Jump to content

Bandtvang


44two

Recommended Posts

Hvordan har folk bikkja når det ikke er båndtvang?

 

Stort sett i bånd så lenge det ikke er snakk om jakt trening, en av grunnene er at jeg desverre ikke har nok kontroll på de slik at de drar å hilser på bikkjer og folk vi møter

Etter ett par episoder der man har truffet borti folk som overhodet ikke er inntresert i å hilse på "de søte små" har man vel innsett at det er hundeeier som står for det hele å fulle ansvar i sitt hundehold

Link to comment
Share on other sites

Geir-J; Det var et bedre spørsmål, mer i tråd med tråden ja. :)

Jeg for min del går alltid med bikkja i bånd, utenom når han skal slippes for jakt. Å slippe bikkja løs er et signal om at han nå skal ut i søk og jakte. Ellers så går vi turer i bånd, sykler for å trene, og bikkja svømmer endel også for treningens del. Vi går litt blodspor i langline for å aktivisere skolten på bikkja også. Har ikke hørt bikkja har klaga en eneste gang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he... Tenkte det var et bedre innlegg ja;) Har også min hund fast hele året her vi bor og ellers når jeg går tur rundt i nabolaget etc uavhengig av båndtvang.... Mi hater katter så det hadde blitt lite populært hos naboene vis det forsvant katter. Selv om det ikke er båndtvang. Mener at vis alle er fornuftige så går det bra.

Men man må også tenke at alle man møter kan være redd hunder, og da er det ikke noe morro vis det kommer sånn som min f.eks 25 kg stri håret sak byksene mot deg. Selv om den bare er glad får å se folk :o

Ta hensyn så går alt bra (som regel)

Link to comment
Share on other sites

...

Men man må også tenke at alle man møter kan være redd hunder, og da er det ikke noe morro vis det kommer sånn som min f.eks 25 kg stri håret sak byksene mot deg. Selv om den bare er glad får å se folk :o

Ta hensyn så går alt bra (som regel)

 

Det handler ikke bare om redsel , men det finnes masse folk som overhodet ikke er inntresert i hunder å overhodet ikke har noe ønske om å hilse på en blaut, hoppende og siklende hund å det har de jo faktisk helt rett i å mene og som hundeeier bør man respektere dette. Så hvis man ikke har kontroll nok til å stoppe slik oppsøkende oppførsel fra bikkja er det eneste rette å ha den i bånd. Noen skjuler seg bak utsagn om at det er slik hunder gjør , men saken er vel den at det er slik DÅRLIG DRESSERTE og ukontrolerbare bikkjer gjør

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ofte tatt for å hate hunder, og være motstander av hund generelt. Men er ikke det, hunder er dyr jeg normalt har stor sans for. Hundeeiere derimot, anser jeg ofte som ett problem.

 

Var det opp til meg, burde man brukt noe mere resusrser både på lovverket. Slik at det ble enklere å bøtelegge hundeeiere og få avlivet hund ved gjentatte brudd på hundeloven (uten mulighet til omplassering). Samt kansje bortimot livstids forbud mot å ha husdyr om man blir bøtelagt nok ganger, eller om man ender opp med å få avlivet hunden.

 

Det er klart at det i dag er alt for mange hundeeiere (hundeeiere flest?), som overhode ikke er i stand til å ta vare på dyret på en tilfredstillende måte både for hundens og samfunnets velvære.

Jeg våger den påstanden, da man etter å ha møtt seriøse folk som legger den nødvendige innsats i hundeholdet, kan se ekstremt stor forskjell på hvordan dyrene oppfører seg, og blir kontrollert (seriøse hundeeiere kan være alt fra min Mormor som oppdrar hunder til å bli rolige og sikkre individer. til andre som legger ned skikkelig arbeide i ett godt og sikkert hundehold, uavhengig av hvordan hunden er av natur). Kort sagt, når man har med seriøse hundeeiere å gjøre. Så blir man fylt med trygghet, og ikke redsel eller tvil.

 

Angående redsel for hund, så er jeg samboer med ei som har dette problemet, og det har hendt flere ganger, at hun har måttet sitte innestengt i huset (forestill dere redsel som i det å være så redd, som når dere ser ungen deres på 2år går frem mot ett 10m høyt stup uten sikkring, og dere ikke kan komme til for å stoppe ungen), mens løsbikkjer på det nærmeste har tatt bosted utenfor eller i nærheten av huset. Dette grunnet naboer og sambygdinger med holdninger som at min hund er så snill, at den bare slipper vi ut av døren, så kan den selv få finne seg en nabo plen å drite på.

Nå er dette ikke noe stort problem lenger, men det var før noen ble informert om hva som faktisk står i hundeloven, samt at min samboer har klart å mestre den værste frykten overfor noen hunder hun kjenner (noe jeg er mektig stolt over på hennes vegne, da slikt koster).

 

Angående fremtidig polititjenestemann, du er ute på farlige veier om du begynner å gå på akkord med lovverket for å få det makelig selv. At du ønsker å bruke sunn fornuft i tjenesten er bra, men pass på så du ikke setter deg selv i en svært uheldig situasjon.

 

 

P.s. Er ikke bedre enn andre i så måte, det er flere hunder her lokalt, som jeg overhode ikke bryr meg om er løse. Dette da de enten er gårdshunder (stedbunden gammel rolig tispe), eller er fulgt og kontrollert på en så overbevisende måte (lydige/rolig). At man har den største tiltro til hund og eier (løs hund aldri langt fra eier, inkalles altid 100% når folk møtes, ikke løs ute i terenget, ingen ukontrollert hilsing etc.). Kort sagt, det spiller ingen rolle om de er i bånd eller ei, da eier er påpasselig og utviser en beundringsverdig ro og kontroll over hunden, samt at hunden er rolig og balansert (ikke unghunder men godt trente eldre og rolige hunder). Men dette er for meg untakene som viser hvordan hundehold skal være/kan være med rette eier og rette type hund, og ikke slik det desverre normalt er (feil hund til feil folk, null forståelse for de behov for sikkerhet og opplevd sikkerhet o.s.v. folk og dyr rundt en faktisk har). Det hører med til historien, at disse hundeeierne er av den mere ydmyke sorten. Som kobler hunden ( i god tid) når de møter andre på tur, og som spør pent om det er greit for den de møter om hunden er løs eller ei (slik at de vet om de trenger å koble hunden eller ei neste gang man møter en). Kort sagt, følger lovens intensjoner til punkt og prikke (og for den som ikke har fått det med seg, så er intensjonen at hundehold, ikke skal ligge hverken folk eller vilt til last eller bekymring). Eller kort sagt, det handler om å ta hensyn.

 

Når jeg selv derimot en sjelden gang går tur med hund, da er den alltid i bånd. Dette da jeg ikke kan garantere 100% innkalling av hund om noe mere interesangt enn meg skulle dukke opp. Og slik skal de være, om man ikke er blandt de få som har ett hundehold som produserer pålitelige hunder for de fleste situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Flk: Joda, men der viktige for meg er at folk ikke må være så uptight og bastante. Man må evne å se kontraster.

 

Hva er poenget ditt med å spørre om andres mening hvis du uansett har bestemt deg for fasit selv? Du får flere velbegrunnede svar her, også knyttet til hva som er intensjonen med loven, men skal man velge å bryte med lovverket er vel det noe hver enkelt får vurdere gitt at man er villig til å ta konsekvensen av dette?

 

Det virker på meg som om du heller er ute etter å diskutere behovet for unntak fra loven. Da kan du vel heller starte en egen tråd for dette?

 

De siste ukene har jeg regelmessig møtt bikkjeskinn uten styring når jeg er ute og går tur med hunden i skogen rundt husene. Min hund går i bånd, bikkjeskinna går uten bånd med eier flere minutter bak. En ting er å holde de unna hunden min, men når jeg vet at det går rådyrspor på kryss og tvers i området, og at rådyra har små kje for tiden så lurer jeg på hvor mye ugang disse hundene og eiere faktisk klarer å få til :evil:

 

Er selv på vei til å bli politi, og er veldig spent på den faktiske praksisen rundt dette. Så jo flk, jeg vet litt om hvorfor vi må ha regler, og jeg vet også litt om hvordan disse bør håndheves.

 

Det kommer ikke nødvendigvis så veldig tydelig fram, men da forstår jeg at dette er noe du kommer til lære mer om.

Link to comment
Share on other sites

Det var ein gong ein ung, nyutdanna politimann som hadde fått sin første jobb. Han var, naturleg nok, litt usikker på korleis han skulle praktisera det han hadde lært. Han spurde difor ein eldre og erfaren kollega: "Når eg no skal ut i teneste, bør eg følgja lover og reglar, eller skal eg bruka sunn fornuft...?"Den eldre politimannen svarte: "Har du sunn fornuft så brukar du det. Viss ikkje brukar du lover og reglar!"

 

Eg tykkje denne vesle hisorien, fortalt av ein tidlegare arbeidsgjevar, seier det meste. Ikkje minst om hundehald generelt, og bandtvang spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Det var ein gong ein ung, nyutdanna politimann som hadde fått sin første jobb. Han var, naturleg nok, litt usikker på korleis han skulle praktisera det han hadde lært. Han spurde difor ein eldre og erfaren kollega: "Når eg no skal ut i teneste, bør eg følgja lover og reglar, eller skal eg bruka sunn fornuft...?"Den eldre politimannen svarte: "Har du sunn fornuft så brukar du det. Viss ikkje brukar du lover og reglar!"

 

Problemet er vel litt at det som hundeeieren mener er sunn fornuft,kanskje ikke oppfattes slik av andre. Jeg har flere ganger opplevd at det jeg mente var fornuftig i øyeblikket,kort tid etter har vist seg å ikke være så fornuftig alikevel,men slike feil gjør vel ikke disse med så veloppdragne bikkjer;).

Link to comment
Share on other sites

Man kan være uenig i lover og regler, men det er vel uansett slik at lovene faktisk skal brukes før konflikten med naboen oppstår, ikke etterpå :!: Ellers blir det jo slk at jeg kan stjele fra butikken, helt til noen sier at de ikke liker at jeg gjør det :?

 

Når det gjelder båndtvang er det i tillegg sånn at de forskriften er satt til å beskytte (vilt, husdyr osv.) ikke har mulighet til å gi beskjed dersom de ikke liker din tilpasning. Dermed er vi tilbake til å måtte følge teksten igjen...

Link to comment
Share on other sites

Hva som er sunn fornuft kan jo diskuteres. Det ser vi i denne tråden. Eksempelet med stjeling var ment som en spissformulering, men det finnes faktisk politiske partier i Norge som mener at å stjele hus (husokkupasjon) er sunn fornuft...

 

Utallige historier om løse hunder og vilt/buskap viser jo at sunn fornuft ikke fungerer. Dermed må vi, ifølge ditt eget resonnement, følge forskriften slik den står skrevet :!:

Synes forresten kommmunene/hundeklubber burde bli flinkere på å lage hundeområder for å kunne slippe hunder på sommeren.

 

(Jada, jeg har hund selv, og skulle gjerne sluppet den litt på sommeren også. Har sågar hatt uhell, uten at det fikk noen konsekvenser jeg vet om.)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er jo akkurat her lover og reglar kjem inn!

 

Viss hundeeigaren og den "antasta"/naboen har ulik oppfatning av kva sunn fornuft er, er det me må gripa til lover og reglar. Ikkje før.

 

Hvis hundeeieren hadde forholdt seg til lover og regler hadde ikke han og naboen hatt noe å krangle om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hundeeieren hadde forholdt seg til lover og regler hadde ikke han og naboen hatt noe å krangle om.

 

Det er mykje ved hundehald som kan vera til plage og sjenanse for andre: Gøying, gneldring, hundelort, sølete labbar på smokingen og finkjolen....

 

Skal alle slike irritasjonsmoment løysast ved å bla opp og visa til paragrafar, vil me få eit rart samfunn. Det meste må vel gå an å ordna på ein smidigare måte.

 

Viss naboen tykkjer det er ok at hunden din kjem inn til han og kanskje drit på plenen hans, då blar me ikkje i paragrafane.

 

Nei, litt sunt bondevit må til, og det løyser dei fleste problem. Men viss ikkje minnelege ordningar og sunn fornuft fører fram, då hentar me "Norges Lover".

Link to comment
Share on other sites

Men herrefred da, se nå på det eksemplet som det blir linket til her oppe. Kommer det en laus hund som jeg oppfatter som farlig for bikkja mi eller barn i gata, så blir det straffespark med tilfart, eller en stokk, planke eller lignende over rygg eller nakke på bikkja. Også om det er bikkja di eies, og uansett hvor mye sunn fornuft du mener du har. Jeg forventer ikke mindre av folk som føler seg truet av bikkja mi heller (i den grad det går an).

 

Rett dere etter båndtvangen så er man sikker, så enkelt er det!

 

Pokker, nå lot jeg meg irritere, men det går nok fort over! :twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

litt sunt bondevit må til, og det løyser dei fleste problem

Jepp, og sunt bondevett er å holde hundene i band, iallefall i BAND-TVANGS tida? Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå et såpass enkelt ord :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva eies hadde sagt/gjort om en løs hund angrep bikkja hans og skadene ble såpass omfattende at bikkja måtte avlives. Eieren av den andre hunden skjønte ikke hvordan dette kunne skje, han hadde jo alltid gått med bikkja løs og den gjorde aldri noe galt, holdt seg i nærheten om kom alltid på innkalling. Eieren syntes det var fornuftig at hunden hans skulle få kose seg uten band.

 

Hvordan skal du få det forklart eies, at en annen persons "fornuft" kan føre til et slikt scenario, slik at du skjønner det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bikkja løs på hytta eller i områder der det er god oversikt, og ikke folk og andre dyr. Ser ikke helt problemet med og ha hunden løs på hytta... Men det får være opp til vær enkelt hva dem skal mene om det.

Best og sette små unger i bånd på hytta og. Veit jo aldri hva slags tull de kan finne på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Å diskutera med skråsikre folk kan vera litt av ein utfordring.

 

Sunn fornuft, sunt bondevit, ... (you name it...) trudde eg innebar at viss du har ein hund som et andre hundar, så slepper du han ikkje laus blant ukjende hundar. Har du ein hund som sprengjer sauer, så slepper du han ikkje på beitet til sauene, har du ein hund som angrip ungar, så bitt du han ikkje utanfor kjøpesenteret...

Link to comment
Share on other sites

Ville aldri satt igjen en hund alene utenfor ett kjøpesenter nei. Vet aldri om unger kan springe fram og dra ihale\ører etc(fordi alle unger får ikke samme oppdragelse). Hvis da hunden biter for at den føler seg truet, hva tror du skjer med hunden(uavhenging av at barna kan for dette sjøl)? Det er en situasjon jeg ikke ville latt min hund havne i.

Link to comment
Share on other sites

er vel heller ingen som har snakket om løs hund utenfor kjøpesenter.. min første kommentar var en reaksjon på Eees som henviste til at hunder som biter barn ikke bindes alene forran kjøpesenter. Hvis du gidder så kan du gå noen få innlegg tilbake og lese det selv.......

Link to comment
Share on other sites

Med hund i min husholdning, så er jeg alltid på vakt med barn i nærheten, hund er hund, uansett hvor snill han er, plutselig kan hunden bli trigget, det har man aldri garanti for, og en gang er en gang for mye i mine øyne!

Har alltid dachsen min i bånd når vi er på tur, ellers ville han se på dette som tillatelse til å finne vilt! Han slippes løs når jakta er. Ellers løper han på inngjerdet område hos naboen, sammen nabotispa ellers i året.

 

Så oppfordrer alle hundeeiere til å ta ansvaret det er å eie hund, og holde de i bånd i båndtvangtiden.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Sunn fornuft kan me stole på den :?:

 

Den sunne fornuften er byggd på kva me forventar skal hende eller på erfaring fra liknande situasjoinar.

Opplevde noko sjølv på hundetreninga i går som kan vere eit eksempel på dette.

Min hund har vore på denne treninga samt kurs med den same hunden 10-12 ganger i sommar. Hundane har alltid vore i band når dei er samla, og dei har ikkje vore interesert i den andre hunden.

Den sunne fornuften tilseier da at desse hundane går godt saman :) .

 

Det som skjedde i går, på same treningsområdet som før, er at den andre hunden vert aggresiv mot min hund. Den knurrer, flekker tenner, gøyr og drar i bandet for å få komme bort til min hund.

 

Kvar vart det av den sunne fornuften her :?:

 

Viss naboen tykkjer det er ok at hunden din kjem inn til han og kanskje drit på plenen hans, då blar me ikkje i paragrafane.

 

Nei, litt sunt bondevit må til, og det løyser dei fleste problem. Men viss ikkje minnelege ordningar og sunn fornuft fører fram, då hentar me "Norges Lover".

 

Det er ikkje sikkert at naboen din tykkjer det er OK at hunden din kjem og drit på plenen hans sjølv om han ikkje klager på det!

 

Er det mitt eller ditt sunne bondevit me skal forhalda oss til :?: eller kansje me skal forhalda oss til det same :?:

Det vert minnst problem om ein forheld seg til det som står skrive i denne: LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven). http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html" target="_blank

 

§5 i lova vert synda mot utanfor mange butikkar/ kjøpesenter.

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg her i denne diskusjon, er at fleste parten av oss hundeeiere er skjønt enige om at båndtvangen er til for å følges. Så er det noen få som absolutt må bruke "sunn fornuft" som før eller siden går skeis....

Det gjenspeiler vel bare at vi har et gjennomsnitt av Norges befolkning her på Kammeret også.

Det som hadde vært fint var om disse "sunn fornuft" hunde eierene kunne brukt SUNN FORNUFT ,og fulgt hundeloven som oss andre. Så hadde vi slupper å diskutere dette opp og ned.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Er vell ingen som ville satt fra seg hunden sinn løs uten for et kjøpe senter. der binder den man jo selvfølgelig fast.

Sunn fornuft er det noe som heter :winke1:

 

Sjekk hundelovens §5

Det er faktisk ikke lov å gå fra hund utenfor kjøpesenter eller lignende offentlig sted. Bundet eller ikke.

 

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er faktisk lov å binde bikkja på utsiden. Men den skal ikke stå slik at andre må gå forbi.

Loven sier som følger (min utheving):

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da har vi nok en episode av uforstandig hundeeier. :-) Er under en uke siden jeg sto på tunet til Langegården å diskuterte dette problemet.

https://www.facebook.com/langegarden

Nå er en hane drept og en sterkt tygget på.

 

Denne hundeeieren var voksen nok til å melde seg.

Han kan prise seg lykeligt for at ikke gårdsbestyreren har våpen. Da hadde nok den hunden vært til de evige jakt marker.

Lange gården er en besøksgård for barnehager og skoler i Bergen. Her er alle dyrene ute på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...