Jump to content

Avspenne tennstift etter hver skyting?


johals

Recommended Posts

Dette er et spørsmål som har dukket opp når vi har jakta. Må tennstiften(altså spenningen) avspennes når våpenet skal lagres? Er det altså nødvendig og klikke med rifla/hagla etter endt jakt/skyting, for at mekanismen skal holde seg lenge, eller har dette ikke noe å si. Selv har jeg aldri tatt meg bryet med å gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre lukketid er ekstremt viktig, så hadde ikke jeg bekymret meg for om fjæra sto i spenn.

Jeg tar som regel ut bolten på riflene mine ved lagring, og det betyr at fjæra står spent.

De fleste nye riflene har crom silicium stål og ikke pianovaier i fjæra, som gamle våpen kunne ha. Pianovaier er kjent for å kunne la seg komprimere når den står under trykk.

Uansett, er man bekymret for at fjæra begynner å bli dårlig går det ant og kjøpe en ny, eller enda bedre bytte ut tennsystemet med speedlock.

Link to comment
Share on other sites

Med boltrifle behøver man jo ikke å klikke. Det er bare å holde inne avtrekker samtidig som man smekker igjen sluttstykket.

Det finnes jo også klikkpatroner.

Dette går med de fleste brekkvåpen også. Bare hold avtrekkeren inne mens man lukker våpenet. Dette går ikke enkelte våpen med automatisk sikring, hvor topleveren slår på sikringen.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre lukketid er ekstremt viktig, så hadde ikke jeg bekymret meg for om fjæra sto i spenn.

Jeg tar som regel ut bolten på riflene mine ved lagring, og det betyr at fjæra står spent.

På mange våpen kan man greie å spenne ned og opp igjen et løst sluttstykke, ved å dreie biltmuffa. F.eks CZ527, er dette nødvendig for å demontere sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

På mange våpen kan man greie å spenne ned og opp igjen et løst sluttstykke, ved å dreie biltmuffa. F.eks CZ527, er dette nødvendig for å demontere sluttstykket.

 

Det er jo fint og greit og alt det der, men begynner det ikke å bli litt upraktisk...?

Link to comment
Share on other sites

@amatør

 

Jeg har ikke kjennskap til CZ, men Sako og Sauer har ikke spesielt enkle metoder for å spenne ned fjæren på uten at sluttstykket er montert i rifla.

Og egentlig er jeg ikke bekymret for om fjæra står i spenn :wink:

Ei ny fjær til Saueren kostet 11 kroner sist jeg kjøpte noen for å ha i reserve :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja,vel. Men hvor går grensa for hvor mye spenst du kan tåle at fjøra har mista? Er det når du får klikk på gullbukken? Er klar over at jeg er sjukelig opptatt av helsa til våpena mine, men sjøl spenner jeg alltid ned. Har til og med gått så langt at jeg har "deaktivert" den automatiske sikringsfunksjonen på mine brekkvåpen for å kunne spenne ned lettvint uten å klikke!

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at jeg er sjukelig opptatt av helsa til våpena mine,...

 

Au da, høres ut som en uhelbredelig sykdom :lol::lol:

 

Ja,vel. Men hvor går grensa for hvor mye spenst du kan tåle at fjøra har mista? Er det når du får klikk på gullbukken?

 

For å si det slik, dersom du har ei boltrifle med crom silicium fjær og benytter "normale" tennhetter, tror jeg verken at du eller jeg blir gammel nok til å oppleve klikk, selv om bolten bestandig blir lagra oppspent.

 

At du kan få forandring på lukketiden er noe annet, men det er nok et større problem for konkurranseskytterene. I en STR anbefales det å bytte ut fjæren med et par års mellomrom, hvis jeg ikke husker feil.

 

Klikk på grunn av svak fjær er vel et større problem i pistoler kombinert med militær ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer alle sluttstykkene til boltrifler separat fra våpnet. Mauser, S&L, Anschutz, Hansen, og Sauer, før også Remington og CZ. Når jeg legger de bort vrir jeg boltmuffa og spenner ned, og før jeg setter de i spenner jeg de opp - hvor vanskelig kan det være?

Tar jeg ikke sluttstykket ut, trekker jeg av i sikker retning. Tåler ikke våpnet det, skal jeg finne et annet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer boltene separat spent, hvor vanskelig kan det være? :lol:

Tåler ikke fjæra det må jeg vel se etter noe annet...

Bly, faktum er at jeg synes Uraogallus er hysterisk, men likevel er hysterisk selv... Du har helt rett, sålenge fjæra er av moderne stål.

Men likevel,

- jeg gidder ikke skifte fjær

- det er vanskeligere for knotehuer, kone, besøkende og unger å få våpnene i bruk, det er ikke sjelden det ligger ei rifle på benken på laderommet, og jeg låser den ikke inn for å gå på do, osv.

- og det er neglisjerbart vanskelig å spenne ned og opp igjen, og tilfredsstille tvangstanken om slapp fjær

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alle fjærer som står under belastning vil sette seg over tid og bruk, enten det nå gjelder de som holder bilen din oppe, eller ventilfjærene i motoren, eller deg i madrassen din, eller som her slagfjæra. Nå er det ikke spesielt praktisk eller snargjort å sette bilen på jekker eller justere av trykket på ventilfjærene mellom hver bruk, men på våpenet ditt er det lettvint så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ser det er enkelte som ser på knekkvåpen som ett problem, jeg skal ikke skryte på meg noe erfaring, men star hagla må ha fortreet på for å få spent stiftene, jeg går ut i fra at det er standard. men spenn ned. Det er da en enkel måte og få bekreftet tomt våpen, åpne, tøm, sjekk. lukk og klikk. da vet alle at du har tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen erfaringer?

Min kombi har stått med spent fjær de siste 10-15 årene uten at den har tatt skade av det. Ikke enda ihvertfall...

Grunnen til at jeg gjør det, er at tennåla hadde en lei tendens til å ryke og store problemer med å skaffe ny. (er nå på tennål nr 4 i en 25 år gammel kombi) Etter at jeg lot børsa stå spent, har tennåla holdt.

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

(Påenget mitt er at jeg mener det er unødvendig å spenne ned ei fjær :wink: )

 

Med bladfjærer ville jeg være litt mer forsiktig i alle fall. Jeg måtte skifte bladfjær i en cz27. Den ble lagt bort oppspent før sommerferien, og etter ferien var fjæra brukket i to.

 

Jeg regner med at fjæra ikke hadde brukket hvis pistolen hadde blitt oppbevart nedspent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...