Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

I 30-06 burde du prøve URP/4350 samen med 150TTSX. Gir VELDIG gode hastigheter.

 

Ganske sikker på du bikker 920 med ei 150 TTSX kule innenfor snilt arbeidstrykk.

 

I Polen ville jeg for øvrig brukt ei bløtere kule.OM du skal bruke ei superkule er en Rhino/Hippo ett trygt valg. De har du erfaring med fra før også. OM du skal ha ting ned på plassen er det lite som slår en god gammel Partition. At den er særs enkel å få bra presisjon med er bare ett pluss.

 

WW kuler har jeg ett noe ambivalent forhold til da de alltid har vært etter min mening alt for smale i hastighetsområdet de fungerer skikkelig i. Litt for mye hastighet og de vrenger seg helt og litt for lite = FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Forslag til lade-data , Barnes Ttsx 180 gr , Cal 300 Winmag , krutt Norma mrp .. Tennhette , Cci eller federal.

Har tittet litt på de forskjellige trådene her på kammeret men ikke funnet så mye , noe som kan hjelpe meg litt her?

forøvrig er det en blaser R93 med 62 cm lang pipe.

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om 168gr TTSX stabiliserer i 1:12 riflestigning? Vet det står recommended 1:11 på eska, men det stod ikke noe om det på nettbutikken jeg kjøre den på. Og Barnes oppgir ladedata med den også, i 1:12 - men de sier samtidig at 1:12 ikke er nok til 200 gr Barnes, og lister "accuracy load" med oppgitt 1:12. Er det lov å bli forvirret?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forslag til lade-data , Barnes Ttsx 180 gr , Cal 300 Winmag , krutt Norma mrp .. Tennhette , Cci eller federal.

Har tittet litt på de forskjellige trådene her på kammeret men ikke funnet så mye , noe som kan hjelpe meg litt her?

forøvrig er det en blaser R93 med 62 cm lang pipe.

På forhånd takk

Forslag:

 

75 grains MRP, COL 89 mm. Norma Light hylse (ca 220 grains vekt), CCI 250 hette. Gir deg straks i overkant av 900 m/s i 62 cm pipe. Merk at 300 winmag kan gi stor variasjon i trykk og hastighet alt etter hvilken hylsetype du bruker, pga varierende hylsevolum mellom fabrikatene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
150 TTSX, ca 51 med CFE gir 870-880

Jeg ble litt overrasket her om dagen. Lada 47gr N550 bak 150TTSX og 72mm COL. Middeltreffpunkt var som alt annet, men "samlingen" var noget skuffende, snaut 70mm - på 100m - med tofot...

Noe er ikke riktig iallefall. Skjøt ei forholdsvis bra 10skuddssamling med 155gr Scenar samme økta, og flere helt OK, så frikjenner egentlig både rifle og mann.

 

Tenker at jeg skal lade betydelig hardere, men blir likevel skuffa når kula går så sinnsykt dårlig med ei helt midt på treet ladning.. COL i 308Win kan umulig kreves å være utenfor intervallet 71-72mm, selv om det er plass til mye rart i Saueren.

Jeg tar imot forslag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ei 308 pipe på 42 cm, kva kulevekt vil de anbefale til denne, og kva fart vil eg kunne få med normale ladningar? Vert nok 150 grain.

Vert brukt til hjortejakt på normale +- hold.

Er ikkje sikker på om eg skal gå for tsx eller ttsx.

Vil rikosjett faren vere større med desse enn andre?

Ser det er lite nettbutikkar som har desse inne, er dei vanskeleg å få tak i?

 

Håpar nokon kan gje meg ein kommentar på dette.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

Sitat:

150 TTSX, ca 51 med CFE gir 870-880

 

Jeg ble litt overrasket her om dagen. Lada 47gr N550 bak 150TTSX og 72mm COL. Middeltreffpunkt var som alt annet, men "samlingen" var noget skuffende, snaut 70mm - på 100m - med tofot...

Noe er ikke riktig iallefall. Skjøt ei forholdsvis bra 10skuddssamling med 155gr Scenar samme økta, og flere helt OK, så frikjenner egentlig både rifle og mann.

 

Tenker at jeg skal lade betydelig hardere, men blir likevel skuffa når kula går så sinnsykt dårlig med ei helt midt på treet ladning.. COL i 308Win kan umulig kreves å være utenfor intervallet 71-72mm, selv om det er plass til mye rart i Saueren.

Jeg tar imot forslag.

 

K

 

COL har mye å si på Barnes kuler. Dette har jeg erfart selv. Og anbefalinger fra Barnes at settedybden bør ned .3 til .7 inch. Men erfaringsmessig så vil presisjon bli bedre med.5 inch.

 

Min Tikka har Max col på 74.05, og måtte ned til 72,73 for å få presisjon. Dette var med 150 grain TTSX. Samlingen gikk fra rundt 24 mm til 13 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok , da er første test unnagjort.

Ble testet n201 fra 43gr og opp til 44.5gr, col 71 federal hetter(201??)

Jeg har ikke krono, så det var kunn en test av presisjon/moro.

Det ble skutt i 25 varmegrader, og jeg kan ikke se noen trykktegn enda så da er det store spørsmålet:

Hvor høyt tør man gå og hvordan hastigheter kan man forvente fra 48cm løp?

Jeg har funnet cowboy ladninger helt opp i 47.5gr men det høres jo helt hinsides ut.

Link to comment
Share on other sites

Lader med N150 fra 56 grains og opp til maks 61 grains i min rifle. Start på 56 og jobb deg oppover. Coal jeg bruker er slik at jeg har litt over et caliber i kulehold. Nb se på netto anleggsflate pga riller i kule.

Lader nå til 1004 m/s og oppnår samling på ca 10 mm. Har skutt mange dyr med denne kulen og holder den som favoritt - også over TTSX 168 grains i 880 m/s.

Link to comment
Share on other sites

150 TTSX, ca 51 med CFE gir 870-880

Jeg ble litt overrasket her om dagen. Lada 47gr N550 bak 150TTSX og 72mm COL. Middeltreffpunkt var som alt annet, men "samlingen" var noget skuffende, snaut 70mm - på 100m - med tofot...

Noe er ikke riktig iallefall. Skjøt ei forholdsvis bra 10skuddssamling med 155gr Scenar samme økta, og flere helt OK, så frikjenner egentlig både rifle og mann.

 

Tenker at jeg skal lade betydelig hardere, men blir likevel skuffa når kula går så sinnsykt dårlig med ei helt midt på treet ladning.. COL i 308Win kan umulig kreves å være utenfor intervallet 71-72mm, selv om det er plass til mye rart i Saueren.

Jeg tar imot forslag.

 

K

Har du prøvd hardere lading? Av en eller annen grunn må min Sauer med S&L pipe ha harde ladninger på litt tyngre jaktkuler. Scenar 167 går veldig bra med moderate ladninger men både A-frame og TTSX trenger opp mot maks for å gå godt.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er effekten av 130 gr TTSX, er det knall og fall ved bra treff?

Ja basert erfaringer med swift A frame, nosler Accubound og TTSX 168 grains, er TTSX130 den som har gitt best effekt i både 3006 og 308. Slaktene har vært veldig fine. Flotte slakt med 168 grains også men føler at noen av dyra har gått noe lengre etter treff med denne kulen men må nok skyte 10-25 dyr til med denne før jeg har nok erfaringsgrunnlag. Kommer til å bruke 130 grains TTSX på reinsdyrjakt og 168 grains en sesong til på hjortejakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det testet 130gr tsx 44.9gr norma 201 norma hylser federal hette col 71 i 20+grader.

Ingen trykktegn, men 308 begyner å sparke vell mye synes jeg. Før har jeg kunn skutt minimum til moderate ladninger.

Hylsene er skutt 2-3 ganger og presset med lee collet die.

 

Nå sitter jeg og lurer på å prøve 45.2gr 201.

På norma.cc har de oppgitt 46.5gr som max for hornady sp 130gr.

Jeg veit at en kobbrrkule vil gi mer trykk, så maks vil være lavere.

Er 1gr lavere maks rimelig? Da vil 45.2 kanskje være i nærheten av max for 201 kruttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

47.5 gn N540/150 gn TTSX gir rundt 890 m/s i mauseren og 855 m/s i blaser (50cm pipe og lyddemper). Ingen trykktegn, men det siste grainet gav berre 10m/s ekstra i mauseren, så eg vil tru at det er nær maksimale eg kan få ut av dette kruttet. Ikkje er det plass til så mykje meir i hylsene heller. Dette viste seg og å være likt 9,7 grams partizan treningsammunisjon, bortsett frå at den har større spredining i hastighet. (Federal 210 hetter.)

 

Edit: 308 Win.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samme her. 308,TTSX 150gr, CFE223. Går meget bra i 41cm pipa mi. Ikke chronografert ennå, men jeg får Berger VLD Hunting 155 gr ut av samme pipa i 855ms med CFE223 og det er ikke verst.

Tror jeg må sikre meg enda en flaske til av superkruttet før dere andre kjøper det som er igjen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med presisjon med TTSX 150gr 60gr N160 COL 82 i min S&L Classic DL 30-06sprg

 

Oppskriften er tatt fra ladeboken

 

Ladet meg opp fra 57,58,59,60 grains N-160

60grains gikk best med en 4 cm samling på 100m

60cm løp ga 880m/s

 

Jeg har 150grains treningsammo som alltid samler under 1,5cm så jeg mener det er potensiale for TTSX å gå bedre enn 4 cm

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal prøve for å forbedre denne.

Er denne kula litt kilen på settedybde?

Eller burde jeg gå over på annet krutt?

Jeg har N-160, N-150, 203-B og 202

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med presisjon med TTSX 150gr 60gr N160 COL 82 i min S&L Classic DL 30-06sprg

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal prøve for å forbedre denne.

Er denne kula litt kilen på settedybde?

Eller burde jeg gå over på annet krutt?

 

Har du husket å pusse løpet helt fritt for mantel og skitt før test av ttsx? bruker alltid å pusse pipa helt ren, før test av kobberkuler. ser ut til å ha funket bra, for ttsx er noe av de mest presise jaktkulene jeg har prøvd. har funnet presisjon mellom 1-2mm friflukt.

 

30-06 ladning til en Howa 1500:

NB: dette er ladninger som er jobba opp gradvis, i et nypussa løp.

150gr ttsx

Norma hylser

61gr N560 / 56gr N550

federal 215LR M hetter

col 83mm

 

prøv å endre settedybde med ladninga som går best med N-160. hvor mye friflukt har du nå??

kan jo prøve deg på N-150 kruttet om du ikke får N160 kruttet til å gå i børsa.

start på 49grain å jobb deg oppover til du får best presisjon, så justerer du friflukt for å prøv å krympe samling ytterligere. Bare vær obs på at større endring av settedybde v ladninger opp mot max, skal du være forsiktige med.

om ikke du får bedre presisjon med høyere ladevekter, så kan det være smart å stoppe og heller prøve ny ladestige med annen friflukt. feks fra 1mm til 1,5-2mm

Link to comment
Share on other sites

Ta en tom brukt hylse. Press halsen bare litt slik at kulen bare sitter litt fast. Sett inn en kule i tomhylsen uten primer og legg den forsiktig inn i kammeret og ta ladegrep. Plyndre kammeret forsiktig og gjerne støtt hylsen på vei ut til den er gått helt fri av låskassen og mål totallengde. Gjør dette 5-10 ganger for å få et godt grunnlag til en god gjennomsnitt. Nå har du funnet totallengde på akkurat den patronen med den kulen. Dette må gjøres på nytt ved hvert enkelt kuletype/vekt. Trekk fra antall mm for ønsket friluft.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg typ lest igjennom hele tråden, men finner ikke. Så jeg spørr!

3006

Vurderer å kjøpe meg ttsx til elgjakta. Bør gå for 168gr? Jeg har n150 krutt. Går det å bruke? Eller må kjøpe meg noe annet? Sett på barnes sine sider at de bruker andre typer. Har også sett at flere bruker n150 i 150gr kula. Men den anbefales til 308, gjør den ikke? Er den for spinkel for en stor nordlandsokse?

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere om kulevalg og vekt til .308. Skal jakte hjort og rådyr.. Samme kulevekt er vel enklest ettersom det er sjans på begge når jeg er på jakt, men kan evt gå for en lettere vekt til rådyr (har så mye jaktammo fra før til hjorten).

 

Forskjell i ekspansjon på tsx og ttsx? Er ute etter knall og fall og fine slakt.. Ikke alltid det lar seg kombinere!

 

Har N150 og N11 krutt, winchester LP og Blaser R8 med 50 cm løp. Bruker til vanlig 180grs Oryx med 43 grs RA11 krutt og winchester LP. COL 71mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt mer enn en due med den kula :mrgreen: men det skal jo gi greie slakt, så masse om det i tråden her :) jeg ville også anbefale å gå for 150 grs kula da du i 308 kan få problemer med å stabilisere de tyngre kulene pga lenden på kula ;) jeg kan ta å kronografere den en dag å se hva hastigheten blir :)

Link to comment
Share on other sites

Lader opp 150 grs TTSX nå. I ladeboken står det 44 grs N150 som startladning og 46grs som maks og komprimert ladning for 150 grs TSX. Har ladet opp til 45,5grs med Vitha N150 nå og det knaser godt når jeg setter i kula (col 71mm). Tenker kanskje det er greit å gi seg på 45,5 i og med at TTSX er litt spissere (ergo lengre) enn TSX, selv om Barnes selv sier at man kan lade TTSX som TSX. Eller er jeg helt på jordet nå?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...