Jump to content

Rifle for praktisk manuellklasse?


Arrowmaker

Recommended Posts

Ville ikke feks Remington 7600 være bedre egnet? Med tanke på at den har pumpe mekanisme i stedet for bolt, ergo så vil den vel i de aller fleste tilfeller være raskere å lade.

Har tenkt litt på dette selv, men det er jo som nevnt her lite folk som skyter manuell egentlig, kanskje man burde satse litt mer på det i klubbene? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke heller bygge deg en rettrekker av AR-15 ?

Burde jo også være mulig å få til som pumpe-mekanisme. Tenker stadig på det å slippe å flytte grep for hvert skudd, noe som 100% vil være med på at man skyter dårligere enn man vil gjøre med et fast grep.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Forsåvidt... men da disse divisjonene i praksis er helt døde, er det ikke mye vits. Får jo ikke brukt den. :wink:

 

 

Kunne jo igrunnen ha droppa manuell og heller starta noe ala USPSAs Tactical

 

Er nok enig med Cardinal her. Manuell divisjonene i IPSC er i praksis død(bortsett fra muligens i Australia)

Se bare på EM, det var ikke nok deltakere der engang til at divisjonene kunne avvikles.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hi-cap til m98 ble forsøkt av tyskerene i 1VK. De opplevde engelskmennenes Lee Enfield MKIII som plagsomme med sine løse tiskuddsmagasiner. Så noen få M98 med faste 20 skuddsboksmagasin ble utprøvd. De ble ingen stor suksess, repetering ble visstnok plagsomt tung pga mottrykket fra ei såpass kraftig magasinfjør. I tillegg ble de langt mer klumpete å håndtere, og faste utstikkende magasiner er nokså utsatt for skade i militær sammenheng.

Mulig at det kan funke i konkurransesammenheng, men markedet for noe sånt er vel magert? Billigst å nappe tak i en Lee-Enfield No4 lås og gi den et løp i .308 tenker jeg. Evt leve med at den er i .303, og kjenne suset av imperiet i ryggen når du står på ærens mark og forsvarer fargene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eller bare innse det, og gå videre.... manuell divisjonene i praktisk rifle er i praksis døde, og komme til å forbli det :mrgreen: Det er en grunn til at vernemakten har gått videre etter Mauseren......

 

Det er vel kun landene der semi-auto er forbudt det blir arrangert(og folk faktisk stiller opp) konkurranser i manuell.

 

Det beste forslaget som har kommet opp på GV er å redusere antall rifledivisjoner til 2, Standard og Open. Det vil dekke de behovene som er der

Link to comment
Share on other sites

Blackops... jeg glemte vist at jeg har bodd et år i nederland 8) , så jeg er norgesmester 3 året på rad :moresarcasm:

 

Ang mag kap i m98 så har "dødens mauser" et slik 20 skudds fast boxmagasin (Graben magazine) som lades fra toppen. (Den er kammret i 308 og mater brillefint) så det fungerer.

 

Men ymse spøker til side. Jeg liker Manuell divisjone og mener i bunn og grunn at den har livets rett. Men kanskje ikke slik det har blitt praktisert i de siste årene. Det er såpass forskjellig skytestill mellom manuell og semi auto at det blir krash når man skal reptere en hel masse på en tage sopm er lagt opp til hurtige dobbelt skudd. Veien å gå (mener jeg) er å arrangere ren Manuell stevner, med skyteutfordringer som favoriserer den klassen og god grunnleggende "riflemanship" (nå vil kanksje dette ødelegge for mine fremtidig NM titler... 8) ) men det er veien jeg håper vi kan gå.

 

Jeg har diskutert med en liten håndfull andre litt rare mennesker om å få arrangert nettopp et rent Manuell stevne (Og kanskje søke om NM status) på sentralt østland i år. Men det hadde da vært hyggelig med litt støtte fra Forbund og andre skyttere, i stedet for den negative holdningen som ser ut til å ha blitt dominerende.

 

(Men jeg forstår frustrasjonen rundt ha manuell skyttere vasende rundt i scoringen til et semi auto stevne)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har skjønt er det gjengene på pipa som er problemet, ikke flammedemperen.

 

Uavhenging av dette, så har ikke jeg noen særlig problemer med å delta i manuell, ihvertfall sånn innimellom. Det har jeg gjort tidligere både som arrangør av rene boltstevner( L1) og som deltager i åpne stevner. Dog så er det lenge siden - 10-15 år. :oops:

 

Våpenvalg - "egen"bygd Mauserscout. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting i mot manuell om man greide å lage egne stevner for dette, men egentlig skulle jeg ønske at det heller ble lagt arbeid i å lage ordinære IPSC riflestevner, manuell er rett og slett kjedelig, både å se på og delta i for meg ihvertfall. Et rent manuell stevne med mye lange hold hadde sikkert vært mere interesant, men ville ta en evighet og avvikle.

For en enkel vei til gull og glitter ville en Remington pumperifle eller en pumpevariant av AR15 i 223 være greia.

Ser vel også at et intenst våpenkappløp ville komme på banen med mere deltagelse i denne divisjonen, noe som ville ta lysta fra dem som ellers hadde slengt seg med med jaktrifla.

 

Og om jeg først skulle svi av 35-45 000 spenn på en vinnerrigg hadde jeg nok satsa på noe det var morro å skyte med også :D

Link to comment
Share on other sites

"I fail to see the problem...." som det heter seg. Spesielt i forhold til arrangering. (Nå arragneres det en hel del mer riflestevner nå en før) Men jeg tror ikke det er konkurerende segmenter, dvs at vi som har lyst til å skyte manuell ikke nødvendigvis vil arrangere et "vanlig" stevne i stedet for.

Å påstå at mnauell er kjedelig er vel bare en annen måte å si at en selv ikke syns det er artig. Jeg syns ikke det er kjedelig :wink:

 

utfordringen med high cap pumperifler er mer et spørsmål om arrangering, en det er et spørsmål om utstyr. (Nå har jeg lyst på en remington .223 pumpeda... :lol: )

 

Jeg tror også at det er dumt om et segment i skytesporten stiller seg negativt til andre segmenter, bare fordi man ikke skjønner gleden med andre former for skyting.

Link to comment
Share on other sites

"I fail to see the problem...." som det heter seg. Spesielt i forhold til arrangering.

 

 

Så du tar på deg å arrangere ett lvl III stevne/ NM i MAO/MAS i 2011?

Det blir nok styret i NFPS kjempeglade for.

Får bare håpe dere får nok folk til en presidents medal i de to div.........

 

 

 

Hvor mange stevner i MAS/MAO har blitt arrangert de siste 10 årene i Norge? Level I, II og III.

Hvor mange aktive MAS/MAO skyttere er det i Norge?

 

Så på resultatlistene på NFPS. I 2010 var det INGEN manual div på rifle. Alt Semi.

2009 var det to stevner, ett lvl II med to deltakere og fire deltakere på NM. 5 skyttere.

2008 ett levl to med en manual div og TO skyttere!

2007 NM rifle med 5 skytter, derav 3 nordmenn. En av de deltok også i ett Level II stevne.

 

 

Per i dag er Manual i praksis døde div i Norge.

Vil dere beholde Man som de er? Da synes jeg dere burde bevise at de div har livets rett.

Du sa jo at det ikke var noe problem med arrangering så da burde ikke det være vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke negativ jeg Hassel, smeller det er det gøy, men det er nå sånn med denne sporten at å skyte flere divisjoner i samme stevne ikke er helt kosher, og må jeg velge , så opplever jeg SAO/SAS mere givende.

Greier noen å dra i gang et slikt stevne, kommer jeg gjerne å jobber, om jeg har anledning.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Cardinal skriver her.

 

Nå tror jeg(vet vel ganske sikkert) at NFPS styret vil bli enda gladere for om noen tok på seg NM rifle, uansett divisjon. Så får gutta med manuellstasj bevise at MAO og MAS har livets rett, med å sørge for at det blir nok folk i begge divisjonene til å kåre både norgesmester og gi ut to Presidents medal.......

 

Men jeg tviler vel på om 20 stk(2x10) gidder å stille opp.........

 

Det blir litt som med praktisk revolver, NM kåringen blir slengt på ett av de andre NM'ene(under forutsetning av at det stiller nok revolverskyttere da)

 

Men selvfølgelig, hvis noen vil søke om å få arrangere NM i MAO og MAS, så er det bare å sende inn søknad til forbundsstyret

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt siker på om oversikten cardinal stemmer helt... jeg har nemmig hjulpet til for å arrangere stevner, hvor det ikke ble scoret i manuell. (En av grunnene til at jeg IKKE ville hejlpe til med EM året etter)

 

Jeg mener fortsatt at man skyter seg selv i foten (Pun inteded) Om man motarbeider en divisjon på den måten jeg opplever negativiteten mot manuell klassene.

 

Og ja, vi er fler som snakker om å arrangere rene Manuell stevner, gjerne NM. Men da MÅ det foreligge et støtte om det fra sentralt hold. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med stevnet du sikkter til er Nordisk på Kongsberg i 2008. Ja da var det riktig at de som skjøt manuellklassene ikke ble scoret, og det var i henhold til regelverket. Da det ikke var nok folk i divisjonene, dette var en Level 3 match.

 

På det tidspunktet var WinMss(resultatprogrammet) også slik at for å score både semiautoklasser og manuellklasser, så måtte det i programmet opprettes to matcher(som faktisk er litt jobb)

Grunnen til at det måtte opprettes to matcher var forskjellen på skuddantallet mellom SAO/SAS og MAO/MAS.

 

Dette er endret i scoringsprogrammet nå.

 

Nå kan man selvføgelig si at matchledelsen på forhånd burde varslet de som hadde meldt seg på i MAO/MAS at det ikke ble noe. Så hadde de fått velge om det fortsatt ville skutt manuell("for no score", eller sammen med SAS/SAO), eller tatt med seg praktiske børser....... :mrgreen:

Eller så burde de som hadde meldt seg på sette at med så få påmeldte så ble det for dumt, og tatt med seg andre våpen

 

Og Hassel, du kan ikke forvente støtte(økonomisk) fra sentrale hold uten at man spør...... Da vil jo dette bli vurdert. Nå har man ikke satt av noen egen pott for manuell da, bare for rifle generellt

Link to comment
Share on other sites

Føler egentlig at manuel divisjonene ikke hører helt med i praktisk.

Litt som pumpe hagle og revolver, de ligger egentlig langt til siden.

 

Ville heller hatt en 3 SA divisjon, den 3 noe slik som USPSAs tactical divisjon.

I IPSC ånd kan man jo kalle det Modifisert.

Hvor man har lov til enten kun et sikte, eller f.eks. kun 1X rødpunkt sikter.

Det er jo også diskutert om 1X rødpunkt i standar, noe som vel foreløbig ikke er aktuelt i IPSC.

 

Men uansett, flere rifle stevner i Norge hadde vært bra!!!

Gjerne noen på østlands området også. Jeg syns det blir litt langt å dra til Bergen, Tronheim eller Stavanger for å skytte et Level 2 stevne.

Link to comment
Share on other sites

Jonah-Hex: Det er bare å dra igang riflestevner det. Ingen vits i at alle sitter å venter på at det skal bli arrangert stevner, blir ingen av det :mrgreen:

 

Det er jo heller ingen som har påtatt seg å arrangere NM i rifle(gjelder forøvrig også Sivilpistol) ennå. Har vel vært en klubb som har vist interesse. De holder vel på å sjekke ut baneforhold.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å å understreke det :sarcasm:

Når jeg snakker om "støtte" har jeg ikke skjenket kroner og øre en eneste tanke. Jeg tenker utelukkende på støtte i moralsk form. :D

 

Vi har et siv pist stevne parallelt med 9 april stevnet i Trondheim i Oslo. Forrige gikk bra, (bortsett fra at det ble et slit med scoring... jeg må lage en bedre løsning der...)

 

Når det gjelder NM rifle MAS / MAO... Om jeg får med Gjøvik gjengen og en frivilli MD så kan vi snakke :D

(Jeg vil forresten gjerne arrangere en three gun til i Sverige... jeg vet om et sandtak i Torsby)

Link to comment
Share on other sites

Moralsk støtte.... ikke fra meg ivertfall.... :mrgreen: jeg ønsker jo å fjerne manuelldivisjonene, da jeg mener de to øvrige gjør nytten :roll:

 

Og jeg snakket om NM sivilpistol da, ikke en en dagers match.... :D

 

Lager du 3-gun match i Torsby, så dukker jeg vel opp jeg

 

PS: Tar du kontakt med NROI lederen, så tror jeg han har ett ferdig regneark for sivilpistol

Link to comment
Share on other sites

Har bare en liten liten kommentar om erfaringer med bolt vs pumper på løpende hjort dobbeltskudd. På dobbeltskudd må man skyte 2 skudd på hjorten på et sprang som tar 4,6sek. Selv om Remington 760 pumper er tillatt i kal 222/223 er de ikke konkurransedyktige pga av hanefall og lang lukketid.(selv ikke Blaser 93 er konkurransedyktig..) Skal man lage stevner for praktisk manuell bør stagene fremheve de beste manuelle riflenes fordeler. Jeg er ganske sikker på at man kan lage stager hvor ingen semiautoer er konkurransedyktige. Sånn sett kunne man vel lage et presisjonsstevne hvor alle våpen kan delta.

Link to comment
Share on other sites

Torf: Ja det går sikkert an å lage stevner for både manuell og semiauto, men nå skyter de uansett ikke sammen da. Hvis da det ikke er for lite folk som stiller i manuell, så de blir innplassert i SAO/SAS av den grunn(alternativet er da å skyte for "no score")

 

Men rent konkuransemessig så er det nok gasnke vannslkelig å lage stager der manuellrifler vil ha noen fordel over halvauto. Husk at vi også har noen retningslinjer for avstander. Og en AR-15 med vettug kule er ganske presis ut til 500 meter(hvis man vil strekke den øvre grensen)

 

Men jeg tror nok uansett en pumpe Rem eller AR_15 klone, vil være kjappere enn en ordinær boltbørse. Husk at det heller ikke skytes to skudd pr skive i manuell, men ett. Samt at det er vel stort sett magasinbegrensninger på det fleste boltbørser

Link to comment
Share on other sites

Men rent konkuransemessig så er det nok gasnke vannslkelig å lage stager der manuellrifler vil ha noen fordel over halvauto. Husk at vi også har noen retningslinjer for avstander. Og en AR-15 med vettug kule er ganske presis ut til 500 meter(hvis man vil strekke den øvre grensen)

 

Men jeg tror nok uansett en pumpe Rem eller AR_15 klone, vil være kjappere enn en ordinær boltbørse. Husk at det heller ikke skytes to skudd pr skive i manuell, men ett. Samt at det er vel stort sett magasinbegrensninger på det fleste boltbørser

 

Jeg tror det går fint å balansere semi, pumpe og bolt med 2 skudd pr skive i samme klasse i noen forsøk. Det er bare å tilpasse målene. 1/4-figur på elgbanen, 2 skudd pr sprang, med inner og yttertreff, vil balansere ut greit. Stående 5 fallfigurer med samme mål som en 5-skivers skiskytterblink på 80 - 90m, 2 skudd pr blink, 15-20sek skytetid ville gjøre det samme.

 

Mitt tips til beste boltbørse er Tikka 595 i 223 mens en Tikke T3 i 223 er for treg til toppscore.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...