Jump to content

US Carabin


Desert74

Recommended Posts

Hei

 

Har en US Carabin som jeg kanskje vurderer å selge til rett pris. Lurte på hvilke pris jeg kan få for den??

Noen som har noe formening??

Den er skarp og cal 30.

Den er pen stand både i finish og stokk.

Er merket med INLAND MFG. DIV. GENERAL MOTORS 1-44 på løpet og så står det 255 helt bak på stokken.

Er med bandolær bærerem og 1 stk 15 skudds magasin.

Skal prøve å få lagt ut bilde når jeg finner ut hvordan det gjøres.

 

Her er bilde av pangen

normal_IMG_3675.JPG

 

Her er noen flere bilder av riflen min. :mrgreen:

normal_IMG_0672.JPG

normal_IMG_0673.JPG

normal_IMG_0674.JPG

normal_IMG_0666.JPG

normal_IMG_0668.JPG

normal_IMG_0669.JPG

normal_IMG_0670.JPG

normal_IMG_0661.JPG

normal_IMG_0662.JPG

normal_IMG_0663.JPG

normal_IMG_0664.JPG

normal_IMG_0665.JPG

 

Var ute å luftet den en tur på banen i sommer.

Skjøt 5 skudds serier på 100m. :twisted: Kanon bra sammling :lol:

normal_038.JPG

normal_039.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke være noe problem å selge den til en våpen samler som har den på listen sin. Prisen er ca 2500-3500 en plass.

Det er produsenten som avgjør prisen på disse og den du har er en av de som produserte mest.

Legg gjerne inn bilder da det alltid er moro å se fine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en akkurat lik. Samme merke og samme år, men produsert i mai og ikke januar. Jeg ser du har bajonettfeste på din. Om jeg ikke tar feil er dette ettermontert dersom det er en slippkarabin. Jeg gav kr 3000 for min, også i meget god stand. Kan se om jeg får slengt ut et par bilder i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den US Carabinen du har er mest sansynlig ikke et våpen som kom med fly eller båt under krigen, men

en som er importert i ettertid.

Den du har har et løp som er produsert av Inland div. men det betyr ikke at at våpnet er produsert av Inland div.

Produsentens navn finner du under baksiktet, flere produsenter brukte løp produsert av Inland div.

Som nevn før i tråden er det bare samlere med dette våpnet på listen sin som vi få en søknad innvilget.

Siden den ikke er et våpen som kom under krigen og ikke er i orginal utførelse vil en salgsum på 1500 - 2500 være

hva du kan forvente, ved salg.

Bruksgleden ved disse våpnene annser jeg som mye høyere en salgsverdi så jeg viol anbefale deg og beholde det

og kose deg med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulig den er kommet etter krigen til Norge, men den er dønn orginal og produsert i januar 44.

Så det er et krigsprodukt. Står Inland Div bak siktet også.

Var å testet den en tur i sommer, og samlingene var ikke ille til halvauto å være. :mrgreen:

Skøy rifle å skyte med. Har tenkt å bruke den innen NROF sine programmer.

Allerede vært på en NROF trening :D .

Flere der som synes riflen var morro.

Link to comment
Share on other sites

Den US Carabinen du har er mest sansynlig ikke et våpen som kom med fly eller båt under krigen, men

en som er importert i ettertid.

Den du har har et løp som er produsert av Inland div. men det betyr ikke at at våpnet er produsert av Inland div.

Produsentens navn finner du under baksiktet, flere produsenter brukte løp produsert av Inland div.

Som nevn før i tråden er det bare samlere med dette våpnet på listen sin som vi få en søknad innvilget.

Siden den ikke er et våpen som kom under krigen og ikke er i orginal utførelse vil en salgsum på 1500 - 2500 være

hva du kan forvente, ved salg.

Bruksgleden ved disse våpnene annser jeg som mye høyere en salgsverdi så jeg viol anbefale deg og beholde det

og kose deg med det.

 

 

Våpenet er INLAND MFG Div.

Mulig sluttstykket på en så sen har vært rundt. De ble ofte byttet om .

Avtrekker hus et har fløy istedenfor trykksikring.

 

Løpet har stemplinger som tilsier at den har vært innom England. BNP nitro proof merking .

Alle US med bajonett feste er kommet til Norge etter krigen. Ingen dropp rifler hadde dette. Disse ble mye brukt i Korea Krigen sammen med M 1 Garand SLG

 

 

 

SLG Garand typen som ble mest brukt i Korea er IHC sine.

Dette er International Harvester Corp. De ble produserte i 2 serier. En orginal IHC som er med orginale deler er vansklig å oppdrive i dag. På løpets venstre side der ladehendlen går kan du se Produsent og årstall. Ofte ble det trykket inn slik : IHC 4-54 som er April 1954. Noen hadde byttet løp fra Springfield fra Arsenal og har da SA merking ( litt OT men grei info for de som ikke vet dette :) )

 

 

I bøkene på US carbine kan du gå inn å sjekke enkeltdetaljer på merking på hvem som har produsert delene.

US M 1 og SLG er ett meget interessangt samlerområde. 8)

 

AWS

Link to comment
Share on other sites

spesielt når det kun er samlere som får ha de i sitt eie.

For å spikke litt fliser...

Utalelsen blir feil, siden det faktsik ikke stemmer. Men det er jo riktig at det bare er samlere som får kjøpe. De som har US fra før denne begrensningen kan jo fortsatt Eie dem 8)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle komme med noen fakta om us-karbine her.

Det var 10 produsenter som laget us-carbine mellom august 1941 til juni 1945.

Disse var

 

Inland 2632097 stk M1, M1A1, M2 og T3.

Winchester 828059 stk M1 T3 og M2.

Underwood 545616 stk M1.

Saginaw 517212 stk M1-

National Postal Meter 413017 M1.

Quality Hardware 359666 stk M1.

International Business Machines 346500 stk M1.

Standard Products247100 stk M1.

Rock Ola 228500 stk M1.

Irwin Pedersen ca 4000 stk M1.

 

Når det gjelder sluttstykker så begynte Inland å teste runde sluttstykker i siste del av 1943 og det ble standard fra midten av 1944.

Disse blir gjerne omtalt M2 sluttstykker.

 

Roterende sikringer kom i bruk ca oktober 1944.

I alt ble det laget 6221220 stk us-carbiner i forskjellige varianter under krigen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Artige rifler dette. Legger ut et bilde av ei jeg har.

 

Legger til litt info om M1A1 riflen for de som er interessert.

 

M1A1 blei produsert i to omganger av G.M. Inland Division. Det er noen små forskjeller på de to utgavene, b.l.a. bajonett festet som er montert på de aller flest "Second run" utgavene (Type 4 parts).

"First run", som besto av 71000 rifler, blei produsert i perioden November 1942 til Oktober 1943 og var i serienr. område 50000-950000 og uten bajonett feste.

"Second run" blei laget i tidsrommet April 1944 - Desember 1944. Ca. 69000 blei påsatt foldekolbe i denne perioden. Disse var ikke innenfor noe bestemt serienummer område.

 

Ny opplysning lagt til. Referanser: info hentet fra bøker skrevet av h.h.v. Bruce N. Canfield og Larry L. Ruth

 

normal_US_Carabin_M1A1.JPG

Denne er fra "Second run" produksjonen.

 

normal_US_M1A1_Foldet.JPG

 

Håper det smaker.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 months later...
Hei

 

Har en US Carabin som jeg kanskje vurderer å selge til rett pris. Lurte på hvilke pris jeg kan få for den??

Noen som har noe formening??

Den er skarp og cal 30.

Den er pen stand både i finish og stokk.

Er merket med INLAND MFG. DIV. GENERAL MOTORS 1-44 på løpet og så står det 255 helt bak på stokken.

Er med bandolær bærerem og 1 stk 15 skudds magasin.

Skal prøve å få lagt ut bilde når jeg finner ut hvordan det gjøres.

 

Ingen problem å selge til en aktiv skytter i NROF. Kjøper den gjerne,,,

 

 

Fjernet bilder i sitering. Cardinal

Link to comment
Share on other sites

Her er min US-Carabine, den står normalt i posen sin i skapet:

 

DSCN9046.jpg

 

Og slik ser den ut:

 

DSCN9049.jpg

 

Jeg synes den er veldig fin. Den har nok ikke deltatt på noe av historisk betydning, da hadde den nok ikke vært så strøken. Den har jo også bajonettfeste, så det er nok siste utgave.

 

DSCN9048.jpg

 

Må bare beklage bildekvaliteten, må nok skaffe nytt kamera etterhvert. Her er den sammen med sin Tyske halvsøster fra Erma:

 

DSCN9050.jpg

 

Henne mangler jeg baksikte til, den kom med kikkertsikte. Skulle gjerne hatt et baksikte, slik at de er mer like.

Link to comment
Share on other sites

For å spikke noen flere fliser, så heter børsa US CARBINE M1 med en a.

 

Det gjør ikke min, den heter US Carbine M2. Men jeg hadde ikke fått med meg at det bare er en a.

 

Halvsøstera på bildet er en Erma M1 i kaliber .22, glemte å skrive det i bildeposten, selv om de fleste sikkert vet det. Det er denne jeg trenger baksikte til.

Link to comment
Share on other sites

M2 er fantastisk festlige og skyte med men de blir dyre i drift 8)

Men den passer ikke sammen med armbindet, da de ikke kom til riket før etter 1945.

 

Den er nok desverre bare halvauto, vanskelig å få lisens på fullauto. Har også liten betydning, da den er registrert på samling, og da ulovlig å skyte med....... Selv om jeg skulle ønske at samlevåpen kunne være 100% orginale.

 

Nå får vi samlere heller ikke kjøpe noen utgaver av US-Carbine, da POD har satt seg helt på bakbeina vedr både hel og halvauto. Kun dersom det aktuelle våpnenet er spesiellt skjeldent, eller er knytet til en spesiell historisk hendelse. Så nå blir disse sveiset i hel rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke skjønt vitsen med disse karabinene, javisst er de lette å bære og behagelige å skyte med, men du får liksom ikke følelsen av at noe skjer borte ved målet.

Det ble jo påstått under Korea-krigen at kulene ikke klarte å trenge gjennom Nord-Koreanske vinteruniformer (Telogreika-type) på 150 yards avstand, og det kan man nesten forstå bare ved å kikke på den anemiske lille tassen av en patron.

Tenke seg til at noen virkelig forsøkte å bruke det kaliberet på elgjakt. :shock:

Nåja, hvis man skulle bære med seg en karabin og ikke nødvendigvis måtte erobre Stalingrad med den er det et forståelig valg.

Og på kort hold lager den garantert mye elendighet selv med 100 grains round-nose.

 

Det var først under et besøk hos en bekjent, pensjonert tysk politisjef, at jeg fikk et litt mer positivt forhold til automatdvergen.

Han hadde nemlig en M2 med deaktiver "selector", 30 skudds bananmagasin, en kasse med ammunisjon, en kasse øl og råstoff til gin tonic.

 

Det ville sikkert høres fryktelig umoralsk og politisk ukorrekt ut om jeg skrev at vi drakk øl og gin tonic mens vi skjøt med automatvåpen, så jeg nøyer meg med å si at han var en svært autoritær person av natur og profesjon, og jeg fant det best å ta skikken der jeg kom.

Kort sagt begynte det med at den pensjonerte Polizeihauptkomissaren satte ut skivene på 50 meters hold, og siden han var kortbeint og tungpustet var det vel i realiteten 50 yards, ved ankomst standplass måtte det så utbringes en skål for det forenede Tyskland (Berlinmuren hadde begynt å smuldre på den tiden) før man slukket tørsten med en øl og ladet magasinene.

Det er jo viktig å ikke lade magasiner før man avnyter alkohol siden alkohol ofte medfører svekket dømmekraft.....ja jeg ser at det ikke henger på greip, men forsøk å forklare det for en tysk Polizeihauptkomissar. :|

Deretter begynte verten å peppre skivene med en heslig liten S&W hammerless med 2" løp, uten å treffe, men det måtte skåles for en vel utført åpningssalutt.

Deretter satte han seg på den originale pussestaven til en MG-34 som han ikke hadde (pussestaven fikk en uhelbredlig bananform) mens han deklamerte sin preferanse for Walther PPK som dessverre var utfaset som tjenestevåpen mot hans vilje, derette måtte vi selvsagt skyte hvert vårt magasin med en Walther PPK i kal. 7,65mm. og skåle for det.

Så kom altså karabinen frem, en M2 Carbine med deaktivert omstiller og 30 skudds bananer, stor var min overaskelse da SLK'n plutselig smatret avgårde en klar og tydelig automatsalve! :shock:

Jeg kikket en gang til, joda jeg hadde kommet borti omstilleren og slått den over i "F" før jeg skjøt, men likevel.

De neste 4 skuddene avleverte M2'n i reglementert halvautofunkjson før den plutselig fikk ånden over seg og konsumerte resten av "bananen" i to dryge jafs!

Dette forbauset den tidligere lovens vokter i såpass stor grad at han øyeblikkelig avsluttet forsøket på å kompensere væskebalansen for å undersøke dette fenomenet, uten hell...

Statusen ved dagens slutt var at M2'n ved enkelte tilfeller fant det for godt å gi meg muligheten til å avfyre byger i større eller mindre grad, mens eieren aldri fikk mer enn normale halvauto serier ut av den.

Etter en halv kasse øl (hallo, det var varmt der!) og en hel kasse ammunisjon var det litt av en jobb å overbevise den pensjonerte politisjefen om at hans gamle karabin IKKE hadde valgt meg som fremtidig livsledsager, og at det IKKE var mulig å ta den med hjem til Norge.

 

Men den sjarmerte helt klart, og det var faktisk mulig å treffe skivene med den, nesten så jeg kunne fått et positivt inntrykk likevel. :wink:

 

Nåja, det var kveldens mimrestund. :)

 

Edit. tastefeil

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene var at den relativt enkelt kunne bygges om til auto med M2 deler som var lett tilgjengelige i markedet.

Disse delene er ikke lenger like lette og få tak i men de er frem deles der ute for de som gidder og legge litt arbeide i og få tak i de.

Så nok en gang så greide noen veldig få og ødelegge for massene :(

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke skjønt vitsen med disse karabinene, javisst er de lette å bære og behagelige å skyte med, men du får liksom ikke følelsen av at noe skjer borte ved målet.

 

M1 Carb var egentlig ment for å erstatte pistol for artillerister, medic'er, sambandsfolk og andre som normalt ikke bar Garand. Etterhvert ble, som kjent, bruken dramatisk utvidet til bl.a. fallskjermjegere og andre med behov for lav vekt på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...