Jump to content

Fersking på hjemmelading. Hvor starter man?


Veggpapp

Recommended Posts

Jeg er helt fersk på dette med hjemmelading. Planlegger å lade mine egne treningsskudd i 30-06. Har lyst til å kjøpe en Lee Breech Lock Challenger kit. Hvor bør jeg begynne? Tenker det er en god ide å kunne litt før pressa står klar i garasjen.. Hvilke bøker bør jeg lese?

 

Mvh Jakob.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt. Les ladeboken og bruk færrest mulig forskjellige kuler og krutt. Det blir fort litt kaos... Jeg har skutt en liten haug forskjellige kuler og ladninger, og det tok meg ett år å finne noe som gikk akkurat som jeg ville, og jeg endte blant annet jaggu på den første kula jeg kjøpte med det første kruttet jeg kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ladeboken her : http://www.ladeboken.no/

Mens du venter på den, les her: http://www.nb.no/utlevering/nb/c1f57d1a3d9493ccd6ef91d346a16353

 

Har selv Breech Lock Challenger settet, og er godt fornøyd. En digital vekt anbefales i tillegg. Ring Hjemmelading, så plukker han fram det du trenger til ditt kaliber. http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/1215360380

Link to comment
Share on other sites

Drit i ladeboken til å begynne med, prøv å få bli med noen som har erfaring i hjemmelading, og deretter les ladeboken. Da henger ting mer på grep. Du får garantert hjelp av noen på forumet her, vis de bor i nærheten av deg.

:lol:

 

Dette ligger ann til popcorn popping :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt gøy å lese tråder hvor noen spør "hvordan skal jeg begynne å lade selv?"

 

Så kommer svarene, bla slike:

-kjøp ladeboken, les den

-drit i ladeboken, eksperimenter deg fram selv

-bruk kun oppgitte ladedata

-du lærer mest av å høre på erfarne (hard)ladere

-lading kan være farlig

-lading er ikke farlig

osv.

Hvor det ene rådet slår et andre i hjel. Å alt koker bort i en popcorntråd. Slik som i denne tråden:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=47208

 

 

 

 

Jeg tror egentlig det er en god ide å kjøpe den norske ladeboken(eller en utenlandsk ladebok som er bra), lese den, og kun bruke kruttprodusentens publiserte ladedata i begynnelsen når man starter opp som hjemmelader.

 

 

Edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest mange ladebøker - "Ladeboken" er nok den beste. Uten veldig mye tvil. Særlig for nybegynnere. Og særlig for oss som sitter her med nordiske krutt, men også på "how to" delen.

Om en skal begynne med noe, lære noe, som er enkelt, kan gjøres komplisert, kan være farlig, men egentlig er nokså trygt om en gjør det riktig. MEn KAN være farlig.. Og en ikke vet om "Jegeranal" eller noen andre som velvillig lærer det bort, egentlig kan det...

 

OG det FINS en norsk bok til 4-500kr. som trolig ER DEN BESTE I VERDEN om emnet (på dette nivået) - da vil jeg si at en er en TOSK om en ikke kjøper, stjeler eller låner "Ladeboken".

 

K

Link to comment
Share on other sites

har ikke ladeboken selv. men etter mye lesing på nett så funker d fint for meg! selve ladinga er ikke noe problem, søk på youtube der får du fine forklaringer på hvordan du skal gjøre det! og ellers så er det kansje lurt å sjekke hva folk har best erfaringer med angående ladninger!

Link to comment
Share on other sites

har ikke ladeboken selv. men etter mye lesing på nett så funker d fint for meg! selve ladinga er ikke noe problem, søk på youtube der får du fine forklaringer på hvordan du skal gjøre det! og ellers så er det kansje lurt å sjekke hva folk har best erfaringer med angående ladninger!

Hvordan kvalitetssikrer du de ladedataene og rådene du finner på nett feks?

 

Kvalitetssikring av ting man finner på nett er nemlig viktig.

Hva om du finner oppgitte ladedata til 308 win lagt ut av "jegeridiot" som har lagt ut noen spenstige ladedata for 180 grs kuler og Norma N201 som ingen andre har vært i nærheten av, men hastighetene han lover med 180 grs oryx er på 300 winmag nivå. Han påstår de er trygge i hans våpen. Men ved man egentlig om "jegeridiot" har peil på hjemmelading? Man vet jo ikke engang om han besitter en kronograf å har målt ladningen, han kan tilogmed ikke engang ha prøvd ladningen....

Jeg kjente engang en figur som påsto han ladet 9 grams scenar til 900msek i 6,5X55 med N150 ! (han hadde aldri skutt et skudd over fartsmåler)

 

 

NB: "jegeridiot" er et fiktivt brukernavn som ikke har vært i bruk på kammeret til d.d.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel si at Ladeboken er som bibelen for en hjemmelader.

Men det er aldri feil å ha flere referanser om man skal begynne med hjemmelading.

Spesielt om man er alene og ikke har noen å støtte seg på. Vithavouri tabellen er også kjekk å ha.

 

Normalt sunn fornuft kommer en ganske langt med, så bruk huet og ikke ta sjanser på ladninger som

ikke er verifisert i minst en tabell!

 

Om du har ladet noe du er i tvil om så kjøp deg en kulehammer med en gang så slipper du å kaste vekk

penger på potensielle granater.

Link to comment
Share on other sites

OG det FINS en norsk bok til 4-500kr. som trolig ER DEN BESTE I VERDEN om emnet (på dette nivået) - da vil jeg si at en er en TOSK om en ikke kjøper, stjeler eller låner "Ladeboken".
Dette er jeg selvfølgelig helt enig i. Greit å se på nettet, men å forstå hvorfor du bør gjøre ting på den og den måten er viktig. I tillegg til verdens beste "Ladeboken", er A-Square's "Any Shot You Want" topp for ladeteknisk interesserte. Og sammenligne seriøse data, da feil forekommer.
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Startet med et Lee anniversary brech lock sett, og ladeboken (Bibelen, the holy grale, O store kloke, alla) for noen år siden. Viste ikke om lading ville falle i smak som hobby. Det gjorde det, og pressa holder stand enda :D.

 

Men jeg må advare deg allerede nå :!: .

 

 

Hvis du tror det blir billigere, så blir det IKKE det :mrgreen: . Du kommer til å kjøpe en masse kuler, og sitte igjen med mange halv tomme kule esker, fordi nye kuler må prøves/kjøpes. For ikke å snakke om å prøve nye krutt typer. Dette bør stå advarsel på alle ladesett som selges. Dette produktet er meget materialistisk avhengighetskapende :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du tror det blir billigere, så blir det IKKE det :mrgreen: . Du kommer til å kjøpe en masse kuler, og sitte igjen med mange halv tomme kule esker, fordi nye kuler må prøves/kjøpes. For ikke å snakke om å prøve nye krutt typer. Dette bør stå advarsel på alle ladesett som selges. Dette produktet er meget materialistisk avhengighetskapende :D

 

 

Ja det kan jeg støtte

 

Har beskrevet det i denne tråden (leses med humoristisk tilsnitt):

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=13897&hilit=kan+man+bli+lei+lading

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...