Jump to content

Rifle for jakt i Arktis


CanadaJeger

Recommended Posts

Trenger hjelp til aa finne meg ei ny rifle. Jeg bor paa Baffin Island I Canada, og her er det kaldt!

 

Har i dag en Howa 1500 i 308 med houge stokk. Liker vaapenet godt og duger til all den jakten jeg foretar meg. Men den har klikket et par gang i ordentlig kaldt vaer, og er litt tung... Og folk klager naar vi jakter sel fra baat pga. for mye smell. Lyddemper er ikke lovlig aa jakte med i Canada saa det er ikke aktuelt. (Selv om jeg gjerne kunne tenkt meg det.)

 

Howaen er norskregistrert saa jeg maa ta den med meg hjem i vaar naar jeg skal til Norge. Og jeg orker ikke aa reise med vaapen mer, spesielt pga. at jeg har to smaa barn. Ekstra venting og papirarbeid er uaktuelt... (Kona blir ogsaa litt gretten)

 

Saa rifla maa vaere:

 

1. Bombesikker i kaldt vaer, god mekanikk.

2. Forholdsvis lett, da jeg gaar mye til fots og dunker mye rundt paa skuter med rifla paa ryggen.

3. Ha en stokk som taaler ekstrem kulde, samt alt av vaer, vann og vind.

 

 

Naar det gjelder kaliber:

 

1. Dugende paa alt vilt fra rype til reinsdyr, og paa hold opp til 300m.

 

For tiden tenker jeg paa aa kjoepe rifle i enten 6,5 x 55 eller 223rem i 1 til 8 snurr.

 

Jeg lader ikke, selv om jeg en gang i fremtiden nok vil gjoere det. Har egentlig ikke noe spending cap, og rifler er noe billgere her enn i Norge.

 

 

Alt av tips til type rifle og kaliber mottas med takk.

 

Mine favorittkandidat om dagen er Sako 85 Finnlight, men har ikke funnet den paa Canadiske nettbutikker i andre kalibre enn 308 win.

Link to comment
Share on other sites

På Svalbard brukes ofte rustfri Ruger M77/MK II. Solid mekanisme med mauserutdrager. Avtrekket er noe hardt, og på tidlige modeller var det ikke justerbart. Dette skal være fikset på nå.

 

Hadde en med laminatstokk i .30-06 som jeg solgte for en stund siden. Savna litt mer fylde i grepet. Presisjonen var god.

 

En slik i 243 i er kanskje noe for deg?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er tilgangen på ammunisjon i 6,5x55 der borte? Amerikanerne selger (solgte hvertfall, er ikke helt oppdatert på status per i dag) bare ammo med pusleladninger, så da er vel .270 / .280 bedre alternativer? Flate kulebaner og nok puff til å tippe hva som helst over. Jeg hadde gått for ei låskasse med CRF som ruger m77 eller winchester 70 uansett kalibervalg. Valg av stokk skal jeg ikke uttale meg om, personlig foretrekker jeg følelsen av treverk...

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen paa 6,5 x 55 ammo er grei her. Men det er kanskje lurt aa gaa for et mer Amerikansk kaliber ja...

 

@Haavard: Takker ja til et begynnerkurs i hjemmelading:)

 

Naar det gjelder Ruger M77 er det denne i 270 win: http://ca.wholesalesports.com/storefront/firearms/bolt-action-rifles/m77-hawkeye-hogue-stock/prod241738.html

 

Er glad i Hogue stokken...

 

Eller denne i 243 win: http://ca.wholesalesports.com/storefront/firearms/bolt-action-rifles/km77rlfp-mkii-all-weather-ultra-light/prod102025.html

 

Det eneste er at jeg har brukt en Howa 1500 i 243 win foer og ble aldri helt venner med kalibret eller rifla. Den smalt noe sinnsykt, mye verre enn 308 win'en min...

Link to comment
Share on other sites

Den butikken du nettop la linker fra har da finnlight i en rekke kalibre? Jeg ville tatt en titt på den igjen - gjerne i 25-06. Perfekt for bruken du nevner, om en ikke har norske regler hvor det kreves min 9 gram kulevekt. Har jaktet litt hjort i Skottland med kalibret, og elsker det! Men faller mellom to stoler i Norge da den er litt grov som ren småviltrifle, mens du ikke finner gode kuler for norsk storviltjakt med den (trives best med 110-120 grainere). Smellen er nesten ikke eksisterende med demper, men har aldri skutt med den uten...

Link to comment
Share on other sites

Ja det virker nok som om jeg fort kan ende opp med 308 win igjen, eller 6,5. Selv om jeg egentlig har lyst paa et litt mindre kaliber.

 

Lurer litt paa hva en kan faa av fabrikkammo i 223rem som kan fungere bra paa reinsdyr? (Og da ikke for Norge, hvor det er ulovlig)

 

Som jeg nevnte over har jeg brukt 243 foer og syntes det var sykt til smell paa den rifla.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte over har jeg brukt 243 foer og syntes det var sykt til smell paa den rifla.

Smellen avhenger i stor grad av pipelengda! X-bolt leveres med "ny standard", dvs. 22" i std, (og 24" i magnum?). Det samme har Røssler, mens A-bolt har hvertfall 26" i magnum.

Med den "nye standardlengden" bør en ha demper - eller gå rundt med hørselvern.

 

Til den jakta du skisserer, må vel 6,5x55 være ideell! Den USA-ianske ammoen er litt slapt ladet, pga. mange gamle m/96, og erstatningsretten "over there" (holder neppe kravet til norsk storvilt med kuler under 10 g). Etter som du kan bruke kuler under 140 grs., er den uansett flattskytende nok.

Link to comment
Share on other sites

Det andre jeg har litt problemer med er at en del av de lavere kalibrene har for stor hastighet. Har sett reinsdyr som har blitt skutt i buken med 22 250, og det var ikke pent. Stort hull, med innvoller paa utsiden av dyret. Har en kompis som bruker 204 ruger paa selen, og der ogsaa eksploderer hele hodet pga. at kula er saa kjapp.

 

Tror nok 6,5 X55 nok er det jeg egentlig oensker aa kjope meg, selv om de fleste jeg jakter med her synes jeg burde gaa enda lavere.

 

Jeg skal sjekke litt paa den lokale jaktbutikken og se hva de kan ta inn av kuler for 6,5 foer enn jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Våpen Søilen i Bergen skulle få inn noen Ruger M77 i kaliber 6.5x55 så det skulle vel være mulighet for å få tak i en Ruger M77 i Canada også. Modellen Våpen Søilen skulle få inn var med plastokk og i rustfri utførelse så det skulle jo være perfekt for deg. Så blir denne modellen tatt inn til Norge så bør det jo være en mulighet for å finne en Ruger i kaliber 6.5x55 i Canada også.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen kan klikke i kulda hvis gammel olje og fett blir samlet opp i tilstrekkelige mengder. Derfor bør en først og fremst velge en våpentype der bolten er lett å adskille slik at eieren kan gjøre vedlikehold og rengjøring selv.

 

Howaen er en slik mekanisme. Er du sikker på at klikkene var riflas skyld og ikke ammoen?

 

Slik jeg forstår deg med hensyn til kalibervalg så er det du trenger en .257 Roberts. En snill patron på alle måter og god nok til reinsdyra.

Ruger kamrer sin Hawkeye i denne. Vil du ha noe med historisk sus så har Collectors Firearms en Pre-64, produsert i ca 1942 for salg. :D .

Link to comment
Share on other sites

Hva med en rifle i 260 Rem (eller 7mm-08)? Det er samme hylse som 243 men med litt grovere kulediameter. Finnes det ammunisjon i disse kaliberene i nærheten av deg, Canadajeger? Jeg tipper en 120gr fabrikk ladet kule er topp til det du nevner av jakt. Jeg vet ikke hvilke rifler du kan får tak i, så det er umulig for meg å si om det er realistiske kaliber å se etter.

Ellers er det en gammel traver som heter 250 Savage(som er forløperen til 22-250). Denne 250 Savage må du vel finne en brukt rifle i, men det er ingen vits hvis ikke ammunisjonen er tilgjengelig i butikken på hjørnet. Den er i allefall en mild fin patron skal man dømme etter ytelsene i ladebøker og annet. Den er omtalt som en fin patron for lett hjortevilt og varmintpatron i tidligere amerikansk våpenlitteratur. Har den sett bruk i Canada?

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker. Det er nok paa grunn av ammoen at den har klikket ja. Men det meste sliter i under minus 30. Og jeg liker Howaen nettop av den grunn du nevner, enkel aa holde ren. Alltid enkelt aa ta ladegrep, og stiften slaar naar en trekker i avtrekkern.

 

Hawkeye i .257 roberts hoeres lovende ut. Maa bare sikre meg at jeg har tilgang paa ammo...

 

Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de fleste patroner med store hylsevolum i forhold til kaliber er smellet. Når det gjelder lengden på løpet bør det være minst 24 tommer.

 

6,5 er nevnt som vel har et lavere kammertrykk en 308. Jeg vil ikke gå for stort hylsevolum.

Link to comment
Share on other sites

260 Remington er vel nærmest en amerikanisert 6,5x55 med tanke på ytelser(ikke kammerdimensjoner) så da kan det vel ikke bli helt feil? Om den gir mindre munningsblåst enn 243 tørr jeg ikke gjette på. Det er mye som virker inn på hvordan munningsblåst oppleves selv i samme kaliber, variasjoner i kruttvalg og kulevekt bør vel gi de største forskjellene?

Jeg har vært borti fabrikkammo i kaliber som 223, 8x57, 6,5 og 30-06 hvor det har vært en forskjell i flammehavet foran munningen når pipene har vært i det korteste laget. Spesielt noe Norinco 223 mil ammunisjon fra 80 tallet gav formidable og uvanlige smell i en 20" pipe. En type jaktammo fra Lapua i 8x57 gav noen dype drønn(normal pipelengde), nærmest som en 375/9,3 patron.

Har du testet om det finnes 243 ammo som gir roligere munningsblåst enn den ammoen du nevner, eller er det et generelt problem? Er det forskjell mellom forskjellige kulevekter i 243 m.h.t. munningsblåst?

Link to comment
Share on other sites

@Arrowmaker. Det er nok paa grunn av ammoen at den har klikket ja.

/quote]

 

Hvorfor klage på rifla hvis du mener det var ammoen?

 

Nå tror jeg det faktisk var konstruksjonen på Howa rifla som i kulda ikke har nok kraft/fart på tennstempelet. Samme ser man med rifler som Remington 700, Sauer 202, Blaser og mange flere.

 

Rifler som oftest fungerer i denne type kulde er noe eldre Sako( kjenner ikke nok de nyeste), Ruger, Mauser M98 og Winchester 70.

 

Selvsagt må man få bort olje/fett i sluttstykket i kulda på alle rifler.

 

Ikke la deg lure av reklamen om at olja tåler ekstremkulde...få den bort og rifla vil smelle.

Link to comment
Share on other sites

Gode nyheter for meg! Var ute og tok en oel i gaar kveld, og nevnte for kompisen min at jeg holder paa aa planlegge kjoep av ny rifle, gjerne i 6,5 x 55. Da sier han at han har en 6,5 i boden sin og at jeg kan faa den. :D Saa jeg skal proeve aa hente rifla i dag! Tror det er et litt eldre vaapen som nok trenger litt oppdateringer, saa kanskje dette vil bli en prosjekttraad.

 

@Grevlingen. Takk for tips, ja det er nok en kombinasjon av kaldt krutt og for lite kraft i sprengkulda. Her oppe toemmer de litt bensin paa rifla foer enn det blir action. Og det ser ut til aa virke.

 

Edit: Vaapenet i 6mm, ikke 6,5, viste seg aa vaaere skrap. Nedrustet og utslitt, men jeg har laant en 243 win i stedet, men er ikke venn med rifla eller kaliberet... Saa gleder meg til aa faa egen ny rifle....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei,

 

Jeg har endelig faatt meg jobb og arbeidstilatelse i Canada, saa naa blir det snart innkjoep av et nytt vaapen.

 

Jeg har egentlig kommet til den konklusjonen at jeg kommer til aa foerst kjoepe et vaapen i 22 250, som i hovedsak vil benyttes paa sel. (I hovedsak ringsel, og smaae "harps". For senere kjoepe et stoerre kaliber...

 

Men den vil ogsaa benyttes paa gaas og reisndyr.

 

Jeg har veldig lyst paa en Weatherby Vanguard Sub Moa varmint, men den kommer kun i 1:14 snurr.

 

http://ca.wholesalesports.com/storefront/firearms/bolt-action-rifles/vanguard-sub-moa-varmint/prod225761.html

 

Det andre alternativet er en Savage som har to valg paa twist, 1:12 og 1:9. Pga. at jeg kommer til aa bruke den til reinsdyr ogsaa kunne jeg tenkt meg aa kunne stabilisere tyngre kuler. Det andre er at det ofte er godt med vind her og da er jeg redd for lette 22 kuler fort kan faa mye vinddrift...

 

http://ca.wholesalesports.com/storefront/firearms/bolt-action-rifles/model-12vlp-varminter-low-profile-/prod251352.html

 

Hva er tyngste kulen jeg kan stabilisere i 1:14 twist? Burde jeg bare skrinlegge Vanguarden og gaa for Savagen med 1:9 twist?

 

Vil ogsaa bruke dette vaapenet for plinking og skyting paa blink paa lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

22-250 høres veldig marginalt ut på reinsdyr. Kjenner ikke regelverket i Canada, men er for lite i Norge iallefall. Siden du skriver "egentlig kommet til den konklusjonen" om å kjøpe 22-250, er det ikke uhørt og komme med ett inspill på ett annet kaliber, nemlig 243 winchester. Flat kulebane som 22-250, langholdsegenskaper og godt utvalg både i fabrikkammo og kuler til hjemmlading.

 

Har selv skutt mange ringsel med 308 ikke no problem det heller. Mesteparten skutt rett forfra mens de lå og titta på meg, og vurderte om de skulle gidde og dukke ned i hullet sitt. De som ikke ville bli bløte døde. Ikke noe vitenskapelig bakom dette, men hadde en følelse av at det lille puffet fra kula hindret de å skli ned i hullet, etter at de er døde, de ligger å balanserer på kanten, ikke mye som skal til for å få de til å skli uti.

Skulle jeg fått valgt kaliber nå hadde jeg gått for 243, hvis lovlig.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Ein rustfri Ruger enten Hawkeye eller MKII i 308win eller 30-06 skulle duge til det meste, og ikkje minst er det lett å få tak i ammunisjon. 6.5x55 eller andre meir "eksotiske" kaliber er kanskje bedre egna til mindre vilt,men så var det dette med tilgang på ammunisjon.....

I Canada skulle det heller ikkje vera noko problem å få tak i Ruger. 308win er vel heller ikkje det kaliberet som gir høgst smell.

Link to comment
Share on other sites

CanadaJeger

Er en twist på 1:14 på 22-250 min. Har prøvd med noe tyngre kuler og da ble presisjonen for dårlig for meg. Jeg ville nok også sett nærmere på en Ruger Hawkeye i kaliber 260 Rem. Noe mer punch og ikke så mye utsatt for vind, samt at du nevner du vil skyte på litt lengre hold. 6.5mm kuler er kjent for sine gode flyveegenskaper på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Til allround-bruk tror jeg en 6,5 eller .270 er klart bedre valg enn 22-250. Har selv to løp til samme våpen (K95), et i .22-250 og et i 6,5x55 SE. I praktisk bruk er det rått parti i fordel av 6,5'en. Det skjer rett og slett mer når en 120-160gr. ".264 kommer frem kontra 55gr ."224.

I Nordamerika er dessverre 6,5x55-ammunisjonen ladet til ganske slapt nivå, (for bruk i "Grandpa's ol' Gustaff"), kanskje en .270Win vært mer praktisk? (Og fått litt ekstra diameter og volum med på kjøpet?)

Hva gjelder Ruger: Forsikre deg om at tennstiften treffer nogenlunde midt i tennhetta før du kjøper. Det er dessverre ikke alltid tilfelle og kan resultere i klikk. Har en slektning som har en 77 med syrefast-look og padel-åre-stokk. Er alt annet enn imponert over den, funksjonering ikke 100% og avtrekket er horribelt. Blir litt forundret hver gang jeg ser den blir dratt fram som den ultimate ekspedisjons-rifla. Nå ser det ut til at ting er blitt bedre med Hawkeye-modellene, men likevel...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sako er fin rifle av høy kvalitet og laget for kalde forhold, men kjøp den for all del i 6,5x55! Du er jo nordmann! (og NB: den heter kun 6,5x55 - ikke "SE" "swedish" eller andre "svenske" navn som amerikanerne har gitt den).

 

6,5x55 er jo det klassiske valget for en nordmann i isødet, nesten som en brite som tar med en 375 HH til Afrika. :-)

 

Dette med at kaliberet ikke er å få kjøpt i alle butikker er vel ikke et stort poeng når du bor på Baffin Island? Jeg regner med at du bør ta med deg ammo nok til å vare en stund uansett?

Link to comment
Share on other sites

I Nordamerika er dessverre 6,5x55-ammunisjonen ladet til ganske slapt nivå, (for bruk i "Grandpa's ol' Gustaff"), kanskje en .270Win vært mer praktisk? (Og fått litt ekstra diameter og volum med på kjøpet?)

7mm-08 har vel omtrent samme rolle over dammen som 6.5x55 her hjemme? Det finnes ikke museumsgjenstander som er kamret i kaliberet, så ammunisjonen er ikke ladet lavt pga fare for søksmål. Riflene kommer vel med 1:9 til 1:9.5 twist, som også stabiliserer tyngre kuler bra. Kan også vurdere .260, som er samme patronen med 6.5-kule, men har inntrykk av at det kaliberet er lite populært.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har valget falt paa rifle for meg. Cabelas har faatt inn Weatherby Vanguard Series 2, og kommer til aa bestille en i 25 06. (I mellom tiden har jeg brukt en Remington 770 i 243 win. Utrolige skroepelige greier. Plasten er sproe og alt som er litt loest brekker av...)

 

http://www.cabelas.ca/index.cfm?pageID=71&&section=1187&section2=1724&section3=1952&ID=29807

 

Den vil vaere hovedsaklig til seljakt fra baat og paa isen. Med skudd fra alt mellom 20 meter til 300-400 meter. Vil ogsaa bruke den paa reinsdyr.

 

Problemet mitt er i valget av kikkert og montering. Jeg har lyst paa en liten og lett kikkert med maks 9 ganger forstoerellse. Har faatt tilbud om en Bushnell Elite 6500 1,25x8. Denne har 6 inches/ 15 cm "Eye relief", jeg lurer paa om dette vil vaere upraktisk? Men jeg vil heller ha mer enn mindre. Har en del fine hakk i panna og har ikke lyst paa flere. Og for kjappe skudd paa sel fra baat. Og, liten, fordi jeg har lyst til aa ha kikkerten saa lavt som mulig...

 

http://www.bushnell.com/products/scopes/riflescopes/elite6500/651832M/

 

Jeg har vurdert aa kjoepe enten Weatherby's vanguard mount http://www.cabelas.ca/index.cfm?pageID=71&&section=1195&section2=1377&ID=23919 eller en Game Reaper Mount http://www.dnzproducts.com/index.php?main_page=product_info&cPath=66_53&products_id=645

 

Vil jeg da faa kikkerten langt nok frem, eller vil jeg maatte "lene" meg tilbake for aa faa et fullt bilde paa oeye fra kikkerten?

 

 

Burde jeg heller faa meg en skinne, og "quick mounts" eller noe lignende?

 

 

Setter pris paa all hjelp med dette lille dillemaet da jeg hverken har vaapenet eller kikkerten her for aa test hva som er naturlig for meg. Kan ogsaa nevne at jeg er en godt vokst kar, paa litt over 190.

Link to comment
Share on other sites

hva med f.eks en Leopold VX3 i 2.5-8x36?

 

Leopold siktene har ikke samme skarpe optikk som de beste europeerne, men er robuste sikter, og iflg. min erfaring ikke så kresne på øyeavstand. Øyeavstand på de fleste ligger vel på rundt 13cm - mer enn nok til at man slipper medlemsskap i "røde halvmåne"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo, tenkte siden jeg har en traad her saa kan jeg komme med en oppdatering.

 

Jeg har endelig faatt vaapenlisens i Canada. Tok veeeellllddddiiiiggg lang tid aa faa det i posten. I den tid har jeg ikke hatt tid til aa jakte mye. Har begynt i ny jobb, har nytt hus, kjerring og unger... Men det har blitt en del turer paa skuter etter reinsdyr, det eneste saa langt har vaert noen dager gamle spor. Saa flokkene er nok langt unna her vi bor. (Iqaluit, Baffin Island) Resindyrstammen her har vaert relativt daarlig siden jeg flyttet hit:( Men det har blitt en god del reinsdyr paa meg ogsaa. Men det eneste jeg har hatt lykke med de siste maanedene har vaert rypa og noen roedrever. Det er masse harer, men familien spiser de ikke og vi trenger ikke saa mye harepels, saa de faar leve.

 

Men jeg har enda ikke faatt meg rifla mi. Men jeg har en Leupold VX III, 3.5-10x44 med Boone &Crockett pa vei i posten. Betalte 490 dollar for den, lett brukt. Kjoepte den gjennom et Kanadisk forum, Canadiangunnutz.com, de har et veldig bra kjoep og salg forum.

 

Venter ogsaa forhaapentligvis ogsaa paa ei rifle. Denne:

 

http://www.canadiangunnutz.com/forum/showthread.php?t=677513

 

Og jeg har skrevet at jeg tar den. Har blitt inspirert av flere traader her paa kammeret og har falt for 223 rem. Det er ogsaa den patronen med klart mest utvalg av butikk-kuler her, samt vil vaere veldig hendig paa gaas og seljakt, kanskje mine to favorittjaktformer for tiden. Og der blir det ofte lengre hold hvor en 223 vil holde i massevis med tanke paa AE.

 

Saa jeg haaper jeg hoerer tilbake fra fyren. Det er ei tung rifle, men her er det snakk om jakt hovedsaklig fra skuter og baat.

 

Fingrene krysset!

Link to comment
Share on other sites

det 22-250 gjør vil en 223 med rask pipesnurr gjøre bedre på litt lange hold og litt tyngre kuler.Våpen fra remington har jo bra pris i canada.

Kjøpte med en remington vtr nå,fungerer med en halv tommes samlinger med kuler fra 40 til 70 grain.

Jeg har skutt med 223 på en 2-3 reiner før,og det er egentlig alt som skal til med litt fornuftig kule plassering og gode kuler.I dette tilfellet brukte jeg 69 g fusion ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke et hjortedyr i alaska som har en toppfart på nærmere 95 km/t? Noe som vel må sies å være litt spesielt i darwinistisk sammenheng all den tid toppfarten til rovdyrene som befolker peninsulaen er et hav unna....ihvertfall de siste 10.000 årene, da det før den tid var geopard der etter sigende? Mener å ha lest noe om det. Veldig kult ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har det endelig kommet ei rifle i posten til meg, ble en CZ 527 Varmint, 223 rem med 1:9 i snurr og 24" heavy barrel.

 

Ble 223 rem denne gang på grunn av tilgang til ammo, og fordi jeg ønsker et våpen jeg kan skyte mye med og som har lite rekyl. Lyddemper er av en eller annen merkelig grunn ikke tillatt i Canada...

 

Hadde også lyst på CZen med kevlar stokk, men den var ikke å finne, så jeg skal heller kjøpe HS Precision stokken til den når jeg har fått spart opp igjen noen kroner.

 

Nå har jeg akkurat montert kikkert og en liten kolbeforhøyer/patronholder. Hadde lave ringer til kikkerten, men da tok så klart bolten borti okkularet på kikkerten, så bruker de som kom med rifla fra fabrikken. Må enda litt høyere opp med kolbeforhøyeren for at jeg skal være helt fornøyd. Men det blir uansett en tur på skytebanen i morgen. (Hvis jeg får tid...)

 

 

cz527varmint2.th.jpg

cz527varmint1.th.jpg

 

Førsteintrykket av rifla er bra, bolten går glatt, og tror jeg kommer til å like avtrekket. Liker det at en kan sette avtrekket, det er bare å dytte forsiktig frem, og en trenger bare tenke skudd så slår bolten. Test skuddene fra fabrikk var grei, 2 skudd som satt helt side til side og det siste skuddet en drøy cm ned og til venstre fra de to andre. Strammet også skruene til skjeftet litt.

 

Har handlet inn tre typer ammo, og håper jeg får tid til å still inn kikkert og skyte noen runder i morgen for å se hvordan det går.

 

Kikkerten er forresten en Leupold VXiii, 3.5-10x40 med Boone & Crokket retikkel. Eneste jeg er litt misfornøyd med er at det er gankse mye grums i kantene på laveste forstørrelse, men på 10 ganger er hele synsfeltet klart.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg skutt 18 skudd i dag. Skjoet tre 5 skuddssamlinger med puss i mellom. Skjøt på 100 meter og fikk meg nesten inn i midten med kikkerten. Skjøt liggende med rifla på en liten stein, vanlig jaktposisjon for skyting.

 

Skjøt en tre skudds serie til slutt og er veldig fornøyd med den, 100 meter liggende, Prvi Partizan 3,56g, 55gr, soft point:

 

innskutt.th.jpg

 

Så det at rifla går godt er jeg helt overbevist om, for samlinga kunne vært enda tettere om det var en bedre skytter eller om jeg hadde bedre anlegg.

 

 

Så stort smil, magasinet funket bra også, alle kamret og kastet hylsene godt avsted. Blir ikke noe jakt med det aller første, for mye som skjer på jobb, kjerringa er bortreist i tre uker og har Mamma fra Norge på besøk, men det blir helt sikkert en ny tur ut for å skyte neste helg så lenge været er fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...