Jump to content

skudd hjemme


don krey

Recommended Posts

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

Får løpe ut å kjøpe en mill. tennhetter da.. Hva er farligst mon tro? En DUNGE tennhetter, eller noen tusen skudd? Regner med at tennhetter er langt mer ustabilt enn ferdigladd ammunisjon..

 

Ikke sikkert det er så om å gjøre å gå inn i ett brennende hus om du vet det ligger noen tusen skarpladde skudd der inne

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter er absolutt og en potensiell bombe, om du bare har nok av dem. Og ikke minst de som oppbevarer dem i våpenskap, gjerne sammen med noen kilo krutt og skarpladd ammunisjon. DER har du en stk gigantisk rørbombe.. :)

 

..men sorry, ble litt avsporing dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er jo mange som sikkert har både mange kg med krutt, mye ferdigladd ammo, og noen tusen tennhetter liggende. Alt dette skal vel strengt tatt oppbevares adskilt, uten at det er noen forskrift eller lov som sier det. ??? Jeg oppbevarer ammo en plass, krutt en annen plass og tennhetter en tredje plass, og ikke noe av dette er i våpenskap, men nedlåst i diverse arkivskuffer og skap. Ingen av disse er i samme "møbel" for å si det slik.

 

En annen ting - kan man - ifølge lov og forskrifter - oppbevare 10000 (15000) ladd ammo og 5 kg krutt i tillegg? Lurer litt på det....

Link to comment
Share on other sites

Du kan oppbevare 5kg krutt og 10 000 tennhetter eller det ovvennevnte antall skudd.

 

Du skal ha fantastisk mye mere en dette for at det skal utgjøre noe problem i forbindelse med en

brann, om det oppbevares fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

Denne ser jeg..men det er håndvåpenamo. Hva med hagleamo/rifleamo,går det for det samme?

Link to comment
Share on other sites

..men det er håndvåpenamo. Hva med hagleamo/rifleamo,går det for det samme?

rifle, hagle, pistol, revolver, maskinpistol mm er alle "håndvåpen" for de er håndholdte. Iallefall i militær terminoligi.

7,62X51 kassene til forsvaret er feks stemplet "håndvåpenamunisjon"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har ikke Våpenforskriftens fra 2011 tilgjengelig, men DSB sendte ut følgende angående oppbevaring av ammunisjon og krutt i nvember samme året:

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Far ... osiv-vare/

 

Tillatelser til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB. Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:

Inntil 5 kg røksvakt krutt

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

Link to comment
Share on other sites

I våpenloven blir det skilt på ammunisjon som eksplosiv vare og ammunisjon som ikke er.

 

Jeg tolker sålangt regelverket slik at ordinær ammunisjon ikke er eksplosiv vare.

 

§ 21.Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.

 

 

Så paragraf 3 som de henviser til:

 

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Relevant lovgivning her er Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff (min utheving):

 

§ 7-1.Tillatelse til oppbevaring

Den som skal oppbevare eksplosiv vare må ha tillatelse.

Kommunen gir tillatelse til oppbevaring av pyroteknisk vare i mengder opp til og med 500 kg netto eksplosivinnhold. DSB gir tillatelse til oppbevaring av all annen eksplosiv vare uansett mengde og pyroteknisk vare i mengder over 500 kg netto eksplosivinnhold. Tillatelse til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB.

Uten særskilt tillatelse kan følgende mengder (netto eksplosivinnhold) allikevel oppbevares:

a) Inntil 5 kg røksvakt krutt

b) Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

c) Inntil 5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.-31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

d) Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separerte enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

Unntatt fra kravet om tillatelse etter dette kapittelet er ammunisjon som den som har tillatelse til å inneha skytevåpen etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. selv lader opp til våpenet, og ammunisjon som erverves eller overlates etter reglene i våpenlovgivingen.

Kommunen kan, selv om varene tillates oppbevart uten tillatelse, fastsette nærmere vilkår for oppbevaringen eller fastsette begrensinger i eller forbud mot oppbevaring, dersom varene etter forholdene på stedet finnes å medføre særlig fare for brann eller eksplosjon.

 

Jeg forstår dette til å bety at komponenter inngår, mens ferdig ammunisjon ikke inngår. Sistnevnte vises av min utheving.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_7

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt til tolkning her, husk at det i hetta ikke er kruttet, men metallet som utgjør største vekten.

 

5KG hetter er ikke veldig mye, en god måned.

 

Hvor mye krutt som er i vet vi ikke, det er ikke regulert i loven noe om tennhetter og begrensning heller. Synes det er litt ikke tema, imho.

Link to comment
Share on other sites

Pyroteknisk vare må vel være rett tolkning her? Uansett; har du så mye som fem kilo tennhetter hjemme, så har du nok for svært mange skudd - husk at det er snakk om fem kilo for hver bokstav (a-c).

 

Det er mulig du har rett og det er mulig du har feil. Jeg har enda ikke funnet noe i lovverket som sier at tennhetter er pyroteknisk vare.

Og ja 5kg tennhetter er litt, men sikkert ikke nok for alle. Men jeg sikter her til løse tennhetter og ikke ladet ammunisjon.

 

Sålangt på denne tråden er det blitt mye synsing og ingen som kan svare på eller faktisk VET om det foreligger restriksjon på tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Så man kan oppbevare 5kg ammo uten våpen eller våpenkort, så lenge man følger alle øvrige regler for oppbevaring?
Nei. Oppbevaring av ammunisjon er ikke regulert av den forskriften; som sitatet mitt viser er det regulert av våpenlovgivningen.

 

Jeg er ikke sikker på at tennhetter skal tolkes som pyroteknisk vare, men om det skal det, er det allikevel så mange tennhetter at utfordringen er oppbevaring av øvrige komponenter, og problemstillingen er i beste fall av akademisk interesse for de aller fleste av oss. Jeg finner heller ingenting som klart viser at det foreligger restriksjon på tennhetter i forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff.

 

Jeg finner utelukkende en henvisning til tennhetter i forskriften, under Kapittel 15. Id-merking og sporing av eksplosiv vare, der det defineres som ikke dekket av kapittelet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Voldsomt til tolkning her, husk at det i hetta ikke er kruttet, men metallet som utgjør største vekten.

 

5KG hetter er ikke veldig mye, en god måned.

 

Hvor mye krutt som er i vet vi ikke, det er ikke regulert i loven noe om tennhetter og begrensning heller. Synes det er litt ikke tema, imho.

 

Jo det er litt tema fordi jeg tok opp igjen denne gamle tråden og spurte om akkurat det med tennhetter og restriksjoner istedenfor å lage en helt ny tråd.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noen restriksjon som jeg kan finne spesifisert i lovverket, og det er meget mulig - jeg vil gå så langt som å si sannsynlig - at å tolke tennhetter som pyroteknisk vare er en unødig streng tolkning. Det sagt, så er det en instans som har svaret på dette; DSB. De har også veiledningsplikt, og kan antagelig gi et svar med henvisning til evt. lovgivning om det skulle være en restriksjon.

Link to comment
Share on other sites

Så man kan oppbevare 5kg ammo uten våpen eller våpenkort, så lenge man følger alle øvrige regler for oppbevaring?
Nei. Oppbevaring av ammunisjon er ikke regulert av den forskriften; som sitatet mitt viser er det regulert av våpenlovgivningen.

 

Jeg er ikke sikker på at tennhetter skal tolkes som pyroteknisk vare, men om det skal det, er det allikevel så mange tennhetter at utfordringen er oppbevaring av øvrige komponenter, og problemstillingen er i beste fall av akademisk interesse for de aller fleste av oss.

 

Om man skal kjøpe tennhetter i BULK for å få ned prisen drastisk og / eller leker med tanken om å importere selv så blir det svært interessant - litt forbi det akademiske :)

 

Selv om man har liggende 1 million tennhetter trenger man ikke å ha liggende så mye krutt til å forsyne disse hypotetiske hettene.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noen restriksjon som jeg kan finne spesifisert i lovverket, og det er meget mulig - jeg vil gå så langt som å si sannsynlig - at å tolke tennhetter som pyroteknisk vare er en unødig streng tolkning. Det sagt, så er det en instans som har svaret på dette; DSB. De har også veiledningsplikt, og kan antagelig gi et svar med henvisning til evt. lovgivning om det skulle være en restriksjon.

 

Ja tipper at DSB må spørres. For jeg som med deg, finner ingen henvisning til at tennhetter faller under den ene eller den andre kategorien.

Da blir det nok å ta en svært interessant telefon i morgen.. Litt for nyskjerrigheten sin del selvfølgelig, men med den tanken om å kanskje en dag handle

tennhetter i større mengder for å presse prisen pr. skudd ned lengst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg er slik anlagt, sjekket jeg det jeg hadde av tennhetter.

 

En CCI No. 400 Small Rifle Primer veier 0,225 gram

En CCI No. 200 Large Rifle Primer veier 0,330 gram

 

Man kan altså ha drøye tyve tusen av førstnevnte, og drøye femten tusen av sistnevnte, dersom forskriften skulle gjelde, OG man forutsetter at vekten på tennhetta i seg selv skal telle med. Jeg går ut fra at tilsvarende vekt vil gjelde for store og små tennhetter, uavhengig av type; uten at jeg har noe belegg for den.

 

Jeg ville ikke sett bort fra at DSB gjerne vil ha et ord med i laget om du skal ha så mange som en million...

Link to comment
Share on other sites

Litt definisjoner. Utheving gjort av meg.

 

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff § 1-3:

Eksplosjonsfarlig stoff som helt eller delvis består av eller inneholder slikt emne at varen kan eksplodere eller forbrenne på eksplosjonsartet måte, inndelt i følgende hovedslag:

 

a) sprengstoff, slik som nitroglyserin, nitriocellulose, trinitrotoluen, hexogen, dynamitt og nitratsprengstoff,

b) krutt, slik som røksvakt krutt og svartkrutt,

c) tennmidler av enhver art som brukes i samband med andre eksplosiver unntatt tennmidler som faller inn under hovedslaget ammunisjon,

d) ammunisjon, slik som patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel, hylser av enhver art forsynt med ladning eller tennmiddel, prosjektiler forsynt med ladning, sporlys eller tennmiddel, håndgranater, bomber, raketter og miner samt lys-, brann- og røkbokser,

e) pyroteknisk vare, slik som fyrverkeri, pyroteknisk leketøy, fyrstikker og lys-, røk og brannsatser eller andre pyrotekniske satser.

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg er slik anlagt, sjekket jeg det jeg hadde av tennhetter.

 

En CCI No. 400 Small Rifle Primer veier 0,225 gram

En CCI No. 200 Large Rifle Primer veier 0,330 gram

 

Man kan altså ha drøye tyve tusen av førstnevnte, og drøye femten tusen av sistnevnte, dersom forskriften skulle gjelde, OG man forutsetter at vekten på tennhetta i seg selv skal telle med. Jeg går ut fra at tilsvarende vekt vil gjelde for store og små tennhetter, uavhengig av type; uten at jeg har noe belegg for den.

 

Jeg ville ikke sett bort fra at DSB gjerne vil ha et ord med i laget om du skal ha så mange som en million...

 

Nå var en million som sagt hypotetisk. Men ser ikke vekk fra at skal man kjøpe tennhetter i store mengder eller importere, at man da må kjøpe 100k eller mer for at det skal bli god økonomi utav det.

 

En aktiv pistolskytter brenner fort opp maaaaange tusen skudd.

 

Om DSB vil ha et ord med i laget? Mulig. Men har de har ikke noe rett til det om det ikke foreligger regelverk for det. Må si at jeg finner det litt rart at det ikke er ( ivertfall ikke enda funnet ) regelverk rundt ang. tennhetter siden krutt er etter min mening ganske strengt regulert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt definisjoner. Utheving gjort av meg.

 

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff § 1-3:

Eksplosjonsfarlig stoff som helt eller delvis består av eller inneholder slikt emne at varen kan eksplodere eller forbrenne på eksplosjonsartet måte, inndelt i følgende hovedslag:

 

a) sprengstoff, slik som nitroglyserin, nitriocellulose, trinitrotoluen, hexogen, dynamitt og nitratsprengstoff,

b) krutt, slik som røksvakt krutt og svartkrutt,

c) tennmidler av enhver art som brukes i samband med andre eksplosiver unntatt tennmidler som faller inn under hovedslaget ammunisjon,

d) ammunisjon, slik som patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel, hylser av enhver art forsynt med ladning eller tennmiddel, prosjektiler forsynt med ladning, sporlys eller tennmiddel, håndgranater, bomber, raketter og miner samt lys-, brann- og røkbokser,

e) pyroteknisk vare, slik som fyrverkeri, pyroteknisk leketøy, fyrstikker og lys-, røk og brannsatser eller andre pyrotekniske satser.

 

 

Jepp. Det var som jeg tenkte hehe. Pyroteknisk er ikke tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...