Jump to content

Bandtvang


44two

Recommended Posts

Lova om hundehald har som formål "å bidra til å fremja eit hundehald som tek omsyn til sikkerheit, tryggleik, alminneleg ro og orden".

Samstundes får me heile tida høyra frå miljøverndepartementet, direktoratet for naturforvalting, andre offentlege organ og ekspertar kor ufarlege ville ulvar som drep sauar og andre husdyr, rådyr, hjort og elg er.

Kvifor er det då bandtvang på mette, snille, lydige og godt avla hundar?

Link to comment
Share on other sites

Kvifor er det då bandtvang på mette, snille, lydige og godt avla hundar?

 

En hund er snill helt til den er slem vet du,men du har sikkert som meg veeeeerdens snilleste hund:D.

I båndtvangstia bruker jeg og bikkjene nærområde mye til trening og irriterer oss grønn over alle disse som går med bikkja løs. HVa er så vanskelig med å holde bikkja i bånd?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det er båndtvang er først og fremst for å beskytte vilt i yngletida samt husdyr på beite.

Du har et poeng der. Men syntes fortsatt bådtvang er noe tull visse steder i landet.

 

Dette er et veldig poeng faktisk! I Oslo er det bare tull og tøys å ha båndtvang.. Og at politiet er freidig nok til å dele ut bøter på f.eks Ekeberg for dette, syns jeg er merkelig. På Ekeberg er det jaggu ikke mange dyr å beskytte.. Er temmelig dødt etter hva jeg har sett (bor der).

Link to comment
Share on other sites

Det er sant! Det er faktisk områder innenfor oslo kommune hvor det fortsatt er noe å verne, men Ekeberg, middelalderparken, og de fleste bydeler kunne med fordel vært frigjort fra båndtvangen. Dette med forbehold at eierne kan kontrollere bikkjene sine!

Link to comment
Share on other sites

Båndtvang er ikke bare for å beskytte dyr mot løse hunder, men også for at folk som er redd hund skal slippe å møte løse hunder over alt. Det er tross alt folk er genuint REDD hund, og det må hundeeiere respektere.

Du skal også utenom båndtvangstid ha kontroll på hunden din, særlig der du kan treffe på andre mennesker og spesielt barn.

Jeg synes ikke noe spesielt om folk som lar hunder gå løs i offentlige parker, badestrender, byen osv. Er oppvokst med hund, og har hund selv, men har en sunn respekt for fremmede hunder uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

Einig :!:

 

Sunn respekt for framande hundar er også viktig. Der har foreldre ein del å læra. Når dei er ute med barna og ser ein hund, så startar "mitraljøsa": Nei, så fin hund. Gå bort og klappa hunden. Klappa, ja. Nei, då, den er ikkje farleg. Klappa hunden , ja. Gi hunden ein klem, ja. Halda hunden rundt halsen og gi hunden ein klem..... :!: ( Ein klem av fremmande opplever dei fleste hundar som særs ubehageleg)

 

Neste gang ein unge ser ein hund som står i band, stormar sjølvsagt ungen bort og skal gi hunden ein klem, for det har ungen lært at ein skal....., og dermed kan tragedien vera eit faktum. Viss ungen overlever, vert i alle fall hunden avliva.

 

Dette vart kanskje litt OT, men det er fleire sider ved hundar i band. Er velig einig med "sako" om at alle, spesielt barn, skal lærast opp til å ha sunn respekt for alle hundar uansett rase. Ungar skal ikkje storma bort til alle hundar dei ser for å klappa og gi ein klem :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Båndtvang er ikke bare for å beskytte dyr mot løse hunder, men også for at folk som er redd hund skal slippe å møte løse hunder over alt. Det er tross alt folk er genuint REDD hund, og det må hundeeiere respektere.

Du skal også utenom båndtvangstid ha kontroll på hunden din, særlig der du kan treffe på andre mennesker og spesielt barn.

Jeg synes ikke noe spesielt om folk som lar hunder gå løs i offentlige parker, badestrender, byen osv. Er oppvokst med hund, og har hund selv, men har en sunn respekt for fremmede hunder uansett rase.

 

Det du sier her er feil. Båndtvangen (lovteksten) er KUN til for å beskytte dyr, ikke mennesker.. Slik jeg har lest den i allefall. Har lest avisartikler om forslag om å oppheve båndtvangen i enkelte områder i Oslo, da det ikke er noe dyr å beskytte.

 

Regner med at folk som er livredde hunder klarer å leve et normalt liv før og etter båndtvangen....

 

Bikkja mi er lydig nok i massevis til at han kan gå klistra inntil foten min i flere mil, og jeg roper han uten problem inn hvis han løper etter sauer el. (dette fikk jeg endelig testet i praksis i Lofoten i år), så derfor mener jeg at de som har tilstrekkelig kontroll på bikkja si, burde få slækk.

Link to comment
Share on other sites

Båndtvang er ikke bare for å beskytte dyr mot løse hunder, men også for at folk som er redd hund skal slippe å møte løse hunder over alt. Det er tross alt folk er genuint REDD hund, og det må hundeeiere respektere.

Du skal også utenom båndtvangstid ha kontroll på hunden din, særlig der du kan treffe på andre mennesker og spesielt barn.

Jeg synes ikke noe spesielt om folk som lar hunder gå løs i offentlige parker, badestrender, byen osv. Er oppvokst med hund, og har hund selv, men har en sunn respekt for fremmede hunder uansett rase.

 

Det du sier her er feil. Båndtvangen (lovteksten) er KUN til for å beskytte dyr, ikke mennesker.. Slik jeg har lest den i allefall. Har lest avisartikler om forslag om å oppheve båndtvangen i enkelte områder i Oslo, da det ikke er noe dyr å beskytte.

 

Regner med at folk som er livredde hunder klarer å leve et normalt liv før og etter båndtvangen....

 

Bikkja mi er lydig nok i massevis til at han kan gå klistra inntil foten min i flere mil, og jeg roper han uten problem inn hvis han løper etter sauer el. (dette fikk jeg endelig testet i praksis i Lofoten i år), så derfor mener jeg at de som har tilstrekkelig kontroll på bikkja si, burde få slækk.

 

Da har du ikke lest §4 I Hundeloven:

 

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

 

 

 

a)

 

blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

 

 

 

 

b)

 

er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

 

Så hvis en hunde eier skal følge hundeloven skikkelig er det ikke mange situasjoner man kan gå med hund løs, unttat det som er nevnt i §9. For som det står, SKAL en hund holdes i bånd på steder som er åpen for allmen ferdsel. Hvis det ikke er åpent for allmen ferdsel, ja da er det på lukket privat område.

 

Mange hundeeiere som sier at hunden min er sååå lydig, sååå snill. men det er en HUND, et dyr.

Vi kan aldri garantere hvordan en hund reagerer på et barn, en annen hund eller et voksent menneske.

Derfor bør og skal vi hundeeiere holde hundene våre i bånd. Særlig på offentlig sted.

Jeg var på "Åpen gård" i Onsøy her på forsommeren. Der var det to vrengte polvotter som kom for nær hverandre. Det sa PANG og den ene satt i strupen på den andre før noen rakk å reagere, og eier strevde i to minutter med å bryte kjeften opp. Men, den var jo såå snill, den hadde jo ALDRI gjort noe sånt før. NÅ gjorde den det. Dette var hunder i bånd, så det skjer da også.

Link to comment
Share on other sites

Slike ting skjer helst NÅR hundene er i bånd. Er ikke naturlig for dem, og mange rare ting kan skje.

 

Min har aldri bråket med noen når den er løs, da er han veldig konfliktsky.. Men faktum er at hunder i bånd føler ofte at de må beskytte eieren, ELLER at de tror at hundwn og eieren er "på lag" mot hele verden, og blir følgelig alt for tøff..

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns de er ufatlig irriterende når jeg sykler med hunden at de kommer en kjøter løs og få bikkja mi til og dra mot den, og dem sier selvføgelig at den er så veloppdrad, så hvorfor løper den bort til meg da??

Men de er vel altid noen som tar seg mer til rette en andre

Link to comment
Share on other sites

Nå kan båntvang bestemelsene virke rigide. Men intensjonen er å frede hekkende og ynglende vilt. Samt å ungå at dyr på beite forstyres.

Skal innrømme at jeg er blitt mer og mer striks med årene på ALLE som ikke overholder båntvangen.

Jeg vet at langt over 99% av alle hunder er sosiale og vel tilpassede vesener. Men den 1% har jeg møtt litt for mange ganger.

Trosten på rede, Rådyrkillingen eller Sauene på beite vet ikke noe om båtvang eller snille hunder.

Så derfor skal skinn fillene holdes i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns de er ufatlig irriterende når jeg sykler med hunden at de kommer en kjøter løs og få bikkja mi til og dra mot den, og dem sier selvføgelig at den er så veloppdrad, så hvorfor løper den bort til meg da??

Men de er vel altid noen som tar seg mer til rette en andre

For og hilse.

Hunder pleier og gjøre det skjønner du :lol:

Link to comment
Share on other sites

For all del la hunder hilse på hverandre men la de foregå på et egenet sted, om bikkja mi bråstopper for den vil til en løs hund så er det et logisk regnestykke jeg er 0,12T og bikkja er 13 kg, gjett hvem som blir lavt flyvende og forbinder sykkling med noe ubehaglig. Jeg vet at min hund hører kunn etter når han finner det for godt, derfor er han kunn løs med langline og jeg har med fløyte på egent egnet område der jeg ikke plager andre

Link to comment
Share on other sites

Enkelte mennesker er redd hunder, skikkelig redd. Det opplevde jeg, der et voksent menneske løp det han maktet da han oppdaget meg og bikkja (som var i bånd). Hunden min er leken og veldig glad i folk, og kunne sikkert funnet på å løpe glad og ivrig sammen med denne personen om han hadde vært løs og jeg uoppmerksom et øyeblikk. Jeg ville ikke hatt på samvittigheten at vedkommende hadde pissa på seg eller det som verre er.

 

Men senest i går kveld traff jeg en dame med hunden løs på skogsstien, vedkommende fikk det travelt med å koble hunden da hun så meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Sako har poengtert det som er hovedhensikten med både båndtvangsbestemmelsene og deler av hundeloven: Du skal ha kontroll på hunden uansett båndtvang eller ikke, men utenom båndtvangstiden kan du gå uten bånd dersom du har tilstrekkelig kontroll. På samme måte som enkelte mener at hunden deres skal få hilse på alt og alle vil jeg selv bestemme hvilke hunder og mennesker som skal få hilse på min hund. Det burde være enkelt å forstå hvem som har "mest rett". De fleste av oss har vel hørt argumentet "det er ikke båndtvang nå" når man har kommentert en hund uten kontroll. Svaret er jo enkelt: Hundelovens §4. Det som stadig forundrer meg er at jeg opplever å få "hund"-kjeft fra andre hundeeiere når min hund knurrer/bjeffer på eller sågar gjør utfall mot en løs hund som bare løper rett inn på henne når hun er i bånd. Da pleier jeg å svare "hvis du stod i bånd og jeg kom stormende mot deg hadde du kanskje ikke stått helt stille du heller?"

 

Jeg slipper gjerne bikkja, jeg, utenom båndtvangen, men aldri der det på noen måte kan betegnes som alminnelig ferdsel (store stier/turveier, skiløyper etc.). En løs hund litt inne i skogen er det som regel ingen som reagerer negativt på så lenge man utviser rimelig aktsomhet og de fleste andre hunder jeg treffer der er jo også løse....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men senest i går kveld traff jeg en dame med hunden løs på skogsstien, vedkommende fikk det travelt med å koble hunden da hun så meg.

 

Ranger, eg gjer faktisk akkurat som denne dama: Når eg går tur med hunden, unngår eg stader der eg veit det er mykje vilt, husdyr eller turgåarar. Men viss eg møter slike, koblar eg hunden. No er eg så heldig at eg ikkje har ein stortgåande eller drivande hund, så dette plar gå greitt.

 

No er nok ikkje dette heilt etter lovens bokstav, mn hittil har det ikkje vorte skrive rapport på meg, så vidt eg veit...

Link to comment
Share on other sites

Kan det være så forbanna vanskelig da?? Er det bandtvang så er det bandtvang.!!!

Det er typisk endel personer som tydeligvis vet bedre enn alle andre som har problemer med å innrette seg etter reglene som gjelder for alle andre.....

Eg må no egentlig sei att eg gir f....

i om du har en mops eller om du har en ulvehund.

Det er samme reglane og den som ikkje følger dei gjer att vi som er seriøse får dårleg rykte.

For folk som ikkje driv med hund er ei bikkje ei bikkje uansett og har dei sett en tosk med laushund så er det sikker alle som driv på samme måte.

Må du på død og liv ha bikkja di laus so skaff deg ett innegjerda område eller likn å trene på.

Link to comment
Share on other sites

HEK

 

Det er samme reglane og den som ikkje følger dei gjer att vi som er seriøse får dårleg rykte.

For folk som ikkje driv med hund er ei bikkje ei bikkje uansett og har dei sett en tosk med laushund så er det sikker alle som driv på samme måte.

Må du på død og liv ha bikkja di laus so skaff deg ett innegjerda område eller likn å trene på.

 

 

troya"

Vanskligere er det ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Det er samme reglane og den som ikkje følger dei gjer att vi som er seriøse får dårleg rykte.
Det er samme reglane og den som ikkje følger dei gjer att vi som er seriøse får dårleg rykte.

 

Eg tykkjer det er flott at troya og HEK er seriøse.

 

Sjølvsagt vil eg ikkje oppfordra andre til å gjera slik som eg. Det er og leitt at slike som eg gjer at dei seriøse hundeeigarane får eit dårleg rykte.

 

Alle er me ansvarlege for kva hundane våre gjer. Og den dagen det vert funnen ein ihelriven sau i skogen, då vil mistanken med ein gong falla på meg.

 

Med dei strenge bandtvangreglane som har vore og delvis framleis er her på Vestlandet, trur eg at til og med enkelte seriøse hundeeigarar bryt bandtvangreglane av og til. Men då unngår me område med mykje folk, husdyr eller vilt.

 

Men kvar og ein må ta konsekvensane av handlingane sine. Sjølvsat oppfordrar eg ingen til å bryta bandtvanglovene.

Link to comment
Share on other sites

Må bare fortelle om min svigerinne som har anskaffet seg en Golden Retriever , en hannhund som akkurat nå er en sånn passelig ADHD 9 måneders masete unghund. "Jeg er aldri blitt så utskjelt, som etter at jeg fikk meg hund" forteller hun. "Og mest av andre hunde eiere" sier hun også. Og forstår ingenting.Jeg må jo være høflig, og kan ikke fortelle henne at det fullt fortjent, og fordi hun mener at det ikke er snilt mot hunden å ha den i bånd. "Den liker det ikke"...

Og selvfølgelig, hunden er snill som ett lam den. Og ufattelig glad hver gang den ser ett menneske den ikke har hilst på. Den løper ned unger, den hopper opp for å slikke alle i ansiktet og den skal si hei til alle hunder ( der de fleste er i bånd) og lager dermed rabalder overalt der den er. I kjøvannet er det skrikende unger, tilgrisete klær og oppskrapte lår og mager nå i bikini sesongen. Folk som har hatt en slik hund rundt seg noen tid, blir på kort tid hundehatere, og jeg er en av dem. Og dama skjønner ingenting. "Men den er jo bare så glad så"...

Hadde det ikke vært for at jeg har hatt så mye glede av gode jakthunder i så mange år, hadde jeg ønsket alle hunder dit peppern gror , etter denne sommeren.

Og alt det ovenstående stresset og ubehaget hadde vært unngått, kunne bare dama holdt hunden i bånd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ spørre dere paragrafryttere (i de sammenhenger det passer dere best): Jeg sitter for øyeblikket på hytta og bikkja er utenfor, LØS. Hytta ligger langt fra allfarvei, og bikkja surrer bare rett rundt hytta uansett. Bør jeg gå ut å sette bånd på han?

Link to comment
Share on other sites

Kan det være så forbanna vanskelig da?? Er det bandtvang så er det bandtvang.!!!

Det er typisk endel personer som tydeligvis vet bedre enn alle andre som har problemer med å innrette seg etter reglene som gjelder for alle andre.....

Eg må no egentlig sei att eg gir f....

i om du har en mops eller om du har en ulvehund.

Det er samme reglane og den som ikkje følger dei gjer att vi som er seriøse får dårleg rykte.

For folk som ikkje driv med hund er ei bikkje ei bikkje uansett og har dei sett en tosk med laushund så er det sikker alle som driv på samme måte.

Må du på død og liv ha bikkja di laus so skaff deg ett innegjerda område eller likn å trene på.

 

Får å ta det andre veien da, har du kontroll på bikkja når det ikke er båndtvang? Selv om du ikke har dressuren i orden, så er det faktiskt mange som har bikkjer som man har kontroll på, og som ikke jager dyr.

Jeg kan jo sette på ett bånd på 400 meter, gjør jeg da noe ulovlig? har jo bikkja i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk av altfor mange hundeeiere er at de tror at de har mye større kontroll på hundene sine enn det de egentlig har. Noe jeg selv fikk erfare for noe uker siden da bikkja mi ble angrepet av fem-seks andre hunder som løse, og eierne hadde selvsagt FULLSTENDIG kontroll på hundene sine :evil:. Jeg spurte hvordan i h*#¤# kunne det da ha seg at min hund ble bitt og skamslått av de andre hundene hvis de hadde fullstendig kontroll på de? Joda, svaret var, det hadde aldri skjedd før og hundene hadde aldri oppført seg på denne måten før og de kom jo alltid når de ble ropt på, så derfor gikk de med hundene løse. Den holdningen som skinte gjennom der, har altfor mange hundeeiere. I kontrollerte omgivelser så er de fleste hunder greier og lyder kommandoer, men hvor mange har stålkontroll på hundene sine i provokasjonssituasjoner?

 

Senest i dag gikk jeg tur med bikkjen, i løpet av en times tid møtte vi på hvertfall fire hunder som gikk løse. Den ene stakk nå avgårde fra eier for å lukte min hund i ræven, med sist episode friskt i minne var det fristende å klinke til hunden som kom løpende rett i bakken, men jeg klarte å beholde roen og ba eier kalle inn hunden sin. Hun stod og ropte og skrek på bikkjeskinnet som selvsagt ikke kom, da jeg ropte nok en gang til henne om kalle inn hunden sin, så klarte geniet å si "det er jo akkurat det jeg holder på med, vi trener på det" :shock:. Kunne ikke annet enn å kvitere med å si at det klarte hun heller dårlig. Slike episoder er heller regelen enn unntaket altfor ofte, dessverre. Hvorfor skal jeg og andre plages med slike ting på hver forbanna tur vi går?

 

Derfor er jeg tilhenger av hundeloven, båndtvang og krav til å ha hunden under kontroll. Ikke lett, men ofte nødvendig. Har selv en hund som ikke alltid er like lett å kalle inn, hoppende glad når det kommer folk osv., derfor er jeg også påpasselig med å ha han i bånd og under kontroll på den måten. Men skulle kanskje brukt samme argumenter som mange andre at hunden ikke liker å være i bånd, at han er verdens snilleste, hadde vært utrolig flott hvis jeg kunne sluppet han ut døren hjemme slik at han kunne lufte seg selv i nabolaget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter for øyeblikket på hytta og bikkja er utenfor, LØS. Hytta ligger langt fra allfarvei, og bikkja surrer bare rett rundt hytta uansett.

 

Siden du er så langt fra allfarvei er vel alt greit. Det er vel ingen rådyr, hare, skogsfugl eller lignende i nærheten heller, da :?:

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Fredrik ja...... Hvis du ikke har skjønt hvorfor det er båndtvang bør du kanskje tenke litt etter om du bør ha hund.

Vet forresten at heromkring er det fra 5000,- i bot og oppover hvis du blir tatt med hunden løs på denna tida.Hadde vel vært til pass for flere som skriver her også ser jeg så kanskje di hadde blitt flinkere til å følge loven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ spørre dere paragrafryttere (i de sammenhenger det passer dere best): Jeg sitter for øyeblikket på hytta og bikkja er utenfor, LØS. Hytta ligger langt fra allfarvei, og bikkja surrer bare rett rundt hytta uansett. Bør jeg gå ut å sette bånd på han?

 

Akkurat som at du mener at de som har tilstrekkelig kontroll på bikkja si burde få slækk, er det vel også et argument at viltet som nå har små unger, bør ha krav på "slækk"? Hva gjør du den dagen bikkja kommer seg av gårde mens du er inne, og begynner å jage vilt?

 

Jeg forstår ikke at dette skal være så komplisert. Hvis alle skal definere hvilke regler som skal gjelde for en selv, og når disse skal gjelde - hva er vitsen i å ha regler i det hele tatt da?

 

Hvis man skaffer seg hund, noe som er et selvstendig valg, mener jeg at man må ogå må instille seg på å følge de regler som gjelder. Værre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

 

Vet nok tildels godt både dette med loven, bøtene osv. Men fortsatt er det lov å bruke SUNN fornuft! Som sagt, jeg er på hytta hvor det ikke er en kjeft i mils omkrets. Ingen husdyr å snakke om heller, og da dette er på snaufjellet er det pent lite med andre dyr han kunne POTENSIELT ha forstyrret. Ja bortsett fra en lemmen eller tusen! Skal jeg da SERRIØST holde hunden min låst inne eller i bånd utenfor? Mener du virkelig dette Tommy.A? Da er du jo totalt blottet for det som kalles fornuft.

 

Uansett, jeg er for båndtvangen, men jeg mener at man kan vurdere en endring i visse områder. I Oslo har vi noen av disse områdene allerede, og jeg vil råde 3-4 av dere lengre opp i tråden her om å holde dere LANGT unna disse. Her er det til vanlig 10-20 LØSE hunder, og det går faktisk helt fint! Men selvfølgelig, dette er jo et bestemt område som hunderedde folk kan holde seg unna.

 

Bare så det er sagt, har alltid bikkja mi i bånd i de områdene jeg møter folk, men er jeg på f.eks Ekebergsletta hvor jeg kan se flere hundre meter hver vei, så slipper jeg han. Ellers så drar vi på hundesletta, hvor båndtvangen ikke gjelder.

 

Flk: Joda, men der viktige for meg er at folk ikke må være så uptight og bastante. Man må evne å se kontraster.

 

Er selv på vei til å bli politi, og er veldig spent på den faktiske praksisen rundt dette. Så jo flk, jeg vet litt om hvorfor vi må ha regler, og jeg vet også litt om hvordan disse bør håndheves.

 

Blir ikke å svare mer i denne tråden, da jeg tydelig har en helt unik mening her, så fører ikke frem uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at langt over 99% av alle hunder er sosiale og vel tilpassede vesener. Men den 1% har jeg møtt litt for mange ganger.

 

Forbannet at den ene prosenten bor i mitt nabolag da, eller bor det en prosent hos deg også, Jan :lol::lol::lol:

 

Vi to er enige, det er det ikke tvil om. MAJA har vært angrepet en rekke ganger. Og det er normalt på offentlige steder hvor jeg altid har henne i band. Er eg på steder eg er godt kjent tutler hun mye rundt beina mine.

Jeg er sluttet å gå tur på de mest brukte hunde luftestedene rundt Bergen, det kommer til å ende med at jeg avliver et ukontrolert vildyr.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt fredrik:

 

Flk: Joda, men der viktige for meg er at folk ikke må være så uptight og bastante. Man må evne å se kontraster. Er selv på vei til å bli politi, og er veldig spent på den faktiske praksisen rundt dette. Så jo flk, jeg vet litt om hvorfor vi må ha regler, og jeg vet også litt om hvordan disse bør håndheves.

 

Det var ein gong ein ung, nyutdanna politimann som hadde fått sin første jobb. Han var, naturleg nok, litt usikker på korleis han skulle praktisera det han hadde lært. Han spurde difor ein eldre og erfaren kollega: "Når eg no skal ut i teneste, bør eg følgja lover og reglar, eller skal eg bruka sunn fornuft...?"

 

Den eldre politimannen svarte: "Har du sunn fornuft så brukar du det. Viss ikkje brukar du lover og reglar!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bikkja løs på hytta eller i områder der det er god oversikt, og ikke folk og andre dyr. Ser ikke helt problemet med og ha hunden løs på hytta... Men det får være opp til vær enkelt hva dem skal mene om det.

Det ser ikke jeg noe problem i heller.

For mye kverulanter og paragraf ryttere på denne tråden :forvirra:

Bruk sunn fornuft og la hunden gå løs der det egner seg. det er da min mening

Link to comment
Share on other sites

I båndtvangstid skal hunden være i bånd eller innesperret. Uansett hvor god kontroll man har på hunden. God kontroll er en betingelse for å slippe hunden UTENOM båndtvangen. Under båndtvang er det ikke noe tema. Å ha hunden løs under båndtvang er å bryte loven. Ergo blir man en lovbryter om man har den løs, i alle situasjoner. Det eneste unntaket er områder med dispansjon gitt av myndighetene.

 

Nå er det jo opp til hver enkelt om man ønsker å bli lovbryter eller ikke. Dessverre er det altfor mange som velger å bli det.

 

Som en avsporing synes jeg det er forundrende å lese at en person som skal bli politi er såpass lite opplyst at man tror det eneste liv i fjellet er lemen.....

Forøvrig kan det bli interessant da politifolk begynner å lage egne tolkninger av loven for sin egen del. Når politiet ikke skal være uptighte og bastante, men tvert imot se mellom fingrene med enkelte forseelser slik de etter eget skjønn finner riktig... Det blir litt slik Kardemomme-by-loven, gjør det ikke?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå med formålet med loven

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Ingen hundeeier kan si at hunden ikke skader noe av det overnevnte når den går løs i båndtvangsperioden. Jeg har selv sett en "kosehund" som raserte et storfuglreir mens eier stod 30-40 meter unna å overhode ikke registrerte hva som skjedde. Ikke fordi han var uoppmerksom, men rett og slett fordi det skjedde så fort at det ikke var mulig å registrere med mindre man så rett på hunden i det det skjedde. Hareunger, rådyrkalver og fugl med reir på bakken er spesielt utsatt og disse dyrene finner man jo stort sett over alt

 

Alle hundeeiere bør ta seg tid til å lese igjennom lov om hundehold, forstår man ikke poenget med den er man blottet for sunn fornuft er min påstand http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-001.html

 

Respekter båndtvang, det er helt uproblematisk!

Link to comment
Share on other sites

For mye kverulanter og paragraf ryttere på denne tråden :forvirra:

Bruk sunn fornuft og la hunden gå løs der det egner seg. det er da min mening

Kjære kjærejeger (ja for du vet vel at dear betyr kjære? :wink: ), du virker å være like opplyst om dette som i det engelske språk. Les nå hva folk skriver her om lovens bokstav, og husk at bikkjer er dyr med instinkter. Du kan ALDRI vite hva de finner på.

 

Og: At en politiaspirant viser en såpass nonsjalanse i denne tråden for lovverket kan jo fort slå tilbake på han sjøl i "karrieren", var jeg deg fredrik så ville jeg vært forsiktig med slike uttalelser på et offentlig forum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...