Jump to content

Savage eller CZ salongrifle?


1983

Recommended Posts

Ønsket meg en "tactical"ish salongrifle, og vurderte lenge Savage 93R17TR (http://www.savagearms.com/firearms/model/93R17TR) Endte opp på en CZ 455 Thumbhole Varmint (laminat) og tror aldri jeg kommer til å angre et sekund. Ordentlig kvalitetsfølelse når du både skyter og holder den, og pen er den også. Etter Savage ordna avtrekket sitt, har jeg ingen fordommer mot dem så bevares - det er sikkert flotte våpen det også :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var oppe i samme dillemma da jeg skulle kjøpe .22LR. Jeg endte opp med CZ, ene og alene på grunn av utseendet. Ja , det teller kanskje litt det også. Jeg kan altså ikke sammenligne de to, da jeg aldri engang har holdt i Savagen, men jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd med min CZ452 varmint.

Den ser ut som er skikkelig rifle, og den føles som ei skikkelig rifle. Den er også veldig solid bygget.

-Og presisjonen i den er det heller ikke noe å si på :D

 

Jeg forventer ikke at noen blir noe klokere av svaret mitt, men nå har jeg ihvertfall uttrykket hva jeg har erfart ved å velge CZ. Sannsynligvis ville jeg ha vært like godt fornøyd med Savage....

Link to comment
Share on other sites

presisjon synes jeg er viktig hvertfall! Har sett litt på de fra CZ som man kan bytte løp på, hadde jo vært morro å hatt det klar slik at jeg kan få .17 også. Skal heldigvis ikke kjøpe salong enda, for jeg blir bare mere og mere usikker jo mere jeg ser etter salong

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe noe skikkelig; det ligger feks en Anshuts modell 54 og et Walther på finn.no; begge er matchgevær/konkuransevåpen med presisjon som skyter r...a av en CZ eller Savage.

 

Billigere også, den Waltheren er et rørverkjøp og på Anshutzen bør det være mulig å prute en god del.

Link to comment
Share on other sites

Tja - har skutt endel med matchrifler, både standard og frigevær og har pt ett standardgevær i tillegg til annet i .22. Personlig hadde jeg aldri vurdert ett enkeltskudds konkuransegevær som første/eneste .22 gevær. Da hadde jeg heller kjøpt ett skikkelig luftgevær.

 

CZ452 Varminten er forøvrig ett ypperlig valg, finn en høvelig kikkert, kontroller friflyten på pipa, monter ett Yodave avtrekkesett, og du er klar for mange hyggelig turer på banen.

 

Min går med billig ammo (HV Federal/36 grains forkobret prosjektil) på røffly 5 cm på 100 meter og det før jeg i det hele tatt har begynt med prøver og forsøk i forhold til hva den liker av ammo og tiltrekningmoment på skjefteskruene.

Link to comment
Share on other sites

..... Personlig hadde jeg aldri vurdert ett enkeltskudds konkuransegevær som første/eneste .22 gevær...

CZ452 Varminten er forøvrig ett ypperlig valg...

 

Stiller meg 100% bak det der...

Uten å si noe om kvaliteten på Savage (eller andre merker); CZ er utrolig bra våpen, både med/uten tanke på pris. Selv har jeg/har hatt flere CZ, og kan vanskelig forstå at man velger Savage hvis man har holdt begge i hendene fysisk og sammenliknet de...

Både mine 452 og 527 har presisjon som langt overgår det som trengs til det jeg oppfatter som aktuell bruk i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

har hatt både brno lux.22+toz.22- og nå cz22wmr. tror mesteparten av salongene med bolt har god presisjon så sant du ikke får en mandagsbørse.hvis du får problem med ny børse så vil nok forhandleren bytte eller fikse feilen for deg. så valget mellom savage eller cz må du finne ut av selv ved å holde dem og se dem i virkeligheten.den du liker best er sannsynlig den du blir fornøyd med. hvis du sk bruke den på jakt i tillegg så hadde jeg kjøpt 22wmr (22mag) i stedet da har du lov å jakte rev gås etc.. ammoprisen blir da fra 2,50 pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye mulig det, men utseendemessig synes jeg savage er mye finere enn cz riflene.. Syntet stokk har de også.. Men den jeg posta bilde av over her må jeg si så fin ut, men tviler på at det er noe å ha med på f.eks duejakt, tror den kan bli litt tung.. Men sikkert knall å bruke med to-fot. Når det gjelder savage har jeg bare skutt med stevens 200 i kal 308, syntes ikke den var noe dårlig å skyte med i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Savage Mark II som jeg skyter mye med. Den har IKKE 5cm presisjon paa 100 meter, mer 5 cm paa 50 meter... Men jeg har kun tilgang paa federal, american eagle og winchester ammo, saa det kan nok vaere litt av grunnen.

 

Den kjennes ogsaa rimelig billig ut, og boyelen rundt avtrekkeren er av plastikk paa min. Saa den har saa klart sprukket. Men det har aldri vaert noen andre problemer med den, men det er ikke noe utpreget kvalitetsfoeling en faar naar en holder i rifla. Jeg har trestokk som jeg har bygd litt stoerre og pusset ut saa den er frittliggende.

 

Tror nok som de andre sier at CZ er et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min markII samler da 3 skudd på en klistrelapp på 50m med cci standard.... kanskje jeg har vært heldig. men skal være enig i at den stardard stokken er no ræl, måtte ta vekk litt plast i løpskanalen for å få pipa frittligende.

Du har sikkert både tatt et valg å kjøpt rifle til nå, men tenkte jeg skulle forsvare savge litt også :wink:

Den tacticoole stokken til MKII TR er å få tak i oss boyds, når de har den inne vel å merke :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan nok stemme det.. Men har mye mere sansen for syntetisk stokk derfor liker jeg savage riflen bedre + at den så jo rå ut også den mark II TR..

 

Det er bare den letteste utgaven som har syntetstokk. Den "langholdsvarianten" har "Tacticool"-stokk fra Boyds, og det er malt/lakkert laminat.

 

Jeg har også fått sansen for Savage etter at jeg lå å så på en som stemplet ut innertiere på hundremeteren med den. Avtrekket er utrolig bra. Kan ikke fatte at det kommer fra andre sida av blåmyra.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har verken en CZ eller en Savage men har lest mye om savage børsene og de er kjent for Out of the box accuracy, syntes også at savage børsa ser mye bedre ut en CZen. Med accu triggeren til savage kan du justere ned triggeren veldig mye, vertfall på litt grovere kaliber. du kan jo se denne filmen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=AjtNWwLcZL4

Link to comment
Share on other sites

Det er bare den letteste utgaven som har syntetstokk. Den "langholdsvarianten" har "Tacticool"-stokk fra Boyds, og det er malt/lakkert laminat.

 

Jeg har også fått sansen for Savage etter at jeg lå å så på en som stemplet ut innertiere på hundremeteren med den. Avtrekket er utrolig bra. Kan ikke fatte at det kommer fra andre sida av blåmyra.

 

Øivind

 

Aha.. Ja jeg syntes at Savage riflene ser bedre ut utseendemessig enn CZ'en, men CZ 452 Style er jo ganske fin..

Ganske råe stokker på Savage riflene også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Anbefaler CZ på det høyeste! Det at folk liker den syntetiske fargen på savage så kan du også få det på CZ stocken med "Duracoat". For eksempel hvis du vil ha den matt svart så kan du kjøpe denne: http://www.durano.no/ds_product_info.ph ... ucts_id=32

Har ikke å prøvd sprayen enda men de jeg kjenner og har snakket med sier at når du er ferdig så ler du av at det var så lett :D

Link to comment
Share on other sites

har som sagt hatt div salonger selv gj tidene. alle har egentl vert gode. kjøp av din lokale forhandler og ikke hør på alt hva som blir sagt om div merker i salonger. ta den du liker best selv. det este jeg som jeger med noen år på baken vil si er at hadd jeg vert deg så kjøp 22wmr i stedet. litt dyrere ammo men veldig annvendelig på jakt. 22lr er lovelig opptil størrelse hare, men ikke hare. 22wmr er lovlig på alt småvilt og stopper før rådyr. tro meg den er bare helt suveren på toppjakt storfuggel,gås,rev.due,ender hare, uten å måtte skifte ammo etter viltet. presisjon noe dårligere enn 17 hmr i følge kjennere, men med mere trøkk enn 17.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått riktig så tror jeg han er på utkikk etter en god rigg som han kan skyte på blink og muligens småfulg? Nå vet ikke jeg om dette er den første salongen hannes men personelig hadde jeg ikke gådd for 22wmr i første omgang. Isåfall hadde jeg heller kjøpt CZ 455 med enkel løsbytte med 17hmr og 22 lr fordi det kan fort bli dyrt å bare skyte med 22wmr i lengda.

Link to comment
Share on other sites

det stemmer ja,har bestilt en slik fra winge nå i uka.

men jeg syns at den er ren og pen i formen, at det ikke er nettskjæringer på gjør ikke meg noe.

lux'en har det,den koster vel omtrent 400 kr mer,og da kommer den med valnøttstok og ikke bøk.

 

om det er verdt det må vel være opp til hver enkelt,men jeg likte bøkestokken meget godt :D

 

http://www.czub.cz/en/catalog/80-rimfir ... NDARD.aspx

 

kommer gjenget for lyddemper,mener på at det er kunn lux og standard som gjør,ikke de andre modellene.

Link to comment
Share on other sites

Vi satser på at dette ikke går som reklame i og med vi selger betydelig antall av begge merker.

 

CZ

+

1.meget god presisjon

2. bra utseende(foruten std/lux)

3. bra materialer - skikkelig stål treverk hele veien.

-

1. Forferdelig dårlige avtrekk. Skikkelige avtrekk betyr egentlig bytte til Timney som forøvrig lager et helt fantastiskk bra aftermarket avtrekk til CZ.

2. ganske dårlige magasiner. Plast magasinene tåler litt lite juling. Stål magasinene er meget bra.

3. Generelt litt lurvete finish innvendig, merkes spesielt godt i punkt 1

 

Savage

+

1. Meget bra presisjon rett ut av eske. Kanskje mest grunnet punkt 2

2. Accutrigger avtrekk er rene komplett justerbare og rett og slett de klart beste av salongriflene før du kommer på match utgaver fra tyske, amerikanske custom saker.

3. Enormt utvalg i modeller.

4. Stort utvalg i linksvåpen som ikke koster noe ekstra for links

5. Pris - veldig rimelige og en får masse salong for 5-6000,- med alt utstyr.

 

-

Litt uferdige og tråe - sikkert sammenheng med punkt 5 over :-)

Synt stokkene er litt tynne og pinglete å holde i.

Bruker weaver montasjer. Bedre utvalg i ringer til weaver, men 11mm er mer standard på salongrifler

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Avtrekket er uforandret på 455. Du kan dermed forvente deg avtrekk som er veldig likt en 452. Timney har ett bra avtrekk til CZ som koster ca 100$.

 

Det er jo avtrekket som bør være hovedgrunnen til å kjøpe en Savage så sant en ikke skal ha en av de oppgraderte utgavene som er ganske mye triveligere ergonomisk sammenlignet med CZ i normal utgaver. CZ har forøvrig en Silhuett utgave som ikke er vanlig lagervare her i Norge som er skikkelig grom. Men smaker det så koster det også :-/

 

Personlig er jeg veldig svak for CZ rifler da de er slik jeg personlig liker at rifler skal se ut, blått stål og klassiske trestokker av bra kvalitet. De har alltid vært litt tråe og røffe i finishen, men ikke noe som ikke kan kureres med litt TLC og albuesvette.

 

Savage virker i std utgavene litt rimligere enn CZ (noe de også er) , men avtrekkene deres sammenlignet med alle konkurrentene opp til Anchutz, Sako osv er i en klasse for seg og er sikkert en av hovedgrunnene til den svært hyggelige presisjonen en får tilbakemeldinger om.

 

Kjekt kombinasjon ville være 2 stk Savage TR; en i 22L.R til trening og en 17 HMR til bruk på jakt. Var bare lommeboka som setter en liten stopper for de planene.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...