Jump to content

Barnes TSX og TTSX gode alloruond kuler?


ersa

Recommended Posts

leste en sak i den nyeste utgaven av jeger nå her en dag. Der ble det påstott at Barnes TSX og TTSX var noen av verdens beste jakt kuler.

Så jeg lurte på om det er noen her inne som har erfaring med dise kulene og hvordan de er til foreksempel rådyr og elg i kaliber 308?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet den (TSX) litt på elg og villsvin. Det har fungert veldig bra også på fjorårs gris. Korte fluktstrekninger og pene slakt. 200 grs 8mm @ 890m/s. Syns det virker snodig om den skal begynne og oppføre seg som en helmantel i rådyr, vil tro det er et engangstilfelle hvor hullet i TSX'n er blitt tett. Det skal ikke skje med TTSX. Jeg hadde ikke vært bekymmret for å bruke den på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

i 300 winmag sier folk at den blir for hard til rådyr så den blir som helmantel

 

Dette sliter jeg litt med å forstå i så fall. Det er jo samme kula som brukes i .308 win. og .30-06 og da med lavere fart enn i .300 win.mag. Når farten er større så vil jo også kula ekspansere lettere, så det kan umulig stemme. Om jeg ikke husker feil så testet Jørund Lien kuler nettopp i forhold til ekspansjon på lengre hold og der kom Barnes godt ut. De som ikke kom så bra ut var vel A-frame og Woodleigh. A-frame var der litt "skader" i tuppen på og Woodleigh hadde ikke forandret form.

Disse var skutt i is.

Link to comment
Share on other sites

i 300 winmag sier folk at den blir for hard til rådyr så den blir som helmantel

 

Det er jeg ikke enig i!

 

Har skutt noen rådyr i min 300 med denne og den gir svært pene slakt. Alle dyrene har falt på stedet. Både tsx og ttsx. Jeg anbefaler den så absolutt!

 

Og på elg en en fantastisk! Har da brukt 168 grn ttsx og 165 grn tsx.

Link to comment
Share on other sites

Både min egen og Erikr sin erfaring med TSX på mindre dyr (springbuck / rådyr) tilsier at TSX fungerer mer enn tilstrekkelig, og at det ikke alltid stemmer det som "folk sier".

Alikevel postes det ofte slike utsagn som noen "har hørt", som om det skulle vært oppleste og vedtatte sannheter.

Det blir som oftest mer matnyttig å poste det en vet sett i forhold til det en har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske ensporet blitt, så jeg har kun brukt tsx og ttsx kuler.

Disse i 7mm og 375 diameter.

 

Skutt rådyrbukk,sel,røy og noen elger med disse.

 

Mulig 150grs ttsx i 7mmRM har fungert som helmantel på rådyrbukken for den dro ihvertfall rett igjennom og droppa den "dead on the spot". Helmantel eller ikke, jobben ble gjort!

 

Alle slakt har vært bra.

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som har erfaring med Federal Trophy Bonded Tip?

Dette skal vist også vere en knallbra kule?

Min erfaring stopper ved og ha sett flere dyr elg og rådyr som broder har skutt. For og sitere en Jaktleder. Første skuddet var greit nok. Men andre skuddet var reint hærverk. Og jeg er faktisk ikke imponert jeg heller. Hadde regnet med at slaktene hadde sett mye bedre ut etter og ha sett kula i kataloger.

Link to comment
Share on other sites

en kamerat av meg har skutt rev, med TSX med godt resultat og knall og fall. var litt fillete pels på baksiden selvfølgelig, men reven blir ikke pen av oryx kula heller.! så tyder på at den ekspanderer godt nok. noen mandags kuler er det sikkert, men så fort noen svartmaler noe, så blir ofte publikum med på maledugnad.

 

testet selv 167grains i 30-06, og restvekta var 100%

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 150 grs. TSX til alt vilt i min .300 Win Mag, og kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd. At den blir for hard til rådyr er jeg uenig i, syntes det ser ut som om denne kula ekspanderer raskt. Gjennomskudd vil jeg helst ha grunnet tydeligere blodspor ved et evt. ettersøk, og har tilgode å finne igjen ei eneste kule i noen av de 11 dyrene jeg rakk å nedlegge med disse kulene forrige sesong. Presise er de også i rifla mi, tett ned mot de samlingene jeg tyner ut av den med Sierra MK.

Link to comment
Share on other sites

ja kan hende det er barnes x funker og jeg ha hørt galt. men er alltid et men. jeg leser jo stort sett blader som sier det. men jeg er villig til å påstå at jeg tar feil også så bare si ifra hvis dere er uenige :)

 

Tror Wolfhunter snakker om erfaringer fra den "gamle" X kula. Denne erfarte jeg sjøl også som noe hard og sprø.

TSX er jeg derimot strålende fornøyd med. Bruker 150 grs tsx på alt fra rev til elg, og den ekspanderer svært lett og gir i tillegg veldig pene slakt, noe som er en sjelden kombinasjon :wink: I tillegg går den likt, og like presist som Sierra MK kulene, slik at innskyting med disse er i min børse unødvendig før jakta.

Link to comment
Share on other sites

TSX er en av de beste jaktkulene som finnes. Lette å få til å gå godt, ekspanderer lett og har bra gjennomtrengning. Litt liten ekspandert diameter så effekten ofte er litt dårligere enn de beste med blyfylt tupp som TBBC, Rhino og NF etter min erfaring. Men så gir den også som andre sier meget pene slakt så det er alltid en avveining.

 

Skal en ta livet av storvilt må en nødvendigvis gjøre mer enn å stikke ett nåletynt hull igjennom sidene.

Link to comment
Share on other sites

Har skudt fra råvildt til kronvildt med 180 grain TSX i 300wm og den gør jobbet perfekt

 

Skifter nu til 30.06 og kommer til at anvende 130 og 168 grain TTSX i denne til det hele, sammen med 300wm anvendte jeg også 243w, men med 130 grain TTSX i 30.06 Tikka varmint er der mindre rekyl end med 85 grain TSX i 243w Blaser R93 pro, 243'eren gik 975 m/s og har lige testet 130 TTSX præcis til 960 m/s

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har skote 15 storvilt med 235grs TSX i 375 H&H med V0 860m/sek.

 

Alle dyr hadde liten kjøtøydeleggelse. Skotreaksjonen kunne vore betre, ein forventar ikkje at eit dyr med slaktevekt på 40 kg spring 100 meter med hjerteskot med 375`en :D

 

Eg har stikk i strid med eindel andre inntrykk av at TSX har litt jatakk-begge deler; den held godt saman i høge hastigheter, samtidig som den ekspanderar ved forholdsvis lave hastigheter.

 

Alf M Braathen hadde ein ganske utfyllande test av ekspansjon i forhold til hastighet(skyteavstand) av 9,3 kuler for eit par år sidan. Om eg ikkje huksar feil var resultatet at tsx ekspanderte i like lav hastighet som Ballistic tip.

Link to comment
Share on other sites

leste en sak i den nyeste utgaven av jeger nå her en dag. Der ble det påstott at Barnes TSX og TTSX var noen av verdens beste jakt kuler.

Så jeg lurte på om det er noen her inne som har erfaring med dise kulene og hvordan de er til foreksempel rådyr og elg i kaliber 308?

Det er en på stand jeg deler, dessverre er jegerstanden fylt opp av gamle nostalgikere, 6,5 og kuler med bly er alt de vil ha.

I mot setning til Skaubjøn fikk jeg X til å virke i 22-250. I en liten patron som 308W skulle 150grs fungerer til det meste, det er velprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Reinkalven som jeg fikk, endte sine dager for ei 250grs TTSX fra min .375H&H og det fungerte perfekt. Men tror jeg heller går tilbake til TSX siden denne kan jeg sette lenger ut av hylsen grunnet at den ikke har denne plast tuppen, ergo ikke fullt så komprimert ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg ville ikke brukt 180 grn tsx i 300. Disse kulene blir veldig lange med tanke på ekspansjon. 165 og 168 vil være et langt bedre valg i en såpass kraftig patron. Betviler ikke at du har gode erfaringer med denne, men jeg bruker den ikke pga manglende ekspansjon, noe jeg ikke liker. Kan derimot anbefale mrx i 180 grn. Perfekt ekspandering...

Link to comment
Share on other sites

HAr brukt både 300 grs og nå sist 270 grs TSX i min 375 H&H Mag i Afrika, jeg er meget godt fornøyd med disse kulene, jeg har brukt BArnes sine ladedata på disse og det har også fungert utmerket.

Ekspansjon og presisjon er super duper.

 

KOmmer også til å bruke disse kulene i fremtidige jaktturer til Afrika,

HAr også ladd opp med 168 grs TSX i 3006 min til jakta her hjemme i år, har tro på at den også vil gjøre en god jobb her også

Link to comment
Share on other sites

Er det noe poeng å bruke tyngre enn 150 tsx/xx grs kuler i .30? Jeg kommer ikke til å gjøre det vertfall.

 

Nej slet ikke på råvildt, det vil en 110 grain TTSX kunne klare fint

 

Det var med muglighed for at møde vildsvin i Polen at jeg brugte 180 grain TSX i 300 winmag

Link to comment
Share on other sites

Har nok mye å si hva slags vilt det er ja. Har noen erfaringer om penetrasjon med ttsx kontra vanlige riflekuler i samme vekt og hastighet? Tester i jaktblader viser jo somregel at penetrasjonen er bedre, kan bare tenke meg to grunner til dette og det er at enten ekspanderer tsx/xx senere, eller så skjærer de seg gjennom istedet for å knuse seg vei?

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt 180 grn tsx i 300. Disse kulene blir veldig lange med tanke på ekspansjon.

 

Hej Erik, noget som du har prøvet eller blot tanker?

 

Dette er prøvd i 300wm og 300wby. Du må huske at en 180 grn tsx er veldig lang og dette påvirker trykket. En kan altså ikke gå på en ladning for en vanlig 180 grn blykule. En taper mye fart og det er fart er trenger for å oppnå bra ekspansjon. 165 og 168 grn er bedre valg da de ekspanderer slik iallefall jeg ønsker. I 308 og 30-06 har jeg ladet endel 168 grn til en venn, med brukbart resultat. Ville nok selv kanskje brukt ei litt lettere kule i disse kaliberne.

 

Barnes MRX er et langt bedre valg om det er 180 grn kuler man vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med 180 grs X stemmer ikke med det du skriver.

 

Jeg ladet disse i 3006 for 11-12 år siden, og mener å huske at jeg fikk dem opp i rundt 810 m/s med MRP krutt.

 

I denne hastigheten hadde de full ekspansjon på 100 meter, mistet fliker på hold under 50 meter, og ga jevnt over korte fluktstrekninger.

Dette var de gamle X kulene som var kjent for å være hardere og sprøere enn dagens tsx og ttsx.

 

Men i dag ser jeg ikke poenget med å bruke så tunge homogene kuler. Gjennomtrengningsevnen blir rett og slett i største laget!

Link to comment
Share on other sites

Dette er prøvd i 300wm og 300wby. Du må huske at en 180 grn tsx er veldig lang og dette påvirker trykket. En kan altså ikke gå på en ladning for en vanlig 180 grn blykule. En taper mye fart og det er fart er trenger for å oppnå bra ekspansjon. 165 og 168 grn er bedre valg da de ekspanderer slik iallefall jeg ønsker. I 308 og 30-06 har jeg ladet endel 168 grn til en venn, med brukbart resultat. Ville nok selv kanskje brukt ei litt lettere kule i disse kaliberne.

 

Barnes MRX er et langt bedre valg om det er 180 grn kuler man vil ha.

 

Til info er MRX udgået

 

Jeg har ikke haft ekspansionsproblemer med 180 grain TSX i min 300 winmag, har nedlagt vildt på afstande fra 40 m til 235 m

 

Ikke heller problemer med overtryk, min ladning med MRP var på 935 m/s og det er der til dato ikke noget der har overlevet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du har til info samme utg. hastighet som norma har i sin fabrikkladede jaktmatch patron, som vel er en 150 grn mantelkule. Den hørtes veldig dristig ut den ladningen din...Aner ikke hva vi hadde som utg. hastighet, men tviler på at det var det samme som deg.

 

Men uansett - Bruk hva du vil for meg.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt 180 grn tsx i 300. Disse kulene blir veldig lange med tanke på ekspansjon. 165 og 168 vil være et langt bedre valg i en såpass kraftig patron. Betviler ikke at du har gode erfaringer med denne, men jeg bruker den ikke pga manglende ekspansjon, noe jeg ikke liker. Kan derimot anbefale mrx i 180 grn. Perfekt ekspandering...
180 gr. Barnes x av den gamle typen uten riller har jeg skutt en del vilt med fra grevling til elg i kal. .300 Win. Mag. og ca. 935 V0 med utmerket resultat, de nyeste er nok ikke noe dårligere. Mangelfull ekspansjon har jeg aldri merket noe til, heller en noe unødvendig stor sårkanal på det mindre viltet. Nok mye pga. den mindre kroppsmassen på disse, på elg såkalt 9,3mm kanal er typisk, også på kloss hold. At f.eks. 150-165gr. tsx nok gjør samme nyttet på norsk vilt i .30 kal. er en annen sak, spesielt i .308/06 passer disse bedre.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Du har til info samme utg. hastighet som norma har i sin fabrikkladede jaktmatch patron, som vel er en 150 grn mantelkule. Den hørtes veldig dristig ut den ladningen din...Aner ikke hva vi hadde som utg. hastighet, men tviler på at det var det samme som deg.

 

Men uansett - Bruk hva du vil for meg.....

 

 

Nå er vel jaktmatchen en helmantel med redusert hastighet til fuglejakt.

 

Lapuas ladedata sier 810m/s er max med N160 og 180grs TSX i 30.06.

Link to comment
Share on other sites

"Folk sier......sånn og sånn". Alltid noen folk som sier noe om ei kule, gjerne anonyme folk som en ikke kan etterprøve. Slike (ubekreftede) historier kan du finne om alle kuler. Nosler som er brukt siden 1948. Oryx, som er et moderne og teknologisk konsept. OSV

 

Jeg har aldri jaktet med Barnes, men faktum er at det felles alt slags vilt over hele kloden med Barnes. Det kan ikke være noe forferdelig galt med den. Smak og behag, og hva en føler seg komfortabel med, tipper jeg. I utlandet (f eks USA) vektlegger de ofte langholdsegenskaper, mens her i Norge er de fleste jaktsituasjoner godt innenfor 100 meter. Da er kanskje ikke fart og kulebane det viktigste, mer om kula holder sammen i den aktuelle hastighet. Og det tror jeg Barnes gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg har kjøpt inn Barnes tsx, (den gammle typen uten plastspiss) til bruk på hjort (utland) Eg har lada med 47 og 48 grain MRP men ikkje fått den heilt store presisjonen enda men eg skal prøva med litt ulik settedybde og 48 grain. Det var i utgangspunktet denne kula her eg hadde tenkt og bruka men eg blei litt betenkt da eg hørte at homogene kuler var avhengig av ein viss fart for at dei skulle opna seg skikkelig, eg har berre 47 cm løp i 6,5x55 trur de at det vil by på problem for meg, barnes kula går gjennom hjorten omtrent som ei heilmantel kule dersom den ikkje treff bein? Eg er nok påvirka av "reklamen" og er redd for å få i meg bly.

Link to comment
Share on other sites

TSX er ikke en gammel type. Ttsx er med plastspiss, TSX er uten. Har god erfaring med 150gr TSX i 308 selv på litt avstand. En topp kule i mine øyner. Er ikke feil å unngå blyrester i kjøttet særlig når kula er så god.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har skote 15 storvilt med 235grs TSX i 375 H&H med V0 860m/sek.

 

Alle dyr hadde liten kjøtøydeleggelse. Skotreaksjonen kunne vore betre, ein forventar ikkje at eit dyr med slaktevekt på 40 kg spring 100 meter med hjerteskot med 375`en :D

 

Vilt kan gjøre mye rart.

En gang skjøt jeg ei rådyrgeit som lå og hvilte på ca 40 meters hold med 9.3x62 og 285 grain Norma Oryx.

Hun spratt opp og sprang 70-80 meter i 30-40 cm dyp snø med et istykkerskutt hjerte og en avskutt fremfot før hun la seg for godt.

Hun var overhode ikke klar over meg før skuddet.

 

Personlig foretrekker jeg TTSX kulene når jeg lader patroner til storviltjakt.

Jeg har prøvd mye forskjellige kuler, og jeg er klart mest fornøyd med TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...