Jump to content

Kulevalg i 9,3x62 til bjørnejakt


Aasum

Recommended Posts

Skall på bjørnejakt i Sverige i høst og ønsker å komme i gang med ladingen til denne jakten, skal bruke min Blaser r93 i kaliber 9,3x62. Men er usikker på hvilken kule jeg skal velge til denne jakten, vil tro at det er myke kuler som er det beste til bjørnejakt?

Kom med forslag/erfaringer gjerne lade data også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 250 gr Woodleigh RN. Det har fungert upåklagelig selv på grov elg. Bjørn har jeg dog ingen erfaring med. Men de er vel vanligvis ikke så store? Så du trenger ikke dybdevirkning i samme grad som på elg. Og interessen dreier vel mer mot rask skuddvirkning og vekk fra lite kjøttødeleggelse. Jeg liker Woodleigh fordi de ekspanderer lett, samtidig som de holder meget godt på blyet. Det blir noen svære sopper, men uten å miste mye vekt. Jeg mener de fungerer bedre enn f.eks Oryx. Hvilken vekt som vil være riktig på bjørn vet jeg ikke. Så tung som mulig for å sikre dybdevirkning, så rask som mulig for å sikre ekspansjon. 286 gr er neppe feil.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh eller Oryx er det du vil ha.

 

Det er ikke den ekstreme dybdevirkningen til harde kuler du søker på bjørnejakt - du ønsker god effekt i form av raskere ekspansjon og større ødeleggelse. Hva skal du med gjennomskyting på Bjørn?? Mye bedre at all energien blir igjen i dyret.

 

Det skal mye til for å slå en 286 Woodleigh til formålet! Det blir mitt soleklare valg til Bjørn i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har noen skutt noe annet enn papp med så tunge kuler som 21gram i 9,3?

Jeg tror det er unødvendig tungt - det er som kjent forskjell på å barbere seg, og skjære av seg haka..

 

Har hørt at en av Sveriges fremste bjørnejegere bruker 15grams Oryx. Det skal visst gi upåklagelig effekt. Tviler ikke på det.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om den TSX kula i 250grs? eller vill den funke bedre på elg?
Ikke se bort fra den enorme sjokk virkningen av en x kule som penetrerer på langs. Vingene "skjærer", noe som gir friskere blødning, gjennom trekk vil raskere kollapse lunger. Ikke skal den så mange millimeter inn for å ekspandere heller. Se nederste video http://www.barnesbullets.com/information/high-speed-video/.
Link to comment
Share on other sites

Kommer akurat fra Bjørnejakt i Canada BC.

Guidene der var klar på en ting angåend skudd på Bjørn.

Treff overarmsbeinet så det splintres. Kule og beinsplinter går inn i lungeparti. Normalt vil da bjørnen bli på stedet, død.

Klarer du gjenomskyting er det en stor fordel. Da det blir blodspor fra ut hullet. Noe som er fordelaktigt, dersom ettersøk er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

ville nesten trodd at gjennomskyting vil være like bra som ei kule som blir igjen i dyret, valget står mellom kulene som nevens i tråden oryx woodleigh og tsx får vel sist nevnte i 286 også hva tror derre om det? Synd man ikke kan bestille 10-12 kuler for test/eksansjonsvirkning.

Vurderer og gå for tsx finner jeg ut at jeg ikke vill bruke den får den heller brukes på elg jakt senere i høst :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler - Velg en god gammel Partition. Den ekspanderer såpass lett at den lave hastigheten i 9,3 med tung kule ikke er noe problem. Mer solide kuler er noe herk i 62. TSX i 286grs er jeg på nippet til å kalle uegnet til bruket ditt. Med V0 på snaut 700m/s er det ikke veldig langt ut du skal før hastigheten er så lav at både skuddeffekten og penetrasjon lider. Du får sikkert veldig god penetrasjon men en massiv 18,5g kule blir innmari lang om den ikke stukes ganske kraftiig og penetrasjon i rett linje vil du da ikke få lenger.

 

Partition i kaliber over .338 har veggen lenger fram så de er mindre"effektive" enn i de mindre kaliberne. At den i tillegg er lett å få til å gå - har ganske kort bæreflate så du får bra hastighet til 62 å være er bare ett pluss. Med passe dose N-150, Norma 203B/rhino 15 eller Varget vil du være rundt 750m/s. Da nærmer du deg veldig stygt en fabrikkladd 375H&H og det fungerer på det meste.

 

Woodleigh kuler i 9,3 har jeg mer enn blandede erfaringer med. De jeg har prøvd PP i 250/286 har vært svært kresne på hastigheter for tilstrekkelig ekspansjon og skuddeffekt.

 

Alf Martin Bråthen hadde en meget god test av 9,3 kuler i Jeger for noen år siden. Den gjør du smart i å skaffe deg.

 

En skandinavisk bjørn er ikke veldig stor - så all verden av rifle er sjelden nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Litt inspirasjon før TS skal på jakt :)

http://ut.no/artikkel/1.7620223

Vanskelig å bedømme størrelse, men den ser gedigen ut. Jeg bruker forøvrig 250 gr Woodleigh RN, altså Round Nose, i motsetning til PP, Protected Point. Mulig det utgjør en forskjell i 9,3x62? Det har ihvertfall fungert bra på elg, med noen svære blypædder som resultat. De er korte, og kan lades til høy hastighet. I rifla mi går de meget presist også, bedre enn jeg trodde jeg kunne klare å klemme av noe med såpass rekyl. Jeg har prøvd 250 gr Nosler Accubond også. En skulle kanskje tro de ville oppføre seg likt, de er jo begge loddede kuler. Men blyet på Woodleigh sitter klint fast på mantelen på en helt annen måte

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei, hva skal du med 250grs Swift a-frame på bjørn? :winke1:

 

Afrikansk Bøffel - ja, men bjørn? Nei nei nei..

 

Har dere skutt og flådd en bjørn noen gang dere som anbefaler slike kuler??? Sett på anatomien, musklene, beina i skrotten? hvor smalt det er over bogpartiet? Ikke kom her med at der må være i stand til åslyte den på langs - Texas heartshot teller ikke på bamsen....

 

En Bjørn trenger ikke harde kuler som fly tvers gjennom med liten sårkanal som resultat! Velg ei bløtere kule som gir mer mekanisk skade, så vil du i et kaliber som 9,3 se at du får gjennomskyting likevel. Den er ikke så enorm! En elg setter større krav til kule!

 

Problemet i dag er at vi kjøper den en kula hardere enn den andre, og når skuddeffekten uteblir så går vi til alt overmål opp i kaliber, gjerne med høyere hastigjhet, for da skal det bli så bra? (Da fungerer plutselig kula slik den burde igjen...)

 

Nei, bruk jaktbladene til å fyre i ovnen med -det er ren reklame og skaper bare kjøpsbehov hos oss jegere! Rent snobberi det ange putter i magasinet sitt til jakt....

 

Se og hør på hva erfarne bjørnejegere bruker! Da får du se at de gjerne bruker 286grs kuler av typen oryx, woodleigh eller bløtere.

 

Det er komisk å se hvordan vi som jegere girer hverandre opp på det der med den ene customkula etter den andre, og den ene er selvfølgelig magisk mye bedre enn den andre! :lol:

 

Nei, på vanlig tynnhudede dyr, som bjørn faktisk er, så bruker man ikke markedets hardere kuler..

 

Noe som er interessant å se er A-Squares "Lion load" - ei bløt kule som er klaget for meget hurtig ekspansjon, til bruk på løve som navnet sier. Her har altså A-Square prestert å selge ei svindyr standardkule til en haug amerikanere (sikkert noen på berget her også), ei kule de kunne kjøpt BILLIG i nesten hvilken som helst annen ordinær boks!

DET kaller jeg markedsføring det! Hatten av for Art og Co! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He-he.. nei, har aldri skutt bjørn, men har skutt alt fra hare til stor elg med Swift A-frame og det har virket! Så vidt jeg vet så er bjørn en av de dyrene som har tettest muskelmasse av det jaktbare nordiske viltet, så det å oppnå inntrengning i vitale organer er ikke så lett som det kan se ut som. En annen ting er at overfladisk ekspansjon på farlig vilt kan være helseskadelig(or lethal), og sist jeg så etter så var bjørn klassifisert som farlig vilt?

 

Når det gjelder A-frame som kule så er det vel ting som blir glemt her......kulen og manteltykkelsen er tilpasset de kaliber kulen er beregnet for, dvs. i feks 9,3 så har kulene tynnere mantel enn kuler beregnet for feks. .338 WM. Har fått full ekspansjon i elg i alt fra ungdyr til store okser(full ekspansjon vil for meg si ekspansjon til omtrent dobbel diameter)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, joda, løve også sist jeg sjekket.

Poenget er at disse moderne kulene ikke er gode på alt. Det er ei bedre kule på elg enn på Bjørn. På bjørnen kan man slippe unna med ei litt enklere, og billigere, kule enn du gjør på et skrått bakskudd på en diger elgokse.. På sistnevnte ville jeg kanskje tenkt i Swift-baner.

 

Woodleigh er tidligere nevnt. Glimrende mykere kule dersom lodding er det eneste saliggjørende?

 

Bedre kulebane på 250grs er det enkelte som hevder. Merker man forskjell på kulebanene på 286 og 250 grs kuler i 9,3mnår de er korrekt innskutt er holdet for langt...

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh er tidligere nevnt. Glimrende mykere kule dersom lodding er det eneste saliggjørende?

 

Lodding er ikke det eneste saligjørende. Men jeg ville foretrekke en eller annen form for "fail safe", delevegg som Nosler Partition eller RWS H-mantel, lodding eller noe annet lurt. Det jeg frykter med ei vanlig kule er at den skal gå i filler før den når dypt nok. I de fleste tilfeller er antagelig standardkuler å foretrekke mht. splintavgang, men det er den ene sjeldne gangen da, når alt går deg i mot.

Bedre kulebane på 250grs er det enkelte som hevder. Merker man forskjell på kulebanene på 286 og 250 grs kuler i 9,3mnår de er korrekt innskutt er holdet for langt...

 

Jeg har selv brukt argumentet om kulebane når det gjelder 250 gr kontra 286 gr i 9,3x62. Men jeg er vel i grunn enig i det du skriver. Men alt avhenger av parameterne. Under ellers like forhold vil ei lett og rask kule skyte flatere på korte hold, men krummere på lange. På griselange hold er BC konge, på korte hold er det hastighet som gjelder. 250 gr Accubond har både høy BC og kan skytes oppunder 800 m/s. Men igjen, det gir ingen reelle fordeler før holdet er for langt for de fleste. Og for de som behersker slike avstander så er neppe 9,3x62 valget uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Woodleigh eller Oryx er det du vil ha.

 

Det er ikke den ekstreme dybdevirkningen til harde kuler du søker på bjørnejakt - du ønsker god effekt i form av raskere ekspansjon og større ødeleggelse. Hva skal du med gjennomskyting på Bjørn?? Mye bedre at all energien blir igjen i dyret.

 

Det skal mye til for å slå en 286 Woodleigh til formålet! Det blir mitt soleklare valg til Bjørn i det kaliberet.

 

Ikke enig.. På Bjørn vil du så absolutt ha gjennomskyting.. Pelsen absorberer en god del blod samt at fettlaget raskt minsker diameteren på skuddhullet. Er skuddet ikke helt som planlagt er det veldig ok å ha ett blodspor å gå etter ...

Link to comment
Share on other sites

Kulevalgene her er alle gode valg, på en bjørn er man avhengig av ei kule som legger igjen mest mulig energi i dyret, jo større innvendig skade jo raskere blodtrykksfall, en bjørn har såpass lav hjertefrekvens at hjernen får blod og oxygen lenge etter at hjertet er truffet av ei kule, på den tiden rekker en påskutt bjørn å løpe langt, samt å kunne angripe deg.Skal man bruke ei kule som gjør et så stort hull at fettlaget ikke tetter igjen hullet, ja da må man vel bruke en M72 eller no sånt :mrgreen:

I så godt som alle situasjoner hvor hjertet er truffet, og jegeren tar ladegrep så kommer bjørnen på lyden av ladegrepet og angriper jegeren, derfor er stoppeffekten av vesentlig viktighet. Ei hard kule som plystrer igjennom har ikke denne stoppeffekten.

Kjente bjørnejegere som MAgnus Bostrøm og andre sverger faktisk til 15 grams Vulcan og den type kuler på bjørn.

 

Det viktigste er å trene mye på skyting på bjørneskive og på frontal bjørn. slik at man blir sikker på sin egen skyteegenskaper.

946564_10151380571081835_1098396333_n.jpg

 

248058_10151380560701835_1742995644_n.jpg

 

Når man ser hvor overarmsbenet på en bjørn går, så tror jeg at jeg på det sterkeste å fraråde å skyte på dette. da en bom vil være en stygg skadeskyting.

181683_10151385893251835_654884416_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenkte da jeg så tittelen var en god, tysk splitter-bombe á la 19 grams RWS/Brenneke TUG med myk fragmenterende spiss som lager stor sårkanal og hard hekk som går gjennom. Stukes til større diameter enn H-mantel (som er noe lettere i 9,3) og har faktisk forbausende bra b.c.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått mange gode og ulike råd her, alt etter kva ein legg vekt på. Eit moment å tenke på i den forbindelse er om dette er bjørnejakt med hund. Kanskje derfor ein del hundefolk foretrekk ei kule som det er stor sjansen for blir i viltet? Ikkje at den nødvendigvis feller viltet noko meir effektivt,men for i verste fall å ikkje risikere å skade hunden.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 svartbjørner og en Kamchatka brunbjørn (9fot) stående i stua. Jeg brukte 13grams oryx, riktig nok i 30.06. Knall og fall på stedet. Alle tre skutt på under 70m. Så jeg vil tru den vil fungere også i 9,3 :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skrevet tidligere i tråden, men må påpeke at hjulet alt er funnet opp:

 

Erfarne elgjegere på brunbjørn, som utsettes for større angrepsfare pga hundejakt, legger hodet på blokka til fordel for Oryx 15gram i 9,3..

 

Jo mer man tenker på den løsningen, jo bedre er den:

 

Bred diameter

Høyere fart for mer "sjokk"..

Penty kulevekt til å gå gjennom en bjørneskrott, og det med ganske formidabel skade.

Alt med en finfin rekyl.

 

Hva mer vil man egentlig ha?

 

Dersom jeg ikke måtte forholde meg til samskyting med doble piper, så ville jeg faktisk valgt denne kule selv til ren bjørnejakt.

Skal du spise inntil kulehølet er vel tyngre og hardere kule å foretrekke, men man går vel på bjørnejakt for trofeet og ikke maten??

Dessuten er det greit å påføre maksimal mekanisk skade i forhold til kaliberet når man jakter potensielt farlig vilt. Dette er vilt som tar igjen langt oftere enn en elg..

 

Mulig at et slikt kulevalg bare er logisk i mitt hode, men jeg er i tydeligvis i godt selskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med Lapua Mega 286 grs?

Bare for å ha sagt det med en gang så har jeg ingen erfaring med bjørnejakt. Men jeg har sett mye dau elg skutt med denne kula. Virker for meg som det er ei god kule i nomalkaliber. Har igrunn ikke skjønt hva man skal med superkuler hvis man ikke har "magnumhastighet". Bør man ha spesial ammo for bjørnejakt, eller er det like greit å bruke den gode gamle elgladingen som en har god erfaring med fra før?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...