Jump to content

hvilken lydemper bør jeg velge?


ersa

lydemper eller ikke?  

138 members have voted

  1. 1. lydemper eller ikke?

    • lydemper på rifla
      127
    • ikke lydemper på rifla.
      11


Recommended Posts

Har A-Tech Maxim og er godt fornøyd. Litt av årsaken til at jeg valgte nettopp denne er pris og forventet levetid ettersom innmat er i stål mens røret er i alu. Sånn i følge selger skal da altså en ståldemper holde lenger.

 

Vet at en del er opptatt av vekt på demper og synes Maxim (og ståldempere generelt) er litt tunge. Dette med vekt plager meg ikke i utgangspunktet, men rifla mi (kaliber 6,5x55) har 53 cm løp dermed bli det litt ubalanse når demper bygger ytterligere noen cm, men ikke værre en at man lett kan venne seg på det. Ettersom kaliber i dette tilfellet er 308, så er det godt egnet for kapping av løp, noe som jeg vil anta vil gjøre rifla rimelig balansert selv med en ståldemper. Kapping av løp har jo blitt heftig debattert her på kammret tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Schultz & LarsenTMD (Teleskop Modell Demper) demperen er bygd opp av 12 deler hvorav 11er moduler hvor den 12 delen er selve gjengestykket. Veier som 8mm demper 400g.

 

Demperen er 220mm lang som bygger 45mm inn på pipa eksl. gjengestykket.

SL har et gjengestykke på 15mm så i bunn og grunn så bygger demperen 60mm inn på pipa.

 

Demperen kan maks takle 21mm pipetykkelse når demperen er skrudd helt inn. Ved evt. tvil må du måle pipetykkelsen 60mm inne på pipa og påse at pipa IKKE måler over 21mm. Vist den gjør det må du gå for S&L sin FMD demper. (Front Modul Demper) som da bygger fra munningen og frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere dempere, Alm's, Hausken og A-tec i varierende størrelse, den største er en Hausken på over 50 cm til A-Tec Maxim som den minste. Disse blir brukt til å dempe rifler fra 17 Remington 300 RUM og Hausken er den demperen som demper mest lyd, men det er også de største demperne rent volum messig. A-Tec demperen står for det meste på en Browning BAR i 3006 dette for å slippe å regulere trykket på rifla, men den blir også brukt til andre kaliber, 308, 65,x55, 223, 243 og den demper ikke like bra som Hausken demperne. Jeg har samme type gjenger på alle rifler/løp slik at jeg har muligheten til å bruke demperne slik det passer der og da.

Om forskjellen mellom Hausken og A-Tec forsvarer pris forskjellen er opp til den enkelte å vurdere.

Alm demperen er den som demper dårligst, men så er den over 20 år gammel så sammenlikningen blir nok ikke helt retferdig, men den blir da brukt fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet mange dempere.

Og lydmesig er neppe ørene dine gode nok til å høre forskjell på de forskjelige demperne, dersom du har skutt med de på samme våpen, med samme type amo.

Den demperen som har størst indre volum har og normalt best demping.

Titan er mer slitesterkt en Aluminium.

 

Men når og hvordan brukes en demper. Her i huset brukes demperen kun i jaktøyemed. Trening og konkuranser skytes uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står også ovenfor noen valg når jeg skal kjøpe min første rifle, men jeg er veldig optatt av det å få kjøpt ei rifle med demper.

Hvorfor? Fordi jeg vil tro det er en pluss med mindre rekyl, selvom det ikke er så mye rekyl på 308, og med mindre rekyl så skal man tro at du kan skyte bedre også(?), pluss at det ser jo fint ut. Og det viktigste av alt, det demper lyden! :P Noe som gjør at jeg kanskje kan skyte litt utenom å reise på bana når jeg vil bare teste rifla litt om den går som den skal.

Link to comment
Share on other sites

men er det sånn at siden ctm 4 er i aluminium så har den levetid på 1000 - 2000 skudd?

 

Tenk litt på dette.. Hvor mange år går det før du har skutt 2000 skudd med ei jaktrifle?

De fleste rifler som kun brukes til jakt er gjerne arvegods før pipa har gått 2000 skudd.

 

Når det gjelder levetid på demper...

Det som skjer raskere med en aluminiumsdemper enn med en ståldemper er at skarpe kanter eroderes bort av kruttgass/rester

av krutt i høy hastighet. Selve demperen er ikke ødelagt fordi om kantene inni er rundet av litt.

Det som vil minske effektiviteten mest på sikt er karbonoppbygging fordi volumet minsker litt etter noen tusen skudd.

Antageligvis er det neglisjerbart, men jeg har skrudd opp en CMM-6(ståldemper) som har ca 500 skudd med 308 og 300 Win Mag

og det ligger noen tjukke gode flak med karbon som har bygd seg opp.

 

Det som er av mer interesse er holdbarhet mot norsk natur. Fukt i en ståldempere ruster istykker innvendig om de ikke blir tørket og

sprayet med olje etter en fuktig dag i skogen. Aluminium korroderer ikke på langt nær i samme tempo selv i direkte kontakt

med selv større mengder vann.

IMO er derfor en aluminiumsdemper overlegen en ståldemper til jaktbruk.

 

A-Tec CTM-4 anbefales på det varmeste som jaktdemper. Liten og lett, men likevel med nok dempeeffekt på normalkaliber til jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Har selv den nye Hausken standard og .308 med 55cm løp. Denne demper så dårlig at det piper i ørene fremdeles når jeg skyter. Tidligere hadde jeg .270 win og den gamle Hausken standard som dempa mye bedre. Dette er pga mindre hull som er alfa og omega. Har nå en Hausken modul på veg i posten. Denne håper jeg vil ta den verste snerten av smellen. Nå skal det sies at jeg tåler lite før det piper i venstre øret.

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på dette.. Hvor mange år går det før du har skutt 2000 skudd med ei jaktrifle?

De fleste rifler som kun brukes til jakt er gjerne arvegods før pipa har gått 2000 skudd.

 

 

jeg tenker meg og ta endel flere skudd en de 35 som du må ta i året siden jeg vil bli en god skytter og velikeholde det:)

Link to comment
Share on other sites

Tenker du å bruke demperen når du skyter på bane? Hvis ikke varer nok en aluminiumsdemper lenge nok :)

Om du tenker å skyte hundrevis av skudd på bane med demperen på, er kanskje stål et bedre valg.

 

På min 30-06 med 60cm løp, er det litt drøyt med en 20cm lang frontmontert ståldemper, men i og med at du har .308, tåler rifla godt å bli kappet til 45cm, og dermed gjør det mindre om demperen veier en del.

 

A-tec CTM-4 er vel laget av aluminium, mens baflene inni består av stål. Dette gir demperen nesten vekta til en aluminiumsdemper, mens slitestyrken er tilnærmet stål. Mulig jeg husker feil, men tror det var slik.

 

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Tenker du å bruke demperen når du skyter på bane? Hvis ikke varer nok en aluminiumsdemper lenge nok :)

Om du tenker å skyte hundrevis av skudd på bane med demperen på, er kanskje stål et bedre valg.

 

På min 30-06 med 60cm løp, er det litt drøyt med en 20cm lang frontmontert ståldemper, men i og med at du har .308, tåler rifla godt å bli kappet til 45cm, og dermed gjør det mindre om demperen veier en del.

 

A-tec CTM-4 er vel laget av aluminium, mens baflene inni består av stål Bafferne består udelukkende af aluminium i den nævnte demper. Dette gir demperen nesten vekta til en aluminiumsdemper, mens slitestyrken er tilnærmet stål. Mulig jeg husker feil, men tror det var slik. Den nævnte beskrivelse og konklution, var oprindeligt rettet mod en Dansk konstruktion, som var den første til at kombinere alumodulkonceptet, med stålkerner for at opnå en acceptabel levetid på aludempere. A-Tec tog så idden til sig, og anvender den i deres Maxime

Jon Martin

 

Rene aludempere har fuld tilstrækkelig levetid til decideret jagtbrug. Dog kan serier på over 5 skud let medføre ekstrem erosion af bafferelementerne, hvis ikke man lader den afkøle fuldstændigt mellem serierne. Ved serier over 5-15 skud afhængigt af kaliber, kan man ofte i rene aludempere konstatere lokal smeltning, og dråbedannelse i bafferhullet. i visse tilfælde kan det medføre pludselig forandring af trefpunktet.

 

Dette problem er vel næsten fjernet ved de nye generationer af aludempere med kerne af rustfrit stål.

Link to comment
Share on other sites

Har testa litt forskjelligt og komt fram til at Hausken har vore best over tid i forhold til andre dempere.

Eg gidda ikkje å bruka meir tid på å testa ut flerre, så eg har Hausken dempere på mine rifler og anbefaler ingen andre!

Har jakta mye på elg, hjort og rådyr og skutt over 3000 skudd gjennom den eine demderen. Denne demperen kjøpte eg i 2000 og den demper omtrent like godt ennå. :D

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis ingen. En lyddemper er for de aller fleste, og i de aller fleste tilfeller, helt unødvendig. Ikke bare er de dyre, men de ødelegger våpnene i stor grad, og trenger ekstra vedlikehold. Et par ørepropper fra Jernia gjør jobben langt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis ingen. En lyddemper er for de aller fleste, og i de aller fleste tilfeller, helt unødvendig. Ikke bare er de dyre, men de ødelegger våpnene i stor grad, og trenger ekstra vedlikehold. Et par ørepropper fra Jernia gjør jobben langt bedre.

 

Hva med rekyl og munningsglimtet? tar ikke demperen en del av dette?? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Følte at jeg mått prøve dette i praksis:

Jeg tok et par propper fra jernia og puttet i løpet på børsa og trakk av: PANG! sa det!

Så skrudde jeg på demperen, og da sa det pang..

 

Niks, ørepropper funker ikke like bra til å dempe lyden av rifleskudd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes det smeller for mye eller rekylen er for hard så er lyddemper tingen. Hvor mye du vil ha redusert bestemmer hvor stor demper du vil ha. Jeg vil bare ta stinget av smellen så jeg ikke må bruke hørselvern på jakt så jeg greier meg med en liten lett sak. Jeg har ikke behov for å bruke den på skytebanen så jeg kommer til å ha mine aluminiumsdempere resten av livet. Andre har andre behov...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har brukt lydemper på alle mine jaktvåpen siden 2004.

Min oppfatning er att det er samme hvilken demper du har, bare det er en Hausken ;)

Har Brukt Hausken dempere på kalibre fra 222-458

Har brukt Lang med bak kammer og front forlenger(meget upraktisk)

Hausken standard i cal 308 med løp kappa på 47cm er nok den mest ideelle løsning.

anbefaler det på det varmeste.

 

Har no sjølv en 9,3 og en 6,5 med demper.

Det skal tilbake en 308 etterkvart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...