Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Har hørt av en erfaren fangstmann at ekorn er det BESTE en kan ha i fella, de bør du spare til sesongen er i gang.. Vi prøvde et ekorn i sommer, og hadde viltkamera på.. forsvant med en gang, samme dag.:)

 

Vi vurdere og sette ut musefeller i skogen og bruke mus til åte, noen som har trua? :winke1:

 

Marcus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på jobb i Arendal og der var ei sjappe med litt for mye kansk til at jeg kunne gå tomhendt ut.

Et stykk slagfelle til mår ble innkjøpt sammen med ei skytereim.

 

I anledningen garnfiske etter makrel så hadde en mink møtt opp og jeg sitter nå på fangstmann.no og har bestemt meg for 2 minkfeller, men ser det er litt forskjellig annet kansk også. Sikter da til lokkemidel til mår siden dette er en mårtråd. Anis olje eller clam oil? Og er det garvesettet noe å ha? Fikk lyst på denne kniven til flåing og hawbakers reveurin.

 

Må slagfeller bygges inn eller holder det å sette de opp på stammer der løshunder ikke når opp?

 

EDIT: Bestilte hele ruklet så nå er det bare å vente på at kontoen skal tømmes og postkassa fylles.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker på conibear så skal de henge minst 1,5 over bakkenivå, nå må du også regne med snø også.

Jeg syns det er best å bygge dem inn i kasser, selv om de er oppe i et tre, hvis du ser på de fjorårets mårfangst tråd så får du mange gode tips og bilder av oppsett, du kan få en del ideer der.

Når det gjelder luktstoff så er det anis olje og sable oil fra langvind.no som gjelder, men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er best å bygge dem inn i kasser, selv om de er oppe i et tre

 

Har lyst til å bygge lignende kasser selv, det virker tryggere med tanke på andre dyr, og i tillegg gir det muligheten for å plassere fellene på bakken.

 

Hvilket material bruker du til slike kasser - er vannfast finèr å anbefale? Har du (eller andre for den del) linker til tegninger/maler for slike kasser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker vanlig material som har ligget ute en stund å vitret.

Åpningen på kasse skal være under 9 cm i diameter på hullet og det skal være minimum 30 cm fra inngangshullet og inn til fella.

viewtopic.php?f=112&t=49436

Her har du bilder av kasser til oppi i et tre.

Les i mårfangst trådene du, masse bilder tips, ellers kan du bruke søkefunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

da var fangst pakke bestilt fra langvind.. 10 conibear og div stæsj mann trenger.. har noen gamle feller liggende av typen som slår feil vei.. bygget av en lokal eldre herremann her i bygda. brukte de for noen år siden d jeg prøvde første gang.. var fine som f de helt til jeg fant ut de var ulovlig. fikk i allefall 1 mår før jeg plukka de inn.. er noen kjempe fine mår plasser rundt huset her daler og bekkefar med gammal skog og stein røyser innover skauen. så håper på stor fangst he he med nye feller og godt mot.. får sette igang produksjon av kasser til conibear fellene og noen rotte feller til røyskatten..:) mangler bare noe vrak honning nå.. 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk en påpakning av mattilsynet siste sesong ang valg av åte til fangst på rov vilt/vilt da eg brukte slakte avfall frå egen besetning av villsau i revebåsar og god bitar i mårfeller.

sitat: det er forbudt og bruke slakte avfall av husdyr samt kjøpe kjøtt/fiske produkter i butikk for og bruke til fangst av vilt.

Kun bruke vilt for å fange vilt for å unngå fare for sjukdomar som kan føre til smitte/epidemiar var forklaringa deira.

Link to comment
Share on other sites

Deler av dette høres rart ut! Bruk av kjøtt/slakteavfall fra egen gård kan brukes på driftsenheten så sant det ikke er eller mistenkes for å ha smittsom sykdom.

 

Men kjøtt kjøpt i butikken har vært fritt fram å bruke. Dette skal jo være kontrollert med tanke på smittsomme sykdommer. Fisk har det også vært lov å bruke, også fisk av egen fangst.

Link to comment
Share on other sites

Hei

ikkje for å vere kranglefant men eg fikk ikkje lov å kjøpe kylling til å ha i feller og andre kjøtt produkt, der var loven klar.

Fisk var dei jo meir lemplige på men eg syntes at dei var uforskammet usakelige, kan forstå at dei er redde for at der skal kome en smitte på laksen men man kan ikkje verne seg mot alt heller

Håper at vi får ein riktig god mår sesong i år for eg har lagt til merke at dei har store kull i år pga mykje smågnagarar, reven har og store kull så vi må røkte mår fellene oftere ved lave sett.

Eg skal bruke måren som åte i revebåsane etter at skinnet er flået av selvfølgelig

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at du har fått de opplysningene. Jeg tviler mer på om opplysningene er riktige. Skal de være det må det ha skjedd en kraftig innskjerping i regelverket uten at det er blitt opplyst noe videre om. Vil f.eks tro at NJFF ville vært en instans som visste dette.

I revejaktheftet til njff står det klart at mat kjøpt i dagligvare kan bruke som reveåte, det må vel da også gjelde feller ettersom åtejakt utgjør adskillig større mengder.

Når det gjelder bruk av husdyr fra egen går står det jeg skrev ovenfor klart i forskrift om animalske biprodukter. dvs at du kan bruke f.eks. slakteavfall av sau som åte på den bruksenheten sauen kommer fra.

Ut over dette finner jeg ingenting på mattilsynet sine nettsider eller på lovdata ved å søke på stikkord som åte og jakt.

 

Tror vi bør sjekke opp dette nærmere. Hvis dette stemmer vil det i praksis innebære et forbud mot revefangst for mange ettersom ikke alle har tilgang til vilt. Inntil videre tipper jeg en eller annen hos mattilsynet har tolket regelverket på sin egen måte.

 

Hvis det som hevdes stemmer burde en logisk konsekvens være et totalforbud mot all kasting av kjøttprodukter kjøpt på butikk. Det kan jo spre smitte hvis det blir spist av et dyr på søppelplassen!

Link to comment
Share on other sites

med handa på hjartet.

I mars hadde jeg årlig kontroll før lamming av mattilsynet, alt ok bortsett fra at dei hadde kikket innom en av mine revebåser og da fikk jeg faktisk hakeslepp.

Gleda av å lage ei skikkelig safti åte forsvann jammen fort frå mi side.

Reven og andre herjar i saue flokkene og vil da vel automatisk spre smitte på samme måte som mår/røyskatt tar egg og fugler, så vil der da vere en ukontrolert fare for scrape som dei er redde for og fugle influensaen som kommer med trekk fuglene som skal hekke her,,,(dei må godt styre seg og vi som egentlig vil redusere faren for akkurat det eg har nevnt dei blir pålagde alt mulig merkelig byråkrati som tar gleda frå alle og en hver)

Ho svarte med at der var kommet nye retningslinjer ved årskiftet og eg vart :twisted: og svarte med, hvordan kan eg vera oppdatert når Dere ikkje kan klare å innformere meg og resten av norge som er opptatt av predator jakt.

Jo det kommer på nett seinare, Jeg har enno IKKJE funnet nokon nye endringar frå i fjor.

 

2 personer frå mattilsynet og 1 frå dyrevernet kunne stadfeste nye retningslinjer frå 2011, hvor er dei?

 

Heldigvis satt eg og pelset mår så eg tok 4 stk å slengte i fryser samt nokre rever som eg skal bruke som åte om ikkje så lenge i båsene

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til njff og ba dem sjekke opp om det er nye regler. Er dette reglene for fangst gjelder disse ganske sikkert også åtejakt og der er behover for åte adskillig større og problemene vil dermed også bli større med tanke på å skaffe åte.

 

Har det forresten vært noen sykdomsutbrudd på husdyr lokalt, slik at det kan være en grunn?

 

 

Feller og dye: Litt rust går greit, masse rust er ikke greit.

Link to comment
Share on other sites

Se veileder til utøvelsesforskriften feks på www.dirnat.no:

Mattilsynet har tolket lov om animalske biprodukter slik:

X MIndre deler av selvdøde dyr, avlivede dur og slakteavfall fra gård, som ikke er eller kan mistenkes for å være infisert med smittsom sykkdom, kan etter melding til Mattilsynet brukes som åte på driftsenheten i forbindelse med åtejakt på ville dyr der kjøttet ikke er beregnet på konsum.

X Felt eller avlivet vilt som er friskt , er ikke regulert av regelverket og kan fritt brukes til åte. Dersom viltet mistenkes for, eller er angrepet av sykdom som kan overføres til dyr eller mennesker er det forbudt å bruke til åte

X Bruk av konsumkjøtt er ikke regulert av regelverket og er derfor tillatt uten begrensninger.

 

Om dette er tolket annerledes de siste dagene må nesten Mattilsynet videreformidle det. Jeg har ikke funnet noe.

 

Men spørsmålet mitt var egentlig om det er tull å ikke dye CB-feller som har stått ute i kasser et snaut år og har litt overflaterust.

Link to comment
Share on other sites

da kom det pakke fra langvind i posten med 10 stk conibear og litt div stæsj..:) hjem i garagen og åpne og prøve spenne ei felle for å se litt hvordan de er å bruke.. fungerte greit det. litt teknikk med tiden så blir det bra.. gikk greit med spenn tanga som fulgte med.. nå er det bare å dye de og bygge noen kasser tenkte å lage kasser til 5 og sette 5 uten. men må jeg koke de eller noe før dying eller er det bare og blande med bensin og dyppe de i..??

Link to comment
Share on other sites

Har hørt av en erfaren fangstmann at ekorn er det BESTE en kan ha i fella, de bør du spare til sesongen er i gang.. Vi prøvde et ekorn i sommer, og hadde viltkamera på.. forsvant med en gang, samme dag.:)

 

Vi vurdere og sette ut musefeller i skogen og bruke mus til åte, noen som har trua? :winke1:

 

Marcus

 

I så fall går du fort tom for agn. I DN sitt forslag til nye jaktforskrifter i perioden 2012-2017 er ekorn foreslått freda.

Link to comment
Share on other sites

da var 10 stk conibear feller dyet og hengt til tørk.. litt kasse produksjon nå til conibear fellene og noen rotte feller så er mann klar til å prøve på mår og røyskatt.. 8) tenkte å blande litt flytende honning og sabel oil på ei lita sprute flakse og spraye litt i kassene og på de når jeg henger de ut.. noen som har tanker om det..hvordan legger jeg ut bilder her..?

Link to comment
Share on other sites

Fikk handlet inn melasse fra FK-butikken idag som skal benyttes til innforing. 35 kg bør vel holde en stund. 4 av 14 belisle-kasser er satt ut, 2 til blir satt ut i morgen. Blir vel en kombinasjon av belisle, syning, kania og haugen som skal brukes, 24 totalt. Tror det blir bra, gleder meg veldig ihvertfall.

 

Noen som har noen tanker angående lukstoff for kommende sesong? Sjøl vurderer jeg å teste ut Halseth's Alaskan Sable Oil og O'Gorman's Mountain Marten Call Lure fra fntpost.

Link to comment
Share on other sites

var og satte ut 4 nye feller ala haugen mår i helga, der er kommet push utløser og stort musesikkert åtekammer på den.

Dette er en prototype som skal utprøves i denne sesong, slag krafta er litt kraftiger enn på haugen og litt lik syning i utsjånad.

Åte kammeret blir testa for innforing og fella blir spent opp når det blir lov å fangste.

Dere skal få sjå den og andre lovlige nye feller i bruk i vinter.

satser på og få fella i salg når den er klar for markedet i 2012

Link to comment
Share on other sites

En predator har fått seg en høne og det blir spennande å sjå hvem det er, om en god måneds tid får du svaret.

Jeg fikk stjålet nesten 50 kg tørrfisk for litt sida men fant dei i en steinur ikkje så langt vekk, tok så fisken til bake og hengte den fint på plass pluss et mms viltkamera.

Andre natta fikk jeg eine mms en etter den andre og eg var jo trygg på hva som på gjekk,neste dag ved 10 tida sjekket eg mobilen og såg at der var 2 mårer på ferde og det såg veldig kjekkt ut det som da på gjekk nede ved naustet.

Måren var litt glupere enn eg trudde for no har eg ikkje meir tørrfisk, den er vekk

Skal vente litt til skinna har god kvalitet i des :lol:

Link to comment
Share on other sites

Haha! Fikk en tlf i går om en som hadde fått slikkesteinene sine tygd opp og fått dem "bortført" av den han trodde kunne være mår... Så saltet glir ned det også skjønner jeg.

 

PS. Ang pels så er det ikek mange villkatter jeg har sett med en utmerket pels, men de jeg ser går i fjøra og spiser slakteavfall fra et lokalt lakserøykeri har tykk og glinsende pels. Kanskje en ide for å få bedre priser på skinnauksjonen?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er pelskvaliteten på måren ved dato for fangststart 1. november. Er vinterpelsen fullt utviklet? Kommer kanskje an på hvor en bor?

Er det noen som har erfaring med dette?

Synd å fange måren før kvaliteten på skinna er god nok.

 

Begynte ikke med mårfangst før i jan 2011 så jeg har ingen erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

satser på å slå rekorden fra forrige sesong! men kan bli vanskelig å få meir en 13 mår :roll: min erfaring er å satse på nåken gode plasser, hjelper ikkje å setta ut 20 feller vist kun 10 av fellene fanger mår. håper dessuten på flere hunnmår denne sesongen, av de 13 eg tok sist var kun 5 hunnnmår... ang. pelskvalitet så har eg ikkje tenkt så mykje over det sia eg bruker måren som reveåte eller berre kaster den, fangster rett å slett for å få ner antallet.

Link to comment
Share on other sites

var og satte ut 4 nye feller ala haugen mår i helga, der er kommet push utløser og stort musesikkert åtekammer på den.

Dette er en prototype som skal utprøves i denne sesong, slag krafta er litt kraftiger enn på haugen og litt lik syning i utsjånad.

Åte kammeret blir testa for innforing og fella blir spent opp når det blir lov å fangste.

Dere skal få sjå den og andre lovlige nye feller i bruk i vinter.

satser på og få fella i salg når den er klar for markedet i 2012

 

har du ikke nogle billeder af fella så vi kan se den ???

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

da er en prøve kasse med åte kammer bygget av reste deler fra garagen.. ble bra men prøvde en felle i og når den klapper igjen så spenner ene fjæra seg i slissa.. men den detter vell ut med mår i..:) komme meg på saga i morra og hente noe hon ved å lage billige og naturlige kasser av..:) men et spørsmål ang conibear fellene.. på avtrekket er det 3 hakk hvem hakk bruker man og hva er forskjellen..???? 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...