Jump to content

Våpentillatelse under prøvetid


ztaale

Recommended Posts

Hei, jeg har prøvd å finne ut av hvordan det er med våpentillatelse når det kommer til prøvetid etter soning.

 

Jeg har en prøvetid på 2 år, men klarer ikke finne ut noe nyttig om jeg er nødt å vente til prøvetiden er over med å søke om våpentillatelse eller om det bare er å søke nå med engang..

 

Noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Kommer kanskje litt an på hva du har sonet for, men for å få våpen skal man jo være "skikket og edruelig" og ha plettfri vandel. Om man har kjørt litt for fort kan man fortsatt få våpen, om man er tatt for væpnet ran kan man nok slite noe mer.

"småting" står vel på vandelen i 5 år, og da må du vel i såfall forvente å måtte vente ut prøvetiden og vel så det for å få våpen.

 

Det er jo bare å søke, det værste du får er et avslag og da koster det deg ingenting. Og du får gjerne vite hvor lenge du må belage deg på å vente i samme slengen, i alle fall om du spør.

Link to comment
Share on other sites

Må rette litt på deg der, koster penger å søke. første søknaden ligger vel på 860 kroner mener jeg.

 

 

Nei, det koster ikke penger å søke. Avslag er gratis. Innvilget søknad koster.

Noen plasser betaler man når man leverer papirene og andre steder når søknaden er innvilget. Betaler man før og få avslag skal man ha penger igjen.

 

 

Det er jo bare å søke, det værste du får er et avslag

Men det avslaget blir liggende i våpensystemet og neste gang man søker ser saksbehandler: "X søkte om kjøp av våpen Y men fikk avslag....hvorfor det tro..."

 

 

Spør politiet først og så søk, er mitt råd. Ikke noe vits å søke hvis man får automatisk avslag.

Link to comment
Share on other sites

Men det avslaget blir liggende i våpensystemet og neste gang man søker ser saksbehandler: "X søkte om kjøp av våpen Y men fikk avslag....hvorfor det tro..."
Det er ikke noe problem å ha fått avslag før, fikk det første gang jeg søkte. Og det hadde ingenting å si neste gang jeg søkte. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å ha fått avslag før, fikk det første gang jeg søkte. Og det hadde ingenting å si neste gang jeg søkte. :wink:

 

 

Det kommer ann på og er slettes ikke sikkert er likt fra plass til plass.

 

Jeg søkte på jaktrifle i Oslo og fikk avslag med beskjed om å bruke konkurranserifla i 308....

Siden flyttet jeg og da jeg søkte på nytt der ville saksbehandler se brevet fra Oslo før hun innvilga noe...

 

 

Så det er ikke sikkert det er noe problem, men men...........

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret i Oslo er belemret med en del inkompetente individer hva gjelder våpen. De kommer med de merkligste begrunnelser for å gi avslag på søknader. Ofte er de ikke i tråd med gjellende regler og må gi seg etter en liten kamp der en advokat har vært innblandet, dette har skjedd flere ganger.

 

Du skal ha levert en søknad på et merkelig våpen om de skal kunne forsvare en begrunnelse med at du kan benytte en konkuranserifle du har. Dette mener jeg vil være i strid med både de nye men også de gamle reglene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man skal vente til etter prøvetiden, må dette være berunnet i lovverket, ikke i en saksbehandlers oppfatning. Det kunne vært interessant å vite hvor dette står, siden trådstarter ikke finner noe om det.

Link to comment
Share on other sites

625:

 

Våpentillatelse kan gis til "edruelige og pålitelige" personer ihht Våpenloven.

 

Når man har en prøvetid sier det seg selv at det offentlige ennå ikke er helt sikre på om de kan stole på en.

 

Dermed er det helt riktig av saksbehandler å vurdere en person på prøvetid som "ikke pålitelig". Etter prøvetiden er det også klart at søkeren i langt større grad kan sies å være pålitelig dersom prøvetiden gikk uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

høggern:

Prøvetid er en del av straffen domstolen gir. Alternativet til prøvetid er fengsel. Jeg tror ikke du finne en eneste ansatt i Politiet som vil til "tja" til om en person er "edruelig og pålitelig" når denne personen er i en situasjon hvor han/hun soner straffen sin...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva politiet legger i "edruelig og pålitelig".

Jeg vet heller ikke hva man kan ilegges sikring for. (kan man feks idømmes sikring for økonomisk utroskap, skattesvindel eller noe slikt? Vil det være diskriminerende for å eie våpen?)

Jeg mente ikke politiet svarer "tja" men i denne tråden vil du kunnne få mange "tja" svar i og med at det ikke kommer nok info til at man kan se på hva saka egentlig er om.

Politiet derimot vil kunne se nøyaktig hva personen er dømt for å vil derfor kunne se på saka med helt andre øyne enn vi kan.

Link to comment
Share on other sites

Joda, "edruelig og pålitelig" er mye skjønn. Slik er det jo uansett om det ligger strafferettslige forhold til stede i saken.

 

Poenget mitt er at innholdet i de strafferetslige forholdene som er aktuelle ikke spiller noen rolle så lenge vedkommende i praksis soner en straff. Prøvetid er nemlig i steden for fengsel, ikke noe som kommer i tillegg til. Å vurdere en person som ennå ikke har avsluttet sin straff som "edruelig og pålitelig" er nok ganske så umulig juridisk sett. Først når man har sonet sin straff anses man å ha gjort opp med samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, "edruelig og pålitelig" er mye skjønn. Slik er det jo uansett om det ligger strafferettslige forhold til stede i saken.

.

 

For mange år siden fikk jeg en bot av onkel blå for drikking på offentlig sted, jeg har ikke noe problem med mine søknader.

Første gangen jeg søkte stilte de noen spørsmål rundt den boten der jeg måtte forklare litt om hvorfor jeg fikk bot.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi konkludere med at hvis prøvetiden gjelder et lovbrudd som innebærer rus eller vold så er det bare å drite i å søke før prøvetiden er over? Hvis prøvetiden gjelder noe annet går det på skjønn, er følgelig opp til hvert enkelt våpenkontor å avgjøre og våpenkontorenes veier er som kjent uransaklige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...