Jump to content

Svalbardrifle


Smurf

Recommended Posts

Hei,

kona har fått jobb i Longyearbyen, og vi, dvs to voksne og tre barn, flytter oppover ila sommeren.

 

I den anledning lurer jeg litt på hva vi skal skaffe oss for å holde bamsefar på betryggende avstand når vi er på tur. Selv om jeg har jegerprøven så har jeg aldri jaktet før, og knapt skutt etter at jeg var ferdig med å labbe rundt i fjellene i Chebaa tidlig på 90-tallet.

 

Jeg vet at Norsk Polarinstitutt mfl har mer eller mindre standardisert på Ruger M77, men det finnes formodentlig andre alternativer som kanskje er bedre? Som gammel geværmann så liker jeg best tanken på en halvautomatisk rifle med et romslig magasin - presisjon vil jeg tro ikke er så innmari viktig når man har sluttet med varselskudd - jeg vil heller ha høy skuddtakt, mange skudd i magasinet og enkel lading.

 

En halvautomatisk rifle med AK-47 mekanisme - i tilstrekkelig kaliber - måtte vel være et ideelt våpen til dette formålet? Enklere og mer robust mekanisme finnes vel ikke. At våpenet er ulovlig til jakt er likegyldig i denne sammenhengen - dette er kun til selvforsvar mot sulten bjørn. Skal jeg på jakt der oppe så kan jeg skaffe meg skikkelig redskap til dette.

 

Sjekket litt rundt på nettet og fant Saiga AK 47 .308. Treffsikker ut til 100 meter, og det holder vel til dette formålet. Billig sak, men aner ikke om den engang kan skaffes i Norge, evt privatimporteres.

 

Hvis jeg er helt på trynet nå, så aksepterer jeg det. Ser det er en del Svalbardfolk her på forumet, hører gjerne fra dere.

 

saiga308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror det er to "varianter" av Kalasnikovene på markedet i Norge pr idag:

 

Pedersens våpenlager har en - den tror jeg er litt sånn klassisk ak stuk på, men jeg aner ikke hva slags kalibre den leveres i, eller fabrikanten.

 

Artemis AS i Oslo har en modell som heter Super Vepr i .308, den vet jeg har blitt brukt/er i bruk? til selfangst på isen. Jeg har en selv og den har vært problemløs, dog har jeg ikke brukt den i polare strøk.

 

Ett caveat: jeg har jobbet litt på messer for Artemis, en helg eller to i året og butikken eies/drives av en kamerat.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Mange forskjellige varianter av rifler er med på tur på Svalbard.

Jeg valgte ruger 77 i 30-06 da jeg stod over samme problemstilling som deg for noen år siden.

Den kan jo bruke på jakt også.

 

Her er en tidligere tråd om tilsvarende tema http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7404&hilit=svalbard&start=0

 

Husk at våpenet kommer mest til å bli bært rundt, så det er ikke så dumt å velge noe som er litt lettere enn en mauser fra krigen.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt på kuldegrader og automatvåpen.

Er ikke alt grundig tørrpusset kan det bli funksjoneringsfeil.

Har faktisk sett at utstøteren i en Remington 700 boltrifle frøs fast under gaupejakt i -20 grader.

Her var det oljen som stivna totalt.

Et automatvåpen vil jo være mere utsatt enn en boltrifle i så måte med flere deler.

 

(Under Koreakrigen opplevde amerikanerne store funksjonsproblemer både med Colt 1911 A1, US.30 Carabin, Garand M1 og M1918A2 BAR. Mekanismene frøs fast bokstavelig talt hvis det var spor av olje, og en av nødløsningne var å pisse i våpenet for å tine ut isen).

 

Noe å ta med i vurderingen kanskje når hovedgrunnen til å bære våpen er selvforsvar?

Link to comment
Share on other sites

 

"Halvauto":

Hvis jeg er helt på trynet nå, så aksepterer jeg det. Ser det er en del Svalbardfolk her på forumet, hører gjerne fra dere.

 

Kjøp ikke halvauto til dette bruket.

 

Kjøp primært en boltrifle med nok kraft på tennstempelet ( etter sludd, underkjølt regn, kulde).

 

A) Førstevalg er en ombygd mauser i 8X57 eller en kongsbergbygd ikke tuklet med i 30-06.

 

5 skudd smeller HVER gang.

 

Bytt stokk til et plastskjefte og du har udiskutabelt beste våpen på Svalbard.

 

Når det blir for rustent "kast de"t kjøp nytt. Totalpris pr stk ca 1000.-

 

B)Jada...du kan selvsagt bruke eks Marlin Guide Gun ol gode å bære...eller Ruger ol...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kommet hjem fra en Svalbard-tur, og av det jeg observerte av selvforsvarsvåpen, var pumpehagle med rifla slugløp og grovkalibrede boltrifler med åpne sikter det vanligste.

 

BTW: Her er en historie om hva som kan skje hvis børsa ikke funker - meget lesverdig histore:

http://www.polarhistorie.no/artikler/2009/Fangstmann%20Georg%20Nilsens%20liv%20og%20skjebne

(8 kapitler som velges i venstre meny)

Link to comment
Share on other sites

B)Jada...du kan selvsagt bruke eks Marlin Guide Gun...

8)

Jada...klare pre for Mauser(ikke ombygd eller standard kongsbergbygd)er:

- Enkel demontering( tørrpuss osv)av sluttstykket uten verktøy i felt.

-Svært få deler(pålitelig)i avtrekk.

-God mating/utdrager

-Meget god sikringsfløy (orginal)

- Billig rifle fiks ferdig (med gode nok åpne sikter til dette bruk).

Link to comment
Share on other sites

Endelig et emne hvor jeg kan være enig med Grevlingen1 i noe også.

 

Mauser Kar/98 (HV-Mauser) har en mengde fordeler til denne bruken, og de fleste er listet opp her.

 

Halvauto er best om man føler seg sikker på at man ikke er avhengig av at våpenet funksjonerer... :roll:

 

Marlin (Guide-Gun) er hendig og hardtslående i sånne situasjoner, men der vil jeg likevel komme med en liten advarsel :!:

 

Etter å ha brukt en Marlin 1895 i .45-70 Gvt. som hundeførerbørse i en rekke år la jeg merke til en kjedelig tendens.

Så mye bevegelser og støt som våpenet ble utsatt for hendte det altfor ofte at bøylen gled ut av inngrep, dermed smatt den første patronen i magasinet ut og blokkerte ladeheisen, noe som i praksis utgjorde en forkiling og satte våpenet ut av spill.

Ingen katastrofe for en hundefører på elgjakt, men om våpenet skal brukes til selvforsvar mot isbjørn kan en sånn hendelse være fatal... :?

 

I gitte tilfeller kunne man bruke spissen på en tynnbladet kniv stukket ned i utkasteråpningen mellom sluttstykket og låskassen for å skyve patronen inn i magasinet igjen, ellers måtte man demontere magasinet og trekke patronen fremover.

Begge deler upraktisk i en kritisk situasjon.

 

Løsningen for min del ble å legge 1,5 runder med frysetape rundt bøyle og skjefte slik at bøylen ble låst i inngrep, dette sikret at våpenet ikke gikk i vranglås, men var ikke til nevneverdig hinder for skudd da man bare trer hånden gjennom bøylen slik at tapen går av og tar ladegrep som normalt.

 

Likevel vil jeg hevde at alle argumenter går i favør av den kjedelige, men tryggere, "HV-Mauser'n" til bruk på Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kanskje vurdere en Mauser, men jeg får aldri prakket en slik på kona.

 

Hun har bært så innmari mye Mauser den tiden hun var med i HV-ungdommen, at det har hun gitt grei beskjed om at hun ikke skal ha.

 

Ruger M77 Alaskan virker forsåvidt grei hvis jeg skal ha en boltrifle. Litt kortere løp enn vanlig M77, men vekten er vel omtrent den samme. Men du får jo ikke så mange skudd i magasinet på denne, da.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Rifle for å holde bjørnen på avstand kan være så mangt. Et brukbart grovt kaliber er greit. Men du har flere muligheter. Hagle, rifle og revolver. Selv ville jeg foretrekke rifle og revolver som backup. Har labbet litt i de samme fjella som deg - men har skutt jevnt og trutt siden den gangen. :wink: Men - snakk med folk som har vært der oppe, og hør hvilke erfaringer de har gjort seg på nevnte område.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha halvauto i AK variasjon med løstagbart boksmagasin er det du ser etter en Valmet "Petra". Den er i 308 og det er mulig med mye flaks å få tak i 20 skudds magasiner. (5 og 10 er vanligere, jeg har noen galil 12 skudds som kan tilpasses) Petra står på listen over godkjente halvautoer. Det gjør ikek saigaen. PVAS AK'n er i 7,62 x 39 og kan kun erverves til konkuranse )

Valmeten er jo en AK klon bygd av finner så den kan nok tåle kulde rimelig greit.

 

Men når det er sagt... så ville jeg personlig valgt en leveraction 45-70 til det bruket, subsidiert ei pumpehagle med slugs.

Link to comment
Share on other sites

har selv vært en del der oppe og ville helt klart kjøpt pumphagle og en revolver. driftsikkert, enkelt og man får gummikuler til hagla! man skal først og fremst skremme vekk bjørnen så da er gummikuler kjekt å ha selv om man også må ha med seg signalpistol.

man får godkjennt store magasin til hagla når den skal brukes til selvforsvar mot bjørn:)

Link to comment
Share on other sites

Har bodd, og ferdes endel på Svalbard, både til fots og scooter. Det er vel ikke så veldig nøye med hvilket merke eller et bestemt kaliber på ei "svalbard rifle". Det viktigste er at den er kort/ikke for lang og nogenlunde lett og tåler en trøtt(ikke redd for finish`n på rifla, for etter noen scooter turer blir det fort noen riper og hakk). Sitte på en scooter i noen timer med noe ala Snøfte Smith`s muskedunder merkes godt i ryggen, og det er heller ikke godt å kjøre litt røft på scooter heller med ei lang rifle bakpå.

 

Mitt råd er å kjøpe ei kort og hendig pumpe, som fylles med slugs(som du får kjøpt der oppe, etter å fått rekvisisjon hos sysselmannen). Auto våpen hadde jeg ikke villet brukt der pga at den kan fryse og få funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange her nevner revolver. Det er det samme som må til for anskaffelse av revolver her som på fastlandet, så det er ikke sikkert det er aktuelt.

 

Ellers som sagt tidligere:

 

Rifla(Ja!) skal hovedsakelig bæres, forhåpentligvis alldri brukes. Velg derfor ei du er komfortabel med å bære.

 

Om du skulle få bruk for den, kan det stå om livet ditt. Velg noe som virker hver eneste gang du drar i avtrekkeren, og som gir ønsket effekt. Sysselmannen gir ikke(tror jeg) tillatelse på rifle til selvforsvar under .308. Rifla må også tåle en del juling.

 

Du har ikke bruk for optikk!

 

Det var mine tanker...

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Ser mange her nevner revolver. Det er det samme som må til for anskaffelse av revolver her som på fastlandet, så det er ikke sikkert det er aktuelt.

 

vanlige folk kan nok bare glemme å søke om revolver til selvforsvar.

 

men skulle jo gjerne hatt en av disse som backup...: 8)

STbigbore_091906A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ting på tur/isbjørnforsvar.

 

Sunt vett/fornuft

Signalpistol/penn (både mot isbjørn og til nødsignal)

Rifle i kurant kaliber med punch (helst ikke under 308)

Eventuelt revolver til nøds.....(ikke .22) :wink:

 

Har selv skremt vekk isbjørn med både grytelokk, jerrykanner og høye lyder.

 

Brukte sågar en gassdrevet spikerpistol engang vi holdt på å reparere en hyttevegg og fikk besøk.Skjøt dog ikke bjørnen men lyden var nok til å skremme den vekk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En remington 870 med slugs og en ainpoint på toppen;) det holder

 

Min erfaring med både remington 870 og lignende modeller er at de tidvis ikke vil fungere når de er i kaldt nok ute og fuktig i telt ol. De blir rett og slett for nedfrosset. På sommerstid ok.

Link to comment
Share on other sites

mener sysselmannen har som hovedregel at det ikke gis tilatelse til pistol/revolver til isbjørn beskyttelse. men man kan få enhånds våpen til beskyttelse mot isbjørn men man må ha en begrunnelse.

våpenet har da begrensinger med at det kun er lovlig til isbjørnbeskyttelse på Svalbard. som også alle andre våpen som innvilges til isbjørnbeskyttelse har.

slugs(som du får kjøpt der oppe, etter å fått rekvisisjon hos sysselmannen

 

Hvorfor trenger en rekvisisjon fra sysselmannen?

trenger man ikke? har selv kjøpt patroner både slug og til rifle og har kun vist våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

slugs(som du får kjøpt der oppe, etter å fått rekvisisjon hos sysselmannen

 

Hvorfor trenger en rekvisisjon fra sysselmannen?

 

 

Mmm?, aner ikke jeg?. Måtte ihvertfall opp dit å få "resept" for å få kjøpe slugs når jeg bodde der. Det er 10 år siden nå. Ble overasket sjøl over praksisen. Trodde det var nok med våpenkort jeg. Fikk bare på en 15-20 stk i gangen. Mulig det er forandret nå. Ellers tror jeg lovene ang våpen er det samme nå som før, at en må søke politi på hjemstedet om våpenkjøp, sjøl om en bor og jobber der oppe. Så revolver tror jeg ikke er lettere å skaffe der, enn på fastlandet. Men turister får leie gamle M98èr + en neve amo hvis de vil, der en leier scooter.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan slugs kjøpes både raskere og billigere enn melk her oppe, så tidene forandrer seg.

 

Hva noen gjorde på en fottur for noen tiår siden skal en ikke bry seg om, hør heller på de som er her oppe nå!

 

Og det du ikke finner ut via nett får du veldig fort info om når du sitter her med rævva full av nettinfo.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg viser konas rifle igjen. Den er 104 cm lang, pipa er 55cm, og rifla veier 3.5kg(tung laminat) slik den er nå. Rifla har god funksjon selv om det er en HV-mauser i 30-06. Den overlevde å ligge på dekket på kajakken i futteral og var med på en velt i brenninger i strandkanten halvveis mellom Skansebukta og svenskehuset. Rifla ble skylt i ferskvann i en bekk og pusset på beste feltvis.

En kompis lånte rifla etter at jeg satte på en annen stokk med lengre kolbe for ham. Han gikk Svalbard på langs på vinterstid fra nord til sør og et stykke nordover igjen. De hadde temperaturer ned i -40. Rifla har hele tiden fungert etter forutsetningene. Nå ser den litt skruffy ut i treverk(har satt på konas stokk igjen) og metallet har fått permanent eksem(rustflekker) i den fosfaterte finishen. Pipa er litt rufsete innvendig. Allikevel fungerer den helt utmerket.

Jeg synes noen er litt ukritisk i sin kritikk av HV-mausere. Det er et stort antall av dem som fungerer helt utmerket under krevende forhold.

Avbildet rifle er fikset i pistolgrep for at brukere med små hender skal få et godt grep, jeg har raspet og slipt for å gi plass til tommelen slik at det er mulig å få et godt fast grep på rifla med høyrehånden.

Med vår lille erfaring med HV-mauser som forsvarsvåpen så nøler jeg ikke med å anbefale en slik. Funksjoneringen må selvfølgelig være på topp og det trengs en liten modifisering/skifte av stokk. Pipa kunne vært enda kortere enn de nevnte 55cm men i og med at vi ikke gikk med hørselvern valgte jeg å ha nne pipelengden. Kona visste ikke så mye om hvor lang eller kort en rifle skulle være så hun var fornøyd :lol: . Vi hadde lange fotturer fra kajakkleirene vår så det ble mange timer med rifle på ryggen.

normal_m98_kort_karabin_stortred.jpg

Selv brukte jeg denne, dengang hadde den rustfri 30-06 pipe med frontsikte i kornfot. Bak hadde jeg et diopter som på konas rifle.

ATKM98I.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...