Jump to content

Aldersgrense for kjøp av ammunisjon


Thequietplace

Recommended Posts

Da følger ikke de i kassa reglene. Man må jo vise legitimasjon sammen med våpenkort, for å vise at det faktisk er DU som som eier våpenet.

 

Man får nok kjøpe ammunisjon bare man har våpenkort, uavhengig om man er 16 eller 18 år. Man viser jo ikke legitimasjon for å sjekke om du er over 18, men viser den for å forsikre seg om at det er du som eier våpenet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er visst kommet noen innskjerpinger på dette nå. For ei drøy uke siden var jeg på jobb, og sendte avgårde mamma med våpenkortet for å handle ammo til meg på XXL. Fikk da beskjed om at dette hadde hun egentlig ikke lov til, men siden jeg var registrert kunde der fra før gikk det greit den ene gangen. Politiet har visst blitt strengere på sånt, sa de.

Link to comment
Share on other sites

Er visst kommet noen innskjerpinger på dette nå. For ei drøy uke siden var jeg på jobb, og sendte avgårde mamma med våpenkortet for å handle ammo til meg på XXL. Fikk da beskjed om at dette hadde hun egentlig ikke lov til, men siden jeg var registrert kunde der fra før gikk det greit den ene gangen. Politiet har visst blitt strengere på sånt, sa de.

 

 

Dette er regler som har vært lenge. Du må faktisk strengt tatt ha med underskrift av våpenets eier, der det står at ....(Per)........ har lov til å kjøpe ammunisjon for han/hun osv.

Link to comment
Share on other sites

man SKAL u-oppfordret vise frem våpenkort og legitimasjon ved kjøp av: kuler, krutt, tennhetter og patroner.

på villmarksbutikken på jessheim, er de nøye og flinke på det, selv kjenner jeg de fleste som jobber i våpenavdelingen, så trenger ikke vise leg lenger, men har ingenting i mot det heller.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson, då er det akkurat slik eg trudde: For å kunne kjøpe ammunisjon og skyte med eldre, uregistrerte hagler (som er fullt lovleg å eige), er det i praksis eit krav om at du skal jakte/vere jeger. Eit slikt krav er elles ikkje knytt til noko anna våpentype, så sant du har eit gyldig våpenkort, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Du måtte vel være jeger den gang for å kjøpe våpen. Har du løst jegerprøveavgift i de siste åra før krav til jegerprøven kom, kan du finne deg i jegerregisteret på fødsels og personnummer. Du må ha bevis for at du er innført i jegerregisteret, normalt jegeravgiftskort, men er mulig DN kan ordne annen dokumentasjon?

Link to comment
Share on other sites

En får også handlet hagleammo til dslike lovlig ureg. hagler ved å vise hvilket som helst annet eget våpenkort

 

"Innehaver av gyldig våpenkort kan således ved å fremvise dette sammen med legitimasjon

erverve ammunisjon direkte fra forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve

ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 må det fremvises

våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort."

Link to comment
Share on other sites

Da følger ikke de i kassa reglene. Man må jo vise legitimasjon sammen med våpenkort, for å vise at det faktisk er DU som som eier våpenet.

 

Man får nok kjøpe ammunisjon bare man har våpenkort, uavhengig om man er 16 eller 18 år. Man viser jo ikke legitimasjon for å sjekke om du er over 18, men viser den for å forsikre seg om at det er du som eier våpenet :winke1:

Eller at det faktisk er du som lovlig har fått låne våpenet (i tilfelle at en handler amo til lånt våpen).

Link to comment
Share on other sites

Leste litt lenger opp her at hvis man har med en annens våpenkort, og hans/ hennes godkjennelse og underskrift på papir, så kan man kjøpe ammo for han/henne ?

 

Hvis dette stemmer er dette supert.! Har en kompis som bor et godt stykke unna nærmeste våpenforhandler, og har flere ganger spurt om jeg kan ta med kortet hans og kjøpe litt ammo for ham og ta med neste gang jeg kommer på besøk men har alltid sagt at jeg ikke tror det går... det er snakk om 22lr og våpenet er en CZ 452..

(hvis det har noe å si da..)

Link to comment
Share on other sites

man SKAL u-oppfordret vise frem våpenkort og legitimasjon ved kjøp av: kuler, krutt, tennhetter og patroner.

på villmarksbutikken på jessheim, er de nøye og flinke på det, selv kjenner jeg de fleste som jobber i våpenavdelingen, så trenger ikke vise leg lenger, men har ingenting i mot det heller.

Den kan du stryke... ellers er det maaaaange nettbutikker som driver ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

@Xprez:

Det er nettopp det de gjør.

.

"]§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

 

I følge våpenloven er kuler å annse som ammunisjon og dermed er det kun lov å selge mot fremvist våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

når jeg kjøper ferdigrulla ammo så blir jo den skrevet opp med antall og med våpenkortnr mitt. er det lik krav da til å registrere kuler eller er det kun det at en skal forevise våpenkort? de ganger jeg har kjøpt kuler ,krutt og tennhetter så har det vært på steder der de vet jeg har våpen i det kaliberet som jeg kjøper for. men har tenkt på om det burde ha vært loggført noe sted. sånn for å få alt papirmessig rett.

Link to comment
Share on other sites

man SKAL u-oppfordret vise frem våpenkort og legitimasjon ved kjøp av: kuler, krutt, tennhetter og patroner.

på villmarksbutikken på jessheim, er de nøye og flinke på det, selv kjenner jeg de fleste som jobber i våpenavdelingen, så trenger ikke vise leg lenger, men har ingenting i mot det heller.

Den kan du stryke... ellers er det maaaaange nettbutikker som driver ulovlig.

 

Les våpenloven før du angriper meg på det.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for OT men syntes det var unødvendig å starte en ny tråd pga. dette :|

Jeg lurte på et par ting ang. hagleammo...

Når det står pris i dette tilfelle ( http://www.gsport.no/produkt/651064%28BC_6%29/mirage-tinzinc-haglepatron---nr-5/ ) 59 kr... også står det litt lengre ned på siden:"10 stk patroner i pakken" Betyr det da at en pakke emd 10 patroner koster 59 kroner? og gjelder dette også vis du kjøper feks. 10 pakker med ammo... eller blir det billigere eller dyrere da? eller samma prisen?

 

Også lurte jeg på en ting til : hva slags ammo brukes til lerduer og hva slags brukes til jakt? kan jakt ammo brukes til lerduer og omvendt? jeg har hørt at man skal bruke stål hagl på lerduer, men hos noen nettbutikker så står det : "egner seg best til rype/duejakt" Osv. på stålammo.... så har ikke helt skjønt dette :S

Link to comment
Share on other sites

Antar at prisen er 59 kr pr patron og jeg tror ikke du vil kaste bort så mye penger på å skyte på lerduer :lol:

Til lerdueskyting bruker vi patroner til ca 1 kr stk, de har små stålhagl 24 gram til sammen som ikke egner seg til jakt.

Til jaktbruk har man mye mere og større haggel i patronen, det kan være mange typer materialer i en jaktpatron, f.eks stål bismudt/wismudt tinn++ :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

59 kroner pr patron virker ikke veldig sannsynlig (men sikkert ikke umulig, åssen patron?) og det er antageligvis 5,90 pr. patron. Om du får kvantumsrabatt (billigere priser pr. patron ved kjøp av større mengde) er opp til butikken.

Man kan bruke jaktpatroner og leirduepatroner om hverandre så mye man vil, men det vil som oftest ikke anbefales da patronene er laget til hvert sitt bruk.

 

edit: Træig.

Link to comment
Share on other sites

59 kroner pr patron virker ikke veldig sannsynlig (men sikkert ikke umulig, åssen patron?)

 

denne patronen her: http://www.gsport.no/produkt/651064%28BC_6%29/mirage-tinzinc-haglepatron---nr-5/

Syntes ærlig talt, det var no så inni gampeR**va dyrt for EN patron !!!! Det kan vel ikke stemme det vel? Men 1 krone var ikke så ille for leirdueammo. Men jeg har ALDRI funnet hagleammo som koster mindre en 50 rkoner i en nettbutikk. Noen forslag/lenker?

Link to comment
Share on other sites

Det er 59 kr for 10 stk i den du linker til, det er jeg rimelig sikker på. Er noe lignende som selges ved skytterbanen her.

 

Hvis du har tenkt å skyte på leirduer på en skytterbane, så er det mulig at skytterlaget har utsalg av ammunisjon. Disse gir ofte ganske god pris :)

Selv kjøper jeg min leirdueammo på min lokale skytterbane, til 1,60 kr pr stk. Synes det virker som en ganske god pris.

Link to comment
Share on other sites

Der er det nok pr. pakke. Sink er et relativt dårlig og billig materiale til jakt. Grunnen til at de skriver dette passer til rype er at rype er en fugl som ikke tåler mye før den går i bakken + størrelsen på haglene til rype virker ok.

Fordelen med sink på rype er at det et mykt materiale og ikke rikosjerer like bra.

Ulempen med sink er at materialet har lav egenvekt og er giftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...