Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Har problemer med kuleholde på 250 gr Barnes TSX i kaliber 9,3x62, grunnen er att diameteren er 0,01 større nederst enn på rillene og jeg vil derfor aldri få no godt kulehold når jeg setter kula til COL 83,5. Altså kula sitter i rillene. Noen som har opplevd det samme? Har tips og erfaringer rundt dette?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ok, da satser jeg på att det er bare disse kulene det er noe rart med(kjøpte en boks med 30 i).. Er knallfornøyd med disse selv men træla litt i dag! Syns jeg sku fått bruktopp de kulene som erigjen før jeg handler nye..

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hei, er på jakt etter en allround kule til storvilt i 7mm-08, tanken min er en 140 gr TSX i en sånn ca 850m/s. Noen som har noen tanker rundt dette?

 

 

Sikker på at du klarer 850 m/s med denne kula i en 7mm-08? Vet at det går med blykule i et langt løp men..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Sikker er jeg ikke før jeg har prøvd, men har sett ladadata for TTSX

som ender opp godt over 850m/s med 23,5" løp. Laupa har data for 150 gr til 825 m/s. Tenkte i utgangspunktet å bruke N550 til denne kula.

 

Edit: ser at svaret over her dukket opp mens jeg skrev dette.

Link to comment
Share on other sites

'Aannerud'

Flere har opplevd dårlig kulehold i hylsa men når du presser hylsa tar du av ekspander på utstøterstanga (hvis det er mulig) så da blir halsen trangere innvendig og kule fester bedre . Pressisjon på jaktammo blir mere enn god nok . Har du ikke løs ekspander kan du også slipe den litte grann med fin smergel . Eller bruke krympen på dia .

Link to comment
Share on other sites

Noen som har veiledende data å komme med på følgende:

Kaliber: .308w

Krutt: N140.

Kule: TSX 130 grs.

COL?

 

mvh

mork

 

Når det gjelder COAL så anbefaler Barnes 1,3 mm friflukt. For 130 grains kulen er det nok kuleholdet som avgjør COAL. Barnes anbefaler lett krymp på denne kulen. Har skutt mye med denne kulen i 130 grains i 30.06 og nå skal vi også lade den i 308. Synd at regelverket tilsier at denne er for lett....med litt hastighet er det ikke et dyr i norsk fauna som står etter godt treff.

Kommer til å lade med N540 og bruker data på 150 grains TTSX som utgangspunkt.

For N140 kan du vel bruke data fra Nosler CC 155 grains som utgangspunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå i kveldinga ble det ei lita økt på 100m med Supersporteren i .308. Test av 48 grs N150 bak 130 grs. TSX. Det ble en opptur. Fikk ei fin treskuddsgruppe på 13 mm. Skjøt gjennom kronograf, og fikk snittfart på 891 m/s. Ikke helt logisk, men samtidig mye det samme Jørund Lien fikk når han testet samme kombinasjon i et blad for ei stund siden. Mener han var oppi 892 m/s i ei 57cm Sako.

Skjøt et kaldskudd som fikk 883. Tok også et testskudd gjennom Tikka Lux`n, og den hadde 890 m/s. Ikke noe tegn på for høyt trykk. Samlingen gjør at jeg sier meg fornøyd.

Bilde0808.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi testet gamle 120 barns x'n i samme 595 sporteren. V0= 930. Dette var en helt grei ladning og kunne nok med fordel bli brukt også i nye TTSX/TSX d den gamle x'n va både lang og bløtere. Brukte som 350RM var inne på N-540.

Fikk 880m/s med 150 grains x kula i samme våpen, da også med N-540.

Link to comment
Share on other sites

Med 130 TTSX bør en få ca 950m/s med normale ukappede piper.

 

Krutt i klassen med 202/140 er vanskelige å få plass til nok krutt i 2,8"lange (71mm) korte kasser.

 

beste er 133/135/201/4064/4198 eller sinnsykt komprimerte ladninger med 748/Varget gjør susen.

 

Også smart å velge Winchester hylser som har stort volum.

Link to comment
Share on other sites

Du, Sauer150, kan du forklare hvorfor N150 funker bedre enn N140? (i mitt tilfelle)

Det er litt ulogisk.....

Ellers syns jeg du er optimistisk med hastighetsanslagene dine. 950 m/s

er relativt høg fart med såpass "lang" kule......

Link to comment
Share on other sites

Optimistisk - kanskje det. Men med de beste kruttene får en 910-915m/s med 150/155 grs kuler. Til og med med Nosler E-Tip får en + 900m/s.

 

Barnes er ikke kjent for å spytte i kruttboksene og kan ha ganske så spenstige data, men de oppgir data til hastigheter over 980m/s med samme kula....

 

Mener også det var en test i Jakt for ett drøyt år siden der Jørund hadde brukt denne kula kombinert med Norma 200 i afrika og hadde hastigheter i 930-950m/s området i en kort mod 7

Link to comment
Share on other sites

Nå i kveldinga ble det ei lita økt på 100m med Supersporteren i .308. Test av 48 grs N150 bak 130 grs. TSX. Det ble en opptur. Fikk ei fin treskuddsgruppe på 13 mm. Skjøt gjennom kronograf, og fikk snittfart på 891 m/s. Ikke helt logisk, men samtidig mye det samme Jørund Lien fikk når han testet samme kombinasjon i et blad for ei stund siden. Mener han var oppi 892 m/s i ei 57cm Sako.

Skjøt et kaldskudd som fikk 883. Tok også et testskudd gjennom Tikka Lux`n, og den hadde 890 m/s. Ikke noe tegn på for høyt trykk. Samlingen gjør at jeg sier meg fornøyd.

Bilde0808.jpg

 

 

Var på banen i går kveld å testa ut 4 forskjellige laddninger med 130 grain barns ttsx, der jeg fikk nøyaktig samme treff bilde som du postet her med samme laddning :D Fikk ikke skutt gjennom kronograf men regner med at jeg ligger litt under siden jeg har 50 cm pipe i sauern. Denne laddningen blir med på bukke jakta i neste uke :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert 130 gr ttsx ladet med 48 gr N-140. Det gav en hastighet på 985 m. Dette var i en normal 57 cm pipe som gir gode hastigheter og det var ingen trykktegn. Start på 46 gr N-140 og jobb deg oppover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
det optimale vil vel være å ha to forskjellige ladninger og kulevekter til rådyr og hjort, men vil en 165grs foran n-150 være et ok skjæringspunkt for 30-06?
Virker fint med 168grs, TSX er vel noe snillere i ekspansjonen enn TTSX.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Jeg holder på og lade 168 gra ttsx i cal 30-06. Har noen spørsmål og kulesetting/friflukt.

 

Jeg har målt til at jeg kan ha max col 85mm da med 1 mm friflukt med denne kulen.

 

I ladeboka så står det at col skal være 82mm. Jeg gjorde det med en kule, men synes dette ser kanskje litt for mye ut? Den andre er 84mm lang, og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre?

 

Fra v. 84mm ttsx, 82mm ttsx og kula.

3165f2x.jpg

 

Er fersk innen dette, men har lest veldig mye på forumet og i ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Da har de aller første patronene jeg selv har laget, blitt ferdigstillet i laderommet :)

Fra v. TTSX 168 gr.: 54gr. N160, 55gr. N160 og 56gr. N160

Col 83MM

x6jx3q.jpg

 

Får ha seg ivei på skytebanen en dag og teste samlinger før valget faller :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk 13mm 3skuddssamling med 55grain N-160, og 25mm med 56grain(varmt løp).

 

Så lurer jeg på om dere tror jeg bør gå for 55, eller 56. Tenker da på fartsøkning fra 55-56grain. Sammlingene er jo gode nokk for jakt uansett. Har 53,5cm løp på min X-bolt orginalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...