Jump to content

Litt kraftigere 22.kal ammo?


ZerBlatt

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en 22.topp til en CZ75 og en litt eldre Walther PP. På begge disse pistolene har jeg problemer med at den vanlige 22.ammoen er for svak (CCI og Eleay). Hadde en periode noe remington 22. ammo som kom i forpakning av 100stk. Esken var gul/oransje. Jeg kan ikke finne denne lengre, men er det noen som har forslag til litt kraftigere ammo som kan brukes til disse våpnene?

Link to comment
Share on other sites

Remington har ein som heiter Yellow Jacket, og den er av dei "kraftige" i 22 LR. Stinger er vel produsert av CCI, og begge desse er mildt sagt varierande presisjonsmessig - nokre børser går dei bra i, men i andre går dei ikkje brukbart eingong...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært igjennom det meste av 22 ammo på markedet. Av det jeg kan huske av de typene som det var litt mer futt i er:

 

CCI mini mag. (ikke stinger)

Federal Champion, bulkpakke med noe som er litt hardere enn vanlig.

SK High Velocity

RWS hullspiss var litt hissig.

Fiocchi Rapid Fire, var det litt trøkk i.

Remington Yellow Jacket er det futt i.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra samme problemstilling som trådstarters har jeg gode erfaringer med Remington High Velocity, lurer på om det er den som nå heter Golden Bullet. Tidligere kom den i gule plastesker á 100 skudd og fantes både i hulspiss og solid. Denne er en høyhastighetspatron med tung kule, og den er presis. Stinger og Yellow Jacket har lettere enn standard kuler.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Jeg hadde problemer å skaffe remington. Mener Bruuns i Trondheim førte Remington, men kun noen få sorter. Thunderbolt blandt annet. Den kunne være litt skarp, eller litt svak, eller normal. Det varierte fra patron til patron. Antagelig den dårligste 22LR patronen på denne jord, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Da har jeg et utvalg å teste :D Får sikkert noen til å funke. Problemet her er vel bare å få tak i det dere foreslår. Bor i Tromsø, og utvalget er noe begrenset. Men jeg skal lage en liste og ta med til butikken.

Takk skal dere ha!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en cz 75 med .22 kadet settet til. Jeg har ikke hatt noen problemer med ammoen min så langt. Selv med svak ammo så går pistolen som bare det. Jeg bruker stort sett bare CCI standard og litt thunderbolt. Har hatt noen klikk, men ikke så mye at det er plagsomt..

 

Men kan det ikke være en ide å tilpasse pistolen slik at den funker med all ammo? På andre pistoler så er det mange som bytter rekylfjæra for å kunne skyte med standard ammo, kanskje dette funker på cz kadet også?

Link to comment
Share on other sites

Her har du litt amo me fart i :mrgreen:

*Remington Cyclon 36 grains kule og 1280 fps.

*CCI Stinger 32 grains kule og 1640 fps.

*Remingthon Jellow Jacket 33 grains kule og 1500 fps.

*Remingthon Viper 36 grains kule og 1410 fps.

*CCC Mini Mag 36 grains kule og 1260 fps.

*Remingthon Golden Bullet 36 grains kule og 1280 fps.

*Remingthon 22 target 36 grains kule og 1280 fps.

*Federal Classic 40 grains kule og 1260 fps.

*Lapua Speed ACE 40 grains kule og 1280 fps.

*Federal Game Shok 38 grains kule og 1260 fps.

Da har du litt mer å legge til din ønskeliste :mrgreen:

Men se å om du kan få tak i Winchester Supe X 40 grains kule og 1255 fps.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen har funksjoneringsfeil med Remington Thunderbolt. Det har jeg opplevd mye av også. Kjøpte et par tusen skudd i fjor sommer da det var det eneste lokal butikk hadde inne. 1-3 klikk på 50 ikke uvanlig er min erfaring!

Link to comment
Share on other sites

Kan si jeg kjenner meg igjen i den Thunderbolten der ja...Er det bare meg eller forekommer det også varierende ladninger i en og samme 50skudds eske?

 

Den spredte i hvertfall desidert mest i en liten, uhøytidelig test jeg gjorde i Ransom resten med min S&W 617. Det meste jeg hadde av .22 lr ammo (CCI std, Federal, SK Standard pluss, Winchester X, Fiocchi Maxac Soft, Eley Sport, Norma 2) samla seg under et kronestykke, mens Thunderbolten hadde jevn spredning innafor 5-6 cm.

Link to comment
Share on other sites

Kan si jeg kjenner meg igjen i den Thunderbolten der ja...Er det bare meg eller forekommer det også varierende ladninger i en og samme 50skudds eske?

 

 

Ja, helt klart. Jeg kronograferte ikke, men følelsen og spredningen på treffpunktene sa meg at de varierte mye. Antagelig fra ca 250-280m/s til 350-400m/s. I samme eske. Alt fra nesten ikke smell og ikke lading i halvautomaten, til kjempesmell, munningsflammer og gnister med rekyl. Det ble med den ene testeska gitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Generellt så er vel .22 LR kuler med kobberfarge... Ja, tilnærmet bare farge. Kun et veldig snevert belegg som tvilsomt vil gi noen økt slitasje.

 

CCI Velocitor gir i hvert fall helt supre samlinger i salongen min på 50 meter, ligger på 10 til 15 mm samlinger. Har kikkert uten mulighet for å justere paralakse så her er nok kikkerten og skytteren med på å åpne samlingene litt. Følte bare for å skryte litt av den patronen. Flere som opplever at denne går godt? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kan anbefale CCI Mini Mag. Den kommer i to utgaver, solid og HP. I mine våpen mater den best med solid. Jeg bruker den også i et .22 sett til AR uten problemer. Når det gjelder presisjon så er det jo som regel slik at kraftig ammo gjerne ikke går så godt som svak/middels kraftig ammo, men Mini Mag går faktisk ikke så galt.

Link to comment
Share on other sites

Quoter Puni "Jeg har også en cz 75 med .22 kadet settet til. Jeg har ikke hatt noen problemer med ammoen min så langt. Selv med svak ammo så går pistolen som bare det. Jeg bruker stort sett bare CCI standard og litt thunderbolt. Har hatt noen klikk, men ikke så mye at det er plagsomt.."

 

Jeg har nesten aldri opplevd klikk eller feilfunksjon med "Kadetten". Eneste er Eley sport eller target? som jeg kjøpte 600 av forrige helg og som var håpløs både i 22 Colt konversionkittet mitt og i Kadetten. Fikk også feilfunksjon i Targaen som normalt spiser "alt".

Problemer er vel at den dyrer ammoen til feks CCI som Stinger og Mini Mag er krona dyrere enn Eley ol. Men, blir jo lite mengde og kvalitetstrening av å plukke ut skorsteiner og dra i sleiden hele tiden. Under konkurranser spiller det jo liten rolle om skuddene koster 0,60 eller 1,50. Selv om jeg betalte 60øre for Eleyen var det lite morsomt for meg og jentene mine å stå med klikk/feilfunk på ett av tre skudd.

Har skutt veldig mye av Remington Jackted Hollow Point 40grains i både Bruno børsa, Armaliten og en Taurus revolver jeg hadde. La aldri merke til noe slitasje i løp eller stor spredning. De kom i gjennomsiktige guloransje 100 skudds esker. Jaktet også mink og annet med den med stort hell. Nå finner jeg ikke Remington rimfire noe sted mer.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

går det an å bruke 22wmr i ein revolver for 22.caliber? Vurderer å melda meg inn i pistolklubb og delta i ymse skytingar der, og er anbefalt 22 kaliber til å byrja med. Så eg lurer på om dette teknisk går an og er forsvaleg. Vurderer å kjøpe ein Ruger når eg kjem så langt. På førehand takk.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Under visse forutsetninger kan du bruke 22WMR i .22 revolver.

 

Den må være laget for det! De som er laget for "vekselbruk" leveres med to tønner. Den ene er merket med 22LR og den andre med 22WMR. Vær obs på hvilken tønne du har montert FØR du lader med 22WMR.

 

Ruger en en av flere som leverer slike 22 revolvere. Jeg har en tyskprodusert "Smidth gmbh" som kom med to tønner.

 

Rent praktisk har du vel ikke bruk for revolver i 22WMR. Det er en riflepatron som ikke på noen måte kommer til sin rett i en revolver!

Men selvsagt er "fun factor" enorm! Det smeller grønnjævlig på innendørsbanen i allefall og du får en drøy halvmeter munningsflamme, så joda morosamt for de som liker slikt! :lol:

 

Du får ikke bedre presisjon, du får ikke utnyttet hastighetspotensialet i patronen på noen måte, og det koster skjorta! Min lokale ammopusher tar drøyt 500 kroner pr 50 skudds boks. :overrasket:

 

Men den ekstra tønna koster ikke allverden når du kjøper det samlet så slik sett er det overkommelig. Spørsmålet er vel helst hvilket skyteprogram du skal bruke den i??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...