Jump to content

Ombygging Mauser M98 til elgjakt, pris og behov?


kesol

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på å kjøpe meg en gammel Mauser M98 i kurant kaliber for elgjakt.

 

Er interessert i følgende:

- Kappe og dreie av løpet hos børsemaker (om det ikke finnes billigere løp man kan kjøpe?)

- Ny stokk, eksempelvis http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=11038 (vet at det finnes billigere alternativer her, og det bør kanskje vurderes)

- Montasje til kikkertsikte

- Evt. lyddemper

 

Er det noe mer man må tenke på når man skal bygge gammel Mauser om til elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

Hei, og "løkk me' jula", som vi sier på trøndersk (vi ønsker "go' jul" FØR jul, og "løkk me'" når jula er kommet).

 

Dette finnes det ørtenhundreogåttisju tråder om dette emnet her inne fra før, men siden jeg er i julestemning, setter jeg ikke hengelåset på tråden din! Jeg kan imidlertid slå fast noen "håndfaste fakta":

 

For det første - man sparer ikke penger på å bygge opp en gammel M/98, i forhold til å kjøpe rimelige, men fullt brukbare nye jaktvåpen.

 

For det andre - hvis du ikke vil kreere din egen, spesielle M/98-oppbygging, er det enklest, raskest og billigst å kjøpe en brukt! Det finnes sikkert en god del M98-byggverk på "salg"-sidene her inne, og en hel haug på Finn.

 

For det tredje - hvis du skal ha en rimelig og presis Mauser, gjerne også til bruk til litt langholdskyting, så søk etter brukte skarpskyttervåpen av modellene M/59 og M/67, det er masse tråder om oppbygging av disse også her inne.

 

For det fjerde - hvis du fortsatt er interessert - er vi altså en del entusiaster, som mener viltet smaker bedre når den er skutt med en oppbygd M/98! Sjøl har jeg en Erma-mauser, oppbygd med Heym-pipe i 9,3x62, Butler Creek-skjefte, og Leupold 2-7x32, en Brno 1908/34, med lang pipe i 308 NM, Bell & Carlson glassfiberskjefte, og Zeiss 2,5-10x50, dessuten en Oberndorf-mauser inne for ombygging til 425 Fossdal. Og så er jeg på jakt etter en 33-40-kasse, for oppbygging til superlett reinsrifle i 280 Rem!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noe mer man må tenke på når man skal bygge gammel Mauser om til elgjakt?

 

Kjøp deg en 1938-1941 " HV" mauser(30-06)), bruk den som den er( løpet fra kongsberg er vanligvis topp, stokken ok, siktene mere enn gode nok for elgjakt evt monter på baser til aimpoint og du har "verdens beste" elgrifle til kr 1000.-

 

Orginalstokken kan du evt modifisere selv til jaktstokk. Borre og gjenge for baser er enkelt hvis du har tilgang på en vanlig søyle boremaskin (og koster ikke mye hos en børsemaker).

 

Elgrifle er for meg et arbeidsjern med enkle pålitelige deler (fast magasin, enkelt demontert sluttstykke, god sikring ). Og HV mauseren har alt dette. 30-06 er også et supert kalber med enkel tilgang på gode patroner og komponenter i enhver sjappe som selger amo.

 

Stokken du linker til synes jeg er noe dritt, alt for myk og "dillete".Lyddemper er for meg noe oppskrytt "dritt" og som ikke er nødvendig eller ønskelig på ei elgrifle.

Link to comment
Share on other sites

Sitter du ofte på post å demonterer sluttstykket?

Ser ikke poenget ditt med et sluttstykke som er lett og demontere.

Ang. demper så er det med på å redde hørselen din, men det er jo noe dritt.

 

Til tråstarter:

Jeg hadde heller skjekket finn.no etter noe brukt. Det blir fort dyrt å bygge om en mauser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for superraske innspill. Og god jul! :D

 

Ja, er klar over dette med det økonomiske aspektet - har en far og en bror som har fått bygd seg alvorlig nydelige jakt-Mausere. Vi vil ha Mauser pga. kvaliteten, og det faktum at det er veldig vant for konkurranseskyttere som skyter mye med Sauer (følelsen er den samme, strengt tatt).

 

Tenkte litt på dette med å bare bygge meg en tung Mauser, dvs. la være å gjøre noe med løpet (har en BRNO som veier ingenting, og tross alt har mange elg på samvittigheten - dessuten går vi ikke så veldig mye i terrenget i valdet vårt). Da slipper jeg også å forholde meg til noe børsemaker. Stokken vil jeg derimot ha ny - men da må jeg vel tenke på å få en stokk som fungerer bra med et ellers tungt våpen? Eller?

 

Lyddemper var nå mest for hørselens skyld. Treffer man dårlig og må fyre av flere skudd, piper det godt i ørene uten...

 

Trenger man å tenke på noe spesielt med tanke på kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

Stokken du linker til synes jeg er noe dritt, alt for myk og "dillete".Lyddemper er for meg noe oppskrytt "dritt" og som ikke er nødvendig eller ønskelig på ei elgrifle.

Når det gjelder KKC stokken, er dine uttalelser basert på den første utgaven med norskprodusert laminat (den var myk), eller den nye med hardt laminat (samme som Tikka og Remington med flere bruker)?

Lyddemper uttalelsen din er i beste fall vanvittig, og i værstefall skadelig. Enhver må selv få lov til å bestemme om de vill ødelegge hørslen sin eller ei på jakt.

 

Til trådstarter, den stokken har jeg selv, og skyter bedre med den enn noe annet jeg har hatt/prøvd (sier vel ikke så mye siden jeg er en dårlig skytter, men med den treffer jeg gås fra stående på 50m hold (normalt sprer jeg reinen fra hale til mule stående med andre våpen/stokker, så for meg gav den en umiddelbar fordel).

 

Demper klarer jeg meg ikke uten, da jeg har tinnitus. Og det skal svært lite til før jeg får seriøse plager med denne (skikkelig piiiip i 3-5 dager etter ett jaktskudd uten demper, frister ikke).

 

Til elgjakt snakker man vel om relavtivt korte hold, så saftig kapping av løp (medfører at demper alltid må brukes). Går nok helt greit, man beholder uansett nok punch på normale jakthold med kula i en 3006/308 med løp godt under 50cm (men de blir flammekastere uten demper :wink: ).

 

P.s. Det er heller ikke vanskelig å bytte løp på en mauser, så man kan nokså lett ha både ett langt og ett kort løp til en mauser kasse om man så ønsker. Det er kun ett problem med gamle mausere, og det er at bruker du 20000kr på å lage deg en opphora mauser. Så er den fortsatt ikke verdt mange kronene (litt mærklig i grunnen, da ei god mauser kasse har blitt og brukes som basis i mye som er skikkelig dyrt :? ).

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke direkte Mauser 98 fan så må jeg bare si at økonomisk lønner seg det ikke prismessig. Men det er klart dette er ditt valg men det jeg vil fram til er at dy kjøper storviltriflepakker helt ned i 5000 kr klassen på div. tilbud/kampanjer og det greier ikke en børsemaker og og bygge om en 98 for .

Link to comment
Share on other sites

Min eneste storviltrifle er en ombygd M98kF1, så først det negative:

- den er tung, lang og klumpete

- den yter ikke akkurat utmerket presisjon

- den er ikke akkurat et møbel

 

Så kan vi ta det positive:

- den virker

- den har helt ok presisjon til storvilt (5 skudd i en appelsin på 100m)

- den var billig (endte på under 6000, hvorav kikkert og montasjer utgjør ca 60%)

- den har ikke den samme "billig sjit" følelsen som en ny billigrifle med mye plast og halvferdig maskinering.

- det er en mauser

- du kan skylde på at riflen er 70 år gammel når du havner på 179 plass på jaktfelten (med 182 starter, og 2 "ikke fullført")

 

Min kunklusjon etter å ha slept rundt på denne i 12-13 år er at ombygde mausere er helt greie våpen, så lenge man greier å begrense seg. Hold deg til å få på en kikkert (inkludert ny sikring og hevarm) og en ny stokk så har du en "helt grei rifle" som varer akkurat så lenge du vil for en rimelig penge.

Begynner du derimot å bytte løp, rette opp låskassen, montere lydemper og tofot, bestille en helt fantastisk stokk i kevlar, titan og karbon, bytte avtrekk og bytte slagfjær og tennstempel, så ender du opp med ett avsindig dyrt prosjekt som likevel ikke yter noe bedre enn den asolutt kjipeste Remington (710?) rett ut av esken.

Link to comment
Share on other sites

Mauser-fan og Mauser-fan, stoler i alle fall på våpenet. Stoler absolutt ikke på byggekvaliteten til disse ferdige settene med kikkertsikter, derfor spør jeg heller ikke noe om det her.

 

Tror jeg skal prøve å finne et våpen med medfølgende jaktstokk og kikkertsikte (helst i tung variant, egentlig - har jo som sagt en BRNO som veier nada), så kan jeg selv ta meg råd til lyddemper...

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 er den billegaste vegen til ei grei jaktrifle, men ein dyr veg til ei skikkeleg god jaktrifle! (Det er no mitt syn. Mange støttar meg i det, mange er fullstendig ueinige :wink: )

 

Med M98 får ein fungerande elgdødare til 1000-lappen. Ein kan og få gjort det enklaste og billegaste arbeidet for å få montert på kikkert, og framleis ha ei billeg jaktrifle. Den vil vere solid og so godt som alltid fungere, ha grei nok presisjon for elgjakt og trening, og vere heilt ok å skyte med.

Men det som er greia er at so snart ein vil bytte stokk, løp, avtrekk etc for å få betre presisjon og/eller betre skytekomfort, so vil børsa bli dyrare enn dei rimelegaste av den nye jaktriflene.

Eit anna poeng kom den lokale våpenpusheren med; "Uansett kor mykje du legger i ein mauser, viss du vil selge den seinare er det fortsatt ein brukt mauser, og prisen deretter..."

 

Men for all del, er ein mauserfan, so er ein mauserfan. :wink: Er skap-mauserfan sjølv og har jækla lyst å få tak i ei M67 og bygge den om til jaktfelt og kanskje lenghold.

Link to comment
Share on other sites

Som flere her sier..En udmerket børse og et økonomisk selvmord å bygge fra scratch hvis du ikke kan gjøre arbeidet sjøl..

 

Ser flere godt ombygde eksemplarer både i brukthyller og på Finn.no som selges for mindre enn det har kostet i deler å bygge dem opp. Hvorfor da ikke gå for en av disse? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjennom 40 år bygget meg opp 5 slike økonomiske selvmord som Raudnakke beskriver,

men angrer ikke på en av dem! (M98 kasser).

Sitat fra Ola Gujord sin hjemmeside:

Customrifler kontra fabrikkvåpen

 

På grunn av produksjonskostnader må masseproduserte våpen nødvendigvis kompromisse på faktorer som komponenter, design, tilpasning, finish m.m. Ikke alle jegere er tilfredse med å jakte med en slik "tusenbror" av et våpen.

 

I kontrast til dette står den custombygde jaktrifla. Bygget etter dine mål og ønsker, og med de beste komponenter som er å få, omhyggelig modifisert eller kanskje helt håndlaget, og satt sammen til et funksjonelt kunstverk av et våpen.

 

Den er en komposisjon hvor de forskjellige elementene som mekanisme, pipe, skjefte, nettskjæring, gravering, mekanisk funksjon, presisjon, linjeføring m.m. er i harmoni med hverandre og gir deg det vi kaller den ultimate customrifla.

 

Den skal speile din personlige smak og børsemakerens talent og erfaring. Den er en estetisk nytelse og gir deg følelsen av å kjøre på første klasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat bygget om en M67 i 308 Win. Valgte ut et meget pent eksemplar av modellen da jeg hadde 10 - 12 stykker å velge blant og med ei pipe som var nærmest ubrukt, og med Kongsberg Match avtrekk, betalte kr 1000. Kjøpte en laminatstokk fra Boyds som kom på kr 1100 ink frakt og en skinne med 20 moa tilt fra Ken Farrell, kr 1000 for denne også. Leverte alt til børsemaker som kappet pipa på 55 cm, monterte skinne med grove skruer + Locktite, søylebeddet stålet i stokken og til slutt glassblåste og brunerte alt metall. Totalpris for alt ble kr 6500 noe som jeg kan leve med, særlig siden børsa har vist seg å gå svært bra. Beste serie skutt på 320 m med gode støtter foran og bak ble målt til i underkant av 40 mm, ikke på 5 skudd men på 20. Lot løpet kjøle mellom hvert 5 skudd. Hjemmeladd ammo med Scenar 155 og en passelig dose N150.

 

Nå er en M70 sikring i ferd med å bli montert.

 

En M67 er et bra utgangspunkt siden den har en låskasse som er rettet og en god pipe fra Kongsberg, er den bygget etter 1975 så har den det justerbare avtrekket også.

En god stødig børse som fungerer bra til jakt har det blitt.

Link to comment
Share on other sites

Det er to måter å "bygge" jaktrifle av M98, den billige og den dyre måten. Har sjøl gjort det på den billige måten, etter å ha sjekka prisen på ting en trengte for å gjøre det på den dyre måten. Den dyre måte å bygge på, må man være klar over at det blir/kan bli like dyrt som å kjøpe ei ny jaktrifle. Når en bytter ut avtrekk(1500kr), ny sikring(750kr), nytt løp(4000-6000kr), skal en også ha løse magasin ombyggings sett(fra 2000kr) og stokk(1000-5000kr). Itillegg kjem børsemaker arbeid, hvis en ikke gjør det meste sjøl. Jeg valgte til slutt den billige varianten da jeg skulle modde bestefars M59. Kjøpte brukt jaktstokk(til 1200kr), valgte å beholde det orginale Kongsbergløpet i 30.06, for det er noe av det beste løpa som er laget til ei rifle mener jeg. Avtrekket skal jeg beholde(foreløpig ihvertfall). Det er ikke noe match avtrekk, men greittnok til jaktbruk. Skal kappe og gjenge løpet te våren(750 kr). Den Mauseren min hadde kikkert montert fra før, så jeg slapp den kostnaden da. Hevarmen varma jeg opp, å forma til sjøl, så den utgiften sparte jeg og.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er disse Boyd-stokkene i forhold til ting som koster det dobbelte og vel så det i Norge? Tenker da både vekt, kvalitet, montering ikke minst samt hvordan de er å skyte med.

 

De virker til å være veldig bra, min trengte minimalt med tilpassing til stålet, det anbefales uansett å bedde alt på plass for å få det mest mulig stabilt. Stokken er god å skyte med og rekylen kommer temmelig rett bakover med liten munningsvipp. Skal jeg klage på noe så er det at den er noe glatt i overflaten, lett å fikse med litt "friksjonstape" eller eventuelt nettskjæring. Vekt vet jeg ikke da den ikke ble veid.

 

Gjør et søk på Boyds så finner du mye. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange har mangt og meget å si om disse gamle mauserne.jeg personlig har merket at de er svært vanedannende å ha i hus hehe. begynte selv med en m98. nå ventes en m59 i posten i løpet av romjula. denne skal moddes til halvdruge hold(500m)her har Raudnakke inspirert meg med sitt el cheapo prosjekt.. , også hadde det jo vært sabla kjekt med en std g33/40 til rådyrjakta :lol::lol:

det som er svært moro er at disse gamle riflene fortsatt kan hevde seg. jeg ville latt m98 være som den er. skaff deg heller en m67. du finner ikke en plastbørse til samme pris som yter like godt..

edit: det ligger forøvrig en m98 på finn nå. ferdig omsmidd hevarm. baser montert. løp ferdig kappet og gjenget for demper.samt jakstokk til 2000 kr.billig inngangsbilett hvor det verste av pengebruk allerede er gjort...

Link to comment
Share on other sites

Ser Jegermeistern leter etter ei 33/40 låskasse.. Er dette ei spesielt god kasse???

Ikke spesielt bedre eller verre enn andre, men lettere. Std. M/98 har 34 mm gjengeparti, og 42 mm utvendig dia på fremre låskassebro, derfor kalles disse 34/42. Modellen med 33 mm gjengeparti, og 40 mm dia på låskassebroa, blir lettere, og er derfor å foretrekke, hvis en vil spare gram.

Min eneste storviltrifle er en ombygd M98kF1, så først det negative: - den er tung,
Min M/98, med Butler Creek "plastbøtte"-skjefte, og Leupold 2-7x32, veier 3,7 kg. Med 33/40-kasse, slank pipeprofil, lettere skjefte, lettmetall-underbeslag etc. bør en kunne få et ganske lett våpen.
Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men hva tåler egentlig en M96 låsekasse. I forhold til en M98 låsekasse?

 

Hva er forskjellene på M96 og M98 (uten om oppspenningsmåten)?

 

Så vidt jeg forstår det, er samtlige M96 (ihvertfall de som er bygd for og av svenskene). Bygget av høykvalitets stål, og jeg har med god samvittighet brukt skan amo i den M96 fra 1911 jeg bruker. Men burde jeg ha så god samvittighet for dette?

 

Hvor rette er disse låsekassene i forhold til M98 som ofte virker å måtte rettes (i hvertfall de som ikke har vært gjennom kongsberg systemet for ombygging)?

 

Er der noen bakdeler med M96 kontra M98?

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet til nå er egentlig 9000,-, og det skulle opprinnelig rekke til et halvt våpenskap og kikkertsikte også. Meen dette er jo trivialiteter som kan forskyves (har tilgang på våpenskap hos broren min og trenger ikke kikkertsiktet før nærmere våren, har forsåvidt et dårlig liggende).

 

Så,

 

Mauser med papirarbeid - maks. 2000,-

Stokk fra Boyd - 1000,-

 

Det gir meg 6000,- jeg kan ta til børsemaker... Tenker da evt. tilpassing til stokk (vet at det kan være bittelitt tull med Boyd til Mauser), fikse på hevearm om nødvendig, kvartlås, kapping og dreiing av løp samt lyddemper og montering. Etter det faren min og broren min har betalt for jobben de har fått gjort hos samme børsemaker, tror jeg pengene rekker. Skal ringe våpensmed når vi er ute av helligdagene.

 

Ønsker å prioritere lyddemper foran kikkertsikte fordi dette må tilpasses i forhold til hverandre... Sier våpensmed at det er uproblematisk å montere lyddemper i etterkant, kjøper jeg heller kikkert nå og lyddemper senere, slik at våpenet er klart til gaupejakta.

 

Har sett en del på ferdipakker på rett under 10.000,- (fra Rygge Våpen) samt brukt Howa, Remnington og forskjellig ymse, men kan ikke si det tente noe særlig. Fant mye lunkne anmeldelser av alle våpnene, så tror heller jeg investerer i en Mauser - den fungerer (selv etter en tur i myra) og jeg kommer ikke til å oppleve verditapet med den da jeg ikke kommer til å kvitte meg med den uansett.

 

Har noen konkrete forslag på brukte eller nye riflepakker til 9000,- eller deromkring, må de gjerne foreslå. Da helst med tofot, lyddemper og kikkert, i alle fall om det er brukt...

Link to comment
Share on other sites

Militære Mausere er konstruert med tanke på bruk i strid. For å få tilfredsstillende funksjonering under vanskelige forhold er de derfor bygget med romslige toleranser, noe som gjerne har gitt disse oppnavn som "slarkepurker" ell. Selv med sivil innpakning og finesser som gjør våpenet mer funksjonelt til jaktbruk vil selve kjernen alltid være et stridsvåpen.

Jeg har selv et par slike gamle krigere som er sivilisert og de fungerer greit nok, men jeg ser at de brukes mindre enn mer moderne konstruksjoner som også er tilgjengelig. Unntaket er når værforholdene er slik at det er fare for snø og ising i mekanismen, da kommer den romslige mekanismen til sin rett og gir sikrere funksjon enn både brekkvåpen og moderne boltlåser med fine toleranser og glatt boltgange. (Jeg tipper at det er mer enn økonomiske årsaker som gjør at originale M 98er er våpenvalg #1 som sikringsvåpen på Svalbard.)

 

Ellers ville jeg droppa å koste på fancy magasinløsninger. Med kontrollert mating tømmes våpenet lett og sikkert på et par sekunder selv med blindmagasin.

Link to comment
Share on other sites

Er der noen bakdeler med M96 kontra M98?

 

 

Svenske-mauserene er et funn, utrolig fint maskinert og sterkere enn de fleste vil innrømme; men; etter å sett en slik gi seg (hjemmeladeruhell hvor en patron ladet med en salig mix av kruttrester) må jeg si at den har en veldig stor svakhet; det er ingenting som stopper gasstrømmen bakover mot skytter om ting går galt. Dette kan gå riktig galt eller "bare" et antall besøk hos øyenleg for å plukke messingbiter.

 

Litt OT; låskassa på denne børs holdt; bulte ut på venstre side av gjengestykket, bøyde ut veggen på låskassa på venstre side og magasinboksen fikk litt ballongform. Stokken splintret i forkant av låskassen. Men ingen sprekker eller deformasjon var synlig på eller ved låseklakkene på sluttstykket eller i disses anlegg i kassen.

 

Endel amerikanere har modifisert sine m-96 ved å lage et gasskjold likt det en har på m-98; om jeg noen gang skal ha en slik igjen tror jeg nok jeg vil gjøre det samme.

 

Feks slik; http://www.mausercentral.com/98izingapre98bolt.htm

Link to comment
Share on other sites

Fikk en gammal mauser m98 av fattern som hadde vert skarpskyttergevær :D

Gjorde alt sjøl, omsmiing av hevarma, bore for feste til kikkert, gjorde om stokken og avtrekket og satte på kvartsikring (hadde lit konsulen hjelp av en børsemaker :wink: ).

ble billig og ikke så verst heller, samler på en 20 kroning på 100m og helt sikkert bedre å (er ikke den beste skyttern :mrgreen: )

 

men det er naturligvis ikke noe billig prosjek om man skal ha en børsemaker til å gjøre det ene og det andre :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...