Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg filte ikke i bunnen men på kanten slik at det blir en litt mere rundere kant, litt vanskelig å forklare.

Bare pass på å ikke fil for mye, ta litt og litt og prøv å spenn fella, bruke litt avispapis får å dytte avtrekkern, hvis det er mye dødgang og at du kjenner at du må bruke litt krefter får å få den til å gå av så må det files mere.

Det skal være sånn at det er bare så vidt du er borti så går den av, men hvor følsom du vil ha den er litt smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Hei Billy

Fellene som er satt ut skal dokke få sjå men om det viser seg at dei ikkje dreper skikkelig pga. feilslag eller eg er misfornøgd med hvordan fjøra treffer dyret over nakke, så er det ingenting å vise

Har testa og målt i fleire dagar for å vere sikker på at dyret ikkje skal lide, her er masse mår men eg vil ikkje leike meg fram til resultater om du forstår

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Billy

Fellene som er satt ut skal dokke få sjå men om det viser seg at dei ikkje dreper skikkelig pga. feilslag eller eg er misfornøgd med hvordan fjøra treffer dyret over nakke, så er det ingenting å vise

Har testa og målt i fleire dagar for å vere sikker på at dyret ikkje skal lide, her er masse mår men eg vil ikkje leike meg fram til resultater om du forstår

 

det er helt ok

 

men du må da endelig vise fellene når du har fået rettet fejlen :wink:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

NVI-4

Ser at du har laga en kjempe god flott løsning på kassa di, jeg vil gi deg nokre gode tips som du skal tenke på.

Jeg har prøvd å kommentere en annen som har laget felle og han vart dritt sur,,det er ikkje min hensikt.

sånn som vist på bilde,,lag lokket litt breidare på 3 sider uten hull i toppen men bor mange små hull i sidene sånn at der ikkje kommer vann i åte kammeret men stadig vekk kan spre lukt igjennom sidene på topp.

på skrå stokk kan du bruke den du har laget,,,kansje skal øverste planke forlenges 3-5cm og sett toppen i under overhenget, det er ikkje så enkelt å få til en kasse som funker i alle stillinger men det er mulig.

håper at du ser hva jeg vil frem til

Link to comment
Share on other sites

3 året med mårfangst for min del :D Setter meg alltid for høge mål før sesongen og klarer ikkje fange meir enn ca 1/3 av det eg trur eg kan fange :P

 

I år derimot har eg begynt og fore kasser for vel 1.måned sia, fått ut 6 kasser :)

 

Planen min for i år er og få inn mest mulig mår til kassene før sesongen starter.

Alle kassene er satt i det jaktterrenget huset mit ligger i ca 21 tusen mål....

Vrakhonning skal eg hente hos ein birøkter i måra mellom 15-20 kg :D

Når eg har fanget ein del mår i det terrenget som ligger nærmest altså etter julefredningen ca Har eg eit par andre aktuelle områder som eg skal sette mårfeller i.. Satser på ein god sesong med fleir mår fanget i år enn 2 andre åra til sammen ;)

 

Prøver meg forsiktig med eit mål på 10 stk mår i år.. Ut i fra erfaringen og det at eg har begynt og fore allerede skal dette målet være realistisk :D

Lykke til Alle fangstmenn!

Link to comment
Share on other sites

her tas alle tips og kommentarer med et stort smil.. er vell sånn vi utvikler gode og dårlige ideer og løsninger gjennom diskusjon og erfaring.

tenkte på det med lokket jeg og er nok ikke dumt som du sier å lage det større en kassen på sidene og foran og lage lufte hullene på siden av åte kammeret.. ut og teste litt mer.. lærte fort at det er best med hengsling på siden når kassa henger i treet.. :lol: tanken med åte kammeret som bare er laget av billig netting er å hive i noen spiseskjeer med honning og en bommulsdott med litt sabel oil.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kjempe gøy å eksperimentere seg frem til gode resultat,,,,eit flott tips til,,,Når måren kjem gående opp mot kassa så skal den sjå at inne i kassa er der eit åte som virker fristande som han kan sette tennene i.

kan godt feste eit rypehaud el.lign i dei hola til åte kammeret, om musa spiser opp det åtet så er du garantert på at fella virker uansett.

Eg har ute over 20 forplasser no og var ute i dag for å sjekke at alt var i orden med dei, blei fly f,,,,,,,, for eg puttet en q-tips i munnen rett fra ei flaske med anis olje, det smaker heilt bort i natta og svir frykteli

Link to comment
Share on other sites

godag godtfolk!! :D

Det er bare en ting å si, gleder meg som bare f***!!!

menne er det noen her som kan si meg hvilket luktestoff som er best? lurest å kjøpe?? og litt diverse om luktestoff til mår :D

skal handle inn litt til sesongen nå!! har begynt og lage meg kasser også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikkje heilt dei killerB kassene og slagsider av hjort med litt honning på at musa ikkje klarer å spise slagsidene opp heller, hørest ut som at kassene ikkje er så muse sikre likevel siden dei ikkje klarer å spise opp alt eller :?:

KillerB kassa skal vere musesikker men selger skriver plutselig at musa spiser av åte i kassene :?:

Link to comment
Share on other sites

Har laget med noen kasser som skal stå loddrett på stammen...

 

Gjør det noe om kassen er råtten med litt muggel på?

 

Og hvor får man kjøpt sånn fin stånetting som er musesikkert?

 

Kasser med naturlig mugg og preging av elde, er ingen problem. Hvis du sliter med mus via inngangshullet i kassa, kan du heve fronten ved å legge en tørrkvist under kassa der inngangen befinner seg. Mus greier sjeldent å hoppe fra en loddrett stamme og inn i fella hvis fronten er hevet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikkje heilt dei killerB kassene og slagsider av hjort med litt honning på at musa ikkje klarer å spise slagsidene opp heller, hørest ut som at kassene ikkje er så muse sikre likevel siden dei ikkje klarer å spise opp alt eller :?:

KillerB kassa skal vere musesikker men selger skriver plutselig at musa spiser av åte i kassene :?:

 

Hehe... ;)

De gangene musa har spist av åtet har faktisk vært i syningfella eller andre oppsett. Om jeg har formulert det annerledes beklager jeg virkelig det...

 

KillerB kassene er "musesikre". Dette avhenger jo av hvor/hvem som setter dem opp/. Grunnen til at jeg sier de er musesikre er at åtehull/feste er i forkant av av boksen som er laget av blikk og som musa ikke kommer seg opp eller klarer å strekke seg til fra en trestamme. Fester du ei heil gammelhøne inni der får nok musa gnagd litt på den ja...

 

Angående hjortekjøttet så er det noe jeg ved en tilfeldighet har merket at måren liker noe j.... godt. Ved bruk av tørkede slagsider, fetthinner og generelt tørre kjøttbiter som jeg har prøvd av hjort så vil (spesielt om du bruker andre feller enn kassa med KillerB) ikke musa klare å gnage opp dette like fort som andre vanlige typer åter som en rypevinger e.l. om den får tak i det.

 

Håper dette ble litt klarere for deg nå.... ;)

 

Ellers så kan du bare sende meg en mail på post@fangstmann.no om du lurer på mere om desse kassene. :)

Link to comment
Share on other sites

Gikk på en mår nå i elgjakta. Den hoppet ut av buska 3 meter foran meg :smile:

 

Har 3 feller fra før, en Belisle 160 og to 120. 160'n kjøpte jeg ferdig dyet, men den har begynt å ruste litt nå etter en sesong ute. 120 feller har ikke blitt dyet før og heller aldri vært ute. Tenkte jeg skulle kjøpe litt flere feller så jeg kan lage ei "fangst-rute"..

 

Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal dye fellene? Har aldri gjort det. Kan noen gi en oppskrift?

Trenger jeg i det heletatt å dye 160'n? Eller bør jeg det med tanke på at den er litt rusten.

 

Lurte på å kjøpe denne her:

http://www.fangstmann.no/ds_product_info.php/products_id/232

Link to comment
Share on other sites

vært ute på skauen en tur i dag og begynt å sette ut en ny trappline. fått ut 4 stk conibear feller monter på skråstokk med honning og rosiner som åte.. venter med sabel oil til jeg spenner de opp når jakta begyner. blir spennede dette her 8)

 

felle 1 er i en stor steinrøys i slutten av gammel skog rett ved et lite vann trur lukta av åte sprer seg godt i røysa med trekken og litt hjelp av vannet og bekken som sprer det nedover dalen. 8)

302nq8j.jpg

 

ivv5g7.jpg

 

felle 2 i andre enden av stein røysa ca 1,2 km

 

2qxywt0.jpg

 

felle 3 og 4 langs et bekkedrag ca 3 km fra 1 og 2 ca 800 meter mellom 3 og 4

2nghpoi.jpg

 

34yqq6g.jpg

 

og viss noen lurer siden fellene er spent opp på noen bilder. så er det bare for å sjekke monteringa. de er spent ned og festet på plassen i påvente av jakt start. kunn innforing og tilvenning enda.. 8)

Link to comment
Share on other sites

35 kr stykket hos langvind, 19 kr stykket hos fangstmann. Skjønner ikke hvorfor dere gidder å kjøpe overprisa saker hos langvind?

Samme med conibearfeller også. Både fangstmann og jaktfall er mye billigere, og servicen er etter min erfaring minst like god.

Link to comment
Share on other sites

Mulig å prute litt altså. Skulle forresten bare mangle med de prisene han opererer med på nettsida!

 

 

nix cabriolix:Ser dere har tatt inn rund bodygripper. Hvordan er fjærene og slagkrafta på disse? Har sett at slike har blitt omtalt som alt for svake her tidligere. Finnes kanskje flere typer av disse også?

 

http://fangstmann.no/ds_product_info.php/products_id/295

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...