Jump to content

Noen som vet om en billig rifle i 223?


Tacti

Recommended Posts

Hei

Er ute etter en .223 kaliber rifle til småvilt/storfugl og tenkte og kjøpe en ny en men er ikke interisert i å legge så mye lapper i det for denn vill ikke bli brukt så alt for mye :P

 

Tenker på så billig som mulig så att xxl hadde en Weatherby Vanguard Synthetic til 3990 er den bra?

Eller finnes det noe bedre som koster de samme?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe brukt er ikke dumt. kjøpte i høst en brno 601 i kaliber 223 for 2000 kroner, eneste jeg gjorde var å få justert avtrekket. dette betalte jeg 500 kroner for. nå er avtrekket helt direkte og avtrekksvekt på 1 kg. ble perfekt. rifle med bra presisjon med rett ammo. :)

Link to comment
Share on other sites

Så på TC riflene før jeg bestemte meg for å gå for drømme rifla (dvs bruke mye mere penger enn tenkt).

 

Før jeg bestemte meg for S&L, var TC riflene kommet opp som ett av de mest forlokkende av valgene i prisklassen opp til 10000kr. Før jeg kjente på en S&L Classic, som gav meg den godfølelsen jeg manglet fra TC'n.

 

Jeg bruker å bryte valgene ned i deler av info, som jeg så bruker ved nærmere vurderinger.

 

TC'n har tre låseklakker, d.v.s. 60 graders hevarmsløft. Det liker jeg.

Den har warne/picatinny siktebaser, som er utfrest i låsekassa (om den fortsatt er slik de jeg så på var). Det liker jeg svært godt (sikte baser er alltid noe herk som kan stelle til trøbbel). Bakdel er at man må skaffe ringer med justerbareinserts for å få mere helling enn basene i utgangspunktet gir, men for de fleste er dette ikke ett tema.

Den har løstagbart magasin (jeg foretrekker det slik, andre ikke).

Den har 1/12 løpsstigning på 223r, det er jeg mindre begeistret for. Men skal man kappe pipa og dempe den, samt satse på de vanlige lette kulevektene. Burde dette ikke være ett tema.

Pris er god.

 

Weatherby Vanguard, er så vidt jeg vet en Howa 1500 (noe som ikke teller i mot den).

Bakdel er to laseklakker på sluttstykket, og 90 graders hevarmsløft.

Den har 1/12 løpsstigning på 223r, det er jeg mindre begeistret for. Men skal man kappe pipa og dempe den, samt satse på de vanlige lette kulevektene. Burde dette ikke være ett tema.

Den har hengslet magasin bunn, som etter mitt syn er den nestbesteløsningen.

Pris er svært god.

 

 

Konklusjon er for min del at TC i utgangspunktet passer meg best, men før man tar noen videre avgjørelser må man kjenne på riflene i virkligheten. Man kan godt like utsenede etc. på en rifle, men miste helt lysten når en tar i den og håndterer den (som oftest på grunn av stokkens materialer og fasong). I tillegg bør en følge med på hva som blir sagt på forskjellige fora (og sile bort alt som ikke virker troverdig, eller som virker som hype for ett merke).

 

Brukte våpen kan fort gi en en til to prisklasser dyrere våpen for samme pris, så det kan lønne seg å vite hva en ønsker seg, og holde utkikk i brukt markede. Man får også mye større valgmuligheter ved å bevege seg mot bruktmarkede.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Hva praktisk betydning jør 1/9 twist i forrhold til 1/12 twist? fordeler bakdeler? :winke1:

 

En hel del. Det er stigninga som avgjør hvor tunge kuler du kan bruke, 1/12 er marginalt med 55 grs, 1/9 klarer i alle fall 69 grs og noen tyngre varianter med kort bæreflate. Personlig er det helt uaktuelt med boltrifle i .223 med tregere enn 1/8, og ideelt 1/7 for å kunne utnytte de tyngste kulene (opp til 90 grs og enda mere).

 

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Du kan stabilisere tyngre kuler med 1:9 enn 1:12.

 

Når twisten er 1:12 (slik som på min sabatti modell 90) er kuler opp til 55 grains gode kuler, og kanskje det i enkelte rifler også går an å stabilisere 60 grains kuler også :?: .. Jeg fikk f.eks. ikke remmington core lokt ultra (62) grains til å gå særlig godt i min rifle, og skyter nå uten unntak 55 grains eller lettere.

 

Med 1:9 twist bør man kunne stabilisere, og følgelig benytte seg av, vesentlig tyngre kuler som vil kunne egne seg bedre til rådyrjakt f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke sett problemet overstabilisering i praksis. 1-8 eller 1-9 stabiliserer både tunge og lette kuler tifredsstillende ...

Med 1-12 eller enda værre 1-14 er det UMULIG å stabilisere kuler over 55 gr.

Ellers vile jeg si til trådstarter: Kjøp deg en brukt kvalitetsrifle i 6,5x55. Da har du til alt i mange år. Prutningsmonnet er stort i dagens marked....

Link to comment
Share on other sites

1/12 er marginalt med 55 grs Dagfinn

 

Hmm, har skutt mye med 55grs med 1/12 og har ALDRI hatt problemer med det, så lurer på hvorfor 55grs er "marginalt". :roll:??? Korriger meg hvis jeg tolker det feil, men "marginalt" i mine øyne skulle tilsi at det er såvidt dette går bra...., men det er vel ikke tilfelle?

 

Ellers tiltredes anbefalingen fra jerognal :winke1:

Link to comment
Share on other sites

phoines:

Enten går det bra eller så går det rett vest. Derfor marginalt... :wink:

 

Hehe, har fått de til å gå alle andre veier enn rett vest, det må vel være et godt tegn, viss referansen er rett vest :lol::lol::lol:

 

Men for å utnytte høyere kulevekter så ville jeg nok gått for en annen twist enn 1:12, har selv gått over til 1:9 og er fornøyd med det :D.

Link to comment
Share on other sites

Ellers vile jeg si til trådstarter: Kjøp deg en brukt kvalitetsrifle i 6,5x55. Da har du til alt i mange år. Prutningsmonnet er stort i dagens marked....

 

har rifle i 308 så har dekket alle behov der:)

trenger bare en litt mindre kaliber for småvilt :)

 

 

Får se om eg finner meg en rifle i 223 med under 1/10 i stingning da så eg kan bruke tyngre kuler og

Noen ideer? :?:

Link to comment
Share on other sites

Får se om eg finner meg en rifle i 223 med under 1/10 i stingning da så eg kan bruke tyngre kuler og

Noen ideer? :?:

Savage bruker 1:9 twist på sine modeller. Jaktdepotet selger komplett pakke med Savage Axis, kikkertsikte og demper for 6.5k om dagen. Det er vel ikke verst prismessig, men jeg aner ikke noe om kvalitet på børsa.

 

Ellers har du Ruger Mini-14 og kanskje HM77R med 1:9, pluss Tikka som lager 223 i både 1:8 og 1:12. Jeg vil ikke kalle disse billige, dog..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Null problem med 35-40 grs kuler i 1/9. Har ikke prøvd lettere enn 52 i 1/7, men det funka upåklagelig.

 

/D

 

Samme erfaring.

De lette går bra i min rifle, her er det 30 Berger som er skutt i et løp med 1/9 twist. :wink:

 

 

Min erfaring er at så lenge man har kvalitetskuler, så går det helt greit med for rask twist i forhold til vekta.

52 smk og nosler går som det griner i både 1/9 og 1/8

Sig med 1/7 spiste 55grs vmax, men ikke billige 55grs fmj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...