Jump to content

Hvordan skyte inn ny salongrifle?


fletchmatic

Recommended Posts

Hei, har nettopp gått til innkjøp av min første salongrifle, ei cz 452 i .17hmr. Er ganske så fersk i gamet så jeg har ikke så mye peiling på dette, derfor lurer jeg på om det er noen spesielle hensyn man må ta når man skal skyte de første skuddene med rifla?? Eller er det bare å "gi jærnet"??

Link to comment
Share on other sites

Er så mye unødvendige teorier om innskytingsteknikker og innbrekking og utbrekking eller hva det kalles. Har aldri gjort noen av delene med noen av mine rifler, uansett kaliber, og skyter hull i hull for det. Keep it simple. Skyt inn på vanlig måte, på den avstanden du vil, ferdig arbeid. Puss etterpå. Pussesnor er genialt til dette kaliberet. 1-2 ganger igjennom løpet. Hovedpuss ved sesongslutt hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Til slutt ble det slik: Gikk til innkjøp av pussesett, 2 skudd - puss, 2 skudd - puss, 5 skudd - puss, 5 skudd - puss, 5 skudd puss. En puss for mye på ei ny rifle er vel bedre en ingen puss :) Det kjipe var vel at jeg klarte å knekke pussestokken i den ene skjøten under siste puss :( brukerfeil eller reklamasjon??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har kjøpt inn en CZ 455 American i 22lr, og tenkte litt på dette med innskyting. Jeg landet på følgende:

 

Skjøt 15 skudd, dro hjem og pusset.. Dette var etter anbefaling fra karen i butikken på Jessheim. (Kunne latt vær å dra hjem, men var nå det han anbefalte) :oops:

 

Men har et tilleggsspørsmål: er man nødt å pusse med nitrosolvent oftere eller skjeldnere i salong?

Link to comment
Share on other sites

Har vel oppstått et sted hvor noen ikke har klart å generere gode samlinger, og i febrilsk søken har kommet fram til at det må ha vært dårlig innbrekking av løpet :roll:

 

Men tror det er lurt å gå for en mellomting.. Ikke legg deg ned med en ny rifle til 30K og plaff avgårde et tresifret antall skudd på under en time.. Er nok lurt å ta det litt easy i starten.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en klados med noenhundre skudd.

skyt dem opp.

Kjøp en klados med noenhundre skudd.

skyt dem opp.

Om du har lyddemper, kan du nå skru den opp se inni

Kjøp en klados med noenhundre skudd.

skyt dem opp.

Kjøp en klados med noenhundre skudd.

skyt dem opp.

Om du har lyddemper, kan du nå skru den opp se inni

Kjøp en klados med noenhundre skudd.

skyt dem opp.

 

:mrgreen:

 

Edit: ok, du vil mest sannsynlig finne ut at du må justere litt på utstyret etterhvert,

som; avtrekk, kikkert osv.

Normalt bør løpet ikke være begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, 17hmr har lite til felles med det vi normalt kaller salonggevær (noe trådstarter nok fant ut i fjor :wink: ).

 

Dette da 17hmr skyter mantlede kuler.

 

Ellers er det min erfaring, at etter knappe 50skudd. Så må man pusse en 17hmr. Spesielt om man har demper.

 

Jeg har opplevd at patroner ikke kamrer etter at rusk fra demperen har ramlet ned i kammeret (og det var ikke bare og bare å få ut etter at en patron var forsøkt kamret).

Link to comment
Share on other sites

å, fanden, en lille detaljen m .17 gikk meg hus forbi, den bevingede mutteren har nok helt rett :oops:

Edit: men for .22lr som tråden ble trukket ut av glemselen for, så står jeg for hva jeg postet ovenfor :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Orming" eller "ormeskyting" er en historie fra tiden før haglgeværene fikk trangboring. Altså full sylinder ,med de begrensningene det hadde.

Historien var at en jeger skulle ha tatt seg en hvil med hagla liggende på bakken. En hoggorm krøp inn munningen og jegeren skjøt får å få ormen ut. Etter dette forandret våpenet seg slik at det drepte på lengre avstand. Derav dette med "orming" på å få bedre drepeevne på våpenet. Dette ritualet skulle ha grepet om seg .

Den tekniske forklaringen er nok at det oppsto en skuddbule noen cm fra munningen når haglene traff ormehodet , det vi idag kan kalle recess choke eller innfelt choke. Denne formen for trangboring leveres neppe fra fabrikk med dreies innvendig på våpen som har liten samling og hvor man ikke har annen løsning.

 

Dette gjør man selvsagt ikke med rifle. Når det gjelder " innskyting" av 17 HMR ( feil benvnelse bruk heller" innkjøring") så er regelen gjerne slik at man pusser mellom hvert skudd de 5 første. For hvert 5 de neste 50 og så hver gang man har skutt.

Dette for at man skal fjerne tambak ( mantelmateriale) som disse patronene har da de gjerne gir en vo på 750 m/s, som et nytrukket løp gjerne samler mer av før det er " innkjørt"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...