Jump to content

amerikansk krutt, vanskelig å importere??


Recommended Posts

For 20 år siden ble det lagt importtoll på krutt, for å beskytte norsk produksjon.

 

Bare Vithavuori solgte så mye at man hadde råd å betale rolla ------> resultatet ble monopol for en importør!

 

Norsk kruttproduksjon er nedlagt for over 10 år siden,

 

En skal sloss imot alle ideer om avgifter, toll og gebyrer! (og skyhøye klubbkontingenter i klubber staten ved politiet pålegger oss å være medlem av!)

Link to comment
Share on other sites

snakket nettop med landro og de kommer ikke til å ta inn krutt fra usa på grunn av alle restriksjonene.

har nå sendt en mail til departementet og spurt om en redegjøring av reglene. venter spent på om jeg får noe svar.

høggern 10 Jun 2008, 13:20

 

ironisk. og typisk norsk å beholde tollen og avgiftene. for de bringer jo penger inn i statskassa....

 

hmm.. er vel nettop det at det ikke bringer penger inn i statskassa da reglene er så strenge at ingen importerer...

Link to comment
Share on other sites

pr i dag har vi vel 2 krutt typer på det norske markedet.

finsk krutt(som man ikke nødvendigvis får tak i) og bofors produsert krutt.

bofors krutt kan vel deles i 2 typer, skytterlags og Normas vanlige(som er dyrt).

skytterlagskrutt kan igjen deles i 2 typer, RA og Norma(men det er det samme egentlig.) men det kruttet kan ha tildels store lotvariasjoner.

 

så alt i alt, har vi det finske kruttet(som man ofte ikke får tak i) som kommer fra den alltid serviceinnstilte store forrretninga, og bofors fra flere leverandører. problemet med boforskrutt er enten pris, eller varierende brennhastighet.

 

huff, livet er lett å gjøre vanskelig........

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, ettersom det ikke dreier seg om amerikanske krutt, men det gjelder tross alt å komme seg rundt Vithavouri tørken :? Når det gjelder Norma er forskjellen mellom "vanlig" krutt og skytterlagskrutt godt kjent. Men hva med Norma pistolkrutt? P4 og P5 ser ut til å være ganske prisgunstige, men er også disse å betrakte som "skytterlagskrutt" med hensyn til (u)jevnhet fra lot til lot? Med det som er indikert av ladedata, bla. her på forumet, kan dette synes å være to meget interessante krutt.

Link to comment
Share on other sites

Et eller annet sted har jeg link til en finsk side med masser av trykktestede haglladninger med VV-krut. Alle materialer, kaliber 10/89, alle kaliber 12-variantene og sikkert 16 og 20 også. Skal se om jeg finner den igjen.

Litt ukjente hylser (mest "NS-sport") men det klarer vel noen her på forumet og snuse opp?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hylser er det snakk om, og hvilken wad er det??

 

Er vel egentlig greit å skjønne:

 

Hylsy: Hylse

Nalli: Tennhette

Ruuti: Krutt

Välitulppa: Wad

Haulit: Hagl

Bufferi: Buffer

Lähtönopeus: Utgangshastighet

Paine: Trykk

Mittauslämpötila: Temperatur ved trykkmålig (gjetter litt på denne)

Link to comment
Share on other sites

"og skyhøye klubbkontingenter i klubber"

 

Ja - hører flere som mener det.

 

Når jeg ser hva man betaler i årskontingenter for barna som er med på fotball, karate, håndball og hva det ikke er - er jeg èn av de som sitter på årsmøtet i pistolklubben, og foreslår at vi legger på en hundredelapp :twisted: .

 

Selvsagt blir det noen kroner - når man skal være medlem i noen klubber, men man må da betale litt for hobbyer :D .

 

Hvor mange bokser krutt - tilsvarer et medlemsskap :wink: - for å ikke komme helt ut av tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Det var en "årsavgift" på ca 30000kr for å importere krutt, men mener den ble fjernet for en tid siden. Antar en slik avgift blir administrert av DSB, en e-post dit kan sikkert gi rett svar.

Det kreves sikkert noe slags CE-merking, men det er nødvendigvis i orden all den tid kruttet selges i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket også med Landerø for ikke lenge siden. Fikk også til svar, som flere her inne, at årsaken til at vv-kruttet var umulig å få tak i var at de ikke fikk nok krutt fra finnland. De undersøkte også å få andre slags krutt, sa han, men de hadde regnet på det, og slått fra seg det amerikanske kruttet. Med frakt og mva så kom en kg med amerikansk krutt til å koste 800-900 kr fortalte han, så det sier seg jo selv at det ikke er noe marked for slik. De undersøkte krutt fra an annen leverandør for tiden, sa han, så det kan jo bli spennende å se hva det er for noe......Mer ville han ikke si før de viste mer.

 

Noen som vet skytterlagspris på 1 kg med RA krutt? Funderer på å bytte ut N140 med NC96M eller RA11. Bruksområde vil være 6BR og 6.5x55 med rekruttkula. Er vel noe billigere dete kruttet enn skytterlagskruttet fra Norma?

Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra DSB nå.

Det er ingen spesielle restriksjoner på innførsel av krutt fra USA, det forutsetter at virksomheten har tillatelse til å importere, og kruttet må være CE-merket i henhold til direktiv 93/15 EØF.

 

Enhet for farlige stoffer og transport av farlig gods

med hilsen

 

Dagfinn Johnsen

overingeniør

 

så det finnes altså ingen restriksjoner på import av krutt fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagspris på Nc96m er mellom 300 og 370 kroner. (Correct me if I'm wrong) Skjønner ikke hvorfor flere bruker dette kruttet. Fungerer glimrende i 6,5, 308 med tunge kuler, 3006, 9,3x62 osv. Den kg'n jeg har stående nå, brenner ørlitt saktere enn den jeg har med N-150, men det er marginalt. Bare å kjøpe en kartong, så er det bare å utvikle ladninger som funker. Står oppgitt ladedata på boksen som er fine å bruke som de står, eller å gå ut i fra.

Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra DSB nå.
Det er ingen spesielle restriksjoner på innførsel av krutt fra USA, det forutsetter at virksomheten har tillatelse til å importere, og kruttet må være CE-merket i henhold til direktiv 93/15 EØF.

 

Enhet for farlige stoffer og transport av farlig gods

med hilsen

 

Dagfinn Johnsen

overingeniør

 

 

Ventet i spenning på svaret ditt. Min konklusjon er da at det er godt over gjennomsnittlig merkelig at ingen importerer krutt :shock:

Hadde vært intressant å fått en god forklaring på dette. Håper noen av "pusherne" våre leser denne tråden. DE må vel ha en forklaring som holder mål.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra DSB nå.
Det er ingen spesielle restriksjoner på innførsel av krutt fra USA, det forutsetter at virksomheten har tillatelse til å importere, og kruttet må være CE-merket i henhold til direktiv 93/15 EØF.

 

Enhet for farlige stoffer og transport av farlig gods

med hilsen

 

Dagfinn Johnsen

overingeniør

 

så det finnes altså ingen restriksjoner på import av krutt fra usa.

Med denne informasjonen lagt til grunn så er det jo bare en ting som gjør import av amerikansk krutt ugunstig, og det er prisen ut til oss. Høy pris kommer sikkert av dyr frakt. Når frakta er dyr må man handle mye om gangen, dvs ha mye på lager, og lagring koster mye penger. Vil tro sluttprisen ut til oss bestemmes av hvor mye frakta kommer på og hvor mye importør har råd til å ha på lager. Som de sa på Landerø kommer prisen på 1 kg med amerikansk krutt på 8-900 kr. Det bateler ikke jeg! Med så høye fraktpriser synes ikke jeg det er merkelig at ikke flere importerer krutt. Jeg tror da ikke Landerø sine medarbeidere farer med løyn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

fikk svar fra DSB nå.
Det er ingen spesielle restriksjoner på innførsel av krutt fra USA, det forutsetter at virksomheten har tillatelse til å importere, og kruttet må være CE-merket i henhold til direktiv 93/15 EØF.

 

Enhet for farlige stoffer og transport av farlig gods

med hilsen

 

Dagfinn Johnsen

overingeniør

 

 

Ventet i spenning på svaret ditt. Min konklusjon er da at det er godt over gjennomsnittlig merkelig at ingen importerer krutt :shock:

Hadde vært intressant å fått en god forklaring på dette. Håper noen av "pusherne" våre leser denne tråden. DE må vel ha en forklaring som holder mål.

 

 

 

Mener å huske at Sauer 150 sa på SL at problemet var å få CE beviset/sertifiseringen.

Får håpe han ser tråden og kan "set the record straight".....

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Mener å huske at Sauer 150 sa på SL at problemet var å få CE beviset/sertifiseringen.

Får håpe han ser tråden og kan "set the record straight".....

 

 

 

Dette med CE bevis og slikt:

 

 

En del av oss har sikkert bladd gjennom disse store tyske kataløogene med graverte brekk-rifler og jaktklær (Kettner o.l.) Inni der finner man ladeutstyr og inni der finner man krutt, også amerikansk krutt.

 

Jeg ville nærmest vedde hva som helst på at tyskerne selger krutt som er CE-merket alle vegne!

 

Og for noen år siden var her en norsk forretning som reklamerte med at de var norsk representant for Kettner, mener jeg å huske.

 

Dersom det ikke er noen restriksjoner på krutt nå om dagen, annet enn CE-merking,. så må det jo nærmest være kriminell slapphet at man den gangen ikke tok inn krutt, når man hadde hele resten av sortementet fra Kettner å by på, innklusive de dumme buksene som ICA-Hagen driver å sabber rundt i!

 

Ikke bare hadde de amerikansk krutt: tysk, fransk og finsk haglekrutt og, SVJH.

Link to comment
Share on other sites

landrø: N140-150-160 koster 386 pr kg (340 om du kjøper 3,5 kg dunk)

DFS: RA 4-10-11-15 og Nc96m koster 365 pr kg, NC 100 koster 300 pr kg

Norma: N4-11-15-19 koster 365 pr kg

 

for oss som lader haglepatroner så koster N-105 360kr pr halvkilo...

i sverige ligger hodgdon på ca 320kr halvkilon..

så vi må jo nesten regne med en pris på 800kr kg.. syns ikke det er såå ille med tanke på kvalitet

Link to comment
Share on other sites

landrø: N140-150-160 koster 386 pr kg (340 om du kjøper 3,5 kg dunk)

DFS: RA 4-10-11-15 og Nc96m koster 365 pr kg, NC 100 koster 300 pr kg

Norma: N4-11-15-19 koster 365 pr kg

 

for oss som lader haglepatroner så koster N-105 360kr pr halvkilo...

i sverige ligger hodgdon på ca 320kr halvkilon..

så vi må jo nesten regne med en pris på 800kr kg.. syns ikke det er såå ille med tanke på kvalitet

 

Pistolkrutt har alltid vært mye dyrere pr kilo!

Nettopp fordi man bare bruker halve ladevekta, i forhold til riflekrutt og ofte under det og.

 

Så det jamnar ut sig. Dersom jeg hadde fått tak i Hodgon H110 til 360 - 380 pr kilo så hadde jeg straks tømt bankboksen. Når jeg ser hva man sier Landrø har sagt og tenkt, undres jeg litt over kompetansen og markedskunnskapen. I gamle dager importerte TVI amerikansk krutt selv, og sørget selvsagt for ikke å konkurrere så mye med skytterlagskruttet......

Link to comment
Share on other sites

Pistolkrutt til 800 kr/kg hadde helt sikkert solgt bra det. Vithavouri ligger vel veiledende på rundt kr. 350 pr. halvkilo, så det blir sånn omtrent i samme gata. Men for riflekrutt, som formodentlig var utgangspunktet her, er 800kr/kg drøy kost.

Link to comment
Share on other sites

Pistolkrutt til 800 kr/kg hadde helt sikkert solgt bra det.

 

 

 

Tja.....

Da måtte det vært veldig mye bedre til bruken.

feks, det er mulig jeg hadde kjøpt en boks H110 til harde ladn i 44mag/45 colt, men ellers ville jeg brukt det billigere VV kruttet. Og da det ikke skytes så mye med disse, betyr ikke prisen så mye.

Men til mindre kaliber som 9mm og 38 Super betyr pris mye mer.

Link to comment
Share on other sites

når jeg startet tråden så var det i forhold til krutt til haglelading jeg tenkte.

når det gjelder rifle så er nok norma og vv ganske så store her i landet og vanskelig å konkurere mot.

Men til hagle finnes det kun ett par,tre,fire krutt typer fra vv man kan bruke og disse finnes det nesten ikke data til.

nå vet ikke jeg hvor mange som lader til hagle der ute,men regner med at dette vil "ta av" om krutt og komponenter hadde blitt lettere tilgjengelig.

 

jeg betaler ihvertfall lett 800kr kg for å få tak i f.eks hodgdon longshot krutt...

Link to comment
Share on other sites

nytt svar fra DSB.

Jeg vet ikke om kruttet er CE-merket men det skal det være dersom det selges i Sverige.

 

Dagfinn

 

det betyr at CE-merking også er iorden. :)

 

kanskje det er en forhandler her inne som kunne tenke seg å regne litt mere eksakt på hva det vil koste å få dette inn til landet?

ser at 0,5kg longshot ligger på litt i underkant av 100kr fra forhandler i usa.. det vil si at man har ca 250kr å gå på i frakt i forhold til vv krutt..ser at rifle krutt ligger på samme pris..

noen som vet fraktpriser?

 

er ihvertfall kun pris som er evt hindring

Link to comment
Share on other sites

Pistolkrutt til 800 kr/kg hadde helt sikkert solgt bra det.

Tja.....

Da måtte det vært veldig mye bedre til bruken.

feks, det er mulig jeg hadde kjøpt en boks H110 til harde ladn i 44mag/45 colt, men ellers ville jeg brukt det billigere VV kruttet. Og da det ikke skytes så mye med disse, betyr ikke prisen så mye.

Men til mindre kaliber som 9mm og 38 Super betyr pris mye mer.

Tja, 80-100 kroner høyere kilopris - eller en femtilapp for en 1/2 kg boks - sammenlignet med et krutt man knapt nok får tak i... Jeg vet selvfølgelig ikke hva andre ville gjort, men jeg hadde i hvert fall tatt med meg en boks eller to. Men om man får tak i dette, kan det seg jo litt annerledes:

 

hvorfor bruker ikke pistolskyttere P4 og P5 krutt mere? det koster jo halvparten, iallefall gjore det det sist jeg sjekka. tror jeg gav 160 pr halvkilo for et par år siden

199 kr. pr. halvkilo for noen få dager siden hos Winge Våpen. Fikk dog opplyst om at når den ladningen (auda :? ) som er i salg nå blir utsolgt, ja da er det slutt. Exit P4&P5.

Link to comment
Share on other sites

Pistolkrutt til 800 kr/kg hadde helt sikkert solgt bra det.

Tja.....

Da måtte det vært veldig mye bedre til bruken.

feks, det er mulig jeg hadde kjøpt en boks H110 til harde ladn i 44mag/45 colt, men ellers ville jeg brukt det billigere VV kruttet. Og da det ikke skytes så mye med disse, betyr ikke prisen så mye.

Men til mindre kaliber som 9mm og 38 Super betyr pris mye mer.

Tja, 80-100 kroner høyere kilopris - eller en femtilapp for en 1/2 kg boks - sammenlignet med et krutt man knapt nok får tak i... Jeg vet selvfølgelig ikke hva andre ville gjort, men jeg hadde i hvert fall tatt med meg en boks eller to. Men om man får tak i dette, kan det seg jo litt annerledes:

 

 

Klart, er det ikke VV å få tak i, hadde man brukt det.

Og for skyttere som skyte 500-1000skudd i året, betyr ikke hundrelappen så mye.

Er man en praktiskskytter som skyter mye, blir det for penger av det...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor bruker ikke pistolskyttere P4 og P5 krutt mere? det koster jo halvparten, iallefall gjore det det sist jeg sjekka. tror jeg gav 160 pr halvkilo for et par år siden

 

Fordi det ikke finnes noen skikkelig kvalitetssikrede ladninger oppgitt noe sted.

 

Jeg har en boks P4 som jeg har eksperimentert med, men når jeg åpner boksen gir det ikke det beste inntrykket:

 

Støvete, variasjon i kornstørrelse, og jeg synes det brenner skittent.

 

Helt åpenbart en blanding av kruttyper for å nå en spesifikk brennhastighte, ser det ut til basert på boksen min.

 

Jeg ville IKKE finne på å kjøpe en boks til, nærmest uansett pris.

 

Det er UTROLIG at Norma kan ha lov til å selge et produkt som røyksvakt krutt, uten den ringeste form for (offisielle) ladedata!

Link to comment
Share on other sites

Har fått mail om å informere litt i denne tråden.

 

Problemet er ikke frakt, lisenser, priser eller manglende marked. Det er akkurat denne setningen som er problemet

"CE-merket i henhold til direktiv 93/15 EØF"

 

Det er ett og samme firma som nå eier samtlige kruttprodusenter i Europa of de fleste i Nord Amerika, samt SA. Siden de sitter med bukten og begge endene er de jo ikke spesielt villige til å "kødde" med et allerede eksisterende lite, men lukrativt marked.

 

Merket er direktivet nevnt over betinger endel vital informasjon fra produsent og den er ikke å fremskaffe - ergo ikke amerikanske krutt å oppdrive så sant de ikke setter prisene og tilgjengeligheten. Lite vi andre kan gjøre med dette. Kruttmanglen er ikke bare til hjemmelading. Lapua har f eks ikke krutt til å lade 30-06 mega før i September.

 

Nå er det en stund siden jeg pratet med Eurenco VD Håkan, men det skulle forundre meg mye om ikke prisene etter dagens tørke er over blir endel høyere. Bukta og begge endene vet dere :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er i grunnen forståelig at det ikke er frakten som er problemet, når man ser at VV N340 selges til $29 pr 1 LB flaske i USA såfremt man kjøper minst 6 LB. Er det forresten noen som vet hva VV sine krutt koster i Finland? Jeg skal dit en tur neste mnd, og det er jo kanskje et interessant importobjekt?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har så smått begynt å pusle litt med haglelading. Og blir frustrert over hvor vanskelig det er å få tak i ordentlig haglekrutt, som det fins tusenvis av ladetabeller til. Nå er det sånn at joa, det går fint an å få tak i krutt hos Staffans i Sverige. Men det er litt styr. Endel styr. Og når jeg da ser at representanter for forhandlere her inne skriver at det er manglende CE merking som gjør at det ikke kan selges i Norge, ja da blir jeg litt undrende.

 

Hodgdon selges pr. i dag i Tyskland (hovedimportør for Europa), Belgia, Nederland, Italia, Sveits (ikke medlem i EU), Frankrike, Spania, foruten Sverige, Danmark og Finland. (Kilde: Hodgdon's hjemmeside). Pratet med en fyr på Direktoratet for Sivilt Beredskap, og han var krystallklar på at manglende CE merking ikke kunne være årsaken til at det ikke selges i Norge.

 

Så hvorfor? Jeg mer enn aner og lukter frykt for konkurranse på dette markedet. Det er mye mer redelig at de som steller med dette da heller skriver at det er akkurat her skoen trykker, istedet for å komme med allslags rare unnskyldninger og forklaringer som ikke holder tett.

 

Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...