Jump to content

Da var den bestilt!


Litago

Recommended Posts

Gringo@

 

i følge wiki så kan jeg quote

 

"Det brukes også til overflatebehandling av andre metaller. Et tynt lag med nikkel påføres ved hjelp av elektrolyse, og gir en ripefast og korrosjonsbestandig overflate (fornikling)"

 

skal vist være Carbon stål som er selve metallet her 8)

 

Olseng@ Takker! og såklart skal det bli bilder :mrgreen: men det kan fort ta en stund før den kommer ca 6mnd pluss/minus som er ca leverings tid 8)

Link to comment
Share on other sites

Gringo@ Takker 8)

 

igjen må jeg nok bruke wiki da jeg ikke er expert

 

"The Model 29 was offered with 4", 5", 6½", 8⅜" and, later, 10⅝" barrel lengths as standard models. Other barrel lengths were available either by special order from Smith & Wesson's Custom Shop or custom built by gunsmiths. The 5" barreled variant had a full length underlug. Finish options available included a highly polished blued or nickel-plated surface."

 

så det virker som dem kom i nickel også

dette var nok sikkert mest på bestilling eller lignende

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har skjønt deg riktig, du har ingen erfaring med håndvåpen, du har knapt begynt på 6mnd perioden og du har bestilt en 4" .44 med tynt løp?

 

Min favorittladning i .44mag er 21gr N110 bak en 240gr Klette kule, billig og god, samtidig som man merker at man skyter magnum, dette er en god ladning for å lære seg de finere teknikkene innen skyting, særlig i en lett, DA revolver. :roll:

 

Gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

@ Goatboy: Klarer man å svi av 21 grs. N110 i ei 4" pipe eller blir det mye fyring for kråka ?

 

Aner ikke, det var et forsøk på ironi.

Vil tro at det blir en enorm munningsflamme. Jeg bruker den ladningen i en 8" og noe pipe med underlug. Med originalgrepet på min 629 merker jeg det godt i hånda etter 50 skudd.

 

Med en 4" uten lug vil jeg tro det blir ganske ubehagelig....

Link to comment
Share on other sites

Litago:

Jeg tror faktisk det kan hende at du kommer til å overraske oss negative tullebukker, du ser ihvertfall ut til å være fokusert på hva du vil, og det er en bra ting.

 

Håper du trives i klubben du velger, og at du trives med erhvervelsen når den dagen kommer at du får lov å hente den med hjem!

 

(ps: 44special er ikke normal hyllevare her hjemme, og der det finnes, er det vanligvis skamdyrt. reduserte ladninger i magnumhylser er veien å gå om du ønsker deg noe litt slappere enn fullfres 44magnum)

Link to comment
Share on other sites

For å redusere ladningene er det god hjelp i å gå litt ned på kulevekta også. Den gromladningen til Goatboy kjenner jeg igjen, de blir friske med full hylse N110! :D Nå er jeg personlig ikke veldig glad i gummigrep på grove revolvere, så jeg valgte selv en Ruger SA med ørlite lengre løp. Komforten stiger radikalt! Men, smaken er som baken!

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel S&W Model 29 med 4" løp en av de estetisk mest vakre revolverene jeg vet om. Det var med tungt hjerte jeg solte min blånerte m-29-2, den gamel carry gun'en min fra Texas.

Nikkel utgave... OK, bare vær klar over at det overhode ikke er rustfritt stål...

Utover det så er det vel en av de konkuransemessig mest ubrukelige håndvåpna du kan kjøpe deg i kongeriket. Men en kan ha mye morro med en slik. Så får vi håpe du har igjen nok penger etter en latterlig dyr revolver og har bestilt ladeboken ;)

Link to comment
Share on other sites

KammerHerren@

 

ville vært galskap om jeg starter med de hardeste ladningene

men hvem vet kunne jo sett riktig så interesant ut :lol:

neida jeg skal prøve med de letteste kulene jeg finner og gå opp fra der

kansje også ta noen lette 44 special ladninger 8)

 

Hassel@

 

Takker hassel :mrgreen: det er en veldig pen revolver

valgte nickle foran blånering

da jeg ikke er så happy for blånering

vist blåneringen ikke får den riktige behandlingen så slites den av

nickel skal vist være rimelig greit med tanke på rust osv

og revolveren blir vel ikke brukt til konkuranse mest for kos og sosialt samvær i klubben så jeg tror jeg skal få mye morro ut av den ja :mrgreen:

gleder meg veldig værtfall

ladeboken kjøpte jeg for en stund siden så den ligger trygt her ved min side

og vi har plenty med penger igjen :mrgreen:

økonomisk er det jo helt andre tider for oss nå :mrgreen:

og det er vi glade for

jeg skal ta og se på det løpet Hassel

igjen takker så meget! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litago:

Jeg tror faktisk det kan hende at du kommer til å overraske oss negative tullebukker, du ser ihvertfall ut til å være fokusert på hva du vil, og det er en bra ting.

 

Håper du trives i klubben du velger, og at du trives med erhvervelsen når den dagen kommer at du får lov å hente den med hjem!

 

(ps: 44special er ikke normal hyllevare her hjemme, og der det finnes, er det vanligvis skamdyrt. reduserte ladninger i magnumhylser er veien å gå om du ønsker deg noe litt slappere enn fullfres 44magnum)

 

Hei Evert!

joda jeg føler meg nok rimelig fokusert på dette

samtidig som jeg gleder meg masse til og komme igang og finne klubben som passer oss begge

Mod29 er jo en skikkelig Hollywood revolver

så jeg tror jeg kommer til og trives rimelig greit

må bare starte med roligere ladninger enn normalt så skal vel dette gå greit

igjen Takker for ditt positive innlegg :mrgreen: made my day 8)

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens!

jeg legger merke til at 4" nickel kansje ikke var det smarteste valget og ta

og jeg innser dette kommer til og forandre bestillingen til 6 1/2" Blånert revolver

da dette sikkert blir smartere

 

men var det ikke en 6 1/2" blånert Dirty Harry hadde mon tro? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ad mod 29 og Full Lug. Helt på slutten av den normale 29 produksjonen, ble FL introdusert fikk -5 om jeg ikke husker helt feil. Dette var våpen i Classic og DX Classic serien. Jeg vet at noen ganske få av disse kom seg til Norge. For noen år siden mistet jeg en :evil:

4X44 er vel et innarbeidet uttrykk og mange synes disse er noe av det penest S&W har laget. Dette gjelder spesiellt de litt eldre med perfekt polering og "spyflue" blånering, som enkelte sier en kan speile seg i :!:

Både 4", 6,5" og 83/8" ble levert som standard med nikkel finish, men det ble nok levert relativt få med det finnish valget. Det samme er vel tilfelle for alle S&W våpna. Har selv sett 2 nikkel mod 29, men flere 100 blå. Mod 27 og 57 gjelder nok også samme forholdet, selv om jeg har et par niklede av disse.

 

Uansett du har valgt en klassisk revolver. Jeg er litt lei for at den ikke gjøres uten sikkring og ellers har "alle" de nyproduserte sine forbedringer. Men for andre enn nostalgikere er det et bra våpen. Prøv deg fram med ladninger på 44 spec nivå, men normalt er min erfaring at det generelt er vanskeligere å få, for kaliberet lette kuler til å gå bra, enn standard, eller tyngre kuler. Om du setter kulene til kuleskulder og ikke i krympe rille, vil hylsevolum, bli ganske likt 44 spec med mag hylser, men hold heller litt igjen, enn å gi på. Ei ladning jeg liker, er 17 grs N110 og 240 XTP, eller Rainier HP, krymper over skulderen. Gir ca. 1100 fps i 6,5" - 8" løp, men kan sikkert senkes til 15 grs og fortsatt få bra forbrenning og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Rundt siste innkast: Det går mange historier rundt det med at DH brukte en mod 41. Det, som er sikkert, er at det var mei mod 57 ramme, som ble benyttet til ett av våpna. Det var både en 6,5" og en 83/8" som ble brukt. Siste for show faktor og første når den ble båret hylstrett.

Grunnen til 57 ramme, var at etterspøresel på det aktuelle tidspunkt, som man skulle ha våpnet, gjorde at noen 29 stemplett ramme ikke var tilgjengelig. En historie sier at man da brukte 57 ramma, men selvfølgelig 44mag sylinder og løp. En annen sier at hele våpenet var en 57, altså en 41 mag. Det ble jo brukt minst to våpen, så kanskje begge deler stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Hallo alle sammen! Takker for de massive positive inspillene her inne 8)

jeg har jo mildt sagt plaget dere lenge med diverse spørsmål

så da var det vel bare og få ut fingeren og velge noe og komme igang :lol:

nå har jeg jo endelig gjort dette 8)

 

har selv lest alle historiene om clint og hans revolver historier rundt omkring

men det var vel 6,5" som var den "egentlige" revolveren hans

jeg gleder meg iværtfall som en liten unge

men igjen tusen takk for alle positive innspill! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde du skulle begynne på sikkerhetskurs for ikke så lenge siden!? Det er mulig jeg bare tar feil da altså, eller at jeg ikke har fått med meg nok, men åssen har du vært medlem i klubb lenge nok, samt gått igjennom sikkerhetskurs, slik at du kan erverve håndvåpen..?

 

For øvrig er det en ganske pen revolver..!

Link to comment
Share on other sites

Alyssis@

 

jeg har ikke fullført 6måneders perioden enda og kurset skal tas i første uke av januar

 

men revolveren vil uansett ikke komme til norge før jeg allerede har greid og

gjenomføre dette og det var like greit og bestille dette nå

forhandler er fullt klar over at jeg er i startgropa

jeg ser forøverig frem til dette

og ser ikke helt det store dillema med og bestille nå som leverings tiden tar en stund

Link to comment
Share on other sites

Alyssis@

 

å joda man kan jo legge inn bestillinger ved og legge til diposetum

i mitt tilfelle blir hele beløpet betalt og når alt er klappet og klart så får jeg hjelp av butikk til og søke

jeg ville aldri fått denne ut uten og følge alle regler og lover

så det er vel egentlig bare opp til meg selv og gå en 6 måneders periode

stoler så pass på meg selv at dette skal gå bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan man bestille, jeg har til og med kjøpt og betalt ett våpen som ligger hos forhandler. I påvente av svar på klage på avslag (jeg er i den posisjonen at får jeg nytt avslag, får jeg ta det som reservevåpen. Noe som jeg egentlig ikke ønsker). For en nybegynner (med rent rulleblad), er ikke slik tema engang. For da får en inntil 4 håndvåpen (til forskjellige skyteprogram), uten videre akedering. For de som har mere, kan det til tider være noe mere styr (desverre :( ).

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært debattert i mente :)

 

Min konklusjon er enkel (selv om den ikke er riktig):

 

44 Mag er Mag 2 våpenet.

44 Mag legger ned det meste av vilt i verden - sålenge hold/treffpunkt er riktig.

 

Hva skal man med 454, 460 osv?????

 

 

Jeg har større enn 44 Mag - men trenger jeg det?

Klart det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...