Jump to content

Er høyrehendt, men mesterøyet er venstre øye :( Hva gjør jg?


kelben

Recommended Posts

Hei!

 

Som overskriften sier, er jeg høyrehendt og har venstre øye som mesterøyet.

 

Jeg skyter igrunn godt med MP5, pistol og hagle, men må jo lukke venstre øye i blant for å få riktig siktebilde.

 

Finnes det håp for en som vil ha begge øyne åpne når han skyter, selv om mesterøyet ikke korresponderer med å være høyrehendt?

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

 

På forhånd tusen takk!!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skyt links. Eneste utvei, med mindre du vil lukke ene øyet.

 

Har samme problemet selv, og når jeg var i forcen (militæret da altså) så skjøt jeg links. Men på lengre hold så holdt jeg uansett det ene øyet lukka. Så tror ikke det er noe problem for meg å skyte med en vanlig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Start med å ha lapp over ditt dominante øye,for å trene det andre slik at du ser hvordan det funker. Klarer du ikke å omvende ditt høyre øye til å bli dominant,så må du begynne å skyte links for optimalt siktebilde.

Eller skyte rex med lapp over venstre øye,eller lukke venstre øye resten av livet.

Mulig det er andre altærnativ å fra andre brukere her :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter skal skyte MP 5 - antar jeg at det ikke er sivil skyting - det tales om?

Lapper over øyer etc - er ingen løsning - da han/hun skal kunne utføre jobben med verneutstyr (les: hjelm) - samt gjøre skuddet kjapt- uten å bruke for mange hjerneceller :) .

 

Hva som er kjappest "til målet" - er individuelt - men jeg tror at jeg ville ha gått for å trene oppkast på "feil" skulder.

 

Instruktører og andre - kan selvsagt ha endel meninger/forslag - men jeg tror at skytteren er den som best kan ha en formening om hva som føles best.

 

Om det er politi/militærdisiplin - det er snakk om - er vel de fleste MP`er utstyrt med Aimpoint.

Og det vil jo gjøre "feilen" til trådstarter mye enklere.

 

(hvis så ikke er tilfelle - er det en HMS-sak :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Kan du skyte med briller (= konkuranseskyting), er en eller annen brille med noe som endrer synet litt mitt i siktefeltet for det dominante øyet tingen (jeg bruker optisk plast, fra optiker. Andre tar bare en liten bit med klar tape).

 

For stridsskyting, blir det å blingse (lukke venstre øye akkurat i det du får opp siktebildet, for så å åpne det igjen når høyre øye har kontroll) løsningen. Eller du kan skyte med siktemiddel med rødpunkt o.l. Da er dette normalt ikke noe problem lenger.

Link to comment
Share on other sites

Populært for hvem?

 

Jeg har har hatt noen "skyttere" som har blitt "beordret" til å ikke kompensere - men som har "bestått" etter noen skudd med mitt dårlige råd.

 

Men som sagt tidligere: Det er individuelt.

 

Og videre:

 

Kun et forslag - uten vitenskapelige normer :lol:

 

Og bestått - betyr ikke bestått i skarpt!!!!!!!!!!!!

 

Noe som kanskje er litt vesentlig :roll:

 

Skytebriller - som kompenserer en 50-årings syn på banen - men som må ut i væpnet oppdrag - med hjelm - uten sine skytebriller (som er ubrukelige utover 50 m) - er vel ikke samfunnet noe tjent med???

Og ikke minst: Den - det omfatter!!!!!!!!!!!!!!

 

HMS - er mye mer - enn å bruke hjelm på en byggeplass.

Link to comment
Share on other sites

"For stridsskyting"

 

Omfatter begrepet mørkeskyting, nerver, redd for motstander (ikke mot en pappskive etc), eller er din betenkning rettet mot strålende vær på en bane med muligheter for pølsekjøp :) .

 

Jeg tror vi bør skille mellom "en dag på banen" - og alvor - vedr. trådstarters spørsmål.

 

For jeg antar at t.starter ikke har MP som "sivilt" våpen - og tar høyde for reellt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her!

 

Det er nettopp i politiet/forsvaret jeg skyter, og da innbefatter det selvfølgelig skyting med bruk av fullt verneutstyr også.

 

Jeg skyter veldig gode samlinger, men bruker det lille øyeblikket ekstra på å lukke venstre øye for å finne riktig siktebilde, og det irriterer meg... :x

 

Får bare prøve ut noen av forslagene her, sammen med instruktørens råd og veiledning, så får jeg se hva resultatet blir :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser at mange har godt veloverveide og gode forslag til løsninger her, selv så ``lider`` jeg av noen feilkoblinger, jeg skriver med høyre, bruker gjerne venstre når det kommer til skruetrekkere og hammere, har venstredominant øye og skyter rex med mine jaktvåpen. Dette har opp gjennom tiden ført til mye dårlig hagle skyting, kjøpte tidlig kombi og så drilling hvor hagleskytinga går bra grunnet siktemiddel.Tjener til livets opphold i forsvaret og har tjenestevåpen. Når det gjelder denne typen skyting og våpen så ikke mine feil utelukkende negative. Jeg kan uten å anstrenge meg særlig mye skifte rex/links alt ettersom behov. Når det gjelder løsninger på problemet så er det sikkert svært inviduelt, jeg kniper fortsatt venstre øye for å opnå riktig siktebilde når jeg skyter rex og det funker for meg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eg og er høyrehendt, men skyter links av den grunn at eg ikkje klarer å lukke venstre øyet. Haglen min er høyrehendt, men riflene er links. Venstre øye mitt er det dominante. Så kan ikkje gjøre så mye annet en å skyte links. Dessverre.

Skal vel mye til å trene opp det høyre øye som det dominante.

Link to comment
Share on other sites

Om det er snakk om stridsskyting, så vil jeg anbefale deg til å begynne å skyte links så fort som mulig. Det å vende seg til det tar kortere tid enn du tror, og fordelene er bla at du får fokusert kjappere og du kan uten teknikkproblemer veksle skytehånd etter hva som passer situasjonen best. Dog har du ulempen ved at våpen ikke er tilpasset linksskyting. Magasinbytte til eksempel, kan bli temmelig komplisert til tider, men det finnes forskjellige løsninger på det meste.

 

I alle fall hva jeg gjorde, og det fungerte utmerket. Selv om jeg ofte fikk høre at jeg var "hjerneskadd", hehe :lol:

 

(ved hagleskyting så skyter jeg rex, og selv om jeg skyter sjeldent, så skyter jeg like godt som kompisen min som faktisk eier en hagle)

Link to comment
Share on other sites

Er motsatt av deg, venstrehendt med dominant høyre øye.

 

Rifle fant jeg ut av på egenhånd, skyter høyre og det kunne ikke falt meg inn å skyte anderledes. Pistol skyter jeg med venstre, muligens en ulempe ved "pressing" men for praktisk/taktisk har det lite å si siden man skyter "iso", altså med kroppen rettet direkte mot målet.

Link to comment
Share on other sites

Er motsatt av deg, venstrehendt med dominant høyre øye.

 

Undertegner her jeg også, men jeg gjorde høyreøyet dominant fordi jeg ikke orket å leite etter linksvåpen(grep) med sikringer og magutløsere på begge sider.

Når det gjelder dominant øye, kan det skifte side mange ganger opp igjennom livet.

Kroppen er sånn skrudd sammen at den hele tiden skal stabilisere seg mot normalen.

Det mest normale øyet er dominant.

Jeg hadde startet hos en optiker funnet ut nøyaktig synsstyrke og regulert synet med en kontaktlinse. Det behøver ikke være store synsredusering/styrking.

Lapp for øyet ville jeg tro ikke ville fungert om du ikke gikk med det hele tiden.

Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Er selv linksskytter, problemet mitt er att høyrearmen er den sterkeste men finmotoriken er dårlig. Dette er ikke noe problem ved tohandsskyting men er klart merkbart ved enhands pistolskyting. Er glad hvis jeg får alle skuddene på tavla på 25m med 22lr.. :oops:

Feilen jeg gjorde var att jeg burde ha konvertert til høyresiden ved førstegangstjenesten, men men..

 

Fortsett med skyting fra din høyre side, jeg trur det kommer "å gå seg til" med øvelse.

Taktisk skyting i dag med politi/forsvar bedrives vel såvel med høyre som venstre side av kroppen så..

 

Politiets forsterkingsvåpen MP5 eller vad som nå brukes er vel med noen form for optisk sikte og for egen del underletter dette mye når man skyter med feil øye. Likeså er vel HK416/417 i dag tenkt brukes med optiske sikter så også der underletter det veldig. Når vi for 6 år siden fikk Aimpoint til AK4/AG3 (HV i Sverige) ble det en helt annen verlden når det kommer til "feilsideskyting".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok jeg kommer til å fortsette å skyte fra høyre side, eneste problemet blir da vi skyter testene vi skal igjennom, for i noen av testene får vi ikke bruke aimpoint.

Øvelse gjør mester, og selv om jeg må myse litt for å få riktig siktebilde, så får jeg bare gjøre det...

 

Ved stridsskyting, hvor tida fra man kaster opp våpenet til man trekker av skal være minimal, får jeg eventuelt ta kontakt med en optiker, og få han til å fikse ei linse jeg kan ha på venstre øyet :P

 

Takk for alle svar, her har jeg en jobb å gjøre for å oppnå de måla jeg har satt il meg selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har et lignende problem selv. Jeg er høyrehendt med dominant høyre-øye, men problemet, eller rettere sagt irritasjonsmomentet, er at jeg på død og liv ikke klarer å lukke det høyre øyet separat fra det venstre. Venstre øye separat er null stress.

 

Noen som vet hva dette kan komme av? eller har tips for å korrigere dette?

Link to comment
Share on other sites

Skal vel mye til å trene opp det høyre øye som det dominante.

 

Jeg vil tro dette er ganske individuelt..

Jeg måtte bytte fra høyre til venstre som dominant øye etter å ha fått en liten stålflis på høyreøyet. Synet ble ikke noe særlig redusert, men det ble et ørlite arr midt i pupillen sånn at det ser ut som om det henger en vanndråpe midt i siktet om jeg bruker f.eks diopter.

Nå er det mest pistol jeg skyter, så for meg ble den største utfordringen rekylopptaket siden jeg fremdeles bruker høyre hånd å skyte med men sikter med venstreøye.

Med rifle så bruker jeg fremdeles høyre øye, og med kikkertsikte merker jeg ingen ting til skaden...

 

Jeg er forresten sluttet å bruke sånt som er diopter montert på :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal vel mye til å trene opp det høyre øye som det dominante.

 

 

Du skal ikke undervurdere hjernen, den snur og vendre på alt mulig :-) så om du konsekvent bruker høyre øyet vil hjernen også begynne gjøre det naturlig uten ettertanke. Et annet morsomt eksempel: alle mennesker "ser" jo i utgangspunktet verden opp-ned, pga synsnerven mottar refleksjonen fra baksiden i øyeeplet. Så omformer hjernen signalet og snur det riktig vei... Om du da tar på et par briller som snur verden opp ned, og går med de lenge nok vil hjernen snu verden nok en gang, for at vi skal se verden som vanlig.... og hva skjer da om du tar av brillene igjen?? Jo da ser du jo jaggu verden opp ned uten at du har noen ting som kødder det til en hjernen som er litt forvirret.. Før den igjen vil ta til fornuften og gjøre ting riktig nok en gang :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei kelben.

 

Jeg har faktisk akkurat samme problemet som deg, og jeg skyter rex med begge øynene åpne, også stridsskyting.

Veldig individuelt, men uansett hva du velger å gjøre så gjør det konsekvent.

Dette er et ganske hett tema blant skarpskyttere, så jeg tror du kan komme langt med å ta det opp med de respektive

instruktører og ikke minst optikker.

 

Tror noe av poenget til Shadob er at periferisynet er utrolig viktig i skarpt, og da hjelper det lite å lukke øynene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eg er høgrehendt, men med dominant venstreauge. Skyter vel og merke ikkje praktisk (utanom stridsskyting i Forsvaret og no i HV), men skyter DFS, diverse rifle og littegrann hagle.

Mulig det er eg som er enkel og tar ein del snarvegar men eg har aldri oppfatta dette som noko problem. Det har i alle fall aldri falt meg inn å gå over til links.

På DFS-skyting må eg ha lapp foran ventre auge for å slappe av. I all anna skyting tenker eg ikkje på det, reknar med at eg kniper igjen venstre auge eller myser med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...