Jump to content

Barnes 160grs i 8x57 js


optima

Recommended Posts

Hvorfor bruke nymotens kuler i en gammel, fin klassiker?...

Nei, lad med 196 grs Woodleigh RN :winke1:

 

M

 

...og med en dæsj korditt og korrosive tennhetter er vi plutselig tilbake i det herrens år 1888 :D:D:D

 

 

Ladedata med bl.a 180 grain TSX og VihtaVuori krutt hentet fra denne siden:

 

http://www.thefreelibrary.com/The+8X57+ ... 0206957025

 

LOADS FOR THE 8x57 MAUSER *

 

Bullet Bullet Powder Primer Starting Maximum Velocity

Weight Load Load (fps)

(gr.) (gr.) (gr.)

 

Sierra 150 Winchester Winchester 40.0 46.0 2,780

Pro-Hunter 748 WLR

 

Hornady 170 Alliant CCI-200 37.0 42.0 2,700

RN R1-10

InterLock

 

Barnes 180 VihtaVuori Remington 34.0 38.5 2,550

TSX N530 9.5

 

Nosler 180 Alliant Winchester 38.0 45.0 2,600

Ballistic R1-15 WLR

Tip

 

Hornady 195 IMR 4320 Remington 39.5 45.0 2,500

SP 9.5

InterLock

 

Barnes 200 RamShot Big Federal 42.0 50.0 2,460

TSX Game 210

 

Nosler 200 Hodgdon CCI-200 42.0 49.0 2,500

Partition Hybrid 100

 

Sierra 220 VihtaVuori Remington 38.0 45.0 2,400

GameKing N550 9.5

 

* All loads used Winchester cases.

Link to comment
Share on other sites

I 338 Federal har vi prøvd 160TTSX og får faktisk 900m/s med den korte tegnestiften. Arbeidstrykket er endel høyere i Federalen enn i 8x57, men vil tro 860-870m/s er fullt mulig.

 

Sjekk ladedata for 175grs Sierra - det gir deg en god pekepinn på riktige kruttvalg. Skulle undre meg mye om du ikke finner godt med data fra ulike kruttprodusenter med den kule.

 

Vips har du både krutt og ladedata som er nære nok til egen forskning - for du har selvfølgelig mikrometer og kronograf? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 years later...
8 timer siden, FKE skrev:

Hei

Hvem må man snakke med for å få ladet Barnes TTSX 160 grs i 8x57 til Oberndorf Mauser?

Du finner denne kulen i fabrikk ammo fra Barnes..Sako..Blaser blandt annet..Norma har også kommet med Norma Ecostrike som har V0 på 850 m/s det samme som er på Blaser sin CDC ammo..har du ikke tid til å "sette" deg inni ladingen selv er nok kjøp sv fabrikk ammo det beste valget..

160 grs Barnes TTSX og Hogdon CFE223 er giftige saker og med en 60 cm pipe vil en få 905 m/s i V0.. i min 43 cm lange pipe så får jeg 845 m/s med samme ladning..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe god fabrikkammunisjon i 8x57 er lettere sagt enn gjort. Kravet er blyfri. Jakt og Friluft, og Jaktdepotet har det beste utvalget. Dette er likevel nokså begrenset. Valget står mellom RWS Hit, Hornady Superformance GMX, Norma Ecostrike. Barnes er dessverre ingen som selger (spurt Jaktdepotet om de kan ta den inn). Det samme gjelder Sako Powerhead II. Finner ingen som selger denne i 8x57 fabrikkammunisjon. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg importert Lutz Möllers jaktammunisjon av messing fra Tyskland. Garantert det beste valget på papiret, før Barnes og Hornady (tatt energiavlevering, hastighet og rekyl i betraktning).

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

Lapua Naturalis fra Landrø? Jeg synes det ser ut som du har mange gode alternativer og skulle gjerne sett det nordiske viltet som ikke legger seg ned for hvilken som helst av dem. :-) Ellers det Sunnmøring skrev sist i første avsnitt. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

"Noen" bør kontakte Schou å fortelle at de har et gapende hull i Sakosortimentet. (Lader denne kula selv, så jeg gidder ikke) Om en er bosatt i rimelig nærhet, går det an å bestille ammo hos TVboden på Svinesund. Det han ikke har på lager, skaffes. 

Link to comment
Share on other sites

Villmarks Butikken Jessheim har alt fra Norma og Blaser, de skaffer når du bestiller. Ecostrike og CDC i så fall. Lader du selv, så burde du absolutt følge Sunnmørings@ forslag. Bedre blir det ikke! 

Edit: Relevante ladedata finnes på Hogdons side "Reloading".

Edited by Guest
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Ecostrike blir utkonkurrert av Möller, Barnes,  Blaser CDC, Hornady når det gjelder mine preferanser. Med dagens tilgjengelighet lander jeg nok på Hornady fra Jaktdepotet. Bør fungere greit på alle norske kløvviltarter. Skal gjøre et forsøk på import av Möller. Möller MJG bruker 8.3 g messingkule (ladedata under i vedlegg). Ansett for å være beste blyfrie kule av tysk fagpresse (Wild und Hund, DJZ, Jäger). Overgår alt annet (så vidt jeg kan se) når det gjelder hastighet, energiavlevering, kjøttødeleggelse, rekyl og stoppvirkning.

Screen Shot 2017-04-18 at 18.32.43.png

Link to comment
Share on other sites

Men Möller MJG på 8,7 gram er for lett til å tilfredsstille storviltkravet på ni gram. 

Det velsignet enkle med 8x57is er at den er så tilgivende med hensyn til kulevalg. Alt ifra gamle Nosler Partition og Norma Vulkan til Oryx og alle slags superkuler gjør jobben. Hvis jeg var deg ville jeg ikke overtenke, heller skyte og ha det gøy og trene så jeg var godt forberedt til jakta. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bly er bløtere enn feks messing el kopper som er relativt hardere materialer. For at to sistnevnte skal ha optimal energiavlevering i viltkroppen trengs det høyere hastighet for å ekspandere. Samme hastighet med bly medfører at bly ekspanderer for raskt og mister energiavlevering i dybden på feks elg. Dette medfører at man kan benytte lettere blyfrie kuler og oppnå samme energiavlevering ved høyere hastigheter og lik/mindre kjøttødeleggelser. I tillegg kommer lavere rekyl. Er enkel fysikk. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

Men Möller MJG på 8,7 gram er for lett til å tilfredsstille storviltkravet på ni gram. 

Det velsignet enkle med 8x57is er at den er så tilgivende med hensyn til kulevalg. Alt ifra gamle Nosler Partition og Norma Vulkan til Oryx og alle slags superkuler gjør jobben. Hvis jeg var deg ville jeg ikke overtenke, heller skyte og ha det gøy og trene så jeg var godt forberedt til jakta. :-)

Takk for oppfriskning av lovdata

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, FKE skrev:

Bly er bløtere enn feks messing el kopper som er relativt hardere materialer. For at to sistnevnte skal ha optimal energiavlevering i viltkroppen trengs det høyere hastighet for å ekspandere. 

Så du tror på alvor at Lapua, Barnes,Hornady, Sako osv. ikke vet hva de holder på med?

Jeg er vel både tullete og uansvarlig jeg da som har ladet TSX i 9,3 til bare V0 750ms:$

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bbdg skrev:

Så du tror på alvor at Lapua, Barnes,Hornady, Sako osv. ikke vet hva de holder på med?

Jeg er vel både tullete og uansvarlig jeg da som har ladet TSX i 9,3 til bare V0 750ms:$

Kan ikke se å ha skrevet noe sted at jeg for alvor tror at produsentene du nevner ikke vet hva de holder på med. Du er for så vidt den første som nevner det. Jeg skriver at Sako er ladet til for lav hastighet (basert på mine preferanser tatt i betraktning blyfrie kulers fysiske egenskaper ). Lapua nevner jeg ikke. Barnes og Hornady har jeg tenkt å bruke, som nevnt. For å få fakta på bordet - det eneste jeg faktisk gjør er å svare på spørsmålet ditt om hvorfor blyfire kuler trengs å lades til høyere hastigheter enn bly. Svaret er basert på fysikkens lover ikke min subjektive mening. Hva angår din sinnstilstand får det være opp til din lege å bedømme. Om du er en uansvarlig person kan jeg heller ikke bedømme. Avslutningsvis vil jeg påpeke at folk har ulike preferanser generelt sett, også når det gjelder jaktammunisjon. Det synes jeg alle skal respektere for diskusjonens skyld. Simpel argumentasjon bør man spare resten av deltakerne for. 

Edited by FKE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎05‎.‎05‎.‎2011 den 17.04, optima skrev:

Lurer på om det er noen som har ladedata på 160 grs TTSX i 8x57 js.

Lurer på hvilket krutt som er best egnet.

Og hvilken fart jeg kan forvente.

Fra Ladeboken 7:

56 cm løp

Barnes 160 grain TTSX

Norma 203B 50 grain (lav) 830 ms, 52 grain (høy) 867 ms

N 140 50 grain (lav) 812 ms, 52 grain (høy) 853 ms

de overnevnte kruttsorter ga best hastighet.

 

Selv bruker jeg Nosler E-TIP 180 grain med Norma 203B i nevnte kaliber.

Denne har soppet seg fint, med omtrent 100 prosent restvekt. Gjennom bog på voksen elg okse på ca 70 meter.

20170419_095255.jpg.970e0d76f14136df04ea38b721140750.jpg20170419_095303.jpg.4e894fb8fcabbf105057c86ba3411676.jpg

Link to comment
Share on other sites

FKE...Å få andre til å lade til deg, uten å ha skutt en "ladestige" i ditt våpen blir bare naivt, spesielt om du ønsker en patron "hardt" ladet..selv om Barnes oppgir sin TTSX 8x57 is ammunisjon til V0 884 m/s så er det en del forbehold til den farten, gitt pipe twist og lengde er en av disse hensynene.. jeg har Kronografert en del Barnes TTSX fabrikk ammunisjon i min LabRadar kronograf og aldri har jeg fått den oppgitte hastigheten som de hevder selv i et 58 cm langt løp.. farten ligger i realiteten på pluss minus 840-855 m/s.

utformingen av ditt løp, pipe twist, kammer med mere bestemmer hvor mye din rifle "tåler" før en får "trykktegn"  

"Tenk mindre og skyt mere" har blitt nevnt tidligere og det er et godt råd, at en som har så "bastante" meninger om hva som er god ammunisjon og hva som ikke er det, allikevel ikke har eller har hatt "tid" eller ønske om å sette seg inni ladingens verden blir litt " sofa jeger"

Barnes TTSX er en super kule som har gått godt i alle de kaliberne jeg har prøvd den i, har skutt Hjort, Rådyr, Rev,Villsvin,Rype,Gås med mere..med denne kulen og alle gangene med særdeles tilfredsstillende resultat.. Presisjonen har også vært svært god i nærsagt alle rifler den har blitt brukt i..

Dessuten er fabrikk ammunisjon "billig" skulle jeg ladet til deg og du skulle betalt for hylser, kuler, tennhetter samt min fritid og en promille eller to av investeringskostnaden for ladeutstyr så hadde prisen for fabrikk ammunisjon blitt særdeles gunstig ?  

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Passende ammunisjon og dårlig skuddplassering resulterer i mindre god jakt. Bedre å treffe godt med ikke så passende ammunisjon. Mottatt og helt enig. Takk for gode råd. Hva angår mine meninger rundt blyfrie ammunisjon, er disse i stor grad basert på fysikkens lover. Jf feks messing og kopper tåler høyere hastigheter. Jeg har derfor ytret ønsket om å utnytte dette i aller høyeste grad ved å skyte lettere blyfrie kuler i høyere hastighet med tilsvarende eller høyere energiavlevering og lavere rekyl. Alt annet likt mener jeg dette fører til mer human jakt og bedre utnyttelse av ressursen viltkjøtt. Det er slik jeg ønsker å utøve jakten på. Andre kan utøver jakten slik de ønsker.

At jeg ikke har tid til å befatte meg med materien og dermed ønsker å outsource dette til fagkyndige personer for å kunne ta i bruk blyfrie ammunisjon av overnevnte grunner, mener jeg er ansvarlig i aller høyeste grad, ikke noe annet. Å implisere at denne holdningen bærer preg av sofajegermentalitet/hykleri kan jeg fint leve med hvis det til slutt medfører mer human jakt ved bruk av mer effektiv ammunisjon (forutsatt at jeg har øvd nok). Forøvrig nokså vagt og ubegrunnet å betegne jegere som ikke setter seg inn "ladingens verden" og likevel har velbegrunnende meninger som sofajegere. Hva om jeg ikke har satt meg inn i materien fordi jeg bruker all min fritid på selve jakten? Altså ute i skogen, ikke i sofaen. Eller fordi jeg bruker all min fritid ved siden av jakten på litteratur som omhandler viltbiologi eller annen litteratur som gagner jeger, vilt og naturen generelt. Det kan argumenteres at begge deler bidrar til å bli en bedre jeger gjennom erfaring og kunnskap, på lik linje med bruk av bedre ammunisjon/lading. På tross av sterk uenighet rundt dette takker jeg for konstruktive innspill rundt Barnes TTSX og lading generelt. Kanskje jeg blir fullverdig jeger en dag og lader min egen ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring er bedre eller like bra som fysikk? Ja kanskje. Men hvis du hopper opp i luften så lander du vel på bakken igjen? Din erfaring stemmer mao overens med tyngdekraftens lover. Din ammunisjons ballistikk blir likeledes påvirket av temperatur og lufttrykk? Masse x hastighet = energi? Blyammunisjon er bløtere enn messing og kopper, og ekspanderer dermed lettere alt annet likt? Respektfullt tror jeg ikke din erfaring sier noe annet. Kort sagt - de fysiske lovene som gjelder i vår verden er teori utprøvd og bevist i praksis. Dette er fundamentet i all forskning - bevise/motbevise en teori. Alt overnevnte og mye mer er vanskelig å motbevise. Å si noe annet vil kunne ansees som å presentere "alternative fakta"/ubegrunnede subjektive meninger.

Er den første som innrømmer at din erfaring sannsynligvis overgår min flerfoldige ganger. Har aldri hevdet noe annet. Min personlige erfaring begrenser seg til rundt ti ulike kuler. Fra ditt ståsted kan det argumenteres at jeg da ikke bør uttale meg. Men mine uttalelser har i første rekke vært basert på overnevnte fakta, altså objektiv informasjon og ikke subjektive meninger, og mine preferanser overfor jaktammunisjon utledet fra hvordan jeg ønsker å jage. Jeg har mao bare nevnt hva andre før meg allerede har utprøvd i praksis. Forøvrig vet jeg ikke hvorfor dette er relevant i diskusjonen som i første rekke omhandler hvem som selger eller kan lade blyfrie kuler til private, og fakta rundt blyfrie kuler. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FKE skrev:

Hva angår mine meninger rundt blyfrie ammunisjon, er disse i stor grad basert på fysikkens lover. Jf feks messing og kopper tåler høyere hastigheter. Jeg har derfor ytret ønsket om å utnytte dette i aller høyeste grad ved å skyte lettere blyfrie kuler i høyere hastighet med tilsvarende eller høyere energiavlevering og lavere rekyl

Her er du litt på tynn is med fysikken og effekten i dyr. Energiavlevering er helt uinteressant når effekt av jaktkuler skal vurderes. Det som er av betydning er de øyeblikkelig dødelige skader som påføres dyret. De skader som da regnes med er ødeleggelse av store blodkar, lunger og hjerte. Det som ødelegger dette er det hullet som kulen lager i viltet. All energibruk som ikke påfører dyret øyeblikkelig dødelige skader er bortkastet, dvs all energi som ikke genererer stort hull. I praksis betyr dette at det er kulens ekspanderte diameter og penetrasjonslengde som har betydning. Jo høyere hastighet en kule har jo mer av energien blir kastet bort på grunn av kavitasjonstap, noe som lager en temporær kavitet som ikke bidrar med øeblikkelige dødelige skader. Når du i tillegg bruker en lett kule vil penetrasjonen bli mindre, og du har i praksis dårligere skuddeffekt i viltet.

Dette er ikke noe nytt, allerede tidlig i forrige århundre hadde jegere i Afrika oppskriften klar, hastighet fra 2200 ft/s til 2400 ft/s og så tung kule som mulig, SD over 3. Denne oppskriften virker fremdeles, og det er momentet som er den viktigste parameteren for effekt i vilt. Stort kaliber, tung kule virker alltid såfremt hasigheten er over 2000ft/s.

Link to comment
Share on other sites

Til dels enig og uenig. Slik jeg har forstått det er energiavlevering (forutsatt at dette er korrekt å bruke fra min side) viktig for at vitale deler ødelegges. Kan illustreres ved feks messingkule som ekspanderer for sakte/for fort ved for lav/høy hastighet og dermed leverer utilstrekkelig energimengde i dyrets vitale deler. Kan også illustreres ved blykule i for høy hastighet som ekspanderer for fort slik at den ikke når vitale deler i større viltareter som feks elg. Korriger gjerne hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Alle ekspanderende kuler fungerer best innenfor et definert hasighetsoområde, da ekspanderer de optimalt. Dersom legeringen er for hard vil det kreve en hastighet som er så stor at energien brukes opp ved kavitasjon inntil hastigheten er redusert lav kulevekt gjør da at det er for lite energi til å penetrrer videre. Under hele penetrasjonen vil det være kulens diameter som påfører dyret permanente, og potensiellt øyeblikkelig dødelige skader. Energien som brukes på kavitasjon påfører vevsskader, men disse vil ikke bidra til rask avliving. Det viktigste er at kulen ekspanderer til riktig diameter, og at den har vekt (moment) nok til å fortsette penetrasjonen tvers gjennom dyret. Utgangshull er viktig for å få god effekt. En optimal kule skal da ekspandere ved lav hastighet, ekspandere til stor diameter, ha vekt nok til å drive den ekspanderte kulen tvers gjennom dyret. Energien som brukes til å generere hullet er relativt liten, og derfor er grovkalibrede kuler mer effektive, selv om de ikke ekspanderer mye.
Det gir ingen forbedring i å bruke en lettere kule med høyere hastighet, da forsvinner energien bort i ikke målrettet arbeid, og det som er tilbake er da ofte ikke nok til å drive kulen gjennom dyret.

Eksempelvis ble det skutt store mengder bøffel i USA med ammunisjon som ikke ville være godkjent til elgjakt i Norge, men bøflene døde raskt. Grunnen er at energien i kulen ble brukt til å lage hull, og ikke ble borte ved unødvendig energitap i dyret.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, FKE skrev:

Bly er bløtere enn feks messing el kopper som er relativt hardere materialer. For at to sistnevnte skal ha optimal energiavlevering i viltkroppen trengs det høyere hastighet for å ekspandere. Samme hastighet med bly medfører at bly ekspanderer for raskt og mister energiavlevering i dybden på feks elg. Dette medfører at man kan benytte lettere blyfrie kuler og oppnå samme energiavlevering ved høyere hastigheter og lik/mindre kjøttødeleggelser. I tillegg kommer lavere rekyl. Er enkel fysikk. 

Nå er det vel slik at mange homogene kuler er designet slik at de ekspanderer som følge av hydrostatisk trykk og derfor strengt tatt ikke er avhengige av nevneverdig høy hastighet for å få god ekspansjon.

Lutz Möller kulene var vel lenge betraktet som noe av det beste internett kunne by på, absolutt ingenting som kunne slå de (i teorien)..

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, FKE skrev:

hvem som selger eller kan lade blyfrie kuler til private, og fakta rundt blyfrie kuler. 

Og som nevnt lenger opp her så er det ingen som har lov til det av private. Kun til egen bruk. Da må du evt handle inn komponenter selv, ta med våpenet ditt til noen som kan lade og delta i prosessen selv.

Skal se du kanskje lærer noe nyttig også ;)

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, jjrckd skrev:

Nå er det vel slik at mange homogene kuler er designet slik at de ekspanderer som følge av hydrostatisk trykk og derfor strengt tatt ikke er avhengige av nevneverdig høy hastighet for å få god ekspansjon.

Lutz Möller kulene var vel lenge betraktet som noe av det beste internett kunne by på, absolutt ingenting som kunne slå de (i teorien)..

Möllers fremtoning er ikke uomstridt. Hans jaktammunisjon derimot leverer de beste resultater av samtlige blyfrie i Tyskland. Blitt testet i praksis flere ganger de siste årene som følge av at flere tyske fylker innfører blyforbud. Tror det var Wild und Hund eller DJZ som testet sist. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, G.Larson skrev:

Og som nevnt lenger opp her så er det ingen som har lov til det av private. Kun til egen bruk. Da må du evt handle inn komponenter selv, ta med våpenet ditt til noen som kan lade og delta i prosessen selv.

Skal se du kanskje lærer noe nyttig også ;)

Har skjønt såpass til nå :-) Må kanskje lade selv da. Som med mye annet blir det vel slik at jo mer man befatter seg med materien jo mer innser man at det finnes langt bedre alternativer enn fabrikkammunisjon. Eller bruke tid og penger på skytebanen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar teori være teori og baserer mine valg på praktiske erfaringer, både egne og andres. Gjennom 25 år med jakt og hjemmelading har jeg ennå til gode å oppleve problemer i jakten som kan tilskrives feil på kulebane, hastighet eller mangel på ekspansjon. Av en eller annen grunn er det alltid min feil:-) I samme periode har jeg felt drøyt 600 små- og storvilt med rifle og brukt et 30-talls forskjellige kuler. Alle virket. 

For tiden bruker jeg i min 8x57 Barnes 160 grains TTSX med en passende mengde CFE 223 krutt, kula drar ut med ca 850 m/s. Presisjonen er også bra. Hadde presisjonen vært bedre i annen hastighet er jeg trygg på at kula hadde funket like bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...