Jump to content

hvor mange skudd i serie tåler en lyddemper?


lartid

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg ny rifle i kal.308 med påmontert atec ctm4 demper. Lurer på om noen her inne har erfaring med hvor mange skudd en slik demper tåler i serie med standard/fabrikk ammunisjon. Pipa ar ikke kappet og er 56 cm. Jeg lader selv og har mulighet til å justere, men jeg er ute etter en "tommelfingerregel". Har hørt at demepren ikke tåler mer enn 5-10 skudd før den trenger litt hvile og avkjøling. Det er mange med meninger og antagelser, men jeg er ute etter noen med praktisk erfaring og kjennskap til spørsmålet. Tar gjerne imot erfaringer om kurante subsonic ladninger i nevnte kaliber. foreløpig har jeg forsøkt 10 grains med vithiavouri 310. funker sånn passe.....

på forhånd takk :-)

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

På Winge Våpen kunne ville de ikke anbefale meg å skyte mer enn 10 skudd på rappen. De anbefalte å skyte f.eks 10 skudd, så vente noen minutter før man skyter videre. Dette gjaldt da A-Tec Maxim, men skulle tro det blir det samme på din.. Er stål inni begge to

Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring så vil jeg heller ikke anbefale mer en max 5-10 skudd. Klart det er avhengig av hvor hardt amoen er ladet og ikke minst kaliber, og størrelse på demper. Jeg har en diiiger Hausken whisper på ei 6,5 x 55 rifle, og den tåler godt feks 10 skudd. Den er større, og har større overflate å fordele ut varmen og likens avkjøle igjen. Har en Hausken standard titan på ei rifle i 375 H&H, og den tør jeg max å skyte 5 skudd med, før den blir så varm at jeg ikke vil/tørr mer.

 

Tror endel av disse demper havariene jeg hører om, er årsaken av og til varmskyting. Har opplevd tilfeller på banen, der nesten demperen har smeltet av løpet. Det finnes sikkert noen som tror at, med demper kan skyte så mange skudd en bare orker.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk et tips om å la sluttstykket stå i bakre stilling mellom hvert skudd, og løfte løpet litt slik t man da fikk kald luft fra kammeret som stiger gjennom løpet og drar avgasser ut av demperen. Dette bør gjøres mellom hvert skudd. Jeg får mirage etter ca 5 skudd så da blir det pause uansett...

Link to comment
Share on other sites

På Winge Våpen kunne ville de ikke anbefale meg å skyte mer enn 10 skudd på rappen. De anbefalte å skyte f.eks 10 skudd, så vente noen minutter før man skyter videre. Dette gjaldt da A-Tec Maxim, men skulle tro det blir det samme på din.. Er stål inni begge to

 

Det er ikke stål i kjernen på ctm4.

 

Jeg synes forøvrig 10 grs med n310 hørtes mye ut for sub jeg også? Har du målt hastighet trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

det er vel ett par andre faktorer og som spiller inn her, feks været, er det varmt og vindstille så kjøles demperen betydelig dårligere enn om det er vinter og kaldt, og kanskje litt vind..

 

sist vi var på langholdskyting så skjøt jeg 50 skudd uten særlig pause med 6,5x55 og demper, null problemer med mirage, men da var der en del minus grader og 3-7 m/sek vind...

Link to comment
Share on other sites

CTM-4 er vel nettopp konstruert for å være lettest mulig med "akseptabel" demping, og det innebærer bruk av lette materialer (i.e. aluminium). Dermed blir det antakelig en av de minst egnete demperne for hardt bruk på bane. Skal du skyte mer / raskere takt er det vel S&L HardCore, A-tec Maxim (mener også A-tec lager/laget en ren ståldemper tidligere) eller antakelig aller best en ren ståldemper som f.eks. BR-reflex T8 som er best egnet.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg ny rifle i kal.308 med påmontert atec ctm4 demper. Lurer på om noen her inne har erfaring med hvor mange skudd en slik demper tåler i serie med standard/fabrikk ammunisjon.

Lars

 

Hva mener du med tåler? Mener du ødelagt?

 

Ingen av demperene på det norske markedet er merket(etter det jeg vet) med at de ikke tåler et bestemt antall skudd eller at de ikke tåler en gitt patron eller løpslengde.

Så da må man regne med at det bare er å skyte så mye du orker, sålenge du bruker fabrikk ammunisjon og lovlig løpslengde. Blir demperen ødelagt av dette før 5 år kan du bare reklamere på den, butikken/produsent må da fikse dette.

 

Det er sikkert noen butikker som vil kverulere på dette ,men da får du bare dra saken inn for forbrukermyndighetene og henge ut både produsent og butikk her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av demperene på det norske markedet er merket(etter det jeg vet) med at de ikke tåler et bestemt antall skudd eller at de ikke tåler en gitt patron eller løpslengde.

Så da må man regne med at det bare er å skyte så mye du orker, sålenge du bruker fabrikk ammunisjon og lovlig løpslengde. Blir demperen ødelagt av dette før 5 år kan du bare reklamere på den, butikken/produsent må da fikse dette.

 

Enig. Det er for dårlig at det ikke gis bedre informasjon om hvor mye demperen tåler.

Spesielt når vi vet de har sine begrensninger m.t.p skudd og løpslengde.

Det bør ikke være slik at vi forbrukere skal sitte og synse over dette..

 

Ser for meg at produsenten oppgir ett diagram for hver enkelt demper type. Der hvert kaliber som kan skytes i den aktuelle demperen får hver sin graf. Løpslengde i en akse og antall skudd i den andre, basert på middels fabrikk ammunisjon.

 

"Lyddemperen skal ikke utsettes for temperaturer over 200 gr C over annet en kort tid og ikke over 100 gr C over lengre skyteøkter". Jaha.. Kort og lang skyteøkt altså? Hvem har mulighet for å måle overflate temperatur på skytebanen? Høres kun ut som ryggdekking for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kronografert og er heller ikke "helt" fornøyd med ladningen, men vet ikke helt hvor lavt jeg tør gå før kula risikerer å vippe. 10 skudd i serie er det samme som jeg har blitt anbefalt som max, men regner med at det er med fabrikk ammo. Liker ikke å ta unødige sjangser da jeg helst vil beholde demperen (og meg selv) like hel. vanligvis bruker jeg n-135 krutt, men tar gjerne imot fornuftige ladedata fra noen med god erfaring :-)

 

På Winge Våpen kunne ville de ikke anbefale meg å skyte mer enn 10 skudd på rappen. De anbefalte å skyte f.eks 10 skudd, så vente noen minutter før man skyter videre. Dette gjaldt da A-Tec Maxim, men skulle tro det blir det samme på din.. Er stål inni begge to

 

Det er ikke stål i kjernen på ctm4.

 

Jeg synes forøvrig 10 grs med n310 hørtes mye ut for sub jeg også? Har du målt hastighet trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med andre dempere enn BR T 8 demperen. Den er jo som kjent en stål demper. Tung som helvete. Det finnes en film der ute der forsvaret testet denne demperen på en MG3. 900 skudd på rappen. Den lyser som en lampe nærmest, men den holdt. Forutsatt at den ikke løsner. Jeg skyter aldri mer enn ca 20-30 skudd før jeg lar den få hvile litt. Kunne vært artig å visst hva man bør holde seg til. Jeg har lyst til å bytte til en lettvekts demper.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest når det gjelder lyddemperdiskusjoner er hvordan fokus fort dreier vekk fra sikkerhet og soliditet. Så snart det oppstår en feil på en rifle som kan spores til mekanisme eller materialvalg opplever vi jo høylytt sjikane av vedkommende produsent, helt uavhengig av hvordan statistikken egentlig er for angjeldende våpen. Når det gjelder lyddempere jager man vekt/størrelse mot det, etter min mening, uforsvarlige.

For meg er det helt uaktuelt å bytte 150 - 200 g. vekt på demperen mot å vite at den faktisk tåler den bruken jeg har tiltenkt den.

 

Hvis noen tror de vil få en garanti fra en produsent når det gjelder antall skudd etc. må de nok vente lenge...Hvem har da ansvaret for eventuelle skader på sidemann eller materiell når ultra-lettvekteren blåser i alle kanter på banen? Selvfølgelig vil valget være avhengig av hvilken bruk man planlegger, men hvis vurderingen "hvor mye tåler den" i det hele tatt dukker opp, er det fornuftig å velge en annen modell.

 

Hedning referer til BR Reflex T8, jeg har skutt med en slik som har gått 7000 skudd, har en selv som vel har gått rundt 3000 skudd (teller ikke), ingen av dem viser noe tegn til slitasje. Du kan skyte den "rød men ikke hvit" uten problemer, men så vondt vil jeg ikke pipa. Min konklusjon må være at demperen skal være av stål, bygge lite foran og tåle både varme og normal mekanisk påvirkning (les: stubber og stein), med enkelt vedlikehold uten løse deler.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Ingen av demperene på det norske markedet er merket(etter det jeg vet) med at de ikke tåler et bestemt antall skudd eller at de ikke tåler en gitt patron eller løpslengde.

Så da må man regne med at det bare er å skyte så mye du orker, sålenge du bruker fabrikk ammunisjon og lovlig løpslengde. Blir demperen ødelagt av dette før 5 år kan du bare reklamere på den, butikken/produsent må da fikse dette.

 

Hehe, lykke til med den. Forøvrig er ikke kulepenner merket med ant. meter de skal kunne skrive, tror du det automatisk betyr 5års reklamasjonsrett? Kjøpsloven handler om hva et produkt bør tåle av bruk, ikke hva produsenten lover (eller ikke lover).

 

Men du har et gyldig poeng om vi tar det med moderasjon, produsentene er notorisk dårlige når det gjelder informasjon om brudd/slitestyrke. Dette kan delvis forklares med at bruken er så variert, det er ENORM forskjell på rolig skyting med 308 fra 600mm løp og varmskyting med en 300WinMag fra 400mm pipe. Å forutsi alle slike kombinasjoner er umulig, selv et anstendig forsøk ville medført så store kostnader ved utvikling at ingen ville kjøpt produktet til prisen de måtte tatt.

 

En god parallell vil være bildekk, et sett med dekk koster fort mer enn en demper og selges uten noen begrensinger på bruk uten at du kan kreve 5 års reklamasjonsrett av den grunn. Grunnen er den samme, det er umulig å forutsi bruksmønsteret. Så en evt reklamasjon vil måtte basere seg på en vurdering av reell bruk. Og selgers anbefalinger såfremt han har fått korrekt informasjon om bruken.

Link to comment
Share on other sites

Har hausken std på min howa 308 å skyter nu fort 30 skudd på rappen med den når jeg er på skytebanen uten problem.

 

Ja den blir varm men ingen buling eller treffpunktsforandring hittil, viktig at man monterer av dempern å lar den kjøle på en tørr og luftig plass lik som den skal oppbevares iflg hausken.

 

Men blir jo skjedent mer en 25-30skudd får miragen blir får plagsom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...