Jump to content

Ny håndkikkert


Daywalker

Recommended Posts

God aften!

 

Sitter og funderer på å kjøpe meg ny håndkikkert.

Bruks området er stort sett bukke jakt,villsvin og hjorte jakt,

alså ikke de lengste turene med bæring.

Har nok heller mer behov for en som er lysstek enn en lett vekter.

Har kikket litt på et par utgaver av Zeiss,men der er jo mye flott på markede så vet ikke om

kammer folket har noen godsaker å anbefale?

Er ikke så opptatt av et merke så lenge det er kvalitets optikk som blir foreslått.

Prislappen får en vurdere litt etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Zeiss 10x45 RF og er meget godt fornøyd med den. Men!... Den har ikke vannavvisende coating (LotuTec). Nå har jeg aldri testet kikkert med denne coatingen, men på hjortejakt ville jeg tatt dette problemet med i betraktningen.

 

Litt på siden....

Sammenlignet Zeissen min og en Zeiss Victory 10x42 med en eldre Swaro 7x42 som sønnen til kompisen hadde med på fjorårets reinsdyrjakt. Skarpheten i Swaroen var imponerende, og sto ikke tilbake for Zeissene. Og "guttungen" kjøpte den brukt til under en fjerdedel av veiledende pris på min RF.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på RF`n og også på et par modeller fra Swaro,men føler jeg går meg litt vill

i utvalget.

Har en Zeiss 3-12x56 på rifla og er super fornøyd med den.

Så er nok ikke redd for å velge Zeiss igjen,men ser samtidig at der er mye annet der ute som er meget bra. Og lurer på om der er noe som er bedre enn det andre.

Er også litt i tvil om forstørrelse og linse størrelse.

Valget blir nok verst mellom 8 eller 10 ganger forstørrelse.

Er også i tvil om jeg klarer meg med mindre linse enn 50 fks en 10x42 av god kvalitet.

Men samtidig så blir det lite bæring og da spiller ikke de ekstra grammene inn med fks å gå opp til linse størrelse på 56 mm noen rolle..

 

Trenger som sagt innspill på denne. Alt av interesse...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en swarovski 8x32 og det er ingenting å utsette på optikken. Swarovski har veldig bra kikkerter, men må si meg enig med "krypskytter" at jeg hadde vurdert en leica.....kommer selv til å gå til anskaffelse av en geovid om ikke så lenge tror jeg. Den er noe rimeligere en zeiss'n, men tror ikke optikken er noe dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare en ussel Nikon Monarch, som jeg er strålende fornøyd med. Anbefaler som han ovenfor meg er å se på Leica. Lånte med meg en Leica Geovid(tror jeg den het?), å ble helt bergtatt. Himmel og hav for en klar og god kikkert. Har alltid visst at Leica har levert gode ting, men den kikkerten åpnet virkelig øynene mine. Hadde jeg hatt penger skulle jeg ha hatt en sånn en. Eneste minuset var prisen da!!. Rundt 20 000kr :( . Men dette var for ca 2 år siden, å det har vært en bitte liten pris krig i optikk bransjen, så prisene har gått litt ned.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ute etter god optikk som ikke er like dyrt (og sansynligvis ikke helt like god) som leica, kan jeg anbefale meopta meostar. Til ditt bruk kan kanskje 10x42 være et godt valg, jeg har selv 8x42.

 

Denne kikkerten har vært med meg på tykt og tynt i 3 år nå, og jeg savner ikke en bedre kikkert.

 

Meopta meostar i 10x42 koster ca 8000 kr, som da er en god del billigere enn en leicakikkert, men som dethar blitt sagt, dersom pris ikke er et tema så er vel leica det beste en får.

Link to comment
Share on other sites

Ser en kar lengre opp i tråden nevner Minox som et godt alternativ. Jeg har selv en 10x52 fra toppserien til Minox og kan absolutt anbefale denne. Koster vel Kr 11500,- hos Winge våpen for tiden og er jo ikke helt billig, men du verden så mye kikkert for pengene. Mekanikken på Minox er helt fantastisk og optikken er langt opp i mot tilsvarende Swaro i alle fall (har ikke testet mot Zeiss eller Leica) Har hatt min et års tid og hatt den med på Villsvin, Rådyr og Hjortejakt, synes den fungerer utrolig bra i skumring og mørke. Et rimligere alternativ enn Zeiss, Swaro og Leica i tilsvarende størrelse og neimen ikke så mye dårligere.

 

Hadde jeg skulle kjøpe meg kikkert nå hadde jeg helt klart gått for Minox igjen, men kanskje valgt 8,5x52 i stedet.

 

Mitt tips!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Zeiss 10x56 Victory FL med Lotutec til skumringskikkert.Kan anbefale denne.

Som nevnt før så bør du gå for et godt (dyrt) velkjent merke som Zeiss,Swarovski eller Leica med 56 mm linser i forstørrelse 8 eller 10x.

Ser du er opptatt av gode skumringsegenskaper,og er ikke pris så nøye så ser jeg ingen grunn til å vurdere noen andre kikkerter..

Link to comment
Share on other sites

Du sier du er usikker på om du skal velge 8 eller 10x forstørrelse. 10x syns jeg kan bli litt urolig når jeg står og ikke har støtte. En 8x virker mye enklere å holde rolig. Selv bruker jeg min 10x mest på reinsdyrjakt og sitter som regel med albuene støttet på knærne. Men jeg har også hatt med 10x på løshundjakt på elg, men der foretrekker jeg min 8x.

Link to comment
Share on other sites

Støtter tf sin anbefaling om zeiss 10x56 victory FL. Dette er "kongen" av skumringskikkerter 8) Sjølv om du får størst lysgjennomgang med en 8x56, vil eg anbefale 10x, fordi at eg synest detaljane blir tydeligare med større forstørrelse. Men dette kan du prøve med kikkertsikte på børsa di. prøv på 8x og 10x så velger du det som du synest er best.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan berre slutte meg til dei som anbefaler dyre eurpearar,men om pengar spelar ein rolle så ta ein kikk på Fujinon sine FMTR-SXII modellar for eksempel desse to http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=207" target="_blank" target="_blank" target="_blank Dei kostar langt under halvparten av tilsvarande kikkertar av merka Zeiss,Leica eller Swarovski. Einaste bakdelen er at dei kanskje virkar litt gammeldagse sidan dei er av porroprismetypen og at dei ikkje har justerbare augeavstand på samme måte som dei tre nemnte. Brukar du briller så kan du likevel brette ned gummikanten på okularet. Og dei er tunge,men du seier jo sjølv at det spelar liten rolle. I tillegg har dei individuell fokusering,men det spelar liten rolle viss avstanden er over 15-20m. Fordelen er at dei gir eit meir 3 dimensjonalt bilde enn dei moderne takkantprismekikkertane. Og dei er svært solid bygd.

I omtrent alle testane eg har sett så kjem dei om lag optisk like bra ut som dei meir kjente europeiske merka. Det er kanskje som å banne i kyrkja å sei at dei er like bra som Zeiss.Leica og Swarovski,men du kan jo ta ein kikk sjølv om du har muligheiten.

Eg må forresten rette litt på infoen som står på sida til Winge, det finns nemlig fleire kikkertar som når 90% lysgjennomgang eller meir, faktisk også fleire japanskproduserte kikkertar.Og berre så det er nemnt;lysgjennomgang er berre ein av fleire faktorar som tel vedrørande mørkeegenskapene.

Ta gjerne ein kikk på http://allbinos.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank , http://www.kikkertspesialisten.no/publi ... geid=37482" target="_blank" target="_blank" target="_blank og http://www.kikkertspesialisten.no/publi ... geid=37482" target="_blank" target="_blank" target="_blank og http://www.holgermerlitz.de/" target="_blank" target="_blank" target="_blank , men ikkje ta desse testene/omtalene som nokon fasit. Det er berre du som kan avgjere kva som er best for deg.

Tenk også på om behovet kan endre seg på sikt, ein kikkert på over ein 1kg er grei til stasjonær jakt,men går du ein del i terrenget så er det fint med ein lettare kikkert. Då kunne du for eksempel hatt ein Fujinon 7x50 til mørkebruk og ein Swarovski 8x30SLC (fåes no til 7995kr har eg sett) til bevegelig jakt og likevel komme under prisen av ein Zeiss,Swarovski eller Leica i dimensjonen 8x42 eller større.

Ellers er jo ein 8x42 ein glimrande allrounder ingen tvil om det. Ein 10x42 er fin til bruk på lenger avstand,men du ser fort at den er dårligare i skumring enn ein 8x42 etter mi meining. Som sagt du må sjølv gjere valget.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

Jeg er på jakt etter en ny håndkikkert selv, men har ikke planer om å gjøre storinvestering i leica osv med det første..

Mange skryter av nikon monark og sier at den er veldig verdt pengene.. Er den det?

Er det noen som kan anbefale en GOD kikkert som er MYE FOR PENGENE i prisområder ikke over 7000.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56, og kan anbefale den på det sterkeste!!!!!. Den beste jakt investeringa jeg har gjort. Skumringsjakta har fått en ny dimensjon etter jeg fikk den kikkerten. Det er ihvertfall mye kikkert for pengene. Skal en bruke den feks i dårlige lysforhold i jakten, er den 8,5 x 56 å anbefale. Den er litt tung(ca 1100 GR), men skal en se godt i dårlig lys, må det mye glass til. Men som en allround skogs kikkert er kanskje 8-10 x 42 å anbefale. Kort oppsummert en konge!! kikkert i mellom pris klassen.

Link to comment
Share on other sites

SakoBigGame Kva slags dimensjon er du ute etter? Er det ein stor kikkert med gode mørkeegenskaper? Da kan du isåfall lese litt om 8.5x56 på Allbinos linken eg har lagt ved. Der får den ganske bra omtale,men heilt opp til dei store når den nok ikkje,men det gjer jo ikkje prisen heller.

Eg har og ein test i Vapentidningen nr 2 2009 av store mørkekikkertar. Der får den meget bra omtale for bruk i dagslys, i mørket er den tydelig bak dei beste

Vinnarane var Zeiss og Swarovski sine 8x56 modellar. To andre som overraska var Meopta 8x56 og Zeiss 8x50, Conquesten var ørlite bak i mørkeegenskaper, men så hadde den jo og 50mm objektiv linse mot Meoptaens 56, i samme dimensjon ville dei antakelig vore like gode.

 

Ellers står eg fast ved at Fujinonmodellane som eg nemnte er svært bra kjøp for pengane , berre les dei omtalene eg la ved i forrige innlegg.Ein 7x50 Fujinon hos Winge er for eksempel berre 300kr enn Monarch 8.5x56 hos XXL. Berre husk på at dei er store og tunge og difor kanskje ikkje passar for alle.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

Jeg er på jakt etter en ny håndkikkert selv, men har ikke planer om å gjøre storinvestering i leica osv med det første..

Mange skryter av nikon monark og sier at den er veldig verdt pengene.. Er den det?

Er det noen som kan anbefale en GOD kikkert som er MYE FOR PENGENE i prisområder ikke over 7000.

 

Har min 8x56 Zeiss til salgs på bruktsidene. Det er mye kikkert for pengene, og en hundrelapp under grensen din :-)

Link to comment
Share on other sites

ca 500 gram i forskjell. Og i dei mørkaste timane er 56 ofte den store forskjellen om du ser kva type dyr det er, eller ikkje. Altså avgjerande om du får skyte eller ikkje.

Kjøpte sjølv 56 før årets jakt, og merka stor forskjell på måneskinsjakta. Brukte den oxo i skogen etter hjort og synest ikkje 1.25 kg rundt halsen er noke hindring.

Link to comment
Share on other sites

Du får og mykje kikkert for pengane med å velja Leupold (Acadia el Mojave), eller Nikon Monarch serien. Eg brukar sjølv Leupold og tykkjer ikkje kameratane sine Zeiss og Swarowski kikkertar til 4-5 gonger prisen av min er så mykje betre til praktisk bruk. Kantskarpheita er nok litt betre, men med mindre du har auge som Marty Feldman ser eg ikkje poenget med å betala 10.000.- ekstra for den.

Lukke til og godt år i vente.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe håndkikkert så har vel nesten prisen alt å si.

Du får det du betaler for.

Zeiss, Swarovski og Leica troner suverent på toppen.

Blir dette for dyrt så ta en titt på Opticron. Da kan du få en meget god kikkert til omtrent 1/3 del av prisen.

 

Jeg hadde selv en Opticrom Imagine i mange år. Den holdt seg meget bra i ca 7 - 8 år. Var godt fornøyd med den.

Kjøpte Zeiss Victory FL 10x42 for et par år siden. Veldig godt fornøyd nå.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt.

Ser nok ut til at jeg seriøst på kikke litt nærmere på en

8x56 eller 10x56.

Ser litt fordeler med 10x om man skal bruke den på litt avstand også.

Får ta en tur innom til xxl og kikke på utvalget.

Ser på nett at de har rimelig bra utvalg ihvertfall av Zeiss...

 

God dag kammerater...

Link to comment
Share on other sites

Ja, kjøper du Zeiss, får du helt sikkert bra saker. Min erfaring sier at skal du ha kikkert til skumrings jakt er 8 x best, for forstørrelse eter lys som drops, så 8 x er ypperlig i veldig dårlig lys. 10 x er mer allround, feks til å scanne oppi lia på dag tid, men den duger sikkert greitt i dårlig lys au.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl en Nikon Monarch 8,5 x 56, og kan anbefale den på det sterkeste!!!!!. Den beste jakt investeringa jeg har gjort. Skumringsjakta har fått en ny dimensjon etter jeg fikk den kikkerten. Det er ihvertfall mye kikkert for pengene. Skal en bruke den feks i dårlige lysforhold i jakten, er den 8,5 x 56 å anbefale. Den er litt tung(ca 1100 GR), men skal en se godt i dårlig lys, må det mye glass til. Men som en allround skogs kikkert er kanskje 8-10 x 42 å anbefale. Kort oppsummert en konge!! kikkert i mellom pris klassen.

 

 

Har i år kun benyttet denne kikkerten på jakt - også på dagtid med mye trasking i kupert skogsterreng. Har så mye annet med meg på jakt, at om kikkerten veier 600 g eller 1100 har mindre betydning. Bærer kikkerten rundt halsen i medfølgende stroppe.

 

Kikkerten er ellers meget bra som kikkert i skumring/ nattestid ved månejakt - fungerer utmerket. At kikkerten fås til 2-3 lapper er kanskje det beste. ANBEFALES

Link to comment
Share on other sites

Du får og mykje kikkert for pengane med å velja Leupold (Acadia el Mojave), eller Nikon Monarch serien. Eg brukar sjølv Leupold og tykkjer ikkje kameratane sine Zeiss og Swarowski kikkertar til 4-5 gonger prisen av min er så mykje betre til praktisk bruk. Kantskarpheita er nok litt betre, men med mindre du har auge som Marty Feldman ser eg ikkje poenget med å betala 10.000.- ekstra for den.

Lukke til og godt år i vente.

 

mvh Lindu

 

Hvilke av Leupold kikkerne har du erfaring med? Acadia eller Mojave? Hvilke av de er "best", eller mest for pengene? Hvordan stiller disse to seg iforhold til nikon monarken? Er de på lik linje eller noe bedre/dårligere? rent generellt.

Link to comment
Share on other sites

Står det mellom optiske egenskaper, velger du heller Nikon Monarch enn Leupold. Har selv Leupold Pinnacle 8 x 42 og Nokon Monarch 8,5 x 56. Nå bruker jeg kun Nikonen til all bruk - Leupold er pensjonert. Nikon er mye bedre / mer behagelig å se i, bedre skarphet, farge og kontrast (min mening).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan med sterke ord anbefale Swarovski. Kar selv en SLC 10x50 WB og er strålende fornøyd med den. Har benyttet den i skumringsjakt og som kikkert på dagtid og kan si at fargegjengivelse og klarhet er helt utrolig. Har sammenlignet denne med en Zeiss 10x50 Victory og må si at jeg egentlig ikke legger så voldsomt stor merke til optiske forskjeller.

Når det kommer til okkular ringer og justeringshjul så mener jeg at Zeiss har et lite forsprang, i alle fall på den måten jeg holder kikkerten og for hvordan jeg plassere kikkerten forran øynene. Det er viktig for meg at kikkerten "faller" naturlig på plass med engang du legger den til øynene, slik at du slipper å eventuellt justere for baklys eller sidelys.

 

Jeg gjorde på ingen måte noen tester på diverse kikkerter før jeg slo til å kjøpte Swarovskien, dette angrer jeg litt på da jeg mener Zeiss har noen bruksegenskaper som passer meg bedre enn Swarovskien. Når det kommer til optikken tror jeg forholdene skal være voldsomt tilstedet før legmann legger så stor merke til foskjeller mellom disse to merkene.

 

Jeg anbefaler å prøve deg frem på de merkene du har sett på. Ta og føl på, opp og ned til øya og pakk sammen og ta ut for å se at modellen passer deg og ditt bruk.

 

Min Swarovski ligger foresten til salgs på torget her inne :wink: grunn: fordi Zeiss passer meg bedre :D

 

Uansett, lykke til å jakta.....etter kikkert :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...