Jump to content

Hvilke "finkaliber" egner seg for lang låskasse?


GeoRob

Recommended Posts

Saken er at jeg har plutselig fått det for meg at jeg skal jakte nesten alt mellom himmel og jord med den samme børsa. Skal liksom bare være ei jaktbørse og ei jaktfelt/banebørse i skapet. I den forbindelse er min Sako 85 Laminated Stainless i 6,5x55 i posten til børsemaker for å få seg pipebyttesystem og ei 9,3x62 pipe tilpasset. Da er jeg greit dekket fra Rådyr og opp til Elg, i og for seg alt annet vilt også, men begynte å fundere her om kvelden om det ikke også hadde gått ann å fått et litt spinklere kaliber også tilpasset børsa, når jeg først var i gang. En søknad til koster ikke mange kronene og ikke ei pipe heller egentlig når børsemakeren først er i gang og jeg kanskje kan få litt "kvantumsrabatt".

 

Det er da min kunnskap kommer litt til kort. Hvilke kaliber finnes det å velge i? Jeg lader selv og tar gjerne noe sære greier, men det ser for meg ut som alt av kaliber 22 og 243/6mm egentlig passer best i korte kasser og muligens vil gi mateproblemer fra et langt magasin. Eneste jeg regner med går fint er 240 Wea. Mag, men det regner jeg med er å skyte spurv med kanon. Målet med et finere kaliber er på en måte å lage små nusselige hull, uten alt for mye rabalder i alt fra ryper til rev (og kanskje rådyr selv om 6,5 er kjempebra til det og 9,3 fint skyter rådyr uten å sprenge det fullstendig)

 

Finnes det noe annet standard kaliber eller villkatt som kanskje ligger i +/- 223 Rem. ytelse og passer i lang kasse/magasin og lang bolt, standard støtbunn og utdrager. Fungerer kanskje likevel patroner som 243 win eller 22-250 Rem. greit i ei lang kasse, eller burde jeg bare skaffe meg et våpen med kort kasse igjen? (Har akkurat solgt ei Remington i 243 win. Usikker på hvorfor....) :oops:

 

Hvor langt ned i ytelse går det ann å lade litt intense kaliber som 240 WM før det bare blir tullball?

 

Tar gjerne noen innspill på dette fra de som måtte mene noe om det :wink:

 

MVH

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Mauser M98 som jeg har tre piper til 30-06 AI-6,5-284 og 240 WBY MAG.

240 WBY lader jeg med Swift Scirocco II 90 grains kule og MRP til 1037ms.

Ved å bruke Norma URP lader du ned samme kula til 930ms. (nivå som 243 win)

Ypperlig til Rådyr og annet småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gitt 220 Swift sjansen. Som nevnt ovenfor er hastigheten høy og da selvfølgelig med en tilhørende flat kulebane. Denne passer utmerket i en lang låskasse og er en velprøvd og stabil patron. 257 Roberts er også et bra valg som fungerer på langt lavere hastigheter enn 220 Swift. Ellers er jeg veldig enig i å 6,5x55 er et slags "allround" kaliber som kan tilpasses alt norsk vilt med den rette låskassen. Ellers hadde jeg engang i tiden en amerikansk Krag som jeg bygget om til 25-30 (nedskallering av 30-30 US Krag) Det er et av de fineste småviltkaliber jeg noensinne har brukt og jeg har prøvd det meste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med et tilpasset magasin? Magasin med vanlig lengde modifisert til å ta patroner i 308-størrelse... Vet ikke om det er å få tak i eller går an å lage, men det er jo en enkel løsning hvis du vil ha en patron som er litt vanligere enn de litt sære småkalibrene med lang patron.. Sistnevnte brenner vel ofte løp relativt fort også, sammenlignet med patroner med litt mindre hylsevolum i forhold til kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for mange gode forslag :D

 

220 Swift tror jeg rett og slett blir litt for intens og brenner vel piper så det holder, men 5,6x57 RWS og 6mm Remington er ser jo bra ut, i tillegg til 25-06 som sikkert er det billigste alternativet med tanke på å skaffe tomgods fra 30-06.

 

Er selvfølgelig klar over at 6,5x55 som jeg allerede har er veldig godt egnet til småvilt også, men det er gøy å ha litt forskjellig å rutte med. 6,5 pipa er også allerede kappet så mye at jeg ikke får de helt store hastighetene ut av den, så et eller annet med litt høyere hastighet og flatere kulebane i et 60-65cm løp frister. Har jaktet i flere år på Reinøya i Troms og når fjellrypene lander i flokker på toppene i oktober/november hadde det vært fint å hatt noe skikkelig flattskytende, men som også tåler å fyre av 5 skudd på rappen uten å brenne opp pipa.

 

Når det gjelder flere kikkerter og gode montasjer så skal jeg vel klare å hoste opp det også etterhvert. Har i dag en Swarovski Z6i 2-12x50 i Sako Optilock montasje og den blir nok med videre som kikkert til 6,5 pipa. Tenkte i baner av Zeiss Victory 1,5-6x42 til 9,3 løpet og så et eller annet 6-24x på et finkaliber. Det jeg er usikker på er egentlig hvilke montasjer av Quick Release typen som egentlig er best. Sako Optilock kan fåes i Quick Relase og er vel et greit alternativ kanskje. Ellers hadde jeg Leupold QR og en Zeiss 2,5-10x50 på min Remington i 243 Win og var ikke veldig imponert over repeterbarheten, men kan jo hende det fungerer greit hvis systemet får lov til å gå seg til litt.

 

Er det andre QR systemer som fungerer bra/bedre?

 

Mvh

 

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. .220 Swift. Siden du lader selv så kan du lett komme unna både pipebrenning og samtidig øke presisjonen ved å ikke bruke maksladninger. Jeg kan foreslå en 55 grain softpoint spisskule med en ladning på 33 grain IMR-4895 som vil gi deg omkring 1050 m/sek utgang. Du oppnår omtrent det samme med IMR-4350 og 39 grain ladning. Sistnevnte blir noen få meter i sek raskere. Eller du kan gå med en 63 grain sp spisskule med 31 grain IMR-4895 som vil gi deg omkring 950 m/sek utgang. Du får omtent samme resultat med IMR-4320 og 31 grain ladning. Du har veldig mange muligheter med .220 Swift. Vil du brenne både pipe og annet så kan du jo lade opp med en 45 grain kule forran 38 grain med IMR-3031 da oppnår du omkring nærmere 1300 m/sek! Det kommer jo også an på hvor raskt og mye du skyter.

 

.25/06 Remington (opprinnelig .25 Niedner) er omtrent like hard på pipa som .220 Swift, hvis du bruker maksladninger. Den store forskjellen her er at du bruker tyngre kuler. Varmeutvikling ligger omtrent i samme gruppe som Swiften! Ja, hvis du baserer deg på å necke ned .30-'06 så er jo hylser lett å komme til. .220 Swift er basert på hylsa til 6mm Navy Lee patronen om du ikke visste det. Dette er en særdelses sterk hylse.

 

Lykke til med valgets kvaler Georg :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville satset på 220 swift med 1-8 eller 1-9 riflestigning. 69/80/grs match king til blink og 75 grs scirocco til resten. Med halvslappe ladninger bør pipa vare ei god stund. Hvis du satser på 3 piper i ei kasse så vil erfaringsvis 1 eller 2 av pipene få det temmelig rolig til tider.

Link to comment
Share on other sites

Ja absolutt enig der. For såpass lange kuler som opp til 80 grain (har hørt det finnes 90 grain også nå) er nok 1:8 den beste løsningen for presisjon. Jeg har ikke prøvd denne patronen med kuler tyngre enn 63 grain Sierra SP. Da gikk det greit med 1:9 stigning. Ja spesiellt hvis du har 6,5x55 stående i låskassen så trenger du nok ikke skifte så veldig mye. Du kan jo lett få en, eks 85 grains kule opp i over 1000 m/sek utgang i det kalibret og da er den temmelig flattskytende.

Link to comment
Share on other sites

Hva med et tilpasset magasin? Magasin med vanlig lengde modifisert til å ta patroner i 308-størrelse...

 

Det var min første tanke også. Et magasin er da "bare" noen blikkplater og ei fjær. MÅ patronen mate fra magasin forresten? Hva slags vilt ser du for deg å skyte med finkaliber < 6,5x55, og hvor viktig er det med kjapt oppfølgingsskudd? Skal du først gå for en kort patron, så kan du jo gå for en virkelig kort en; 6 BR eller noe deromkring. Lurer på om ikke også PPC-hylsa skal funke i -06 sluttstykke(?) .20 PPC er en hissigpropp. Jeg har en 6 BR i kort Remington 700-kasse. Det mater ikke perfekt, men jeg bruker den stort sett som enkeltskudd. Bruker den mest på kråke og annet fuglevilt, og da får jeg bare en skuddsjanse uansett. JEG hadde ikke valgt en lang overbore finkaliber bare for å få grei mating. Men det spørs på bruken, og ikke minst hva en har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

:D Gode forslag på løpende bånd! :D

 

Lage magasin for 308-familie patroner er selvsagt en mulighet, jeg har jobbet som mekaniker/maskinarbeider/sveiser/CNC-operatør i 20 år nå og laget ting som er mer komplisert enn som så. Har også CNC vannskjærer, cnc dreibenk og cnc fresmaskiner fra 3-5 akse simultan, platesaks, plateknekke, tig-sveis og punktsveiser som jeg opererer daglig på jobb. MEN... Som noen har nevnt, lang kasse skal ha lange patroner som passer og Sako utdrager/utkaster krever at sluttstykket trekkes helt tilbake uansett hvor patronen befinner seg i magasinet. Blir altså et veldig langt ladegrep selv om patronen er kort, kan lett bli slurvete ladegrep og tullball...

 

Grunnen til at jeg vil ha patroner i flattskytende finkaliber som mater perfekt fra magasin og ikke "enkeltskuddsrifle" er som følger: Min 1. prioritet for dette "finkaliberet" er rypejakt på fjellrype og toppjakt på skogsfugl. Dette finner ofte sted på kalde vinterdager med varme gode hansker på fingrene, et lite snitt i avtrekkerfingren på hansken har jeg for å få en "naken" pekefinger ut på avtrekkeren, men ellers er hendene kledd for kulde og ikke for å fomle med patroner ut av lommer og inn i kammer. Kan nok tenkes at jeg ville prøve 220 Swift e.l. på bukkejakt, beverjakt eller revejakt også, og i så måte jakte litt mer lettkledd på fingrene og kunne klare meg med enkeltskudd, men liker uansett tanken på å kunne lade et oppfølgingsskudd så fort som mulig. På rypejakta har jeg sett at det ofte kan by seg muligheter for 2-3 skudd mot samme kullet/flokken før de letter på vingene.

 

Fortsatt til dette bruk er 6,5x55 et godt egnet kaliber, så virkelig gode grunner for å skaffe en pipe nr. 3 til denne rifla har jeg egentlig ikke, men det var dette med lysten på noe nytt og spennende da. Har i flere år egentlig drømt om å skaffe meg en Sako Vixen i 222 Rem. til dette bruket, men har aldri kommet så langt og synes egentlig at det å kunne bruke ei eneste rifle til alt av jakt virker forlokkende. Nå legger jeg også en del penger i tuning av avtrekk og lage justerbar kolbe/"kinnheis" hos børsemaker, slik at jeg tror børsa blir dugandes til det meste av jakt, muligens litt tung for klatring i Hjorteliene, men ellers bra til det meste.

 

Valget om en evt. 3. pipe er ikke helt enkel, men tror jeg vil ha en 3. pipe og at mitt valg etter å ha lest alle innleggene deres i dag ville blitt 220 Swift og satset på litt slappe ladninger. Vi får se.. :winke1:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Unn deg en 7x61 Sharp & Hart, om du vil være litt "udda" :winke1:

 

"Udda" er nok ikke noe mål i seg selv for meg. Jeg tenker litt mer sånn 22 kaliber=lite hull for smått vilt, 6,5 kaliber=mellomstort hull for mellomstort vilt, 9,3 kaliber=stort hull for stort vilt. En litt vel enkel filosofi, men fungerer i mitt enkle hode. :wink:

 

Ellers takk for forslaget! :D Får vel "google" litt på den patronen også. Lærer stadig noe nytt :overrasket:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor plasserer du da 6mm som 240 WBM?

 

Egentlig litt vanskelig å plassere siden 240'en er såpass kraftig som den er til tross for bare 6mm kule, men den lager fortsatt en 1/2 mm mindre inngangshull enn en 6,5 og bruker jevnt over lettere kuler så ja, jeg synes 240 Wea. Mag. er en interessant småvilt/rådyrpatron som også passer i lang kasse. Tror dog at det meste av bogkjøtt ikke ville merke forskjellen på 240 og 6,5. Slik sett tror jeg at jeg vil sjekke ut de forskjellige mulighetene i 22 kaliber litt nærmere for å få noe som er av betydelig forskjell i kulevekt fra 6,5.

 

Min Remington 700 i 243 win var i mine øyne ei fin rådyr-rifle, men også der ble ikke forskjellen fra min 6,5 så stor at jeg ikke 9 av 10 ganger ville ta med meg Sakoen i 6,5 ut på jakt, rett og slett fordi jeg likte den rifla bedre. Hadde jeg hatt en akkurat lik Sako i 243 win eller 240 WBM for den saks skyld, så hadde nok den blitt med ut i bukkejakta i stedet for 6,5 rifla. Samme med vinterjakta på rev og kanskje beverjakt, varmintkulene i 6mm er jevnt over lettere enn varmintkuler i 6,5 og sånn sett kanskje lettere å lade til ikke å blåse ut hele baksiden på dyret, med tanke på å bevare skinnet fra dyret mest mulig inntakt. I de fleste tilfeller er vel forskjellene så små at de ikke er merkbare kanskje, men for meg handler det litt om å tro at man er riktig utstyrt... He he :lol:

 

 

@M67: Får vel lese meg litt opp på .22 Krag også da. :wink:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

6mm kule med litt vekt i klarer seg vel litt bedre i vind enn 224 kuler.

Greit å ha noe som ikke blåser bort på rypefjellet :wink:

 

Enig med deg der, men jeg har da klart meg på rypefjellet med 22lr også. Skal ikke skryte på meg å ha skutt MYE ryper med 22 lr, men jeg har da klart det ved noen få anledninger med ei Sako Skiskytter rifle jeg hadde en gang i tiden. 3x hastigheten med ei 224 kule så begynner det å hjelpe tenker jeg. Hadde en Sauer Suhl Drilling med rifleløp i 222 Rem. en gang i tiden og det fungerte veldig bra med FMJ kuler på rype synes jeg. Om man får ennå 100-200 m/s høyere utgangshastighet bør det duge. Ellers kan jeg alltids bruke 6,5'en på en vindværsdag selv om jeg synes det ofte mangler en større del av brystfilleten etter et skudd med 6,5'en enn det gjorde med 222 Rem. som jeg brukte for 5-6 år siden. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å brotsje opp 6,5`en din til AI kammer.

da kan du fortsatt skyte alt av std 6,5*55 ammo og samtidig ha litt mer fart for lengre hold.

 

Selv så klarer jeg ikke å se et eneste argument for å gå for noen 6 mm kreasjon når du har 6,5. Det samme gjelder 25 kaliber ( vi snakker her om 0,243 - 0,257 og 0,264") Alle disse duplikerer hverandre vet et fornuftig kulevalg.

 

Jeg mener du selv har vært inne på en fornuftig løsning selv. Ha sakoen med 6,5 og 9,3 til det meste av jakt og kjøp deg en sako Vixen for formålet. Jeg kan nesten garantere deg at du blir fornøyd. Sett en High-Tec stokk på denne og du har ei lett hendig rifle for fuglejakt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Nei, .22Krag, og i et løp med 1:7" stigning, skyter du da 80 og 90grs kuler vil du ha både kulebane og vindavdrift som danker ut 6.5x55 med en viss margin. Do the math.

 

.22 Krag er seff en 5.56x55, en 6.5x55 strupt ned til .22, eventuelt en 7x57 strupt ned. Dette ble "først" gjort av en J. B. Sweaney på 30-tallet mener jeg. Kanerene refererer av og til til en "22-55 Swede", dette er neppe en 7x57 versjon.

Her Norge har 6.5x55 blitt strupt ned av forskjellige, både på 50-tallet og 70-tallet. Finner ikke Ladeboken 1, men mener det var ladninger til der. Disse har antakelig trykk tilpasset Krag-Jørgensen låskasser. I moderne tid tipper jeg en kan starte med 22-250 og .220 Swift-data og finne okså fornuftige utgangsdata.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hør på M67!!!

Han vet hva han snakker om! 22 Krag hadde vært sinnsykt morro å hatt! Er du ikke enig?

Tenk på det: Erke-europeisk og mer innbitt norsk enn en ostehøvel,- og tangerer det meste av Remchester SuperUltraMagnum..

Da er du konge!

En rype skutt med 22 Krag smaker ekstra godt. Skyter du med 220 Swift så smaker det sikkert Kentucky Fried Chicken av hele måltidet.

Du kan risikere at hele fuglen lukter MacDonalds før du rekker å få den hjem engang!!

Nå fikk jeg lyst på 22 Krag!

Jeg skal sende mail til Blaser og forhøre meg om når den dukker opp i sortimentet... :cry:

Link to comment
Share on other sites

He he! :D Sikkert morro ja, men tilgangen på kammerbrotsjer til denne patronen er ikke akkurat hyllevare hos hvilken som helst børsis. Kan jo høre med Rafdal som har børsa mi nå om han er villig til å kjøpe en slik brotsj og tolker, men jeg tviler vel... Må vel kjøpe brotsj og tolker selv da tenker jeg... :roll:

 

Uansett hvem vi snakker om av disse patronene tror jeg det uansett blir litt svidde ryper... Ganske intense patroner dette her. Har fortsatt veldig lyst på ei pipe med kammer for en av disse sære typene, men med tanke på rypejakta så får jeg nok sende inn en søknad på ei rifle i 222 Rem. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock:

 

Ikke noen som har bilder av en 50 BMG hylse strypet ned for .224 kule også da, når vi først er i gang? Hva heter den da i så fall? "22 Pipensprengen skyttendreper" eller noe?

 

Ikke akkurat noen krumbane potetkaster den .22-.378'en vil jeg tro, og fortjener sikkert navnet " Eargesplitten Loudenboomer". :lol:

Link to comment
Share on other sites

images?q=tbn:ANd9GcSe-n0lUASWnvL36F7qtFBytqdnCVx8SojYPsaUSzDUlMfneGwoXA

Bilde linket fra snipershide.com

 

Søk, og i skal finde :wink:

 

Loudenboomeren ble faktisk utviklet av P.O. Ackley med det formål å sette verdensrekord i utgangshastighet...

Det er publisert ladedata med hastigheter opp til 4.600fps, men målet var å komme over 5.000.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei GeoRob.

 

Har du gjort valget ditt ennå? Jeg tiltreder anbefalingen av .25-06 Rem av de nevnt. Ellers bør du ta en grundig kikk på 6mm Remington eller .257 Roberts (basert på 7x57 mauser-hylsa) ...

Alle tre er fornuftige pga lett tilgang på hylser og massevis av ladedata. Lang kasse > lang patron er tilfredstilt med .25-06 og nesten med 6mm Rem og .257 Roberts. Med de to sistnevnte ville du bli litt "udde" også, uten å risikere manglende tilgang på komponenter - og kanskje større mulighet for brotsjer hos børsiser.

Hvordan er det med bolthodet og magasinvanger i forhold til tilpassing for 30-06 type hylse? 6,5x55 har littegrann fetere kropp og diameter på hylsebunn. Det går vel sikkert bra, da du nok har sett på dette? Jeg byttet en gang løp/kaliber fra .270Win til 6,5x55, men har ingen erfaring med motsatt vei. Ellers blir det vel litt løpsbrennere de fleste av disse du kan velge mellom, og derfor min tilføyelse av 6mm Remington og .257 Roberts! De passer muligens mer rett inn i et våpen som har vært kamret for 6.5x55 også grunnet noe mer like dimensjoner ...

Kun mitt lille råd ...

Link to comment
Share on other sites

Hei GeoRob.

 

Har du gjort valget ditt ennå? Jeg tiltreder anbefalingen av .25-06 Rem av de nevnt. Ellers bør du ta en grundig kikk på 6mm Remington eller .257 Roberts (basert på 7x57 mauser-hylsa) ...

Alle tre er fornuftige pga lett tilgang på hylser og massevis av ladedata. Lang kasse > lang patron er tilfredstilt med .25-06 og nesten med 6mm Rem og .257 Roberts. Med de to sistnevnte ville du bli litt "udde" også, uten å risikere manglende tilgang på komponenter - og kanskje større mulighet for brotsjer hos børsiser.

Hvordan er det med bolthodet og magasinvanger i forhold til tilpassing for 30-06 type hylse? 6,5x55 har littegrann fetere kropp og diameter på hylsebunn. Det går vel sikkert bra, da du nok har sett på dette? Jeg byttet en gang løp/kaliber fra .270Win til 6,5x55, men har ingen erfaring med motsatt vei. Ellers blir det vel litt løpsbrennere de fleste av disse du kan velge mellom, og derfor min tilføyelse av 6mm Remington og .257 Roberts! De passer muligens mer rett inn i et våpen som har vært kamret for 6.5x55 også grunnet noe mer like dimensjoner ...

Kun mitt lille råd ...

 

Valget er ikke tatt, men siden jeg nå engang har pipe i 6,5x55 i denne børsa, tror jeg nok ikke jeg stapper inn ennå ei 25 kaliber pipe... Børsemakeren starter på jobben med å tilpasse ei 9,3x62 pipe denne uka. Jeg har derfor ikke så lang tid på meg til å evt. bestemme meg for ei pipe til. Tror det er et eller annet i kaliber .22 som frister mest og fortsatt 220 Swift som leder... Når det er sagt, så har jeg nok slått fra meg tanken på at dette .22 kaliberet skal kunne brukes til annet enn "varminting". Alle alternativene i lang kasse blir nok litt for intense til jaktbruk på matvilt tror jeg. Det blir derfor kun for morroskyting og evt. revesprenging og kråkesprenging.

Tror rett og slett jeg skal skaffe meg ei lett og hendig rifle i .222 Rem eller .223 Rem for rypejakt/toppjakt/beverjakt.

 

Får se hva pengene rekker til også..

 

Takker så mye for alle forslag! Jeg har lært mye av denne tråden :D

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Nå høres det ut som om du er på riktig spor ja :) 220 Swift er en av de bedre til "kråkesprengning" og for varmintskyting generellt. 6,5x55 er en så fleksibel patron at den kan brukes til nesten hva som helst, i alle fall her til lands. I valget mellom .222 eller .223 synes jeg nok .223 er vinneren av flere grunner. Større presisjon på litt lengre hold og en stor variasjon av forskjellige kulevekter opp til 90 grs. For den siste variasjonen (90 grs) trenger du en riflestigning på minst 1:8 for å stabilisere den lange kula. Ønsker du å skyte mye er det også relativt lett å få tak i billig treningsammo.

 

Lykke til med prosjektet videre. Ville være morro å høre hva du velger og hvordan resultatet ble etter din mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på at jeg engang under mine børsemakertider i USA eide en .22 Cheetah. Det er noe av det mest presiste jeg har opplevd i riflekaliber. Brukte den til å skyte jordekorn på 250 - 300 meter uten problemer. Jeg bygde rifla på en Winchester pre '64 låskasse med et heavy løp fra Shilen. Den versjonen jeg hadde (det er faktisk fler versjoner av denne wildcatten) var en ned-necket .308 BR hylse til .22. Skuldra var 40 grader. (.308 BR har en litt mindre tennhette enne den vanlige .308 hylsa) Det eksisterer også omtrent samme versjon fra en ned-necket .243 win. Jeg husker jeg fikk en hatighet på omkring 4300 foot/sek (over 1300 m/sek) med en 50 grs kule. Dette var tidlig på 80-tallet, men jeg tror fortsatt jeg har ladedata for patronen. Tror neppe det er mange i landet som har dette kalibret. Tror muligens Forster lager dier. Hvis ikke kan du få dier laget av Redding. De laget høy kvalitet dier for de 2 wild-cattene jeg selv introdusertet (9mm/'06 CAS og 6mm/55 CAS)

 

Nå er du vel snart så forvirret av alle forslagene at du ser for deg spiraler :roll::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...