Jump to content

Gjett poengene på forskjellige rådyrgevir


Skaubjønn

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund

Det var ytret ønske om og se bilde av storbukken fra i fjor og her kommer det. Vekt 596 og 159,2 poeng og gull. Og få lagt ut dette bilde er takket være "Hansen de lux." Takker :D:D

 

normal_Bukk%7E0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Ikke noe problem Ramski! Vekten betyr mye for hvor mye poeng geviret får. Detteh ar jeg sakset fra NJFF sin side:

 

Rådyr

Også for rådyrgevir beregnes poengsummen for geviret gjennom en kombinasjon av mål, vekt og skjønnsmessige vurderinger. Det tas mål av lengde på de to gevirstengene. Gjennomsnittslengden delt på to gir grunnlag for beregning av poeng. Som for hjort gir forholdet mellom største innvendig vidde og gjennomsnittslengden av stengene grunnlag for poengberegning. Vekten av geviret multipliseres med 0,25. Utgangspunktet for denne vektberegningen gjøres ut fra at geviret er skåret fra hodeskallen etter gitte anvisninger, det vil si at det skal skjæres gjennom ørekanalen og tårekanalen. Hvis man velger å la overkjeven sitte på trekkes det fra 90 gram før beregning av vekten. For de fleste gevirene vil dette slå positivt ut på den endelige poengsummen. Det skal også gjøres en skjønnsmessig vurdering av gevirets farge, gevirets perling og av rosenkranser. Det kan maksimalt oppnås 4 poeng for disse elementene. Regelmessighet og skjønnhet kan til sammen gi maks 5 poeng. Det kan også trekkes inntil 5 poeng for uregelmessighet.

 

 

Forfatter Sven Stenbrenden

Veldig nyttig tråd i disse tider dette, jeg lurte litt på det som står om måling av lengde og største vidde. Hvor mye poeng kan denne delen av øvelsen utgjøre? Og spøtrsmål to. Hvordan måles lengden? Måles den langs kurven av geviret, fra innisde, utside, foran, bak? Målte geviret mitt fra fredag til 30 og 32 cm fra utsiden av rosenkransen og rettlinjet opp til spissene, men det er jo mange cm i forskjell om jeg måler fra forside, innside eller bak. Samt at det er litt svinger både att og frem:-)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen 14.aug og henta meg en ganske fin bukk. Skallevekt utørket og ukappet (men uten underkjeve) er 620g. Gevirlengde 27,5cm. Avstand fra bakre tagg til fremre tagg er ca. 14cm. Avstanden mellom stengene er også ca. 14cm. Synes dette ser litt lovende ut med tanke på bedømming :D. Kommer tilbake med noen bilder og greier litt senere.

Link to comment
Share on other sites

Hallois, jeg var ute i verandakassa og plukket et gevir fra i fjor, som er litt dårlig renset, men som mangler hele nesa. Og så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et målingsforsøk. Håper trådsjef kan gi meg tilbakemelding på om jeg har forstått målingene.

 

Geviret på bildet veier 444 gr med overkjeve, (mangler nesebein).

Legden på stengene, målt fra underkant av rosenkransen og rett opp til spissen er 24 og 23 cm.

 

444 - 90 x 0,25 = 88,5

 

+ snittet av stengene 23,5 = 112

 

Da har jeg ikke beregnet inn største vidde på 14 cm eller lagt til elelr trukket fra noe på utseende eller mer.

 

Er jeg helt på viddene, eller er det omtrent slik det gjøres? I utgangspunktet ville jeg tro at geviret ikke kvlifiserte til medalje, men må kanskje grave dypere i putekassa og se om det ligger noe edelt metall oppi der....

gammalhonn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve og forklare litt. Du skal måle fra nedkant av kransen og 4 cm oppe på gevir stengene kan du klemme inn måle båndet til stange. Du skal ikke inn til stangen over rosenkransen men 4 cm op. dette fordi ved grove kranser får en flere cm ekstra hvis en klemmer inn til stangen for tidlig. Og du skal måle yttersiden og følge stangens evt bue til den lengste taggen.

 

Måler begge stenger og deler på 2.

 

Utseende kan en få maks 23 poeng for et serdeles fint eksemplar. Det gies veldig sjelden over 20 poeng på utseende. Normalt rundt 15.

 

Vidden som du spør om er prosentvis av lengden. Dvs måle der hvor geviret er på det videste og dele på lengden. så får du en prosent sats. Må ha over 30 prosent for å få poeng. Og over 50 prosent for å få maks som er 4.

 

Den som du har der hvis den har hel overkjeve så skal det trekkes 90 gram, men så kan du legge på noen gram for nese beinet som mangler.

 

Når det gjelder utseende kan det gies 5 ekstra poeng hvis det er ett fint gevir, men der er det også ett kriterie som skal fylles. det er at taggene må være over 6 cm, da får du automatisk 2 poeng.

 

Først og fremst må du koke og rense det helt :D. Før du kan si eksakt vekt, men du er i nærheten av noe. Blir interresant og høre hvor mye den med de lange stengene veier.

Link to comment
Share on other sites

Jamt sier over:

Må ha over 30 prosent for å få poeng. Og over 50 prosent for å få maks som er 4.

 

Bare legge til en liten detalj på det. Er vidden mer en 75% så er det 0 p. :)

 

Ser det er mange spørsmål rundt måleskjemaer her så derfor legger jeg ved en link det kan være artig å studere litt. Linken tar deg til et *.pdf dokument fra CIC med beskrivelse og tegninger til hvordan du skal måle gevir og andre trofeer. Her er mange arter og jeg tror de fleste jegere skulle finne hva de trenger der :)

 

http://www.cic-wildlife.org/uploads/media/red_book.pdf

 

Var også heldig å skøyt en gullbukk i 2007 og den blei målt til 138p. Jeg fikk best resultat ved å kappe skallen. Da veide den 429g. Det viste seg at underkjeven min veide i underkant av 60g.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange spørsmål rundt måleskjemaer her så derfor legger jeg ved en link det kan være artig å studere litt. Linken tar deg til et *.pdf dokument fra CIC med beskrivelse og tegninger til hvordan du skal måle gevir og andre trofeer. Her er mange arter og jeg tror de fleste jegere skulle finne hva de trenger der :)

 

http://www.cic-wildlife.org/uploads/media/red_book.pdf

 

 

Flotte greier, denne var illustrativ.

 

Er det slik (for rådyr) at CIC måling er identisk med NJFF måling med unntak av vekt/volum? Dvs. at i stedet for punkt 1.2 og 1.3 i bruker NJFF tørket vekt x 0,25 = poeng.

Link to comment
Share on other sites

Det var en flott en wiggen :D. Den er det mye masse i. Men at du har medalje er det ingen tvil om. HAr blit lurt noen ganger av størrelsen på skallen på de. Men at du lukter på gull tror jeg nok. Blir spennde å høre vekta p åden da du er ferdig med å rense. Bare til info. du "brenner" bort noen gram ved å bleike den før du måler. Men det er kanskej ikke så nøye :lol:. Den skal jo tørke i 3 mnd før måling. det er jo litt stas og ha den på veggen før den tid

Link to comment
Share on other sites

tja... den har nå ligget i bua i 2-3 år nå... så noen voldsom hast har jeg vel ikke med det. men har noen til i tilsvarende kaliber eller hakket under. så hvis den er godt inne på gull, kan jeg kanskje få ut fingeren og få bedømt noen av de andre også. blitt noen store de siste årene som ligger og venter på å bli gjort ferdige. takk for hjelpa.

Link to comment
Share on other sites

takk for utfyllende og gode svar, det er er det som er så fett med Kammeret. Veit du det ikke sjøl, så er det alltid noen Kammer(ater) som vet det. Takk igjen.

 

Nå skal jeg snart koke, veie og måle denne. Men det er en større, som jeg skal jakte litt på i morgen. En kar på 14 i nabolaget som er jegeraspirant, fortograf og speider så den ture med en geit madag klokken 17. 30. Den har gevirstenger så tykke som spadeskaft og frempiger på geviret som en reinsbukk. I hvertfall sånn jeg husker det....

 

gibben.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne datt den 15 August på morgenen. Er litt spent på denne, men noe gull blir det nok ikke.

 

bukken.jpg

 

hmmagw.jpg

 

Har prøvd og sammenligna litt. Den bukken på sia av fikk jeg 137,9 poeng på. Scora mye på utseende også. Den fra i år har litt grovere rosenkranser, og er litt grovere et stykke oppover, men det tappes vekt igjen oppover. Ligger på rundt 500 gram nå. Den fra i fjor veide 512 gram rått. Og det var 428 gram når jeg fikk den bedømt.

Link to comment
Share on other sites

Har kappa ja, som du ser på bildet hvis du er litt nøye :P

 

Ja, men det er mye finere og ha med den nedre delen av øyehulen synes jeg. Kappa en annen bukk midt i øyehulen, og det var langt fra like pent. Han trakk ikke så veldig mange gram, men det ble noen få ja. De få grammene betyr ikke så masse i denne sammenheng tror jeg ikke. Som du sier, så tror jeg på sølv ja :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skjøt min første bukk forrige helg, en 5-tagger som veide 31,5kg. Er vell neppe i nærheten av noen medalje men hadde vært morro å vite sånn ca hvor mange poeng den kan få :P

Lurer også på om noen har et bilde av hvordan skallen skal kappes riktig? Er vel noen regler for det hvis man skulle få et gevir vurdert.

mvkwmx.jpg2isa91v.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Får dra opp en gammel tråd jeg.

 

Noen som tør gjette poengene på denne? Vekta er nå 469g og stanglengden er grovt målt til 25cm hver med linjal.

Den har tørka ca 1 mnd nå etter koking.

 

Han som hjalp meg med skallen mente dette var en forholdsvis ung bukk, så hadde sannsynligvis blitt enda større om noen år.

 

2011-12-21210544.jpg

 

2011-12-21210614.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den ble skutt 2/10 i år, men ble ikke kokt og skrapet før for ca 1 mnd siden. Så den skal bli bedømt på nyåret.

 

Vidden er 11cm fra spiss til spiss. Høyden på 25 cm er nok ikke veldig gal. Forsøkte å måle med et tau nå for og kunne følge krumninga bedre og kom til ca samme resultat.

 

Men om den er 122 poeng er jeg uansett stor fornøyd. Jeg håpte på bronse jeg

Link to comment
Share on other sites

Vekt 469 gr - 90 gr = 379 gr / 4 =94,75 poeng

Stanglengde 25 cm/2 = 12,5 poeng

 

Dette gir 107,25 poeng pluss skjønnhetspoeng. Skulle ikke forundre meg om du hanker akkurat i sølvmedaljen.

Bronse: 105 poeng

Sølv: 115 poeng

Gull: 130 poeng

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Vekt 469 gr - 90 gr = 379 gr / 4 =94,75 poeng

Stanglengde 25 cm/2 = 12,5 poeng

 

Dette gir 107,25 poeng pluss skjønnhetspoeng. Skulle ikke forundre meg om du hanker akkurat i sølvmedaljen.

Bronse: 105 poeng

Sølv: 115 poeng

Gull: 130 poeng

 

Er nok redd den kommer under sølvkravet når den har letnet et par mnd til. Der er ikke mange skjønnhetspoeng å gi etter mitt ringe vett. Men jeg er gevirdommer.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg kverulere så mye med deg :D Veidinn. Når det gjelder måling. Men etter egen erfaring så er det ikke mye den letter etter tørking i 1 mnd. Og hvis vekta består så får han nok mer enn 7.5 poeng på utseede og skjønnhet. bare på vidda vil han vel få 3 eller 4 poeng, samt perling, farge og krans og tagg spisser samt skjønnhet. Jeg ville vel tro rundt 10-12 kommer vel an på dommer, men retnignslinjene står jo i boka.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

hallo, karer ! er helt blank på dette, men bare spør for moro skyld, hva tror dere om denne ?

 

 

161gjzc.jpg

 

den veier 432 g ferdig kappet,var litt uheldig med kappingen, den er 25 cm på det lengste, og er 13,4 i mellom gevir... og den første piggen er 9 cm.er dette noe å sjekke/måle ?

 

hva gjetter dere ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Kan noen sende meg info om hvorledes jeg får lagt ut et bilde?

Jeg har vært "heldig" i år og fått et fint gevir, det veier "nykokt" 660g og har en høyde på 32,5 cm. Med en vektreduksjon på ca. 10% og fratrekk for kjeve, så ligger den tett opp til gull bare på vekta. Tar vi med høyden (ca. 16p) så er den nok over gull kravet. Videre så er det vel noen mere poeng å hente på omkrets, perling osv. Er litt spent på hvor høyt det kommer, så det hadde vært moro å få lagt det ut å fått noen anslag på endelig poengsum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...