Jump to content

Billig hagleamunisjon!?!


Thequietplace

Recommended Posts

Er det noen som vet om billig hagleammunisjon som dreper?

Den skal brukes til gås og skarv

Syns det er usannsynlig dyre priser, må jo nesten ha en egen fulltidsjobb for å støtte forbruket dersom man skal skyte litt fugl :forvirra:

 

Vurderer å bare drite i hele greia og kvitte meg med haglaKlippet bort litt. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Gås og skarv er relativ hardskutte fugler som krever ammo med god drepeevne, desverre fins det

ikke noen billige patroner som jeg ville tat i bruk på gåsa iallefal. Vis man skyter skarv i flukt kan stål

med høy hastighet være greit om man passer holdene lit, stål på gås er jeg veldig skeptisk til, da må

man isåfall begrense holdene mye i forhold til om man bruker wingmaster hd eller xtended range hd.

Jeg bruker de to sistnevnte til gåsejakta, dyrt som barre d, men etter min mening det beste som er

få tak i til gåsejakt, faktisk syns jeg de er bedre en det blyet var også.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig kvalitetsammo så mye dyrere nå enn før? Fant ei pakke med Rothwile 12/70 semimagnum her og prisen var 92kr for 10 patroner. Pakka må være over 10 år gammel. Med inflasjon og økt kjøpekraft burde vel det tilsi 20kr/skudd i dag.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp stålammo, den er kjempebillig!

 

Så får duy med deg en kamerat mens du skadesky... ehh, skyter på skarv og gås på under 25 meters hold. Send opptakene til DN og rop hurra for mindre blyforgifning i sjøen :D

 

I mine øyne skal DN få tråkke i sin egen mannsjit. Sier de det er forbudt med bly - ok, jeg skal bruke det billigste alternativet. Jeg skal trene mer enn før med hagla, bare så jeg er helt sikker på at skadeskytingsprosenten ikke øker på grunn av talentløs skyting.

 

Og til Rufus: Ja, det er MYE dyrere. over grensen betaler jeg fremdeles 90 svenske kroner for 10 rotweil semimagnum. Svenske kroner.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en velger stålammo med bra hastighet er det ikkje snakk om mer skadeskyting under 30 meter. men resultatet visst det blir skadeskyting er en stygg sak.

Bare for å oppklare det så er eg imot blyhaglforbudet minst like mykje som andre, men må finne alternativ frem til bly blir lovlig igjen.

når me føsrst er inne på saken bly, VG la ut en protestliste mot blyhaglforbud før vedtaket, antall underskrifter - vel 600 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bly saken er jeg enig i at det er tull, men uansett har det lenge vært forbud mot

bly i våtmarksområder vor gåsejakt foregår og blir bly gjenninført så tror jeg fortsat det blir forbud mot bly

i våtmarksområder. Hadde wingmaster hd og winchester xtended vært billigere ville jeg ikke hat spesielt mye

og klage over må jeg erlig innrøme.

Link to comment
Share on other sites

Gås og skarv er relativ hardskutte fugler som krever ammo med god drepeevne, desverre fins det

ikke noen billige patroner som jeg ville tat i bruk på gåsa iallefal. Vis man skyter skarv i flukt kan stål

med høy hastighet være greit om man passer holdene lit, stål på gås er jeg veldig skeptisk til, da må

man isåfall begrense holdene mye i forhold til om man bruker wingmaster hd eller xtended range hd.

Jeg bruker de to sistnevnte til gåsejakta, dyrt som barre d, men etter min mening det beste som er

få tak i til gåsejakt, faktisk syns jeg de er bedre en det blyet var også.

Hva om jeg bruker stål med stor halgstørrelse da? Vil ikke det ha noe å si for drepeevnen?

Link to comment
Share on other sites

Mange stålpatroner har i dag nok fart til å legge ned viltet det som er det største problemet er at stålhaglene ikkje derformerer seg,dei blåser rett igjennom og det går en stund før fuglen blør ihjel visst ikkje hundre prosent treff i nervesystem.

Ser med den ammoen eg bruker så går mesteparten av hagla rett igjennom,der kommer Black Cloud inn der det er lagt inn endel hagl med en ring så dei hagla vingler inn i fuglen og river opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis skjøt 200 gjess forrige sesong og neste alle falt for stålammo.

Jeg brukte Clever Mirage 12/76 i BB. Overranskende bra resultat!

Men Federal Black Cloud i 2-BB er også en bra patron!

 

Bly funker selvfølgelig bedre, men det var jo billig ammo du spurte etter og ikke en blydebatt. (Som vi alle er enige om)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis skjøt 200 gjess forrige sesong og neste alle falt for stålammo.

Jeg brukte Clever Mirage 12/76 i BB. Overranskende bra resultat!

Men Federal Black Cloud i 2-BB er også en bra patron!

 

Bly funker selvfølgelig bedre, men det var jo billig ammo du spurte etter og ikke en blydebatt. (Som vi alle er enige om)

Høres bra ut, tror jeg satser på noe i den dur ;)

Link to comment
Share on other sites

@tool.: Den gode drepevnen som blyhagel (og HD hagel) besitter, er deres höge egenvekt/densitet og dermed evnen til å både behålle fart og dermed gi god penetrasjon i viltet.--"deformasjon", som du sier, har ingenting med saken å gjöre. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Saga stål fra xxl dreper effektivt alt av småvilt så lenge man ikke skyter på for lange hold. Hvis ei gås overlever på 25 meter med denne patronen er det skytteren det står på.

 

Skal selvfølgelig ikke garantere at den går like bra i alle hagler, men av de jeg har prøvet har det faktisk ikke vært noen forskjell.

 

Har jaktet MYE i flere år på varierte arter, og kan faktisk ikke helt forstå nedslaktingen av stålhaglenes drepeevne, virker som alle helt har glemt at det fantes mange dårlige blypatroner også....

 

Til lange hold og våre mest hardskutte vilt er wingmaster mitt valg.

 

Rikosjettfaren er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

"Rikosjettfaren er en annen diskusjon"

 

Det er det sikkert!

 

Men faren for min del - er gjerne at stål i kjeften - kan gi større skader enn bly.

 

Hvis man ikke er altfor "andsulten" - kan man kanskje få " et lite forvarsel " med blyet - slik at man ikke ødelegger tannen - eller flere - helt.

 

Drepeevnen - vil jeg helt klart karakterisere som mye dårligere enn bly.

 

Å skyte en lerdue på 30 m - kan ikke sammenlignes med fugleskyting.

En lerdue går i knas med stål , mens gåsa/anda ikke har samme "evne til å gi seg".

 

Rype på tidligjakta - går i kanvasen så det suser.

Men gjør fjellrypa det - utpå høsten?

Link to comment
Share on other sites

Brukte den på rypa i vinter å de jeg traff gikk nå i bakken, så den burde nok holde på kråka nå.

 

- Det som gjør meg litt skeptisk til denne patronen er at den river med seg en del av bretten når du skyter. Vet ikke om det har med at det var rundt 10 minus de fleste dagene å gjøre eller, men manglet hvertfall en bit av tomhylsa på nesten alle skuddene.

 

Flere som har erfart dette? Har det noe å si?

Link to comment
Share on other sites

"Rikosjettfaren er en annen diskusjon"

 

Det er det sikkert!

 

Men faren for min del - er gjerne at stål i kjeften - kan gi større skader enn bly.

 

Hvis man ikke er altfor "andsulten" - kan man kanskje få " et lite forvarsel " med blyet - slik at man ikke ødelegger tannen - eller flere - helt.

 

Drepeevnen - vil jeg helt klart karakterisere som mye dårligere enn bly.

 

Å skyte en lerdue på 30 m - kan ikke sammenlignes med fugleskyting.

En lerdue går i knas med stål , mens gåsa/anda ikke har samme "evne til å gi seg".

 

Rype på tidligjakta - går i kanvasen så det suser.

Men gjør fjellrypa det - utpå høsten?

 

Kjøper alle argumentene dine bortsett fra at drepeevnen er dårligere, men da snakker jeg om småvilt og ikke større vilt som rådyr, bever og rev etc.

Hvis man har en god stålpatron så har den riktignok endel dårligere inntrenging enn bly, men bonusen kommer i form av mange flere hagl (jeg går ikke ned i haglstørrelsen på stål som det anbefales) inntrengningen er også mer enn bra nok på alt småvilt, og ja fjellryper i vinterdrakt, da snakker vi om forsvarlige haglhold opp til 35 meter (på gjess og skarv noe kortere) For de som ønsker å strekke holdene lengre enn dette er stål selvfølgelig ikke noe bra alternativ.

 

Har ingen problemer med å forstå at folk ikke vil jakte med stål, men de som kommer hjem fra rypejakt og sier at stål ikke dreper, synes jeg trene mer på skyting eller avstandsbedømmelse. (så sant det er en GOD stålpatron de bruker)

 

Skal sies at du sikkert finner flere jegere jegere som er enig med deg enn meg Shadob, men jeg mener selv at jeg har testet det såpass grundig i både praksis og trening at jeg kommer til å stå på mitt, så får vi heller være uenige :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei.

 

jeg bruker federal black cloud 2 us og BB. knall fornøyd. brukt på ender, skogsfugl og revjakt, alt har falt rett ned så si ;)

 

skal gå over til remington hyper sonic steel i år og prøve den og se om jeg blir mer fornøyd med den.

 

kjøp black cloud da dem er billige og bra :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til black cloud etter å ha prøvd uttallige forskjellige andre patroner, remington wingmaster, eley alphamax etc etc...

 

wingmaster er en fin patron, men jeg er ikke interessert i å betale 50 kr for et skudd når gåsa ramler like godt med black cloud.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Black cloud går ikke bra i min hagle..

 

Federal har en serie med hardt ladet haglepatroner. Benytter denne med meget godt resultat, så det er mitt valg på sjøen. Skyer ikke i steinura... ;-)

Billig.. Rundt 3,50 pr patron i 12/76.

2, 3 og BB er brukt på ærfugl, skarv, stokkand og gås.

Link to comment
Share on other sites

Dra til sverige å driv med skytetrening. billig ammo.. man får dra til utlandet... og man kan øke treningsvolumet + at det "farlige" blyet blir liggende i sverige inntil myndighetene innser at blyforbudet er helt tåpelig. Du kan legge ei blyplate og ei kobberplate i bredd på plenen og la de ligge der i 10 år... kobberplata er borte mens blyplata ligger der like hel... huff hvor farlig bly er.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...