Jump to content

Miljøammunisjon???


rigel

Recommended Posts

Det er jo så mye snakk om helseskadelig miljøammunisjon i forsvaret.

 

Hvordan er det med ammo man kjøper for pistol, kaliber 9mm, og 40 SW, 38 special, osv osv. er dette også blitt helseskadelig miljøammunisjon?? Om man skyter veldig mye så er vel dette noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

er såkalt full-metal amo å annse some miljøammunisjon?

 

Hva med teflon-belagt bly ammo?

 

 

skal kjøpe inn mye ammo og satse på mye trening fremover så da vil jeg helst ha noe som ikke skader helsa (ja skyting er vel av enkelte forbundet med å være litt tøff, men folk med dårlig helse er ikke så tøffe :)

 

Om man skulle føle seg dårlig noen dager er ikke dette noe problem egentlig, problemet ligger i ting som samler seg opp i kroppen og gir langvarig skader/helseplager.

 

Etter min mening er det bedre å være litt føre-var, spesielt om man skal skyte inne om vinteren. Må vel være noe i at så mange har blitt dårlig av såkalt miljøammunisjon i forsvaret. Men hva er egentlig såkalt miljøammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når jeg var og skøt inne i vinter så merket jeg tydlig at det var mye bly i lufta. Men dette var etter at ganske mange hadde skutt før meg i et rom med dårlig ventilasjon. Bly mye bedre når ventilasjon anlegget ble byttet ut i februar.

Dette var med .22 bly kuler, så det er ikke akkurat miljø ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe inn mye ammo til trening, trenger du ikke tenke mye på problemene som miljøammoen forårsaker.

Mye ammo til trening betyr som regel også billig ammo, og det du får kjøpt 'billig' er helt vanlig ammo.

.22 er uten unntak blykluler, .38 er kobbermantlede eller blykuler, 9mm er kobbermantlede eller jernmantlede blykuler eller rene blykuler.. Så vidt jeg vet brukes det ikke hetter som forårsaker spesielle problemer.

Som nevnt over her; det største problemet oppstår når du skyter inne i dårlig ventilerte lokaler! Men blyopptaket blymengden i blodet viser ikke noe forskjell i følge et par av klubbens eldre skyttere som har sjekket dette.

Hodepine / sår hals etter et par timer på bana er en grei indikasjon på et dårlig ventilasjonsanlegg. Hvis dette er tilfelle bør det sies ifra til rette vedkommende... :oops: Det KAN jo hende at problemet blir løst...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan huske fra naturfagtimen (selv om det er noen år siden) så er den vanligste måten og få dette i kroppen er ved å spise eller ta noe i munnen som er forurenset med bly. Så med mindre du har tenkt å spise kulene så tror jeg du er rimelig safe :P Problemet med blyholdig ammo er vel størst på skytefeltene der prosjektilene får ligge i fred og blyet blir transportert ned i jordsmonnet som så blir tatt opp fra jorden av næringsvekster som spises av dyr.

 

Hva som gjør at soldatene blir syke etter å skutt med miljøammo har jeg ikke peiling på men jeg innbiller meg at det har noe med kruttet å gjøre, tenker dette siden HK416 er gassdrevet og ikke rekyldrevet som gode gamle AG'n er og man får da avgassene midt i trynet når man skyter.

Link to comment
Share on other sites

innbiller meg at det har noe med kruttet å gjøre
Tviler sterkt på at NAMMO har funnet opp kruttet på ny! :lol:http://www.nammo.com/Business-Units/Small-Caliber-Ammunition/

Så vidt de har funnet ut er vel problemene en type metall-allergi / reaksjon? Som resultat av sammensetningen i prosjektilet..

(Sikkert noe herk de kjøper fra noen tvilsomme smelteverk som er så helsefarlig at NAMMO slipper å betale for det... :P )

Link to comment
Share on other sites

innbiller meg at det har noe med kruttet å gjøre
Tviler sterkt på at NAMMO har funnet opp kruttet på ny! :lol:http://www.nammo.com/Business-Units/Small-Caliber-Ammunition/

Så vidt de har funnet ut er vel problemene en type metall-allergi / reaksjon? Som resultat av sammensetningen i prosjektilet..

(Sikkert noe herk de kjøper fra noen tvilsomme smelteverk som er så helsefarlig at NAMMO slipper å betale for det... :P )

 

Er jo mange som har gjort det :P som sakt så har jeg ikke peiling og det er bare en teori som jeg har skapt selv. Men er det da det som har erstattet blyet som gjør dem syke? Prosjektilene er vel fremdeles FMJ så det som er i kontakt med løpet er vel det som det alltid har vært?

 

Jeg kommer vertfall til å skyte til krampa tar meg miljøammo eller ikke :P

Link to comment
Share on other sites

Prosjektilene er vel fremdeles FMJ så det som er i kontakt med løpet er vel det som det alltid har vært?

 

Det er en vesentlig forskjell i hvordan prosjektilet i den gamle bly ammoen var bygget opp, i forhold til "miljø" kulen. I det gamle var det åpent nederst (kruttgasene forbrenner hovedsaklig rett mot blyet), imens på "miljø" ammoen så er det hel kobber bak (i likhet med homogene kobber kuler som Barnes X, Trophy Bonded etc). Problemet har ingenting med at kobbermantelen gnir av langs løpet eller noe slikt, men er ganske enkelt et resultat av at varmen fra kruttgasene skaper en viss fordampnings reaksjon mot bunnen av kulen. Med jakt ammo er dette i praksis ikke noe problem, ettersom antall skudd er for de fleste vesentlig mindre, i tillegg til at avgassene i boltrifler ikke kommer tilbake mot skytteren i samme grad som med forsvarets våpen. ;)

 

Men at Nammo skal innrømme noe slikt sitter sannsynligvis ganske langt inne, da det strider mot det som er vedtatt som politisk korrekt...

Link to comment
Share on other sites

På prosjektilet i 5,56 belona så ligger det ikke hel mantel i stussen men stål kjernen er eksponert på lik linje som blykjernen er i standar blyprosjektiler.

Den største grunnen til metallstøvet er at bommene ikke får komprimert mantel og kjerne som på blyammo.

Grunnen til dette er at stålkjernen ikke lar seg komprimere noen ting,kontra blysom lett komprimeres.

Bommene må da kutte seg vei gjennom mantelen noe som medfører at mye av den massen som fjernes fra prosjektilet, kommer ut av våpnet i gassform.

Hovedtyngden forlater våpnet bak prosjektilet mens noe kommer bakover gjennom gassmekanismen og noe kommer ut av kammerenden etter hylsen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med jakt ammo er dette i praksis ikke noe problem, ettersom antall skudd er for de fleste vesentlig mindre, i tillegg til at avgassene i boltrifler ikke kommer tilbake mot skytteren i samme grad som med forsvarets våpen

Holder ikke.. Pistolskyttere (denne tråden...) skyter MYE og både mantlede (tette i bunnen) og halvmantlede kuler..

Denne nye reaksjonen stemmer nok bedre med hva NM149 skriver, uten at jeg vet fasiten.. 8)

Link to comment
Share on other sites

støtter teorien til NM149.

Har man sett på flammedempern til en HK416 som det er skudd med bellonaammo, så ser man at den er kobberfarget etter skyting. samme med M6X på P80..

 

Sitter og lurer litt på at siden torsjonsstivheten nok er høyere i stålkjerna ammo, så vil vell det ha noe å si med hvor mye kobber som blir revet av?

 

synd at man ikke aproberer matriell etter teknologiens gang, men heller lar teknologien jobbe med approbert matriell..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av det inntrykk at det var et smøremiddel man brukte på miljøammoen som gjør at noen blir syke av hk416 og miljøammo, har aldri merket noe, men har alltid skutt i friluft-ingen standplass med overbygd tak eller vegger og jeg har skutt mange skudd sammenhengende. Ligger forøvrig endel "flis" i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Dette med smøremiddel har jeg hørt og, i følge personen jeg snakket med er det visst tilsatt noe i kruttet som legger igjen et eller annet i løpet som gir en smørende effekt. Jeg og flere i troppen har merket både kvalme og metallsmak i munnen etter skyting utendørs uten overbygg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ikke skutt de store mengdene liggene på standplass når jeg tenker meg om, det har gått mest på patruljenærstrid og den type driller med mye bly i lufta og forflyttning så man oppholder seg ikke lenge i "avgassonen".

 

når det er sagt, så bør man innse galskapen og gå bort fra miljøammo i forsvaret, blyet ligger stort sett i vollen, det forurenser ikke, og det kan gjenvinnes, samt at det sliter ikke våpenet så fort, sist men ikke minst så oppfører en stålkule seg forskjellig fra en blykule hvis man tenker på rikosjettfaren for både egne og sivile i strid. Har hørt rykter fra usa at firma betalte baneeiere for å fjerne blyholdig masse fordi man tjente det inn ved gjenvinning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ikke skutt de store mengdene liggene på standplass når jeg tenker meg om, det har gått mest på patruljenærstrid og den type driller med mye bly i lufta og forflyttning så man oppholder seg ikke lenge i "avgassonen".

 

Hva for slags tabeller er det dere øver på når dere må drive å ha bly i lufta under skytinga? :roll::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hmm

litt vanskeilg å ha bly i lufta når man skyter med blyfri ammo.........................

men jeg tror en av tabellene heter:

Unngå å bli skutt av fienden ved å holde konstant ild på målet samtidig som man trekker seg uta av sonen.

God gammeldags tilbaketrekningsdrill

Link to comment
Share on other sites

Men blyopptaket blymengden i blodet viser ikke noe forskjell i følge et par av klubbens eldre skyttere som har sjekket dette.
Så med mindre du har tenkt å spise kulene så tror jeg du er rimelig safe :P

 

Det er jo greit å tro. Men mange vil ha det til at dette er noe man primært bør gjøre i kirka.

 

For noen år siden skjøt jeg mye innendørs om vinteren, og fikk målt blyinnholdet i blodet. Det såkalte referansenivået (grensen for hva som regnes som "sikkert") ligger så vidt jeg kan huske på 0,8-1,0 mikromol/ml bly. Jeg hadde 1,6. Det samme hadde treningskameraten. Jeg fikk brev fra min lege med informasjon om mulige skadevirkninger, og han ble oppringt av sin lege med tydelige hint om at han for sikkerhets skyld ikke burde ta sjansen på å lage barn før blynivået hadde gått ned.

 

Etter disse målingene begynte vi å skyte med maske, og etter ca et halvår var nivået nede på 1,3. Året etter var det normalt. Men skikkelig vernemaske ble standardutstyr på innendørstreningene for ettertida.

 

Dere står fortsatt fritt til å tro hva dere vil. Men dersom man vil basere seg på empiri anbefaler jeg å ta blodprøver og ta de forholdsreglene som evt viser seg å være nødvendige.

Link to comment
Share on other sites

:twisted: Som sagt refererer jeg til faktiske eksempler; to av klubbens medlemmer som har sjekket dette.

Utvilsomt er 'bly i lufta' et problem som bør taes alvorlig. Likeså er bly etter håndtering av kuler et problem!

Vask fingra etter skyting eller støping / lading! (Og la være å røyke..........)

Og til de av dere som ikke har vokst fra framstilling av arvinger.. Vask både henda og annet utstyr.. :mrgreen:

Kroppen vår varsler ikke bestandig bra nok, men som sagt, hodepine og sår hals etter trening er klare tegn på at 'noe' er galt! Si ifra!

Dette hadde dog ikke så mye med temaet å gjøre så jeg beklager, jeg ville bare presisere hvis NOEN (Domino) klarte å missforstå innlegget mitt! Jeg 'tror' faktisk ikke, jeg vet!

Link to comment
Share on other sites

Bly er ikke problemet med miljøammo, men det var problemer med bly som førte til miljøammo, at bly er giftig er vel hevet over enhver tvil, men at det forurenser når det ligger i vollen på skytebanen er det tvil om.

 

Begrepet "bly i lufta" betegner vel en militær situasjon der det er mange kuler i lufta, heller enn bly i giftig forstand.

Link to comment
Share on other sites

:twisted: Som sagt refererer jeg til faktiske eksempler; to av klubbens medlemmer som har sjekket dette.

...

Dette hadde dog ikke så mye med temaet å gjøre så jeg beklager, jeg ville bare presisere hvis NOEN (Domino) klarte å missforstå innlegget mitt! Jeg 'tror' faktisk ikke, jeg vet!

Nja, utsagnet ditt er fortsatt ikke så mye verdt så lenge vi ikke vet hvordan de to eldre skytterne sjekket det. Fikk de målt blyinnholdet i blodet? Slo de det opp i leksikon? Spurte de "noen som har greie på det"?

 

Både jeg sjøl og andre har spurt lege om det er nødvendig å sjekke blynivået og fått nei til svar. Men etter at man har insistert på å få det målt, og måleresultatene har kommet til bake, har pipa fått en annen låt... Da måtte legene innrømme at her var det eksponeringer for tungmetaller som de ikke hadde vært klare over.

 

Joda, jeg er klar over at dette er en smule off topic. Men siden det tross alt handler om liv og helse, tar jeg likevel sjansen på å argumentere for blodprøver og (om nødvendig) maske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen ganger når jeg var og skøt inne i vinter så merket jeg tydlig at det var mye bly i lufta

Jeg MÅ bare spørre, hvordan merket du egentlig det?

 

K

En ganske emmen søtsmak i kjeften er et ganske godt tips. Sikkert ikke utelukkende bly, det er jo en del kruttslam også som svever rundt, men man merker det. Fy faen så man merker det. Usj :P

 

 

Når det gjelder miljøammunisjon er det et par ting man bør være obs på. Om man skyter på fallblinker (stål og annen moro), vær utrolig forsiktig med blyfriammoen. Hadde et praktisk-stemne i fjor, der en av forsvarets glade gutter deltok med glock'en sin. Fikk en del kjeft fra skytterlaget, da det sto ninjastjerner i veggene på skytehuset deres, 100 meter til siden for løypen. Var også en del ubehagelige rikosjetter som kom bakover og traff bl.a den nåværende formannen i klubben. Han var ganske blå i skuldra en stund etter den trefferen...

Så pass på at du bruker greier som flater ut og mister energi som de skal, ikke bare blir ninjastjerner og går sidelengs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte det Domino sier.

 

For noen år siden, ble en skytekammerat (fra en annen klubb, men er ofte hos oss) syk.

Han gikk inn og ut fra leger og sykehus uten at noen fant ut hva som feilte han, men en dag møtte han en gammel pensjonert lege som sa at det hørtes ut som blyforgiftning han hadde. Blyforgiftning var ganske vanlig før i tiden, men nå til dags er det svært uvanlig, derfor vet ikke dagens leger noe særlig om evnet.

Uansett fikk han sjekket blynivået i blodet, og det viste seg ganske riktig å være godt over grenseverdiene.

 

Etter dette gikk en del av oss som var mest aktive i både vår klubb og naboklubben og fikk sjekket blynivået, om jeg husker riktig så hadde SAMTLIGE for høye verdier, jeg selv hadde noelunde det samme som Domino nevner.

 

Dette er nå 6-7 år siden, og jeg har vært borte fra skyting i 4 år og begynte igjen nå i høst.

Jeg har nylig målt blyverdien igjen, og den er nå nokså normal, men jeg skyter vesentlig mindre nå enn før.

 

Han som ble syk var og er en veldig ivrig skytter, og skyter nok mye mer enn de fleste.

 

Både vi og naboklubben har innendørsbane.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger når jeg var og skøt inne i vinter så merket jeg tydlig at det var mye bly i lufta

Jeg MÅ bare spørre, hvordan merket du egentlig det?

 

K

En ganske emmen søtsmak i kjeften er et ganske godt tips. Sikkert ikke utelukkende bly, det er jo en del kruttslam også som svever rundt, men man merker det. Fy faen så man merker det. Usj :P

 

 

Når det gjelder miljøammunisjon er det et par ting man bør være obs på. Om man skyter på fallblinker (stål og annen moro), vær utrolig forsiktig med blyfriammoen. Hadde et praktisk-stemne i fjor, der en av forsvarets glade gutter deltok med glock'en sin. Fikk en del kjeft fra skytterlaget, da det sto ninjastjerner i veggene på skytehuset deres, 100 meter til siden for løypen. Var også en del ubehagelige rikosjetter som kom bakover og traff bl.a den nåværende formannen i klubben. Han var ganske blå i skuldra en stund etter den trefferen...

Så pass på at du bruker greier som flater ut og mister energi som de skal, ikke bare blir ninjastjerner og går sidelengs.

 

Nei den blyfriammoen er livsfarlig, ikke noe man vil ha i det kriminelle miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Det er forbløffende mye "tro" om diverse typer av amo sine mulige skadevirkninger eller ei, dette er i prinsippet det man kaller nybegynner info (ting som enhver nybegynner bør ha blitt lært under opplæring).

 

Bly:

Kan håndteres i fastform (les kuler) uten spesiell tanke på sikkerhet, utover normal håndhygiene (spesielt 22lr er satt inn med voks, som gjør at man i prinsipp ikke engang er borte i selve blyet).

Blykuler (les alle kuler med bly i seg) kan skytes i kulefang/vollen, uten å være noen spesiell miljørisiko (dette er blitt målt så mange ganger rundt om i landet, at man trygt kan konkludere med at dette er noenlunde korrekt). Bly fra hagle, skutt utover en overflate. Kan bli "opptært", og gå tilbake til jorsmonnet i uønsket form. Og kan ved stor nok tetthet i noentilfeller bli noe miljøproblematisk (les leirduebaner fra før stålpåbudet), blyhagl kan også selvsagt bli spist av vadere i våtområder (og det kan i enkelte tilfeller bli ett problem der bly fortsatt blir brukt i våtområder).

 

Bly er desidert mest farlig i gassform (lettest for kroppen å ta opp), noe som b.l.a skjer når man skyter kuler med blyinhold som er eksponert mot krutgassene i løpet (ikke tette helmantlede kuler).

 

Andre metaller (t.d kobber og kobberlegeringer), fordamper også noe til gasser når man skyter mantlede/belagte kuler. Disse gassene kan ved tilstrekkelig eksponering, medføre metalfeber (med betydelig fare for værre langtids skade på helsen enn ved lettere blyforgiftning). Nammo sin miljøamo, er ekstrem på dette området, da den ser ut til å produsere mer enn normalt av denne typen metallholdigegasser.

 

Merk at det er fastslått at det er metallfeber som soldatene er rammet av, og at metallfeber ikke kan utløses av kruttyper eller smøremiddler (som dog kan gi egne symptomer).

 

Kort sagt er reglene man skal bli opplært til som ny skytter som følger:

Man skal ikke drikke/spise/eller på annen måte ta seg til munn/annsikt når man skyter og eller er i ett miljø der man normalt skyter. Der støv fra kruttgasser kan samle seg (les innendørsbaner). Før man har vasket seg. Dette er grunnregelen som alle skal ha lært og bør følge, uavhengig av hvor mye man skyter/oppholder seg på bana.

 

Oppholder en seg svært mye på bane der man i stor grad blir utsatt for kruttgasser, bør man ha egne klær til skyting og opphold på banen, som man bytter/tar av seg, før man reiser hjem (setter seg i bil etc.). Dette da de skadelige stoffene lett blir sittende igjen i klær, og påvirker en over tid, dette med klær er nok mest ett problem for skyteledere etc. som oppholder seg svært mye på baner der det skytes svært mye, eller har dårlig ventilasjon (problemet er i hovedsak oppdaget hos skyteledere på baner i USA, og da både innednørs og overbygde utendørsbaner der man skyter ett helt annet volum enn normalt i Norge).

 

Det er likevel ikke så dumt å ha egne treningsoveraller som man kan bruke på skytebane, spesielt for barn/ungdom som er mer utsatt enn voksne.

 

Så langt forrurenset "støv" på kroppen og i munnen, så til selve gassene.

Disse inneholder som kjent bly og metallgass i varierende mengder, derfor er god ventilasjon det absolutt viktigste enkelt tiltaket for å redusere eksponering mot disse.

Kjenner man "søt" meltallisk smak i munnen på bana, har man fått i seg noe man ikke bør. Og bør om mulig ta en pause til lokalet er luftet ut, før en fortsetter å oppholde seg der.

I slike tilfeller kan man trygt anta at ventilasjonen ikke har gjort den jobben den er ment å gjøre (å flytte ren luft fra bak skytter og mot skiver, slik at skyttere ikke utsettes for gassene fra skytingen).

 

Alt dette er etter mitt syn grunnleggende kunnskap som bør inn sammen med sikker våpenhåmdtering.

 

P.s. Er man en vanlig Norsk skytter med 4 oppmøter i året på skytebana, er eksponering mot disse gassene så liten at det uansett ikke er noe problem. Dette er ting som blir stadig viktigere dess merre en skyter og oppholder seg i miljø der våpen avfyres (spesielt skyteledere er svært utsatt).

 

Jeg vil påpeke at dette ikke er noe jeg selv har fundert ut, men at dette er normale og kjente forholdsregler mot en kjent og kartlagt problematikk verden rundt (Miljøamo problemet er også kartlagt i den form at det er metallfeber som er hovedproblemet med Nammo sin miljø amo).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...