Jump to content

Ølet frøs!


Bukken

Recommended Posts

Jeg glemte noe øl i baksetet på lillejulaften, egentlig et reserveøl som jeg kjøpte da jeg slet med å finne Hansas julebrygg. Det ble vel de samme 16 blå inne i bilen som utenpå, og da vet man hva som skjer med ordinært industriøl. Har noen en mirakelkur for å berge kullsyren i øl som må tines?

Link to comment
Share on other sites

375 h-h er inne på noko her, tar du å dytter kullsyre i øl, brus eller andre ting, så blir det et jævla brak og du har pils utover heile kjøkkendisken, så det er det siste du bør prøve på. ... :mrgreen:

 

Eg ville ha satt den fryste øl`en ein plass, der det er så kaldt som mulig uten å fryse, så får det stå i et par døgn. eventuelt i kjøleskapet. Pass gjerne på at den står oppi ein balje/boks eller et eller anna, hvis dei går til helvete, så lukter ikkje heile huset ditt øl i eit halvt år.. Så ville eg tatt det opp ein boks/flaske og prøvd. Den blir nok garantert ikkje så futt i som vanlig øl, men det er fullt drikkandes. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde avstått fra å ha kulsyre i dette mener å huske at du kun kan ha kullsyre i rent vann ? før essens ! bir vel rene bomba etterpå :mrgreen:

Som tenåring hadde man hørt at kullsyre gjorde ekstra sus i sakene. Dermed hadde man vin på sodastreamflaske satte i maskinen og det uungåelige skjedde - vin i taket, platesamlingen og det meste av gutterommet :oops:

Tin sakte og ølet er nok bra det :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke boksene frosset i stykker er kullsyra fortsatt på plass!

 

Helt korrekt. Man må la ølet tine og gi det litt tid så all kullsyren løses opp igjen, etter det bør den være like god.

 

Min erfaring også. Vi lagrer øl i jaktbua vår , og ganske ofte fryser det. Siste jakttur i høst var forrige helg, og med kulda nå visste vi at ølet i bua var frosset. Vårt tiltak var å ta med noen bokser til første kveld og så satse på at det lagrede tinte etter hvert. Og det gjorde det. Ingen usmak av det heller. Det ble bare Hansa Ice....

Link to comment
Share on other sites

[...] Man må la ølet tine og gi det litt tid så all kullsyren løses opp igjen, etter det bør den være like god.

Ja, kulsyren er nok tilbake der den skal være, men "like god"?..... den må du nok lenger ut der de drikker hjemmeprodusert spylervæske av syltetøyglass med :roll:

Når ølet er fryst så vil en hel masse godsaker gå over fra å være "en fantastisk smaksopplevelse" til "bunnfall". Godt mulig ølet fremdeles er drikkbart (og noen øl kan til og med slumpe borti å bli bedre), men det er definitivt ikke det samme som det var før fysning.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har vært inne på, så er det slik at så lenge boksen eller flaska er tett så drar ikke kullsyra noe sted. Jo kaldere ølet er, jo mer co2 vil være løst i væska. Det er det samme med oksygen løst i vann. Gassmetningen er avhengig av temperaturen. Ølet bør derfor tines, men ikke åpnes og nytes kaldt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...