Jump to content

Hvilken feltøvelse skyter du, og hvorfor?


dimex

Recommended Posts

Hittil har jeg skutt fin, grov og militær. Fordi det er gøy og fordi jeg har våpen til det. Og det er god konkurransetrening. Ved årsskiftet kjøpte jeg meg en S&W 586, så fra i år av blir det revolverfelt også.

 

Jeg skyter ikke spesialfelt, fordi jeg ikke har hverken tid eller våpen til det. Jeg velger å prioritere baneøvelsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter fin, grov, revolver og militær. Revolver er det siste jeg har begynt med, da jeg i lengre tid var uten et slikt våpen.

 

Feltpistol er moro, og da må man jo delta så mye man kan. :) Og når man reiser langt for å være med på NM, er det kjedelig å ha en "fridag" midt i.

I fjor handlet jeg en .44mag, så i år blir det også magnum 2.

 

Våpen til spesialfelt og magnum 1 har jeg innvilget ervervstillatelse på, men siden jeg det siste året også har begynt med praktisk, faller dette bort så sant onkel ikke nekter meg en god praktiskpistol. Man har jo ikke tid til å delta på alt. :cry:

 

Men hvorfor liker jeg felt?

Har alltid hatt hurtigøvelser som favoritt. Og felt er jo egentlig det. Samtidig som man møter nye utfordringer på hver standplass. Det er ikke 10-12 standplasser med samme skive®, selv om hurtigpistol (baneøvelse) også er artig.

 

Edit....Og i 2012 blir det også mag.1 og spes.pistol. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så mange som mulig :D

Sålangt i år finpistol, grov og revolverfelt. Skall også pröve meg på magnumfelt til hösten. Mörkerfelt står visstnok på programmet også til hösten :D

 

Feltskyting tiltaler meg da det er ulike vansklighetsgrader og utfordringer på hver standplass/skyteplass. Liker også når tidspressen kommer inn i bildet og det viktigste ikke alltid er og treffe mitt i uten og treffe alle figurene hvis det gir ekstra poeng.

Overaskende er att jeg liker revolverfelt best, har aldrig vart noen revolverfantast. Skyter dårlig med revolver gjör jeg også, men du verlden så morsomt!

Link to comment
Share on other sites

Skyter "selvfølgelig" alle øvelser, men prioriterer de forskjellig.

Jeg prioriterer felt slik: Revolver, grov, fin, militær,

Og spesialfelt slik: magnum 2, magnum 1, spesialrevolver, spesialpistol.

Jeg prioriterer "spesialkappaxessespistol" til sist forde jeg syntes x-esse er triste greier, og revolver først fordi det nok er der jeg har gjort det best.

Finpistol fungerer som løypevarmer for å komme i gang om morgenen, mens magnum 2 skyter jeg helst til sist så jeg ikke blir helt tulling med å møte rekylen når jeg skal skyte med sartere saker etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alt jeg kan, untatt Grov (mangler våpen, og 9mm eller 38spl i Grov er bare egnet som trening for min del).

 

Hvorfor? Fordi jeg er gal.

Dette kan jeg dokumentere, for hvem er det som kjører over 1000km i året til stevner, bruker de fleste søndager i sesongen til dette, må tigge samboen om godt vær og annet for å få lov å fortsette å leke med de andre "Gutta", bruke masse fritid med styre og stell av PK, tuller bort enda litt mere tid forran ladepressa (bruker mye penger på ladeutstyr, ladekomponenter, tid på å få tak i det som de faste ikke kan skaffe etc.), og nå er det også snart tid for oppskyting med jaktrifla (og jeg har ikke skutt ett skudd med rifle hittils i år :oops: ).

 

Så svaret er kort og godt, fordi jeg er gal. Riv ruskende totalt på bærtur gal (og i dette selskapet, er jeg ikke engang blandt de hardest angrepne). :oops:

Og jeg som trodde det var ille da jeg holdt på med modellfly!

Link to comment
Share on other sites

Skyter alt unntatt grov(mangler pistol til det) Synst felt er Jxxxxx artigt :mrgreen: vanlig baneskyting blir det lite av...

Blir første sesong med spesialpistol,skal handle inn spesialrevolver seinare :mrgreen:

Jobber turnus i blåmyra so fe ikkje med meg alle feltstemna desverre... men kjøre glatt 50mil tur/retur for å få med meg ett stemne ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Be om "godt vær" fra sambo?? Ta henne med og gi henne et skytejern. :D

 

Senest i dag, eller faktisk i går :overrasket: , var det en luring som hadde med fruen på feltstevne. og de kommer begge to i morgen, ja i dag - har passert midnatt, også til militærfelt. Det er måten å gjøre det på. :winke1:

 

Selv skjøt jeg fin, grov og "spesial" nå lørdag og militær nå på søndag. Skyter ikke magnum revolver. Har ikke våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har hittil skutt stort sett fin, militær og revolver -felt, har nå skaffet for spesialpistol og magnum 2 og tenker på hurtig militær og revolver. I tillegg tar kurs for praktisk (hinsides morsomt når man liker litt fart både i avtrekk og bevegelse). Kommer vel til å ende opp med fleste av feltgrenene etterhvert og :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Militær og Revolver. Har en X-esse, så når jeg får den til å virke, så kanskje jeg skyter Fin også. Bruker revolveren som oppvarming. Etter 60 skudd double action, så kjennes avtrekket på 9mmeren fantastisk ut. Opplever også at jeg sliter med å få skutt noe særlig mer enn 2 øvelser, men 3 hadde vært optimalt. Dere som skyter alle øvelser, hvordan gjør dere det? Tar fort en time å komme rundt løypa, og litt mat, juging etc. bør man jo få med seg? Er ikke spesielt sosial selv, men av og til møter jeg jo folk som prater underholdende. Gidder ikke stresse for å få med flest mulig øvelser, blir som da jeg var liten og følte jeg måtte kjøre minst 10 turer på et dagskort i slalombakken for å forsvare det kontra et klippekort. De første 10 turene ble nesten transportetapper.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Opplever også at jeg sliter med å få skutt noe særlig mer enn 2 øvelser, men 3 hadde vært optimalt. Dere som skyter alle øvelser, hvordan gjør dere det? Tar fort en time å komme rundt løypa, og litt mat, juging etc. bør man jo få med seg?

Ved å være effektiv, møte før tid (om mulig), sette av dagen til dette.

 

Skyter normalt 3 starter pr dag i feltløypa ( Fin, Mil, Rev i nevnte rekkefølge) skipper normalt grov, både fordi jeg mangler passende våpen, og fordi jeg ofte er sliten når tiden for grov kommer. Men har begynt å planlegge for Grov også (alt handler om planlegging).

 

Start med frokost eller niste i bilen.

Forsøker å være i det første eller andre laget for dagen, går kjapt tilbake uten å kaste bort ett sekund etter dømming av min skive på siste hold.

Har neste våpen m/hylster/veske klart til neste start, slik at stoppen i bilen blir minimal (30s maks innkludert ny vannflaske om det går trått).

Veier inn og tar på meg utstyret (helt klart m/amo).

Nå er tiden kommet til å spise en varm pølse /vaffel eller annen mat, og litt prat.

Etter runde nr 2 er som for mellom første og andre start, bortsett for at nå blir ventetiden nomalt mye lenger, slik at mat og drikke kan nytes rolig sammen med gode venner og en god prat.

Drikke (vann) er alfa og omega, gjerne litt salt potetgull eller lignende for å binde mer vann i kroppen. Spise litt niste om man ikke liker å leve på pølser og brød vaffeler ol. (passe på å ta toalett besøket nå).

Prate og kose seg, men er fullrigget hele tiden, slik at når oppropet kommer, er det bare å bytte briller og sette igang uten stress (man skal kose seg).

Nå er det en finner ut om man har spist og drukket riktig, for har en det, er man gjerne i form til å ta den vanlige regla for påmelding fort som ...

Man ender fort opp med en timesventetid eller mer for siste skyting, så med riktig stell av kroppen, burde man være klar til ny runde. Men så er dette med dagsformen da, er man sliten etter start nr 3, bør en ta det med ro en stund før en melder seg på ny start. Slik at en kjenner på kroppen om styrken kommer tilbake eller ei (om man henter seg inn eller ei). Jeg er ofte da i den situasjonen at jeg kan nå en ferge om jeg stikker NÅ! Så da er det lett for at en bare skipper Grov runden for å vere hjemme ett par timer før (bakdelen med at man må ta ferge alle veier det dit det skytes, er tider man er misunnelig på de som bor på østlandet og bare har veien å tenke på).

Link to comment
Share on other sites

Her oppe har vi som oftest fin- og grovfelt lørdag, og militær- og revolverfelt søndag. Dersom arrangøren har spesialfelt, går vanligvis spesialpistol og -revolver etter at fin/grov er ferdig, mens magnumøvelsene går etter at militær/revolver er avviklet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Hei!

 

Starta selvfølgelig med fin, da det var det eneste jeg hadde :smile:

 

Var med på NM fin i fjor, men i år blir det jaggu alle 8 grener. Ja, mag2 også! :D

 

Så da kommer jeg til å skyte alt utover våren; fin, grov, mil, rev, mag1, mag2, spes.pis og spes.rev! :D

 

I spes.pis og spes.rev låner jeg våpen foreløpig, meeeen.... det blir nok mer handling utover året! :wink:

 

Jeg skyter alt fordi det er knallmoro! Særlig mag1 og mag2!! :D

 

A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...