Jump to content

skabbete rev skal skytes ?


joakim88

Recommended Posts

Gjør det enkelt, smell den nedpå og brenn den. Så lenge du har grunneiers tillatelse, er det ingen som trenger bry seg om det smeller. Hvis politiet får melding, så mulig de sjekker litegrann, men det er ikke noe ulovlig så politiet kan ikke gjøre noe.

 

Hadde det vært der jeg er fra, hadde vi ikke spurt grunneier engang, men skutt den on sight. Ingen hadde brydd seg, og alle hadde vært fornøyd med å avslutte pinen for en stakkars rev. Dessverre har det blitt slik at lovlige aktiviteter som dette blir uglesett og rapportert av PETA-banden og andre.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt ned skabbrev her uten noen formell avklaring i forkant. Det har man sjelden tid til.....

Så lenge jeg ikke hører noe i etterkant, lar jeg det bero med det.

PS! Her på Mork smeller det titt og ofte, kanskje derfor har jeg ikke hørt noe.

Passer likevel å holde meg på rett side av loven. Så viktig er det ikke å drepe....

Link to comment
Share on other sites

Rekker jo ikke å lete opp nummer til viltnemda, for så å ringe, snakke, legge på, åpne våpenskapet å finne børsa og kuler og så gå ut å skyte en rev som lider en pinefull smerte, reven er over alle hauger da :P

Nei, gjør ende på lidelsene.

Link to comment
Share on other sites

Det er samme hvor man ringer bare man får fatt i kommunens viltmyndighet. Vanlige jaktbare dyr som lider skal vi alle som er istand til det, avlive hvis det er åpenbart at de ikke kan bli friske. Det må selvsagt gjøres på en skikkelig og human måte. Ingen oppegående myndighetsperson vil kritisere noen som avliver slik vilt uansett når på året det er. Oftest er det lurt å melde fra om det som har skjedd til viltmyndighet.

Link to comment
Share on other sites

Har en lit pussi historie fra en nabokommune, var en der som skjøyt en skabbrev utenfor jakta, han fikk

kjeft i lokalavisa, reven skulle vistnok ha blit behandlet av veterinær. Nå ble det ikke no straff på karen, men

man må ha i bakkhodet at det er en del dyreelskere og jakthatere der ute som vil ta jegere for en vær pris.

Personlig mener jeg at skabbrev må kunne avlives uavhengig av jakttidene, det er jo et dyr som lider + at skabb

er smitsomt for andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 ganger skutt skabb rev midt på sommeren, jeg gjorde det i motsatt rekkefølge, skaut først, så ringte politiet, og ba de varsle viltnemda :P

funka for meg :roll:

 

en hardt skabbete rev, er i mine øyner en skad rev, som jeg skyter om jeg har muligheten ..

Link to comment
Share on other sites

Noen mener at skabbrev ikke skal skytes. Hvis man ønsker redusert revebestand. En levende skabbrev smitter andre rever. Det høres kanskje kynisk ut, men reveskabb kan bortimot eliminere revebestanden i ett område for en tid...

 

Og hva foreslår du vi skal holde på med på etterjulsvinteren de dagene gaupekvota er fylt? Strikke?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du muligheit, so bør du prøve å varsle før avliving. Då veit du at du har ryggen klar og alt er 100 % på det tørre.

 

Har ein ikkje muligheit til å varsle, ville eg ha avlia skabbreven med heimel i dyrevelferdsloven §4 om "Hjelpeplikt":

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

 

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid. [...]

I følge denne har ein ikkje berre lov til å avlive, ein har faktisk plikt til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...