Jump to content

Hensoldt, 4-16x56FF eller 6-24x72


Øyvind999

Recommended Posts

Har havnet i et luksusproblem.

Jeg har kjøpt en rifle i 338lm som er "relativt" lett samt at jeg har en "tyngre" i bestilling. Har en S&B 3-20x50 som forhåpentligvis kommer i løpet av et par mnd. Jeg trenger følgelig en kikkert til og har bestemt meg for at merke blir Hensoldt. Det som imidlertid er vanskelig er å velge mellom de to nevnte kikkertene i emnet.

 

4-16 vurderer jeg som følger:

Positivt:

Praktisk størrelse

FFP

Lav montering mulig.

 

Negativt:

Noe lav høyseste zoom på 16x

 

6-24:

Positivt:

Stort zoom område

Lyssterkt

 

Negativt:

Ikke FFP

Høy montasje.

 

Vurderingen faller vel derfor ned på om mer enn 16x er nødvendig på zoom. Hvis det ikke er behov for mer enn 16x selv på lange hold så har jo 4-16 bedre montasjehøyde og FFP. Noen som har innspill, andre vurderinger ?

Hvor viktig er mer enn 16x zoom på lange hold ? Jeg kan jo montere Hensoldten på den "lette" rifla for kortere hold og bruke S&B'en på den tyngste siden S&B har 20x som maks zoom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt min hos J&F, venter fortsatt på å få den levert.

Prismessig så ligger de på linje med PMII 5-25x56.

Forhåpentligvis dekker den området til både 3-12 , 4-16 og deler av 5-25.

De som har sett gjennom den i USA påstår at det ikke er tunnel effekt og at bildet er veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss 6-24x56 har nå 1cm klikk, og leveres uten just "tårn" for vind. Denne zeiss'n er skarpere enn min 4-16 hensoldt, men kommer totalt i bakleksa med elevasjon. Holdt på å selge hensoldt'n min. Men fikk heldigvis sett og testet 6-24x56 før jeg gjorde ei blemme.

Den minste hensoldten har mine varmeste anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

På de nye Zeiss modellene er det et beskyttels deksel på side justerings tårnet.

Når dekselet er skrudd av fungerer tårnet likt høydejusterings tårnet, det vil si utvendige ratt.

Dette er en endring som er utført etter ønske fra brukergruppen til Zeiss, som er jegere.

Zeissen er på ingen måte en rein langholskikkert som heinsholdt, men bør fungere godt til kombinert langhold og jakt.

I følge zeiss Norge er linsene enda skarpere en heinsholdt, og de er også bedre i skumring.

Han sa at grunnen er at militæret ikke stiller samme krav til skumringsegenskaper som jegere.

Militæret bruker lysforsterker på kikkertene når lysforholdene krever det.

Link to comment
Share on other sites

Hensoldt har endret navnet til Zeiss Optronics.

De har spesialisert seg på optikk til militær og politi.

 

I Norge selges Zeiss Optronics til private og mindre off.innkjøp av Zeiss Norge NUF.

De er dermed ikke konkurrenter!

De er to forskjellige avdeling i samme konsern, sivilt og proffesjonelt marked.

 

En del av Zeiss Optronics kikkertene har også laserfilter i linsene, dette reduserer lysgjennomgangen i kikkerten noe. De har heller ikke FL glass, slik de største kikkertene i Victory serien har. Men Optronics kikkertene er mer solide og kraftigere bygget, tykkere aluminium osv, det fører til økt vekt.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss 6-24x56 har nå 1cm klikk, og leveres uten just "tårn" for vind. Denne zeiss'n er skarpere enn min 4-16 hensoldt, men kommer totalt i bakleksa med elevasjon. Holdt på å selge hensoldt'n min. Men fikk heldigvis sett og testet 6-24x56 før jeg gjorde ei blemme.

Den minste hensoldten har mine varmeste anbefalinger.

Ble du overrasket over at et sikte med 24x forstørring har mindre justeringsområde enn en med maks 16x? Hvis mekanismene er like, blir justeringsområdet omvendt proposjonalt med maks forstørring.

 

Noe lav høyseste zoom på 16x
Det blir lettere å unngå missforståelser om man ikke blander begrepene. Siktet har maks 16x forstørrelse, men har 4x zoom. Zoom blir forholdet mellom største og minste forstørrelse.
Link to comment
Share on other sites

Hensoldt har endret navnet til Zeiss Optronics.

De har spesialisert seg på optikk til militær og politi.

 

I Norge selges Zeiss Optronics til private og mindre off.innkjøp av Zeiss Norge NUF.

De er dermed ikke konkurrenter!

De er to forskjellige avdeling i samme konsern, sivilt og proffesjonelt marked.

 

En del av Zeiss Optronics kikkertene har også laserfilter i linsene, dette reduserer lysgjennomgangen i kikkerten noe. De har heller ikke FL glass, slik de største kikkertene i Victory serien har. Men Optronics kikkertene er mer solide og kraftigere bygget, tykkere aluminium osv, det fører til økt vekt.

 

Dette stemmer godt med innformasjonen jeg har fått av zeiss Norge.

Jeg havnet derfor på zeiss, som jeg mener er best egnet til sivilt bruk og jakt i skumring.

Link to comment
Share on other sites

klart at spesialstyrkene ikke stiller så strenge krav til optikk. De fleste går over til bushnell. Ps! Hensholdt (zeiss optronic) er en konkurrent til Zeiss Norge.

 

Spesialstyrkene stiller nok strenge krav til optikken, men til bruksommrådet den er ment til.

5 min lenger skytelys om natten, har sikkert ikke høgeste prioritet når siste generasjons lysforsterker gjør det mulig å skyte i stummende mørke. Å slippe å bli blendet av en laser har sikkert høgere prioritet.

FL linser er ikke noe zeiss har begynt å bruke uten at det er en forbedring, spesielt med tanke på nøyaktig fargegjengivelse.

Hvor nødvendig dette er i strid eller politiaksjoner vet jeg ikke, men linsene til Heinsholt er jo i utgangspunktet overlegen de fleste andre merker som også leverer kikkerter til det profesjonelle markedet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er laserfilter?

Filtrerer det ut laser lys fra lasersikter så en ikke skal få det i øynene?

 

Er vel for ikke å få ødelagt øyet om noen skulle peke på deg med en avstandsmåler der laseren er skadelig,kraftigere målere for militært bruk.

Link to comment
Share on other sites

Må nok legge av litt til :winke1:

 

Jaktfall flagget 33k for 5-25x56.

Jørn hos Capsicum mente han skulle matche den prisen, men han har ikke flagget en pris.

 

Ring og sjekk.

 

Hvis det er riktig får du to zeisser(6-24x56 FL) til den prisen, og du har en lapp eller to til overs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Før noen kjøper denne, se nøye på retikkelet. Jeg har ikke sett så nøye på den før Idar på Jaktdepotet sa det, men han har helt rett i at det er et komplett idiotisk retikkel. Strekene for halv-mil er større enn hel-mil, dette vil garantert lage kaos i hjernen hvis man skal bruke retikkelet til noe. Det er jo helt motsatt av alle andre og hva som er logisk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke tenkt på dette før du sier det nå, og jeg har brukt denne kikkerten med dette retikkelet i et halvt år.

Jeg har også brukt kikkerten til spotting og anvist treff og korrigering. Funket helt fint for meg.

Ei heller har noen kommentert dette når de har testet denne på langholdskurset eller kammersmellen.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt mil-dot retikkel før, så hjernen min har ikke vennt seg til dette.

Jeg ser forsåvidt poenget ditt.

Hvis dottene for hver hele mil skulle vært større enn 0.5 mil strekene ville dottene bli store og dekke mye. Det er jo nettopp dette som er gjort om i gen.2 retiklene.

Streken på 0.5 mil kunne nok vært noe kortere og muligens tynnere for å bli mindre dominerende i forhold til mil-dotten.

 

Men, jeg har som sagt ikke tenkt på dette før nå selv med et halvt års bruk. Det er mulig at dette gjør meg til en komplett idiot som da liker et komplett idiotisk retikkel, men det kan jeg leve med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sånn fra litt dårlig husk mener jeg Zeiss-kikkertene er klart underlegne reine langholdskikkerter som Nightforce, Vortex Razor og Premier Reticles i hvor langt hold du kan skru ut til. Sjekk dette grundig før du kjøper - poenget med 338LM er vel ikke å ligge på 100-meter banen. Unntaket er vel Hensholdt 4-16 med 34mm rør :roll:

8)

Link to comment
Share on other sites

Må nok legge av litt til :winke1:

 

Jaktfall flagget 33k for 5-25x56.

Jørn hos Capsicum mente han skulle matche den prisen, men han har ikke flagget en pris.

 

Ring og sjekk.

 

Antar det er PM II du sikter til her? Kanskje like greit at flagget glimrer med sitt fravær all den tid Jakt og Friluft selger PM II fra 23200........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...