Jump to content

Rifle til alt av vilt


Engan

Hvilken rifle i 6,5X55  

214 members have voted

  1. 1. Hvilken rifle i 6,5X55

    • Tikka T3
      49
    • Browning A-bolt
      16
    • Browning X-bolt
      7
    • Sako 85
      19
    • Sako 75
      37
    • Sauer 202
      65
    • Mauser m03
      21


Recommended Posts

Skal kjøpe rifle snart og er usikker på hvilken prisklasse jeg skal legge meg rundt.

Skal brukes til alt av fugl, og Hjort, Rådyr, Hare etc.

Tenker på enten Tikke T3 eller Browning A-bolt, som ikke er alt for dyre, for da kan jeg ha demper på f.eks.

Har også sett på litt dyrere modeller og lurer på om de er vert det, for jeg vil ikke trenge å skifte ut rifle på mange ti-år.

Hvilken rifle ville dere ha valgt?

 

Er det noe vits med SS?

 

Når det gjelder kikkert, regner jeg med at det blir en Zeiss Classic 2.5-10 med 50mm åpning.

Er det bra nok?

 

Forutsetningen for at jeg skal eventuelt velge en av de dyre er mye bedre kvalitet og tilbud/pakkepris

Link to comment
Share on other sites

Ei slik avstemming ut fra våpenmerke blir som å diskutere epler og pærer. Om avstemmingen tok for seg noen kaliber- så ok. Likevel blir det bare å forholde seg til de kaliber som er tillatt til "alt"- resten blir mye smak og behag, noe ut fra egne og andres erfaringer. Og det meste virker.

 

Min egen rifle til "alt" er en ombygd BRNO M98 mauser, i kaliber 308. Lite komplisert, men funker til "alt".

Link to comment
Share on other sites

Ei slik avstemming ut fra våpenmerke blir som å diskutere epler og pærer. Om avstemmingen tok for seg noen kaliber- så ok. Likevel blir det bare å forholde seg til de kaliber som er tillatt til "alt"- resten blir mye smak og behag, noe ut fra egne og andres erfaringer. Og det meste virker.

 

Min egen rifle til "alt" er en ombygd BRNO M98 mauser, i kaliber 308. Lite komplisert, men funker til "alt".

 

Det jeg prøver å finne ut er hva dere hadde valgt av disse, og hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Riktig.

Har du sett på killer`n min? Rett nokk er det kal.308,men du får det laddet i alle kulevekter som skulle dekke all form for jakt som er lovlig i Norge. Ta en titt i jaktbloggen min..under poppulære innlegg. Dær ser du den..å med et fantastisk avtrekk å presisjon. Anbefales :)

Samt at dette våpenet får veldig gode skussmål under div tester.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er svaraltærnativet med Marlin XS7/XL7? :)

 

Har hørt mye "dårlig" om amerikanske våpen, men den fins vell ikke i 6,5X55, men har ikke tatt det med i vurderingen uansett...

 

X-bolten kommer muligens i 6,5X55 nå, men det må være nylig. Har ikke vært levert i dette kalibret før iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville investere i Sauer 202 og montert en 1,5-6x42 Zeiss Varipoint.

Alt kommer av smak!

Men siden du vil ha denne "riggen" i flere tiår;

-bytter lett løp selv.

-Sauer KAN 6,5x55

-1,5-6x42 Varipoint med kulebanekomp, tar seg av alle sikre (ca200-300m) :roll: hold på både hare og kråke.

 

Har ikke Sauer selv, men om jeg ikke hadde en fetisj for "custom vpn" ville jeg ha Sauer i skapet!

Kan ikke anbefale 6,5x55 til Elg! (men det nevnte du ikke at du skulle jakte).

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Sauer 202 his du har de eksta pengene, pga muligheter til utskiftning av løp/kaliber. det er vel en klassiker å har 6,5x55 og 9,3x62 løp for mange Sauer eiere.

 

Hvis du ikke har de eksta $$$ bør du kjøpe deg en Sako 85/75. Dette er vel den beste riflen du får hvis en ikke tenker på løpsbytte. Ville prøvd å spart til en slik rifle, da eg vil faktisk si at dette er vel den beste riflen en for tak i til en "normal" pris. Dette sier eg selv om eg er en lykkelig SAUER 202 eier.

 

Deretter ville eg nok kjøpt en Tikka T3, nesten det samme som en Sako, men bare flere billigløsninger med plast.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

MADMADS har endelig knekt koden 8)

Som std allroundvåpen og til alt av jakt, er en sako ss i 6,5 noe av det mest fornuftige du kan kjøpe. Om dette er 75/85 er smakssak.

 

For meg blir tikka og sako nesten som galloper og pajero.

 

Lykke til, og ros skal du ha for kalibervalg :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Navnet Browning er opprinnelig Amerikansk, men nå eid av FN i Belgia. Fabrikker i Nord Amerika, Europa og Østen.

Min Bar er laget i Belgia, men sammensatt i Portugal..

http://en.wikipedia.org/wiki/Browning_Arms_Company

 

Det er mulig jeg husker feil. Men Browning er opprinnelig Belgisk. Det begynte med en halvautumatisk rekyldrevet hagle. Mulig det var sist på 18-hundretallet eller tidlig 1900. Belgiern som konstruerte hagla hadde ikke økonomi til å sette denne i produksjon. Og fikk heller ikke solgt patenten i europa. Det endte med at patenten på hagla ble solgt til USA og produsert i Belgia. Senere kom mitraliøsen 12,7 vistnok konstruert av samme mann som hagla men produsert i USA.

Browning jaktrifler blir produsert i Japan av Miroku.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de tre riflene jeg har mest lyst på av de overnevnte er Tikka T3, Sako 85 og Sauer 202. Tikkaen er mye billigere enn de to andre noe som er en stor fordel. hvis jeg skal ha demper på Tikkaen, "må" jeg da kappe løpet?

Sako 85 er en rifle som jeg synest er extremt fin og den skal være bra. hvordan er den i forhold til den 7000 dyrere Sauer 202? Er den vert det?

Tviler på at det eventuelt blir noe annet Tikka (eller noen andre som er bra), hvis ikke jeg kan få et bra tillbud eller en bra pakkepris på Sako 85 eller Sauer 202.

 

Fordelen hvis jeg tar Tikka, er at jeg ikke trenger å være fullt så redd for den som med en Sako/Sauer og i tillegg kan jeg evt kjøpe demper.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg husker feil. Men Browning er opprinnelig Belgisk. Det begynte med en halvautumatisk rekyldrevet hagle. Mulig det var sist på 18-hundretallet eller tidlig 1900. Belgiern som konstruerte hagla hadde ikke økonomi til å sette denne i produksjon. Og fikk heller ikke solgt patenten i europa. Det endte med at patenten på hagla ble solgt til USA og produsert i Belgia. Senere kom mitraliøsen 12,7 vistnok konstruert av samme mann som hagla men produsert i USA.

Browning jaktrifler blir produsert i Japan av Miroku.

 

Skal vi tro Wikipedia,er John Browning født i Utah i 1855, hvor forfedrene kommer ifra vet jeg ikke..

http://no.wikipedia.org/wiki/John_Moses_Browning

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Browning

http://en.wikipedia.org/wiki/FN_Herstal

Min Browning Bar jaktrifle står det made in Belgium, assembled in Portugal på, sveivebørsene er vel Japanske.

 

Er vel Browning Auto-5 hagla du tenker på? John konstruerte den ,men fikk ikke denne produsert i USA, men reiste til Belgia med den istedet. http://en.wikipedia.org/wiki/Browning_Auto-5

Kansje nok OT nå.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

nei, vet jo det, men Sakoen er jo dobbelt så dyr som Tikkaen, og vet ikke om det er vert det.

Når man kjøper rifle er det jo en del annet utstyr som kikkertsikte, lyddemper som det er kjekt og ha og så....

 

Men, Tikka T3 Lite er da en bra rifle det??

Link to comment
Share on other sites

Ja, de tre riflene jeg har mest lyst på av de overnevnte er Tikka T3, Sako 85 og Sauer 202. Tikkaen er mye billigere enn de to andre noe som er en stor fordel. hvis jeg skal ha demper på Tikkaen, "må" jeg da kappe løpet?

Sako 85 er en rifle som jeg synest er extremt fin og den skal være bra. hvordan er den i forhold til den 7000 dyrere Sauer 202? Er den vert det?

Tviler på at det eventuelt blir noe annet Tikka (eller noen andre som er bra), hvis ikke jeg kan få et bra tillbud eller en bra pakkepris på Sako 85 eller Sauer 202.

 

Fordelen hvis jeg tar Tikka, er at jeg ikke trenger å være fullt så redd for den som med en Sako/Sauer og i tillegg kan jeg evt kjøpe demper.

 

Man behøver ikke å kappe et løp når man setter på demper, men det gjør riflen gjerne litt mer hendig, og ikke så framtung.

 

Du behøver ikke å kjøpe demper med en gang, men kjøpe ting etter hvert.

 

Husk det er lettere å bytte ut utstyr enn riflen. en annen ting er når du går med Tikka T3, vil du alltid tenke på (og ofte angre på) at du kunne hatt en Sako.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL i går, og der hadde de en Tikka T3 Hunter som jeg så nærmere på. Noe jeg oppdaget var at det var litt åpenromm mellom stokken og kassa bak der sikringen er, og at sluttstyke var litt løst og slarkete... :roll: , så er den av så god kvalitet som mange sier?

Det var mye bedre med trestokk, enn med donaldstokken på Lite versjonen

Link to comment
Share on other sites

Var på XXL i går, og der hadde de en Tikka T3 Hunter som jeg så nærmere på. Noe jeg oppdaget var at det var litt åpenromm mellom stokken og kassa bak der sikringen er, og at sluttstyke var litt løst og slarkete... :roll: , så er den av så god kvalitet som mange sier?

Det var mye bedre med trestokk, enn med donaldstokken på Lite versjonen

 

Klarer du finansering, er det best å gå for Sauer 202! Både T3 og Sako 85 er langt fra det samme som de foregående tidligere mod! Ref div børsemakere. Det er lite om ingen mulighet til ytterligere retting/lapping. Altså mye (forholdsvis) slark/god klaring.....??

 

Men bevares, det er skytter som er den største "slarken".... ;D

Link to comment
Share on other sites

Som den sauer-fan eg er ville eg gått for ein Sauer 202 om eg hadde pengane til det.

Eller so ville eg prøvd å fått tak i ein Sako 75. Har ikkje erfaring med Sako 75, men har inntrykk av at det er særs gode og solide våpen. Finner ein ei brukt 75 so vil eg tru at ein kan få eit ganske rimeleg våpen som er fullt på høgde med dei fleste nye rifler og vel so det.

Link to comment
Share on other sites

Som den sauer-fan eg er ville eg gått for ein Sauer 202 om eg hadde pengane til det.

Eller so ville eg prøvd å fått tak i ein Sako 75. Har ikkje erfaring med Sako 75, men har inntrykk av at det er særs gode og solide våpen. Finner ein ei brukt 75 so vil eg tru at ein kan få eit ganske rimeleg våpen som er fullt på høgde med dei fleste nye rifler og vel so det.

 

Heeeeeelt enig med VestlandsJeger! :D

Jeg har ikke en Sauer sjølv, men broder'n har! Sjølv har jeg ei Sako Hunter 75 av eldste utg. Lappet av børsem. Jakobsen. Går som f...

Men ville fremdeles valgt Sauer 202!

Ja, misunnelig på broder'n! :?

Link to comment
Share on other sites

På Sako og Tikka, "skal" man ha både optilock baser og ringer, eller er det nok med bare ringer?
Optiloc er et fellesnavn på nesten alle orginale Sako/Tikka montasjer. "Bare" ring heter Ringmount som er lavest, og i et stykke med spor for kassa. Basemount(Ring festet med en skrue på base med spor for kassa) kommer i ekstra lav, lav, medium og høy. Begge i rustfri eller blånert finish, 1" og 30mm. I tillegg til noen spesialmontasjer. Fins og en drøss med uorginale mont. til begge.
Link to comment
Share on other sites

Alle Optiloc montasjer er beregnet til sporene i kassa på Sako/Tikka. De orginale "basene" eller ringfoten med ring på toppen er til sikter der "Ringmount" er for lav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...