Jump to content

beslag av salutthagle i Bergen


kvisten

Recommended Posts

Otto Jespersen er en meget allsidig komiker. I en av sine programserier på NRK gestaltet han en variert bukett merksnodige personasjer. En av disse var kriminalinspektør Virrum - en politimann som "oppklarte" alle sakene han ble involvert i.

 

I en av episodene kom han inn i ei kirke, der det var et krusifiks med Jesus i full legemsstørrelse. Virrum "oppklarte" straks den saken: "Her har det vært et oppgjør mellom kriminelle MC-gjenger. Han der er blant taperne, og stakkar'n er spikra opp på etpar jernbanesviller, og de har tredd en piggtrådhatt på han. Motorsykker'n og narkkotikkan hass står vel utenfor"

 

Jeg trodde, sant å si, at Jespersen overdrev - men jeg er ikke så sikker lenger!

Link to comment
Share on other sites

Latterlig...

 

Vil og si at politiet har satt seg i en litt vanskelig situasjon. Enten så må de ut med beklagelse for at de tok feil (som om det skjer), eller så må de fortsette denne saken, og da må de tolke denne situasjonen meget alvorlig. Siden de da må se på det som at en person gikk rundt med et skarpt våpen blandt store folkemengder. Det vil også si at de har ikke gjort jobben sin i 47 år??

 

Dette må i tillegg være noen rimelig ferske betjenter som muligens aldri har vært i Bergen før...

Link to comment
Share on other sites

Denne haglen (som forøvrig er malt i sebrastriper :P) har vært brukt på arrangementer i Bergen (inklusive 17. Mai) siden 1964 uten at politiet har reagert..

 

Å ta beslag på haglen etter alle disse årene virker svært merkelig? Dette er jo som å ta fra buekorpset trommene deres fordi de bråker.. Denne bør politiet straks levere tilbake og en beklagelse er også på sin plass!

Link to comment
Share on other sites

Denne haglen (som forøvrig er malt i sebrastriper :P) har vært brukt på arrangementer i Bergen (inklusive 17. Mai) siden 1964 uten at politiet har reagert..

Ikke helt riktig, den har vært beslaglagt en gang før, og Direksjonsmusikken har siden den gang alltid båret den med politiets beslagsID-lapp hengende på avtrekkerbøylen - de så på den som en æresbevisning.

I min tid som bransjetilknyttet (sent 80/tidlig 90-tall) hadde jeg flere ganger det ærefulle oppdrag å se over at den var i stand til sine oppgaver på 17. mai og supplere saluttpatroner. De hadde en spesiell forkjærlighet for RWS Böllerpatronen med svartkrutt.

Uansett, her bør politiet gå i seg selv og tenke gjennom hvilken oppgave de har. Siviløkonomer utgjør en større samfunnsrisiko med kalkulator enn med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Noen må tipse Bergens-politet om de store flokkene med uniformerte gutter (og en og annen jente) som masjerer rundt i Bergen sentrum væpnet med tregeværer og armbrøst! Der kan de virkelig få fart på statistikken og bidra til et tryggere Bergen...

 

"Årets Virrum" er en kjempeide!

Link to comment
Share on other sites

Da er haglen tilbake i hendene til Direksjonsmusikken. I følge ett intervju i BT var betjentene som utførte beslaget uten lokal tilhørighet så her er kanskje litt av forklaringen på denne blunderen.

 

Uansett burde de som utførte beslaget stått i skolerett foran sine overordnede og fått en muntlig irettesettlese for dårlig skjønn i tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Da er haglen tilbake i hendene til Direksjonsmusikken. I følge ett intervju i BT var betjentene som utførte beslaget uten lokal tilhørighet så her er kanskje litt av forklaringen på denne blunderen.

 

Uansett burde de som utførte beslaget stått i skolerett foran sine overordnede og fått en muntlig irettesettlese for dårlig skjønn i tjenesten.

 

 

De burde få utdelt "årets virrum"!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva som er så idiotisk her?

 

For det første: Er hagla i en slik forfatning at den kan brukes som våpen? Eller er den som en startpistol slik at det ikke går ann å skyte med den? dette har jeg ikke klart å lese meg fram til.

 

Hvis det første er tilfelle. Er det da slik at jeg kan ta med meg gammelhagla på byen 17. mai, sammen med en trompet og si at "jeg skal salluttere, og det har jeg gjort siden 1991" ?

Link to comment
Share on other sites

Haglen har vert med på mye. Tidlig og sent og ikke bare på nasjonaldagen.

 

Da jeg var student på slutten av '90-tallet var det ikke uvanlig av sebraen var med på fest.

 

Det er heller ikke slik at man alltid har tatt seg råd til å bruke saluttpatroner.

 

Det at folk her inne kan fatte og forstå at det er våpeneier som er ansvarlig for å dokumentere lovligheten med en hagle er litt rart.

Kan ikke Bergen ha politimenn fra andre steder i landet?

Hvor mye lokalkunnskap må man faktisk sitte på for å være politi?

 

Ett av buekorpsene i byen har da også trasket rundt med ett salonggevær i årtier. Sikkert lov det også.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har ikke politibetjente bare gjort jobben sin?

 

Hvis noen sprader rundt med ei hagle på byen og man ikke vet bakgrunnen, så ønsker jeg i allefall at man heller tar hagla og sjekker saken i ettertid, enn at det gjøres omvendt. Så mye gæringer som flyr rundt, så ser jeg ikke helt hvorfor de to politibetjentene fortjener både refs, ris på rumpa og latterligjøring..

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen sprader rundt med ei hagle på byen og man ikke vet bakgrunnen

Når et musikkorps iført hvit- og svartstripete uniformer står ute i en fontene og holder konsert, og ett av medlemmene har med seg en hvit- og svartstripet hagle og et belte med løspatroner vil jeg si bakgrunnen ligger ganske langt oppe i dagen...

Denne haglen og bruken av den er på linje med Gardens drilltropp og Garandene de marsjerer og avfyrer løsskudd med. Politiet burde gi Direksjonsmusikken en generell dispensasjon.

Link to comment
Share on other sites

Garden kan vel da ikke sammenlignes med et sivilt amatørorkester? Selvfølgelig, hadde alle i politiet vært like smarte med skjønn som de fleste medlemmene her inne, så hadde det jo gått smertefritt. Men hadde jeg vært nyutdannet, nyutplassert e.l. i politiet og fant én mann blant mange med hagle på skuldra så ville jeg også sjekket det ut. Man vet jo aldri hva som skjer, og disse politibetjentene bør jo ikke ta sjansen på alt alltid er i skjønneste orden, selv på 17. mai.

Link to comment
Share on other sites

Denne haglen har og tidligere vært kommentert av Politiet. Politiet ville at skytter skule ha våpen kunskap. Noe som ble løst ved at Salutør tok jegerprøven i Bergens Jæger og Fiskerforening.

Haglen er et klenodie som alle som kjenner til NHH vet om.

Link to comment
Share on other sites

Garden kan vel da ikke sammenlignes med et sivilt amatørorkester?

Nei, det kan de ikke som helhet. Men bruken av våpen til saluttering i en innøvd oppvisning kan sammenlignes.

 

Men hadde jeg vært nyutdannet, nyutplassert e.l. i politiet og fant én mann blant mange med hagle på skuldra så ville jeg også sjekket det ut.

Og det hadde de kunnet få fullgodt avklart ved å spørre vedkommende + evt. et utvalg av publikum om.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo lovverket relativt klart angående opptreden med sktevåpen på offentlig sted. Lenge siden jeg var i Bergen, men den gang var Ole Bulls plass nokså offentlig.

 

Som et lite apropos så må vi søke brannvesenet om tillatelse til å ha st hansbål hvert eneste år, selv om vi har hatt denne tradisjonen siden 1948 i feriehjemmet til jobben. Det har rett og slett med kontroll og sikring å gjøre.

 

Nå har politiet tross alt ikke hatt noen væpnet utrykning mot dette korpset, så så voldsom overreaksjon er dette virkelig ikke. Når våpenet nå er tilbakeført må korpset faktisk si seg meget rimelig behandlet etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...