisk koster mange akkurat det samme krone for krone idag som de gjorde for 15-20 år siden :roll:

 

Irrelevant hva melk, brød og kuler kosta i 1990. Spørsmålet er ikke hva ting koster før og nå, men hvorfor det (eventuelt) må være dyrere her enn i andre land. Globaliseringen og internet er kommet - det taper nok mange forhandlere masse kroner på, men sånn er det. På mange varer det ikke er spesielle tollbarierer på så vinner nettbutikkene og importen framfor de tradisjonelle forhandlerne. Det har gitt oss bedre priser på mange ting, f.eks data-ustyr hvor prisene er nærmest like i store deler av verden. Hvorfor skal ikke det samme kunne skje med våpen da? Det er dette som er forbrukermakt i praksis. Jeg vil kjøpe en best mulig vare til best mulig pris - og hele verden er min markedsplass. Alt for ofte er det kun produsentene som får fordelene av globaliseringen og ikke konsumentene. Produsentene fortsetter å dele opp verden i ulike markeder og priser samme vare etter hva folk er villige til å betale og tjener, og lager mer eller mindre effektive "sperrer" for å hindre at folk handler i "feil" marked (Koster en Beretta 92FS MER å produsere i Italia enn i USA? - hvis ikke - hvorfor skal den da koste mer i Europa enn i USA?). Det er kun ved å være beviste globale forbrukere man kan forsøke å flytte noe av makta og fordelene over på forbrukerne.

 

Så til Sauer 150: kom med regnestykkene da - og forsvar prisene til Norsk forhandlerere ! Jeg kjøper gjerne til "dobbelt pris" av deg i Norge hvis du kan komme med gode argumenter for hvorfor jeg skal gjøre det :D

 

(Det kan se ut som jeg til syvende og sist har besvart mitt eget spørsmål - JA jeg synes våpen er dyrt i Norge).

 

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hva er årslønnen for en innkjøper hos dere :mrgreen:

 

Med prisene du skaffer for, hyggelige betingelser :-)

 

Tror det er på tide med endel mer regnestykker før jeg svelger de prisene. Om du skaffer Tactical Sport i 9 mm/40 S&W til 5000,- alt inklusive har du akkurat solgt 20 stk. Jaktdepotet kjøper alle du kan skaffe. OK?

Ta en titt på f.eks. denne:

http://www.gunsamerica.com/993842458/Guns/Pistols/CZ/CZ_75_SP_01_TACTICAL9MM_NIB.htm

 

Den koster altså $525.

Hvis vi da bruker Vingemutterens tall under her så kan regnestykket se slik utVåpen $525

FFL $100

Transport: $100 (Selv om det virker litt i overkant for meg da)

Da er vi oppe i $725 som blir ca 3770 NOK (Fremdeles med Vingemutterens tall).

 

Så kommer den til Norge og vi skal betale moms som blir beregnet på våpen+transport (Jeg trekker fra FFL som ikke skal beregnes her, da det er en tjeneste jeg har kjøpt i USA).

Da blir det moms på $625 som er ca. NOK 3250 = 812 spenn.

 

Da er vi oppe i 3770+812 som skulle bli ca. 4582 NOK:

 

:shock: Om en skal diskutere ting er det jo greit å skille snørr og barter og ihvertfall begynne med den korrekte varen, da har vi ihvertfall muligheten til å sammenligne på like premisser

Den du her har linket til er en vanlig SP-01 http://www.cz-usa.com/product_detail.php?id=73

som koster fra 6-6500,- ikke Tactical Sport som er denne http://www.cz-usa.com/product_detail.php?id=69 og koster ca 1100$ hos de billigste online.

 

Det som også er feil er å trekke mva av FFL/eksport, alle kostnader du betaler for en vare inngår i varens tollverdi og er følgelig en del av mva grunnlaget uten at dette slår ut alt for mye, men alle de små kostnadene på 100-300,- stk utgjør fort endel % når totalforskjellen er under 1500,- :wink:

 

http://www.gunsamerica.com/904972544/Guns/Shotguns/Beretta-Shotguns/O-U/Hunting/Beretta_686_Silver_Pigeon.htm

 

Og gjøre samme regnestykke:

Våpen: $1800

FFL: $100

Transport: $200 (Vi kan sikkert dobble her når våpenet er litt større)

 

Da får vi altså ved ankomst Norge en pris på ca. $2100x5,2=10920

Så legger vi till norsk mva på våpen og transport ($2000)=2600. Da er vi vel oppe i 13520 da, sånn ca.

OK - kanskje ikke halv pris, men avansen til importør/forhandler er jo ganske bra i kroner og øre også da.

Det nevnte våpenet er i kaliber 28, og jeg regner jo med at kurransen i akkurat dette tilfellet gjør litt utslag i prissetting også ? Men vi kan jo se på den i kal 12 også for enkelthets skyld for samme pris, bare husk at den prisen nok er vanskeligere å få til.

 

OK 13 500,- ++ litt småtteri og vanlig salspris på en tilsvarende her hjemme er ca 16 000,- så da blir du sugd for ca 2000,-ekstra om du ikke ser på ekstrakostnadene med politi og UD papirer her hjemme. Staten skal ha 500,- av forskjellen på 2500,-

 

Det som kommer i tillegg og skal trekkes av disse 2000 er litt til speditør i fortolling(500,-) Terminalavgift ca 4%, import tillatelse Politiet 2 % av faktura verdi. Frakten din virker meget hyggelig sammenlignet med det jeg er vant til. Til Norge er SAS sin lørdagsflight NY/OSL omtrent eneste alternativ på frakt og minstefrakten er der ca 3500,-.

 

Som de fleste kan se er disse eksemplene ganske lite lønnsomt å gjøre noe med selv. Alle timene med arbeid ville vært bedre anvendt på overtid så hadde du hatt råd til et anseelig antall patroner til begge også.

 

Og igjen jo det lønner seg å gjøre jobben selv på enkelte varer, spesielt på varer med høy verdi, ukurrans eller for spesielle til at de er interessante for importørene å gjøre noe med selv, men dobbel pris og lignende er vel ihvertfall herved rimelig grundig avlivet ?

Link to comment
Share on other sites

Aha, ikke rart jeg syntes regnestykket så litt rart ut (feil våpen og da selvfølgligt feil pris å sammenligne med).

 

Om man ser slik på tingene er jo pluttslig ikke alle våpen så dyre i Norge, og der er vel litt av saken, det varierer endel på fortjenester og kostnader.

 

Men det er en ting jeg synes er iriterende, og det er Schau sin sleipe politikk med å strippe orginaldeler av våpen. For så å selge de som tillegs utstyr etterpå.

 

Tenker da på T3 Supervarmint, som kommer standard med Picatinny skinne, akkurat som T3 Tactical.

Prisforskjell på disse to i USA er (innkludert norsk mva ca knappe 500kr). I Norge er Tactical overpriset og Super Varmint er robbet for skinna si. Eller SV er underpriset og har fått dra hjelp på prisen ved å fjerne Picatinnyskinna? (uansett så er det noen som setter prisene etter de hva de mener de forskjellige markedene tåler).

 

Norske impotør priser Schau, USA priser Beretta USA veil. 308w

T3 Tactical 16150kr veil.________USA 1498$ (24" løp).___I Nkr med mva 9740kr.

T3 Super Varmint 12710kr veil.___USA 1425$.__________I Nkr med mva 9270kr.

T3 Lite 8990kr. SS 10590kr veil.__USA 525$ (SS 600$).__I Nkr med mva 3420kr (SS 3900kr).

 

Litt betenklig at prisforskjellen for T3 Lite i rene ikke avgiftsbelagte kroner er stor, ca 4460kr mellom amerikansk og Norsk veil pris. Mens T3 SV har en tilsvarende prisforskjell på ca 2760kr (noe som virker riktigt om skinna var med), og Tactical har en forskjell på ca 5130kr. Og når man vet T3 lite akkurat nå er tilsalgs for knappe 7000kr (2000kr mindre enn veil), så er det klart denne modellen i hvertfall er noe overpriset på det norske markede.

 

Om man ser på prispåslag modellene i mellom, så er det ikke så ille, med untak av at det norske prisene starter på ett høyere nivå.

 

Prispåslag:

T3 lite blånert (billigste utgave og USA pris omgjort med kurs 5.2 + norsk MVA brukes som start punkt):

T3 Lite:_______Norge 0kr.________________________USA 0kr

T3 Lite SS_____Norge 1600kr._____________________USA 480kr

T3 SV_________Norge 3720kr (ca 4700 med skinna).__USA 5850kr

T3 Tactical____Norge 7160kr._____________________USA 6320kr

 

Slik jeg ser det er knappe 13000kr en noenlunde rett veil pris for SV om picatinny skinna var med som orginalt.

Og 14000kr burde ha vert veil prisen på Tactical. Men det er vel slik at står det Tactical på noe, så kan man skrue opp prisen endel ekstra her hjemme på berget. Både SV og Tactical er nokså dyre rifler i USA.

Men er det bare meg, eller ser det ut til at T3 Lite er mere enn enn smule overpriset på veil prisen her til lands? Selv med ett påslag på over 2000kr før mva, så kommer en ikke opp i mere enn 6300kr med mva i forhold til USA prisen for ei finsk produsert børse. Det er klart noe ligger i anntall til USA, men i det prisnivået der. Vil jeg tro noen tjener litt for godt på oss for å si det slik. Men dette er vel prisen vi må betale for få enheter solgt i året. Og ikke tro at jeg klager over at dyrere våpen tross alt har større marginer enn rimlige våpen. Det jeg klager over er at billige våpen som t.d. T3 Lite, blir markedsført som betydligt dyrere våpen enn det egentlig er.

 

Til samenligning, så er veil pris på en Howa Houge (i samme prisklasse som T3 lite i USA) i 308w 499$ (ca 3250kr m/mva) og jaktdepotet selger de for fornuftige 5500kr (en ex mva prisforskjell på ca 1800kr).

Så kan man jo gjøre seg noen tanker om hvem som leverer til gode priser, og hvem som ikke gjør det.

Kansje min neste rifle burde hete Howa? Så slipper jeg å betale 2-3 tusen ekstra for at Tikka navnet klinger godt her i landet. Bare synd den ikke leveres i 6.5x55 (ennå).

 

Edit skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(uansett så er det noen som setter prisene etter de hva de mener de forskjellige markedene tåler).

 

Selvfølgelig prises varer til det markedet kan betale, sett på prislappen på et produkt fra Dressmann? I den vestlige verden er prisen på en vare stort sett lik sett i forhold til lønnsnivå.

"våre" produkter utgjør en fryktelig smal nisje her til lands med tilhørende støøre risiko for å brenne inne med lageret, dermed blir det litt dyrere enn feks USA.Hovedgrunnen til at jeg handler litt fra bla USA er dette med nettbutikker....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...