Jump to content

Mattilsynet, og fanden og hans oldemor....


Buster

Recommended Posts

Jeg er så "uheldig" og har fått skutt et villsvin i Sverige, som jeg har lyst til å gnage litt på........... 8)

Da er det jo på sin plass å sjekke grisen er befengt med trikiner før man setter tennene i den, og DET er jaggu ingen enkel prosedyre skal jeg si dere!! :?

Jeg har brukt to timer i telefon i dag, for å prøve å finne en jævel som kunne hjelpe med med en slik prøve, og mislyktes!! Alle har hørt om dette, men ingen vet hvem som kan ta en slik prøve lenger. Før så var det masse lokale laboratorier som kunne ta en slik prøve, men dette har selvsagt blitt sentralisert og "forbedret" slik at an vanlig menigmann ikke har sjans til å skjønne noen ting, og ennå mindre ha noen sjans til å få hjelp. :?

Jeg trodde at dette "fantastiske" mattilsynet hadde kontroll på det meste, men NEI.

Jeg ble tilslutt provosert til å si; "at greit, når dette var så vanskelig så ga jeg f....... Jeg skulle jo bare selge kjøttet uannsett.....!" Dama ble litt forferdet men det skal jeg nok overleve! :roll:

Jeg har ordnet det på en annen måte jeg, "svart", men det skulle da for pokker være unødvendig!! :?:roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja det der er typisk flaks. Har heldigvis plass lokalt her, så slike ting går fortsatt an å få utført. Men no er det ikkje et einaste slakteri igjen i bygda, så det er vel ikkje så lenge til at det blir slutt her også.. :evil:

 

Fin kommentar du hadde til "dama", he, he.... Satt på sin plass den der... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jaktet i Sverige på villsvin, så fikk vi beskjed om at til privat bruk var det ikke behov for trikin test der vi jaktet. Det holdt om kjøttet var dypfryst i noen døgn før det skulle tilbredes.

Skulle kjøttet selges, skulle det trikintestes!

Link to comment
Share on other sites

Skulle kjøttet selges, skulle det trikintestes!

 

:lol::lol::lol:

Oss som har skutt det er det ikke så farlig for altså, bare alle andre........... 8):lol:

 

Jeg har sett liknende svar før, ang. testing av viltkjøtt feks. Det er jo helt idiotisk. Det er nettopp sånne svar som beviser hvilket totalt idiotisk byråkrati det hele er.............. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet har for mye å gjøre med den nye dyrevernsloven som står på trappene fremover. Dere må da jo ha forståelse for, at det er viktigere å hindre folk i å ha ei skilpadde i akvarium, enn å faktisk gjøre det de er betalt for.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet har for mye å gjøre med den nye dyrevernsloven som står på trappene fremover. Dere må da jo ha forståelse for, at det er viktigere å hindre folk i å ha ei skilpadde i akvarium, enn å faktisk gjøre det de er betalt for.. :roll:

 

 

SOm tilhenger i reptil-verdenen må jeg si til deg at de faktisk er betalt for å gjøre den jobben også... ;)

Link to comment
Share on other sites

Den ligger i fryseren nå, og jeg venter svar på prøva, så dette ordner seg nå. Men IKKE igjennom de "organer" som sikkert er ment å skulle ta seg av dette......................hvis noen bare hadde visst hvem det kunne være.. :roll::?

 

Trikinose er sikkert ikke SÅ ille heller.... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Mellom alle.......................og....................og :roll::wink::D og litt mer......................

 

så klarte jeg å finne ut følgende; at trikintest i Norge er vanskelig, men lettere i Sverige - og at det uansett skal testes om kjøttet er til kommersielt bruk. Egentlig kan man bare fryse kjøttet på -18 og så er man "home free", hvis man skal bruke kjøttet privat, alternativt til å prøve ut pro/kontra ved trikinose.

Har jeg rett?

 

Grattis med grisen! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja trikiner er ikkje så værst å få bukt med. Berre kjøttet er nedfryst og gjennomstekt/kokt, så går det i grunn greitt.

Har aldri blitt sjuk av svinekjøtt, sjølv om ein har kanskje ikkje alltid treft med steike temperatur og det er anelse med rosa i midten.

Link to comment
Share on other sites

Heisan Chiefen.

 

Det er ikkje så veldig vanlig. med trikiner i kjøttet på svin. Men det er sagt at dei som har utegris/villsvin, har meir forekomster av trikiner enn vanlig svin.

Og det er meir forurensing i kjøttet på utegris/villsvin enn vanlig svin. Men det er også ein del betre smak på det. Og eg tar iallefall sjansen på det.

 

Vanlige svinekoteletter på billigsalg, smaker ingenting av, nesten som papp... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanlig er funn av trikiner i villsvin? (eller tamsvin for den saks skyld?)

 

Zoonoserapporten http://www.vetinst.no/nor/content/download/410/3372/file/Zoonoserapport_2006_no.pdf fra veterinærinstituttet sier følgende:

 

"Trikiner (Trichinella) er parasitter (små rundormer) som forårsaker sykdommen trikinose. Dyr og mennesker

smittes ved å spise larver innkapslet i rått eller dårlig varmebehandlet kjøtt. Larvene utvikler seg til voksne

individer i tarmen og parer seg der. Hunnene setter fri levende larver som beveger seg vekk fra tarmen til ulike muskler. Symptomer hos mennesker er i første rekke muskelsmerter, men sterke infeksjoner kan føre til død. Mennesket smittes oftest gjennom konsum av lite varmebehandlet svinekjøtt, men også hestekjøtt og kjøtt fra andre arter som bl.a. bjørn, isbjørn og villsvin, har forårsaket trikinose."

 

og

 

"Dyr

Trikiner finnes sporadisk hos husdyr i Norge og ble sist påvist i to svinebesetninger i 1994. Dette var den

første påvisningen hos svin siden 1981. Trikiner ble påvist hos farmrev i tre besetninger i Nord-Norge tidlig på 1990-tallet. Trikiner er vanlig hos polarrev og isbjørn på Svalbard og hos villrev i Fastlands-Norge. Av 393 rever skutt i 1994-1995 og 2002-2005 var 4,8 % positive for Trichinella.

Mennesker

Trikinose ervervet i Norge er svært sjelden, og det siste tilfellet ble rapportert i 1980."

 

For et par år tilbake var jeg på et opphold på et av de større godsene i Sverige der det drives en del villsvinjakt. Mener de hadde felling på mellom 150-200 villsvin årlig, og var et av de stedene man hadde drevet jakt (og skjøtsel) lengst på dette viltslaget. Jeg var bl.a med og tok ut trikin- og blodprøve på villsvinene som ble skutt mens jeg var der, og jaktmesteren kommenterte at de aldri hadde fått påvist trikiner, selv om det hadde blitt tatt prøve av samtlige villsvin skutt på godset opp gjennom årene. (Alle fikk derimot påvist blod... :roll: )

 

Jeg synes forøvrig det er rart at man har fått et så utydelig svar fra Mattilsynet om kjøttkontroll - dette er en av arbeidsoppgavene til Mattilsynet, og normalt sett skulle trådstarter ha blitt henvist automatisk til rett instans. Det er i allefall min erfaring - jeg har hatt en del "svartgris" og villsvinkrysninger, og har alltid sendt inn prøve av disse etter slakting.

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som om mattilsynet er ferdigdebattert i denne tråden.

Kan vi så komme videre og ta for oss fanden, så får vi ta diskusjonen om hans oldemor senere.

 

Jeg skjønner relevansen av mattilsynet i diskusjonen, men sliter litt med relevansen av både fanden og hans oldemor i denne tråden, det er tross alt matprat. Ingen av de to er vel egnet for konsum, enten de har trikiner eller ei?

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som om mattilsynet er ferdigdebattert i denne tråden.

Kan vi så komme videre og ta for oss fanden, så får vi ta diskusjonen om hans oldemor senere.

 

Jeg skjønner relevansen av mattilsynet i diskusjonen, men sliter litt med relevansen av både fanden og hans oldemor i denne tråden, det er tross alt matprat. Ingen av de to er vel egnet for konsum, enten de har trikiner eller ei?

 

Det er vel mer en slags skitten treenighet vi snakker om her... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har jakta villsvin i Sverige noen ganger. Ikke alltid kjøttet blir testa. De seriøse gjør det, men desverre ikke alle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøttet er testet, og funnet i orden. I tillegg ligger det i fryseren, oooooog skal stekes, så dette overlever jeg nok. Har nok hatt i meg uadskillelige mere tvilsomme ting enn dette...... 8)

Så nå er jeg snart klar for en "Obelix-middag"! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke organer er det som blir testet?

Brukes lever og nyrer til dette, eller kjøtt? Og hvor mye må sendes inn for å få en sikker prøve?

 

Trikinkontroll foretas som regel på det som kalles "nyretappen", som i realiteten er mellomgolvsfestet opp mot ryggraden, mellom nyrene (det er altså ikke noen tapp før dyret er slaktet og mellomgolvet er skjært ut). Det trengs ikke så enormt stor bit for testen, men stort sett sier det seg sjøl - en sender inn det som er igjen av "nyretappen", for det er i utgangspunktet avskjær uansett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...